Olvass apró betűt! Mert szívatnak
2013-tól télen egész Budapest területéről kitiltják a szennyező autókat
Lehet, hogy 2011-től kezdve páran még kijjebb rekednek a városból, mint ahogyan azt az idénre tervezett Hungária-körgyűrűs kitiltásban ígérték. Természetesen az autósokról beszélek, a hatalom kedvenc fejősteheneiről. Vagy talán gumikecskéiről? Öregedő autóval Budapestre járó, nem budapesti lakosok – piacra a géppel.
Összesen nagyjából tizennégy darab sárga plakettes autót rekesztett volna ki a belvárosból naponta a rendelet első verziója - fővárosunk korántsem vált volna ettől még világhírű tüdőszanatóriummá. Nos, ez lett volna az egyik - demokratikusnak és a kitiltásban érintett járművek elenyésző számának tükrében ésszerűnek sem igen mondható - új rendelkezés tavaly. Nem jött össze, elhalasztották a szigorítás bevezetését. Egyelőre. De a felszín alatt dolgoznak a tektonikus erők.
Aztán januárban az ölünkbe pottyant egy új vizsgarendszer. A legjobb magyar stílusban – 2009 végén még homályos elképzelése sem volt az érintetteknek (vizsgaállomásoknak, eredetiségvizsgáló cégeknek, környezetvédelmi felülvizsgálatot végző műhelyeknek, autótulajdonosoknak, neppereknek, kereskedőknek), hogy mi lesz, 2010 elején már egy feje tetejére állított rendszer fogadta őket, csak le kellett róla tépni a védőfóliát. Repül a nehéz kő, ki tudja, hol áll meg, így működik a mi demokratikus államunk manapság, a szabad XXI. században.
Az új rendszer egyik vicces mozzanata volt az eredetiségvizsga címén érdemi eredetiségvizsga nélküli, nettó pénzbeszedés minden autóvizsgáztatás alkalmával. A régi, 2006 előtti nyilvántartási adathalmazt ugyanis a szervek nem tudták összefésülni az újabb, 2006 utáni adathalmazzal, ezért az tűnt számukra a leglogikusabb megoldásnak, hogy minden négy évnél régebben a tulajdonosnál levő autón eredetiségvizsgát végeztessenek, mert a művelet során úgyis be kell vinni az adatokat az új rendszerbe.
Hogy ez a kis plusz néhány ezer autósnak belekerült egy jobb étteremben elköltött családi ebédjébe, nem zavart senkit, amíg a tömeges hőzöngés ki nem verte a biztosítékot a gépházban. A mi döntéshozóinktól sosem állt túlságosan távol egy kis cinizmusba oltott tömény dilettantizmus, és ezzel az összes kormányra gondolok Mátyás király óta. Annál régebbről már fakulnak az emlékeim... Az empátia szó pedig, úgy látszik, bármilyen jóravaló polgárnak kiradírozódik a fejéből, miközben a hatalmi létrán felfelé brusztolva, az eggyel felette álló fenekébe nyelvvel előre mélyen beledörgöli az arcát, hogy feljebb jusson. A tartós súrlódás eleve koptat, lenézni a plebs irányába pedig nem ajánlatos, mert a végén az ember még leszédül a mélybe. Az, hogy vannak, akik nem szoktak családi ebédre étterembe járni, mert nem fussa rá, de autójuk van azért, mert autó nélkül nemigen lehet meglenni a XXI. század elején, nos, ennek a ténynek a mérlegelése meghaladta a döntéshozók képességeit.
Aztán átvágták a gordiuszi csomót – megszüntették a műszaki vizsgás eredetiségvizsgát. Így. Nem mintha sok értelme lett volna, hiszen ez a semmiresejó művelet nagyjából csak azt akadályozta meg, hogy egy közértből lopott Chiquita banánt lepapírozzon 2008-as gyártású, Shiatsu-ülésmasszázsos Lexus LS 460-nak.
