Az X-type és a legutolsó XJ megjelenése után úgy nézett ki, a patinás brit márka képtelen a megújulásra, néhány éven belül menthetetlenül belefullad saját konzervativizmusába.
Az első reménysugarat az új XK jelentette: a kupé szép vonalú, és korszerű hatást kelt, bár önmagában még kevés, hogy kihúzza a Jaguart a csávából. Az S-Type felváltására készített XF azonban igazi bestseller lehet: a márka visszanyerheti vele régi fényét, ismét a tehetős vásárlók egyik kedvence lehet, és nem csak az angol vidék konzervatív lakói körében.
Januárban, a C-XF tanulmányautó bemutatásakor azt gondoltuk, ez már a végleges forma, csak a gyártás előkészítésére várnak a bemutatóval. Nagyot nem tévedtünk – kupé-szerű tetővonal, és sok más részlet valóban ugyanolyan a végleges modellen, mint a detroiti koncepcióautón volt, de egy-két fontos részletet átterveztek. Sajnos ezek közé tartoznak az első fényszórók is. Nem csúnya, vagy jellegtelen az új lámpák formája, de valahogy kevésbé illik a képbe: a ferde metszésű alapforma, és a belőle felfelé kitüremkedő kerek lámpa együttese elüt az autó harmonikus karakterétől.
A lemezek alatt a szokásos Jaguar technikát találjuk: hátsókerék-hajtás és hatsebességes váltó hat- vagy nyolchengeres motorral. Az alapkivitelekbe 240 lóerős háromliteres benzines, vagy 210 lóerős, 2,7 literes turbódízel V6-os kerül, de az XF választható lesz a többi Jaguarból már jól ismert 4,2 literes V8-as 300 lóerős szívó, vagy 420 lóerős kompresszoros változatával is. Az XF ezekkel a motorokkal 1,75 tonnás tömege ellenére is egész dinamikus. Már a dízelváltozat is 7,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra és legfeljebb 230 km/h-val képes haladni, a benzinesek végsebességét pedig elektronikusan kellett 250 km/h-ra korlátozni. A gyengébb V8-as kivitel 6,2, az erősebb 5,4 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s sebességet. Az autó egyébként ugyanarra a padlólemezre épül, mint elődje, az S-type: még a tengelytávja is ugyanakkora – 2909 mm – bár a hátsó futóművet keresztlengőkarosról több lengőkarosra cserélték.
A Jaguar az autó kényelmi felszereléseinek megválasztásakor is igyekezett megfelelni a kategória elvárásainak. Nagy újdonságok ugyan nincsenek, de itt is találunk hangparancsokkal is vezérelhető fedélzeti számítógépet – még a BMW által kitalált forgó-toló gomb is megtalálható a középkonzolon –, LED-es lámpákat és csúcsminőségű Bowers & Wilkins hifi berendezést, hogy csak néhányat érdekesebbet említsünk a korszerű prémium-modellek elengedhetetlen kellékei közül.
Az XF ugyan nem veheti fel a versenyt az A6-os Audival vagy az 5-ös BMW-vel a modellpaletta sokszínűsége, vagy a legyártott példányszám tekintetében, de ismét esélyt teremthet a Jaguarnak a növekedésre, és felverheti a cég árát. A Ford ugyanis eladja a Jaguart és a Land Rovert – a napokban elismerték, hogy erre készülnek, bár csak 2008 elejére valósulhat meg az üzlet – így mind az amerikai óriásnak, mind a majdani vásárlónak fontos, hogy a brit márka a fejlődés jeleit mutassa.