Hatvan éve utcán a Porsche

2008.06.03. 10:26

1948 június 8-án mutatták be az első, utcai használatra szánt Porsche sportkocsi, a 356-os legelső példányát. A típust a Volkswagen Bogár, a Tigris harckocsi, és számos más háború előtti konstrukció kapcsán híressé vált Ferdinand Porsche professzor fia, Ferry Porsche tervezte több tapasztalt mérnökkel együtt a háború előtti, áramvonalas Porsche 64 versenyautó-prototípus alapján.


Galéria - kattintson a képre

Természetesen a korabeli Volkswagen Bogár alkatrészeire épült a az autó. Jóllehet az 1131 köbcentis, léghűtéses boxer-farmotor mindössze 40 lóerős volt, de könnyű csővázas szerkezetének és áramvonalas alumínium karosszériaelemeinek köszönhetően csupán 770 kilogrammot nyomott, így jóval gyorsabb lett, mint a legtöbb korabeli személyautó. A gyártás kezdetben az ausztriai Gmündben folyt, ahol nagyjából ötven autót készítettek el, szinte teljes egészében kézi munkával, de 1950-ben átköltöztették a gyárat a németországi Zuffenhausenbe.


Galéria - kattintson a képre

A Porsche karrierje ekkor kezdett felfelé ívelni: az 550 Spyder versenyautó sikerei révén 1951 után a márka hamar nemzetközi ismertségre tett szert, és közben a 356-os nagyüzemi gyártását is megkezdhették. Az első változatból 1955-ig még alig több, mint 7600 példány készült, de később egyre formásabb és erőteljesebb lett a típus, és ennek megfelelően egyre népszerűbb is. A típus pályafutásának végén már a legegyszerűbb változatba is 1,6 literes, 75 lóerős motor került, a csúcsmodellbe pedig kétliteres, 130 lovas, felülvezérelt négyhengerest építettek.


Galéria - kattintson a képre

Összesen több mint 76 ezer Porsche 356-os készült 1965-ig, de ami még ennél is érdekesebb, a felmérések szerint ezeknek az autóknak több mint a fele ma is működőképes állapotban van. Az utód, az 1963-tól gyártott, és már hathengeres motorokkal épített 911-es sorozat azonban még sokkal népszerűbb lett, mint az elődje volt, megalapozva a sportkocsigyártó későbbi sikereit.

A Porsche - bár időközben többször is a csőd szélére sodródott - mára a világ egyik leghatékonyabb autógyártója. Egy-egy járművel többet keresnek, mint bármelyik vetélytársuk, sőt, az elmúlt években a zuffenhauseni cég a Volkswagen-csoport legnagyobb részvényesévé lépett elő.