Elfogyott a pénz: alaposan visszavágják a villanyautós támogatásokat a franciák

2024.11.30. 14:01

  • Franciaországban is mérséklik az elektromos autók vásárlásának támogatását.
  • Korábban Németországban hoztak hasonló döntést: a jövőben csak a cégautók „villamosítását” segíti az állam.
A kép illusztráció / Forrás: Julian Stratenschulte / picture alliance via Getty Images
A kép illusztráció / Forrás: Julian Stratenschulte / picture alliance via Getty Images

Franciaországban jelentősen mérséklik azokat a támogatásokat, amelyeket az elektromos autók vásárlásához lehet igénybe venni – számolt be a Reuters  a párizsi kormány új lépéséről. 

Forintban százmilliárdos nagyságrendű mínusz

A jövőben csak 2000–4000 euró (824 ezer-1,65 millió forint) lesz a támogatás szemben a korábbi 4000–7000 euróval (1,65-2,9 millió forint). Az intézkedést azzal indokolják, hogy a költségvetés magas hiánya miatt nem lehet fenntartani a korábbi támogatást. 

A francia kormány – ahogy a szóvivő fogalmazott – továbbra is elkötelezett az autózás elektromos átállítása mellett, de a büdzsé sajnos nem teszi lehetővé a korábbi kiadás fenntartását. Így a keretösszeg is csökken.

Korábban azzal számoltak, hogy több mint 1,5 milliárd eurót (618 milliárd forint) tudnak erre a célra fordítani, ám immáron nagyjából csupán 1 milliárddal (412 milliárd forint) számolnak 2024-ben. A pénz 70 százalékát az úrvezetők kapják meg bónuszok vásárlása formájában. A többi egy részéből kereskedelmi járműveket (haszonjárműveket) lehet venni, illetve az alacsony jövedelmű háztartások használhatják fel az úgynevezett szociális lízingprogramban.

A német kormány szeptember elején jelentette be, hogy újraindítja az elektromos autók támogatását, miután tavaly feladták az ezzel kapcsolatos programot. Szemben a korábbiakkal csak a vállalati elektromos autókhoz adnak támogatást. A cégek ezek értékének 40 százalékát a vásárlás évében leírhatják az adójukból, majd az értékcsökkenés progresszíven csökken egészen 6 százalékig. A berlini vezetés azzal számol, hogy 2024 és 2028 között évente 465 millió euró (közel 192 milliárd forint) kiadással, mármint elmaradt költségvetési adóbevétellel jár majd az intézkedés.