Jönnek a modern Velorexek
- Új életet lehelhet a háromkerekű autókba az elektromos meghajtás, ami kis súlyuk miatt jól illik a Velorex utódaihoz.
- Ha szénszálas a karosszéria és napelemeket is tartalmaz, akkor a modernség különösen igaz.
Nagy lépést tehetnek előre a háromkerekű autók az Egyesült Államokban azzal, hogy az ilyen elektromos autókat gyártó Aptera és a koreai LG Energy Solutions együttműködve elkezdi háromkerekűi értékesítését – adta hírül a CleanTechnica hírportál. Sokan kételkednek az újdonság sikerében, ám mások szerint beválhat az ötlet. A felek szándéknyilatkozata szerint az LG Energy Solutions legalább 2025 és 2031 között szállít majd akkumulátorokat az Aptera autóihoz, amely még idén piacra akarja dobni háromkerekűit.
A cég állítása szerint ezek karosszériája újrahasznosítható szénszálas anyagokból épülnek fel, amelyek felületének egy részét napelemekkel borították. Az akkuk egymagukban állítólag naponta hetven kilométer megtételére elegendő áramok képesek előállítani, ha a parkolás és az autózás közben kellő napsugárzás éri őket: ez egy átlagos autósnak elég is lenne a napi kocsikázáshoz. Az Aptera azt is ígéri, hogy szállítani fog más autógyártóknak is olyan napelemes rendszereket, amelyeket beépíthetnek autóik karosszériájába.
Ázsiában a közlekedés, Európában hobbi eszközei a háromkerekűek
Az Apterát 2006-ban alapították, ám 2011-ben fizetésképtelenné vált. A technológiát félretették, így 2020-ban fel tudták támasztani a vállalatot. A sorozatgyártás megkezdéséhez 2024 őszén 120 millió dollárt tudtak összeszedni közösségi finanszírozásból. Az USA-ban segíti az ilyen autók terjedését, hogy a három kerék ellenére nincs szükség motorkerékpár-jogosítványra a vezetésükhöz, megfelel az autóvezetői jogsi.
Ahogy a Velorexnél, itt is az az alapszabály, hogy ha van a járműnek kormányműve – ami logikus, ha elöl van kettő és hátul egy kereke –, akkor jellemzően autóról van szó. Igazából azonban akkor lesz egy háromkerekű autó, ha zárt karosszériával rendelkezik.
Terjedésüket alapvetően a kormányzati kedvezmények segíthetik. Ezért népszerűek Ázsiában, ezen belül például Indiában, ahol főként hagyományos motoros változataik terjedtek el. Európában elsősorban hobbiautók, Franciaországban összpontosul a gyártásuk, ahol az öreg kontinensen forgalomba helyezett háromkerekű autók ötöde készül, és a hasonló mopedautók, illetve egyéb furcsa autószerűségek piaca is viszonylag nagy a régión belül.