Altica: kombi sportkocsi a Renault-tól

2006.02.03. 13:22

A francia gyártó a Genfi Autókiállításra készítette az új tanulmányt, amelyben néhány érdekes kísérleti megoldással is találkozhatunk.


A Renault tervezői ismét azzal kísérleteztek, hogy hogyan lehet ötvözni két klasszikus autókategória előnyös tulajdonságait, ám manapság annyian próbálkoznak ilyesmivel, hogy a franciáknak már csak a spanyolviasz feltalálása maradt. Az Alticia tanulmány igazából a klasszikus Shooting Brake formát követi, azaz egy sportkocsi csapott háttal, valamint viszonylag tágas utas- és csomagtérrel. A formai megoldások zömét is ismerhetjük már a gyártó korábbi tanulmányairól, de az Altica mégsem tűnik unalmasnak, talán mert csapott fara ellenére mégiscsak inkább látszik vérbeli sportkocsinak, mint bármi másnak. Ez részben az autó méreteinek és arányainak köszönhető. A 4,27 méteres hosszhoz, 1,83 méteres szélességhez és 2,62 méteres tengelytávhoz mindössze 1,36 méteres magasság párosul, az utaskabin pedig egész hátra került. Erősen hullámos övvonalával, ereszkedő tetővonalával és hatalmas, 245/35 R21-es kerekeivel az Altica álló helyzetben is erőt és könnyedséget sugároz, és a felfelé nyíló ajtók erre még rá is tesznek egy lapáttal.


Belül a tervezők futurisztikus hangulatot teremtettek. A különálló ülések és a műszerfal szinte sterilen tiszta vonalú, a végletekig egyszerű, mindössze a drapp és barna színek váltogatásának, valamint az üvegezett tetőnek köszönhető, hogy mégsem látszik sivárnak. A hátsó oldalablakok kialakítása is a kellemesebb hangulat megteremtését célozza; a tervezők szerint a szabálytalan alakú részeken lefedett, illetve szabadon hagyott üvegfelületek kellemes hangulatot teremtenek. Belül válik egyértelművé, hogy az Altica nem szokványos sportkocsi. A magasan húzódó tetővonal és a függőlegeshez közelítő hátfal miatt akár négy felnőtt is utazhat benne, a hátsó ülések lehajtásával pedig 1300 literesre növelhető a csomagtér térfogata.

Az Altica kettős természete a műszaki megoldásokban is tetten érhető. Az autó orrában keresztben helyezték el az új, kétliteres Renault-Nissan dízelmotort, amely mindössze 5,3 litert fogyaszt 100 kilométeren, és az első kerekeket hajtja, akárcsak egy egyszerű utcai autóban. A 177 lóerős csúcsteljesítmény és a hatsebességes kézi váltó azonban igazán dinamikusan mozgatja az 1300 kilogrammos karosszériát. A tanulmány a gyártó adatai szerint akár 7,5 másodperc alatt is elérheti a 100 km/h-t.


Ha csak ennyi volna az Altica összes különlegessége, akkor talán el is veszne a tanulmányautók tengerében, de a tervezők valódi műszaki csemegéket is elrejtettek az autóban. Az egyik ilyen a Valeo LED-es fényszórója, amely nappali világítás üzemmódban nem az autó előtti területre vetíti a fényt, hanem nagy intenzitású szórt fényt bocsát ki. Így nem vakít, viszont még messzebbről látható. A lényeg, hogy a LED-eket védő átlátszó burában a világítás irányába eső apró fénytörő felületek sokasága található. Ezek éjszakai világításnál egyáltalán nem térítik el a fénysugarakat, mivel párhuzamosak azokkal. Nappal azonban a bura peremén elhelyezett LED-ekkel világítják meg ezt az átlátszó műanyagot, így a fénytörő felületek a műanyagon belül szétszórják a fényt, olyan hatást keltve, mintha az egész bura egyenletes fénnyel világítana.

A másik érdekesség a Synthetic Jet nevű légellenállás-csökkentő szerkezet. A repüléstechnikából ellesett megoldás lényege, hogy az autó tetejének vége felé, ahol a légáramlás elválna a karosszéria felszínétől, kis nyílásokon keresztül levegőt szívnak vagy fújnak a felületre. Ezzel módosítható az áramlás jellege, méghozzá a sebesség függvényében folyamatosan, úgy, hogy mindig a lehető legkisebb legyen a légellenállási erő. A Renault tervezői szerint ezzel az eljárással 130 km/h-nál már 15%-kal csökkenthető a légellenállás, méghozzá alig 10 watt teljesítmény befektetésével, azaz jelentősen csökkenthető a fogyasztás, és javítható az autó gyorsulási készsége.

Sajnos a tágas és sportos Altica várhatóan elődei sorsára jut, és egyedi példányként fejezi be rövidke pályafutását, de bízhatunk benne, hogy néhány formai és műszaki megoldásával a jövő Renault modelljein ismét találkozhatunk.