26 új Renault modell 2009-ig

2006.02.09. 14:24

Carlos Goshn ma hozta nyilvánosságra a Renault cégfejlesztési programját, amely a hangzatos Renault Commitment 2009 nevet kapta. A francia autógyártó új vezérigazgatója, aki a Nissannál érdemelte ki a költséggyilkos becenevet, a várakozásoknak megfelelően a modellpaletta teljes felfrissítését és jelentős költségcsökkentéseket ígért.

Goshn a Európa legnagyobb nyereséggel működő tömeggyártójává szeretné tenni cégét, és úgy tűnik, határozott elképzelése van róla, hogy ezt hogyan érje el. A legfontosabb lépés a modellpaletta szinte teljes cseréje a következő három évben. 2009-ig leváltják a Laguna, a Mégane, a Twingo, a Kangoo és a Master típust, és az elképzelések szerint az utódmodellek tervezésénél az eddiginél is nagyobb hangsúlyt fektetnek a minőség javítására. Goshn külön kitért a jövőre bemutatkozó Lagunára, amelyet már az új elvek alapján terveznek és gyártanak; a vezérigazgató szerint ez a típus saját kategóriájában a három legjobb autó közé tartozik majd.

Emellett a Renault új piaci szegmensek meghódítására készül; terepjárókkal, szabadidő-autókkal és más rétegmodellekkel igyekeznek új vásárlókat szerezni. Emellett a luxuskategóriában is erősíteni szeretne a francia gyártó. Goshn egy öttagú luxusmodell-palettáról beszélt, amellyel meg szeretné duplázni a Renault eladásait ebben a szegmensben. Végül folytatják a Logan programot, azzal a céllal, hogy a jelenlegi 27-ről 37%-ra növeljék az Európán kívüli eladások részarányát. A tervek szerint a modellpaletta felújításával 2009-re 800 ezerrel nőhet az egy év alatt eladott autók száma. A Renault vezetése a paletta bővítésén kívül az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentését is a kiemelt célok közé sorolja. Az ígéretek szerint három év múlva a benzinmotorok fele használható lesz benzin-alkohol keverékkel, és az összes dízelmotort úgy tervezik, hogy biodízel és gázolaj keverékével is használhatók legyenek.

Az új típusok mellett a Commitment 2009 a költségek drasztikus csökkentésére épül. Goshn az alkatrész- és alapanyag-költségeket 14, a gyártási költségeket 12, a szállítási költségeket 9, az adminisztrációs költségeket több mint 20, a forgalmazási költségeket 8%-kal szeretné csökkenteni a következő három év során. A megszorítások és az új termékstruktúra elméletben a nyereség növekedésével jár. A Goshn szerint 2009-re az üzemi nyereség elérheti a forgalom 6%-át, azaz a tavalyi eredményhez képest akár meg is duplázódhat, persze ha minden az elképzelések szerint alakul.

Igazság szerint Carlos Goshn színre lépésétől egy picit többet vártunk. A nagy bejelentések egyes gyárak bezárásáról, a nemzetközi – például Észak-Amerikai – terjeszkedésről, vagy egy komoly luxusautó-márka felvásárlásáról egyelőre elmaradtak. Úgy tűnik, a Renault helyzete nem olyan rossz, így a brazil sztármenedzser egyelőre megpróbál azon az úton maradni, amelyet az elődök már kitapostak, nagy, drasztikus változtatások nélkül. Hogy ezzel sikerül-e újra növekedési pályára állítani a Renault szekerét, az persze kérdéses, de ha nem, akkor egy-két éven belül úgy is jön az újabb akcióterv és az igazi költséggyilkolás.