Pár millió forintot csak sikerült behajtani néhány balféktől eredetiségvizsga címen, aki nem cserélgeti kétévente az autóját, és nem vizsgáztatta le még 2009-ben a járművét, csak 2010. januárjában. Pedig mindenki tudta, hogy új vizsgarendszer jön, márpedig egy ilyen hírnek ki kellene váltania a pánikreakciót a szocializmus elmebajában felnőtt magyar lakosságnál. Romlanak a reflexeink – éberség elvtársak, éberség...
Az illetékesek pedig, gondolom, jót üdültek az újabb adag pénzből a Bahamákon, remélem azért néha gondoltak a pár szerencsétlen baromra, aki emiatt a felesleges eredetiségvizsga-pénzszedés miatt nem tudta elvinni a famíliát névnapozni a 1253-as számú vendéglátó-ipari egységbe, helyette otthon kavargatta a hideg köleskását. (Ebben a percben hallottam a rádióban, hogy holnaptól mégis visszaiktatják a műszakival egy időben végeztetendő eredetiségvizsgát, igaz, nem a 2006, hanem az 1998 előtt vásárolt autókra. Hurrá, csak egy kisebb kört szívatnak, a kicsinek is örülni kell!)
Elérkeztünk az autóssanyargató hülyeintézkedés-gőzhenger újabb kazánfelfűtéséhez. Egy barátom küldte az aggályos szövegezésű pdf-et. Sokszor akad dolga a belvárosban, és egy rendkívül igényesen rendbe rakott, idős kocsival jár, amit nem szívesen adna el. Elkezdte keresni, mi lesz, ha a tavalyi fenyegetés után idén mégis bevezetik majd a sárga plakettesek kizárását. Felment a www.budapest.hu-ra, és nézelődött. Talált valami érdekeset az „Önkormányzati rendelet a szmogriadótervről” menüpont alatt.
Útmutatása nyomán én is rámentem. Nekiálltam értelmezni a letölthető pdf-et, bár jogi szövegek olvasásától szokásom azonnal elaludni. De néhány óra alatt, a keresztutalásokból, mindenféle paragrafusszámokra való hivatkozásokból, egyes pontokon ezerszer, feleslegesen elismételt információkból kihámoztam a lényeget.
Tehát az áll az Önkormányzati rendelet a szmogriadótervről menüpont megnyitása után, a szabályzás negyedik, legfrissebbnek tekinthető verziójában (a „Módosításokat is tartalmazó, egységes szerkezetű 69/2008. (XII.10.) Főv Kgy. rendelet Budapest Főváros szmogriadótervéről” címűben), hogy 2011-től nemcsak a Hungária-körgyűrűn, hanem Budapest közigazgatási határán belülre sem hajthatnak be majd a körön kívül lakók. Apró betűvel, de a logikai labirintus végigjárása után, egyértelműen ott van a letölthető pdf-ben. Hogyan is? Nézzük a pdf-et.
A harmadik oldal tetején, a „Szmoghelyzet kialakulásának megelőzése" fejezetcím után közvetlenül kezdődik a harmadik paragrafus. Amely további három bekezdésből áll.
1) Az első azt mondja ki, hogy a rendszámukon sárga plakettet viselő (továbbiakban kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó) autók október 20-a és március 8-a között ki lesznek tiltva a város egyes területeiről. Ezzel a megfogalmazással helyből három probléma is adódik. Egy jogi, egy nyelvi, egy pedig műszaki eredetű.
A jogi probléma: a sárga plakett egész mást jelentett 2008. december 10-én, amikor a rendelkezést hozták, mint most, amikor már egy sokkal, mondjuk úgy, színesebb környezetvédelmi besorolásos matricarendszer működik. De ennek módosításán már dolgoznak az illetékesek, sőt, a távoli tervek között szerepel, hogy a négy új matricaszín alapján (fekete, piros, kék, zöld) többrétegű zónarendszert hoznak létre. Eddig oké.
A nyelvi probléma: ha a kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó autó a rossz, akkor ezek szerint a kedvezően sokat kibocsátó jó? Hogyan lehet kedvezően sok légszennyező anyagot kibocsátani?
