Hajts kétszázzal! Mármint kétszáz atmoszférás nyomású levegővel. Harmadszor rajtoltak el a pneumobilok Egerben május elején, hogy kiderüljön, melyik a leggyorsabb és a legtakarékosabb az egyetemisták és főiskolások által épített léghajtányok közül.
Korábbi tudósításainkból, amelyek elolvashatók itt és itt, már tudható, hogy a Pneumobil Versenyt Magyarországon, a Bosch Rexrothnál találták ki, és ők adják a nevezőknek azokat a pneumatikai részegységeket és alkatrészeket, amelyekből a légmotorokat meg lehet építeni. Pár mondatban a lényeg: a szervezők által megadott paramétereket figyelembe véve olyan léghajtású járművet alkotni, amely a versenypályán is megállja a helyét. Három kategória van: távolsági (leglább 2 km), gyorsasági (350 méter hosszú körök) és gyorsulási (220 méteres pályaszakasz). A verseny helyszíne Eger, azon egyszerű okból kifolyólag, hogy ott működik a cég magyarországi gyára, a Bosch Rexroth Pneumatika Kft. Az első versenyen 14 csapat indult, az idein már 33, köztük hét romániai team, erdélyi egyetemekről. A műszaki előírásokon egy lényeges ponton változtattak a szervezők: a munkahengerekbe áramló levegő nyomását nyolcról tíz barra emelték, ami előrevetítette, hogy új sebességrekord születik. Így is lett, a tavalyi 31 km/órás csúcs az idén 40 km/órára módosult.
De haladjunk sorjában: az első nap a gépátvételé és a felvonulásé volt. A városi sportcsarnokban berendezett támaszponton bírálta el a szigorú zsűri, megfelelnek-e az előírásoknak a versenygépek. Itt kapták meg a rajtszámokat a rajtengedélyhez jutó csapatok, és innen indultak mazsorettek felvezetésével, katonazenekar muzsikájával a város központjába, a Dobó térre, az ünnepélyes megnyitóra. Én több csapatnak is mondtam, hogy hozzanak nejlonfóliákat, mert északról sötét felhők érkeznek, és az Egerben nagy esőt jelent. Persze nem vettek komolyan. Szerencsére a rendezőknek helyén volt az eszük, úgyhogy gyorsan előkerültek a fóliák, amikor a megnyitó ünnepség utolsó percében lecsapott a zápor. Nejlon ide, nejlon oda, két csapat autóján is elázott az érzékeny vezérlés. Ők nem voltak felhőtlenül boldogok, és az éjszaka jó részét szereléssel töltötték, míg a mezőny kemény magja a közeli diszkóban karaokézott. A totálisan berekedt énekesek le se feküdtek, gyors zuhanyozás után reggel hatkor a madárdalos pályán elkezdték a tesztelést.
Motorfajták
A következő meghajtásokat alkalmazták a csapatok a 2010-es Pneumobil Versenyen: alternáló, axiáldugattyús, hajtókaros soros, hajtókaros boxer, hajtókaros párhuzamos, csillag, belső hajtókaros csillag.
Az egyik legizgalmasabb konstrukciót a Miskolci Egyetem csapata, a Szélhámosok építette. Az axiálmotorokhoz hasonló, imbolygótárcsás konstrukció megvalósításának ötlete egy sörözésen merült fel, és azért ezt választották, mert úgy tűnt, hogy ezt a legnehezebb megépíteni.
Mint Bihari János felkészítő tanártól megtudtuk, lett is vele munka valóban, de az eredmény bőven megérte a fáradozást. A konstrukciót több hétig modellezték számítógépen, hogy a megépítés után lehetőleg hiba nélkül működjön. A motor beváltotta a hozzá fűzött reményeket, mindvégig hibátlanul működött a verseny alatt. Ez már önmagában eredmény, hiszen a Pneumobil a résztvevők szemszögéből azért is nagyon izgalmas, mert a saját tervezésű és építésű járművekkel, amelyek lényegében kisipari módszerekkel készült prototípusok, bármikor adódhat kisebb-nagyobb probléma. Senkinek nincs ugyanis alkalmas helye és elég ideje a hosszabb tesztelésekre.
