Stanley kevesebb mint hét óra alatt tette meg a 211 kilométeres versenytávot teljesen egyedül.
Az Egyesült Államok hadügyminisztériumának kutatási részlege, a DARPA először tavaly rendezte meg a Grand Challenge nevű versenyt. A feladat a nehezen leküzdhető akadályokkal teli Mojave sivatag átszelése volt mindenféle emberi segítség nélkül, de tavaly egyetlen induló sem teljesítette a távot. Az idén már jóval komolyabb mezőny jött össze, ezt mutatja, hogy a résztvevők közül ötnek is sikerült teljesítenie a távot, ráadásul ezek közül négy elenyésző különbséggel ért célba, annak ellenére, hogy az önjáró autóknak nem ritkán áthatolhatatlan akadályokat kellett megkerülnie, ami számos önálló döntést feltételez.
Az első helyen befutó Stanley - a Volkswagen és a Stanford Egyetem közös fejlesztése - 6 óra, 53 perc és 58 másodperc alatt vágott át a nehezen járható terepen, de a negyedikként befutó KAT-5 is teljesítette a feladatot mintegy 7,5 óra alatt. Utolsóként a Terramax csapat 8 tonnás, hatkerék-hajtású teherautója is leküzdötte a sivatagot, igaz, majdnem egy nap késéssel ért célba, mivel a sötétség beálltával tervezői leállították, attól tartva, hogy netán baja esik a méregdrága szerkezetnek.
A DARPA részéről természetesen hatalmas sikerként értékelték, hogy az idén négy önirányítású autó is akadt, amely elvihette volna a kétmillió dolláros fődíjat. A hadügyi kutató intézet ugyanis azzal a céllal hirdette meg a versenyt, hogy a robot-autókban kifejlesztett technikák révén később önjáró harci járműveket készíthessenek a hadsereg számára, és úgy tűnik, ennek most már semmi akadálya.