A műszaki probléma: nem okvetlenül a rendeletben említett „sok" a rossz az emisszióból – amire az újabb kutatások mind jobban rámutatnak –, hanem a „milyen". Tehát lehet kevés, de veszélyes anyagot kibocsátani, meg sok, de kevésbé veszélyest. Tíz liter baracklé nem egyenlő két liter barackpálinkával, hogy kézzelfoghatóvá tegyem. Nem hinném, hogy ez az üzenet gyorsan eljutna a döntéshozókig, mert alapvetően ők is inkább populista módon hozzák a rendelkezéseket – ha öreg, füstöl, az rettenetes, ha új, és meleg levegő jön belőle, az tiszta. Holott ez koránt sincs így.
2) A rendelkezés harmadik paragrafusának második bekezdése elmondja, melyik körön belülre nem szabad menni a kedvezőtlenül sokat pöfögő masinánkkal (lol) – nagyjából a Hungária-körgyűrű, Budán pedig nagyjából a régi 12-es busz vonala, hadd ne menjek bele. Ezt tudtuk eddig is. Ennek a bekezdésnek a végén van egy kis kettes felső indexben. Ez még izgis lesz.
3) A harmadik bekezdésben a BKV, az FKF, egyéb szükséges járművek felmentést kapnak, ez is oké.
Most jön az aggályos rész.
Figyeljenek jól!
A harmadik oldal alján állnak a megjegyzések, egészen pici betűkkel. Ezeket érdemes böngészni. Itt tudjuk meg, hogy a 2009. október 20-i indulással tervezett rendelkezés csak külön rendelettel lép érvénybe. Ezt hozzá kellett tenni, mert nem tudták időben bevezetni, jogilag szükséges az indoklás.
A második kis ficak még érdekesebb, ez az, ami miatt a cikket írtam. Itt azt szögezi le a rendelet, hogy a három évig hatályos szabályzást (ami a Hungárián belülről tiltja ki a szennyező autókat) újabb váltja fel, amely ugyanazokra a járműfajtákra vonatkozik, mint a korábbi, mindössze a terület változik. Mi ez? Az új terület „...megegyezik a Rendelet 1. § (2.) bekezdés szerinti terület hatályával”.
Hopp, az ember fellapozza a pdf-ben az első paragrafus említett második bekezdését. Ez az első paragrafus nem a szmogveszély kialakulásának megelőzéséről, hanem konkrétan a szmogriadóról ír, ami – a tapasztalatokból kiindulva – nem több évi egy-két napnál. A szmogriadós határ pedig a Budapest közigazgatási határán belül eső terület, mínusz a rakpartok, valamint az M0-s körgyűrű közigazgatási határon belül eső része.
Foglaljuk össze!
A szmogmegelőzős rendelet idén nem lépett életbe, feltehetőleg a környezetvédelmi matricarendszer megújulása, valamint a szükséges közúti táblák elkészítésének időigénye miatt. Esély van rá, hogy 2010, azaz idén októberre minden készen áll majd, tehát pár hónapon belül fekete és piros plakettes autókkal lesznek tömve a Hungária-körgyűrűn kívüli P+R parkolók – ha lesznek addigra olyanok, mert most csak a szükséges mennyiség töredéke van meg .
Ez azt jelenti, hogy 2010 lesz a rendelet első éve, utána életben lesz három évig, majd jön az egész Budapest közigazgatási területére vonatkozó fekete-piros (de még lehet, hogy változnak a határok) matricások kitiltása. Tehát az autótulajdonos, aki katalizátor nélküli vagy esetleg csak kettős hatású katalizátoros kocsiját odáig megtartja, és nincs a birtokában a nevére szóló budapesti (illetve nagykovácsi, remeteszőlősi) lakcímkártya, kívül reked a városon.