– Imádjuk a versenyt, itt leszünk jövőre is, egy új csapattal. Jól kitalált, műszakiaknak való rendezvény ez, a hallgatóim egészen megtáltosodnak tőle – mondta Bihari János.
A madárdalt nem véletlenül említem, a Pneumobil Verseny ugyanis nemcsak jó, de szép is. A város legnagyobb közparkjában rendezik, virágzó gesztenyefák alatt, tavaszi zsongásban, amibe a léghajtányok nem rondítanak bele, hiszen csendesek és nem szennyezik a levegőt. Szorgalmas csettegéssel róják köreiket a sétányokon kialakított versenypályán, azután visszagurulnak az árnyas lombok alatt kialakított boxutcába, ahol megállás nélkül folyik a szerelés.
A kép tehát idilli, ám a verseny lassan kinövi a parkot, és lehet, hogy új helyszínt kellene keresni. A toldozott-foldozott aszfalt bringázni, sétálgatni még megfelel, de a pneumobilok egyre gyorsabbak, a pilóták egyre bátrabbak, és a pálya állapota szerintem most már zavarja a versenyzőket. A versenyláz egyébként teljesen hatalmába kerítette a mezőnyt: a gyorsasági futamon két nagy bukás volt a hajtűkanyarban, és több járgány is két kerékre billent ugyanott. Szóval, a fiatalok a határon autóztak, ahogy egy versenyen kell.
Tavalyi pozíciójukat megvédve a Debreceni Széllovagok ismét megszerezték az abszolút első helyet, miután a távolsági futamban elsők, a gyorsaságiban másodikak, a gyorsulásiban negyedikek lettek, és az ő gépük kapta a konstrukciós díjat is. A felkészítő tanárt, Dr. Juhász Györgyöt a legeredményesebb tanárrá választották. A masszív, fekete gép első blikkre eléggé hasonlít a tavalyira, valójában azonban teljesen új konstrukció. Mint Török Zoltán csapatkapitány elmondta, rengeteget számoltak, töprengtek annak érdekében, hogy mind a gyorsasági, mind a takarékossági kategóriában jó teljesítményt nyújtsanak. A távolsági futamon például úgy spóroltak, hogy nem nyomták tele lufttal a munkahengereket. Az eredmény: 9,3 kilométer két köbméter levegővel. Készítettek egy előmelegítő berendezést is, ami picit még növelt volna a teljesítményen, de ezt végül nem tudták az új palackokhoz hozzáilleszteni. A járgány váza 15x15-ös acél zártszelvényből készült, a burkolat egyrétegű üvegszál. A motor kéthengeres, a hajtás lineáris, az egyenes vonalú mozgást visszafordító lánckerékkel és Trabant szabadonfutókkal alakították forgó mozgássá. A főtengely végére kettős tárcsát szerkesztettek, így az áttételt az adott versenyszámhoz tudták igazítani. A széllovag igazi versenygép: lapos és könnyű, mégis masszív és erőtől duzzadó.
A csapat tagjai, Török Zoltán, Ábrahám Szabolcs, Morvai Levente és Szendrei László az idén végeznek az egyetemen, így a zászlót új embereknek kell továbbvinniük. Az utánpótlás megjelent, hiszen indult egy másik debreceni csapat is, a Légierő. A két team egy műhelyben készítette a léghajtányait. Zoli szerint az a klassz a Pneumobil Versenyben, hogy amit terveznek, azt meg is építik. Rengeteg gyakorlati tapasztalatra tesznek szert így, ami visszahat az elméleti munkájukra. Már csak ezért is megérte a rengeteg, sokszor éjszakába nyúló bütykölés.
