Egy dicső korszak vége: legyártották az utolsó VR6-os Volkswagen motort
- December 12-én legyártották az utolsó Volkswagen VR-motort.
- A különleges motor 1991 óta volt gyártásban, a III-as Golfban kezdett.
- Több méretben is elérhető volt, a konszern összes márkája használta.
- Az elmúlt 34 évben nagyjából 1,87 millió darabot gyártottak belőle.
- Európából a 2010-es években tűnt el, Észak-Amerikában 2023-ig tartott.
- Az utolsó darabokat már csak a kínai piacra szállították Audi és Volkswagen modellekbe.
A Volkswagen közel 34 év után leállította a legendás VR6-os motorjának a gyártását, erről a vállalat egyik szóvivője írt Linkedin profilján. A poszt szerint 2024 december 12-én összeszerelték az utolsó VR-motort, ezzel 1,87 millió legyártott darab után elbúcsúztak a szériától. Meghatározó volt a Volkswagen történetében, mivel a modern érában szinte csak ők alkalmazták a különleges megoldást.
A VR motorforma lényege, hogy egy V motor hengereit annyira szűkre húzzák, amennyire csak lehet – a Volkswagen esetében ez 15 fok. Ilyen szög mellett a hengerfalak összeérnének, ezért egymáshoz képest némileg eltolják a hengerpárokat, így lényegében kombinálva a soros és V-motorok előnyeit. A végeredmény egy olyan nagy löketű V6-os motor, ami alig foglal el több helyet a motortérben, mint egy nála jóval kisebb löketű sornégyes.
A motor ezen tulajdonságát kihasználva egészen kicsi autókba is tudtak nagy motort építeni, nem véletlen, hogy az első Volkswagen-féle VR6-os a III-as Golfban debütált 1991-ben a Genfi Autószalonon. A motor eleinte 2,8 literes lökettérfogattal indult, aztán hamar jött a 2.9-es is. A IV-es Golf legdurvább kivitelében, az R32-ben már 3,2 literre emelték a motor méretét, végül 3,6 literes volt a legnagyobb konfigurációja. Az anyavállalat mellett mindenki megkapta a konszernen belül, Seat, Skoda, Audi és Porsche modellekben is szerepelt a VR-motor, de néha a konkurensek is átvették, így találkozhatunk vele Fordban és Mercedesben is.
A VR6 sok másik azóta legendássá érett motorhoz adott ihletet a Volkswagen konszern gyártóinak. A '90-es évek végén született egy VR5-ös motor is, ami hasonló elven épült fel, csak levágtak róla egy hengert. Állítólag a VR6 inspirálta az V-ös Passat különleges W8-as motorját is, illetve a Bentley legendás W12-es motorja nagyon leegyszerűsítve lényegében két összetolt hathengeres blokk. Sőt, még a Bugatti Veyron és Chiron szériák őrületes W16-os motorjainak a hengersorai is hasonlóan szűk elrendezést alkalmaznak, mint a VR motorok.
A VR6-os motor egy rakás mérnöki ínyencséget hordoz magában, hiszen V-motor létére egy hengerfejet kapott és a különböző hosszúságú szívó és kipufogócsatornák kérdését sem volt egyszerű megoldani. Maga az elrendezés nem is a Volkswagen találmánya, a Lancia sokkal korábban épített már VR4-es motort, de a németek foglalkoztak vele a legtovább. Európában a 2010-es évek derekán vezették ki a környezetvédelmi előírások miatt, Észak-Amerikában pedig 2023-ig húzta a Volkswagen Atlasban. Az elmúlt bő egy évben már csak Kínában volt piaca az Audi Q6-ban és a Volkswagen Talagonban, de úgy néz ki ott is átállnak a kisebb, egyszerűbb, hatékonyabb turbómotorokra.
Forrás: Motor1