Kia Forte Koup: kupé dinamizmus nélkül

2009.04.10. 13:56

Évtizedekkel ezelőtt gyártottak utoljára kétajtós, lépcsős hátú tömegautókat, különösebb sportos beütés nélkül, de a Kia most akaratlanul is feltámasztja ezt a kihalt kategóriát.

Nem mintha a Kia egy újabb kétajtós Ford Taunust vagy Opel Rekordot akart volna készíteni, de az egykori Koup tanulmány szériaváltozata egyszerűen nem lett elég vérbő. A Honda Civic kupé és a Scion tC közvetlen ellenfelének szánt autó egyenes vonalaival egyszerűen túl sterilnek, fantáziátlannak tűnik - mintha nem is akarták volna, hogy érzelmeket váltson ki. Ez egy négy- vagy ötajtós tömegmodellnél akár erény is lehet, hiszen egy semmitmondó autó több vásárlónak felel meg, mint egy karakteresebb, de a kupék közönsége más. Legtöbbször olyan vásárlók vállalják a kettővel kevesebb ajtóval járó kellemetlenségeket, akiknek fontos a látványos megjelenés, és ez az, amiben a Forte kétajtós változata egyáltalán nem erős. Pedig a tervezők próbálták nagyobb első légbeömlőkkel és érdekes felnikkel feldobni az összképet, ennyi azonban nem elég, hogy ellensúlyozza a fantáziátlan alapformát.

Mindez persze lényegtelenné válna, ha a Forte Koup briliáns műszaki megoldásokat kínálna, de erről szó sincs: egyszerű, fronthajtású jármű, 156 lóerős kétliteres, vagy 173 lóerős 2,4 literes négyhengeres motorral, hatsebességes kézi, vagy automata váltóval, és az amerikában szokásosnál egy picit feszesebb futóművel. Lehet, hogy nem rossz - a Kiából mostanság már kinézzük, hogy élvezhető autókat készít - de a 200 lóerős Civic kupéval szemben egy picit kevésnek tűnik.

Korábban nem gondoltuk volna, hogy egy ilyen állítás megállhatja a helyét, de az európai vásárlók szerencsések, hogy a Cee'd jutott nekik: bármely szögből nézve több adrenalin felszabadítására késztet akár az ötajtós változata is, mint a Kia amerikai kupéja.