Egyetértek azzal, hogy a szennyező autókat kitiltják a városból, elég pocsék a levegő. Az első sárga matricás-kitiltós rendszert igazságtalannak tartottam, mert rendkívül kevés ilyen kocsi fut (és nem csak parkol, mert olyan sok van) Budapest útjain, tehát nettó kibaltázás lett volna egy minoritással, mindennemű haszon nélkül. Így, árnyaltabb rendszerben, a sokat eregetők szélesebb körének kitiltását már alapvetően helyeslem. Három és fél év talán elég lesz, hogy mindazok, akiknek szükséges, mondjuk Pécelről, Szentendréről bejárniuk, váltani tudjanak valami újabbra.
Pár aggályom azért van. Egyrészt gyorsan megnéztem, hogy a szegényebbek mit tudnának venni ma. 2000. január utáni forgalomba helyezésű (az ilyen valószínűleg tudja már a kék plakettet) és 300 ezer forint alatti autókat kerestem, nem törötteket, nem külföldi papírosokat, nem hiteleseket, hanem amelyekre gyorsan át lehet nyergelni. Hát, nem sokat találtam, összesen hatot, ebből három Kia Pride volt, ami nem autó. Irgalmatlanul drágák lettek a tíz évnél fiatalabb kocsik, pedig még bő fél éve néztem, és akkor 250-300 ezer táján még szépen volt választék. Tehát akit fenyeget az öregautós kirekesztés, gyorsan váltson, amíg még talál olcsón megvehető kék plakettest.
A második: az új dízelek aggasztó nanorészecske-kibocsátásával senki nem foglalkozik, holott egyes kutatások szerint azoknak a kipufogógázai rákkeltőbbek, mint a régieké, még ha részecskeszűrősök is. Azok simán kapnak kék, sőt, zöld plakettet.
A harmadik bajom: az álhibridek. Nem a Priusra és az Insightra gondolok itt, hanem a „vám- és adócsalós”, kis villanymotorral megtámogatott, hatalmas testű, óriási benzinmotorú luxuskocsikra és SUV-okra. Ezek bármikor, bárhol közlekedhetnek, holott egy Lexus RX400h, egy Lincoln Navigator Hybrid csak egészen ritkán tudja hozni a kedvező emissziós értékeket, különben nagyjából két normál autónyit ereget.
A negyedik: a benzinmotorok benzolkibocsátásával sem foglalkozik senki (holott az magasabb a dízelekénél), pedig a benzol az egyik legrákkeltőbb vegyület a kipufogógázban. Talán azért van ez így, mert a benzines lobbi ereje már igen nagy volt, amikor lefektették a jelenlegi mérési rendszerek alapjait. Mindenesetre benzolt sehol nem mérnek, holott igen veszélyes.
Az ötödik: közel sincs elég (és eléggé kulturált) ingyenes P+R parkoló sem a Hungária-gyűrű mentén, sem a közigazgatási határon. Ilyen nélkül egy efféle tiltózónát bevezetni nettó pökhendiség. Leszarlak, alattvaló vagy, ne dumálj, én diktálok – sugallja ezek után helyből egy ilyen rendelet bevezetése.
A hatodik: el tudom képzelni, hogy sokan elfogadják majd az új szabályokat az agglomerációban lakó öregautósok közül, áttérnek a MÁV-ra, Volánra, ahogy kell. De az ő életükben is adódik évente egy-két nap, amikor muszáj lenne autóval a városba hajtaniuk - el kell hozni a mosógépet a szervizből, haza kell vinni az olcsón megvett, leselejtezett, irodai íróasztalt, muszáj bevinni az anyóst a speciális kivizsgálásra, és vonattal nem lehet. Ki kell tehát dolgozni valamilyen rendszert, hogy egy-egy alkalomra, akár büntetődíjak fejében is, de igényelni lehessen egynapos behajtási engedélyt, anélkül ismét csak a kriminális empátiahiány esete forog majd fenn.
Nagy vonalakban végre jó az irány. Részleteiben még mindig aggályos a dolog.
Uraim! Reszeljenek még! Empátiával, belegondolással, valós javulást eredményező döntések meghozásával. Már amennyire a különféle lobbik engedik...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
