Csak most kezdődik igazán a belső háború a Volkswagennél

2024.11.25. 13:32

  • A Volkswagen vezérigazgatója sajtóinterjúban tette világossá, hogy hiába fenyegetőznek a szakszervezetek, egyszerűen nem kerülhető el a német autógyártó radikális karcsúsítása.
  • Az átmeneti lépések nem lesznek elegendőek, különben a versenytársak elmennek a cég mellett. 
Egy készülő Volkswagen ID.4 az emdeni gyárban 2022 nyarán.
Egy készülő Volkswagen ID.4 az emdeni gyárban 2022 nyarán.

A Volkswagen vezetősége nem lát esélyt az elbocsátások és a gyárbezárások elkerülésére, miután az autógyártónak négymilliárd eurót kell megtakarítania az eddigi spóroláson felül – idézte a Reuters Thomas Schäfert, a vállalat vezérigazgatóját, aki a Welt am Sonntag hetilapnak adott hosszú interjút.

A nagyfőnök megszólalása borítékolhatóan olajat önt a tűzre a menedzsment és a szakszervezetek tárgyalásain. Utóbbiak sztrájkkal fenyegetőznek decembertől kezdődően, ha a cégvezetés nem áll elő olyan tervvel, amely szerint emelnék a béreket, továbbá elkerülnék az elbocsátásokat és a gyárbezárásokat.

Nincs mese

Schäfer szerint rövid időn belül csökkenteni kell a VW túlzott kapacitásait és az ebből fakadó költségeket. Nem elegendő átmeneti intézkedéseket bevezetni, ebben az esetben később még nagyobb árat kellene fizetnie a cégnek, beleértve ebbe az alkalmazottait is. A cégvezető szerint az elbocsátások túlnyomó része megoldható lesz azzal, hogy a kilépők helyett nem vesznek fel másokat, illetve hogy az idősebbeket korai nyugdíjazással leépítik.

Ez azonban nem lesz elég, elkerülhetetlen, hogy egyesek az utcára kerüljenek. Nincs ugyanis idő kivárni, hogy egy generáció mondjuk 2035-re közel kerüljön a nyugdíjhoz.A változtatásokat három-négy év alatt kell lebonyolítani, mert ha tovább tartanak, akkor az autógyártó versenytársai elhúznak a Volkswagen mellett. A vállalat vezetősége és tulajdonosai arra kérik a munkavállalókat, hogy vállalják bérük egyszeri 10 százalékos csökkentését.

Egyelőre nem igazán van remény arra, hogy Európában erősödjön az autók iráni kereslet, miközben a VW németországi gyáraiban dolgozók sokkal többet keresnek, mint a versenytársak munkavállalói, illetve a Volkswagen dél-európai gyáraiban dolgozó kollégáik. Schäfer azt is megjegyezte, hogy a gyárbezárások az alkatrészgyártókat is érinteni fogják.