Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában
- Állami támogatás megszűnése: Kínában 2024 végén véget ér az elektromos autók vásárlását támogató 20 ezer jüanos állami árkedvezmény, ami árcsökkentési versenyt indít el.
- Az elektromosautó-ipar éves gyártási kapacitása 20,2 millió autó, de a hazai piac ennek csak 55 százalékát képes felszívni, ami a kereslet visszaeséséhez vezethet.
- A BYD és a Tesla már megkezdte az árversenyt, miközben a legtöbb gyártó nem nyereséges, és jelentős veszteségekkel küszködik.
- Az iparági vezetők, például a Nio vezérigazgatója, William Li, az árverseny mérséklése érdekében összefogást szorgalmaznak, hogy megvédjék a profitabilitást.
Egy hónappal 2025 januárja előtt elindult az elektromos autók kínai piacán az az árcsökkentési verseny, amelyet az állami támogatás megszűnése után vártak. Az elektromos autók vásárlását támogató, autónként 20 ezer jüanos – nagyjából 1,1 millió forintos – állami kedvezmény 2024 végén szűnik meg, amely a villanyautó-ipar babusgatásának végét jelenti - írja a a South China Morning Post hongkongi hírportál a várható változásokról.
A kereslet visszaesése elkerülhetetlen, amire a gyártók árcsökkentéssel reagálnak. A veszteséges vállalatok közül sokan valószínűleg nem fogják kibírni ezt az árversenyt. A BYD már december utolsó hetében megkezdte az árcsökkentési háborút, amikor 11,5 százalékkal, 99 800 jüanra – 5,5 millió forint) csökkentette Sealion 05 árát egy január végéig tartó akció keretében. A Tesla erre 4 százakékos árcsökkentéssel válaszolt, így 10 ezer jüannal – 550 ezer forinttal – mérséklődött a Model Y ára.
Alig több mint a fele
A kínai elektromos autókat gyártó vállalatok száma körülbelül ötven, de közülük csak néhány, például a BYD, a Li Auto és a Huawei támogatásával működő Aito ér el nyereséget. A szektor teljes gyártási kapacitása évente 20,2 millió autó, de a hazai piac csak 11 milliót képes felvenni, ami a kapacitás 55 százalékának felel meg.
Az árverseny a profitrátát jelentősen csökkenti, ezért iparági szakértők és cégvezetők az összefogás szükségességét hangsúlyozzák. Ennek egyik szószólója a luxusautókat gyártó Nio vezérigazgatója, William Li. A Nio nem csökkentette árait a profit védelmében, de ennek következményeként 2024 harmadik negyedévében több mint 5 milliárd jüanos veszteséget könyvelt el, amely 11 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának veszteségét.