O,Á
O egy formás kis oxigénatom volt. Helyén volt mindene, az atommagban egymáshoz préselődött protonok és neutronok fölött elektronok száguldoztak, amikről vagy azt lehetett tudni, hol vannak éppen, vagy azt, hogy mekkora sebességgel hasítanak, de a kettőt egyszerre sosem. Na mindegy, azért szépek voltak, ahogy begerjedve a sarki fényhez hasonló színorgiával takarták be az atom bizonytalan határú égboltját. O megélt már sok kalandot, mióta kirepült egy vajúdó csillag millió fokos anyaméhéből. Szerette a nyüzsgést, a zizegést, más atomokkal egybekapcsolódni, az nagyon ment neki. A pár milliárd év alatt volt például kénsav, szén-dioxid meg víz is, hát persze. Legutóbb ráfázott, mert kábé egymilliárd éven át az űr hidegében, a sötét energia óceánján sodródott magányosan. Őszintén szólva eléggé unatkozott, se tévé, se házimozi, de még egy társra vágyó szénatom se mutatkozott millió kilométeres körzetben.
Nagyon megörült tehát, amikor egy közeli szupernóva-kitörés nagyot lökött rajta, és alig pár millió év alatt egy szép kék bolygóra röpítette. Itt végre jól érezte magát, és gyorsan egyesült is egy másik oxigénatommal. Nagy test, nagy élvezet, dupla horizont, szélesvásznú fényjáték, elvoltak együtt, mint a befőtt. Innentől kezdve O2-nek kellene hívni O-t, de hagyjuk a periódusos rendszert, ez most egy mese. O másodpercenként hétmilliárdszor, olyan 1600 kilométer per órás sebességgel ütközött más levegőmolekulákkal, például az energiától duzzadó, lobbanékony metánnal, a füstös, fáradt szén-dioxiddal meg a hülyéskedésre mindig kapható héliummal. Ám minden jónak vége szakad egyszer: egy erős energia váratlanul magához vonzotta O-t, aztán egy hatalmas csövön áttolta egy zárt térbe, ahol iszonyatos volt a zsúfoltság. Ráadásul rengeteg nitrogén tartózkodott a sötét, szűkös helyen, csupa közömbös, unalmas molekula, akiket azonban sehogy sem sikerült kikerülni.
Á, azaz Ágnes hatalmas test volt O szemszögéből nézve, egy egész kis világegyetem, amit milliárdszor milliárdszor milliárd atom alkotott. Ennyi nyugtalan atomot nagyon nehéz kordában tartani, és mindenféle kunsztokra kényszeríteni, úgyhogy az Á-hoz hasonló óriási teremtmények igen instabilnak bizonyultak. Egy szemvillanásnyi időre összeálltak, aztán nyom nélkül feloldódtak az energialevesben. Á például mindössze 20 földi éve létezett, ami olyan rövid idő, hogy a világmindenség óráján alig mérhető. Á nem is vesztegette a kevés idejét! Amíg O kedvére ütközgetett és a saját sarki fénye derengését bámulta, ő más nagy testekkel összefogva sitty-sutty épített egy pneumobilt. Ha nem épített volna, akkor O nem került volna be a sötét és agyonzsúfolt börtönbe, amit Á nyelvén nagynyomású gázpalacknak hívnak. A gázpalackra azért volt szükség, mert a pneumobilokat levegő hajtja, így O-ra és társaira nagy szükség volt az Eger nevű koordinátapont Bosch Rexroth Pneumatika Kft. nevű energiatömörülése által meghirdetett, immár harmadik Pneumobil Versenyen.
Hogy hamar a mese végére érjünk, Á bevágta magát a pneumobilba, és jól meghúzta a gázkart, mire a szerkezet diszkrét csettegéssel gyorsulni kezdett. Mikrokozmoszok születtek, nano-univerzumok keletkeztek és haltak el az anyagvilág elvarázsolt határvidékén, csumpika kis lények és furcsa népek keletkeztek és haltak ki ezekben, miközben a versenyjárgány a cél felé haladt egy makro-univerzumban, ami csak alig mérhető felvillanás egy böhöm-univerzum gomolygó ködének soha senki által fel nem fedezett belsejében.
A palackból levegőmolekulák milliárdjai áramlottak a munkahengerekbe, köztük O is, aki majd megfagyott, amikor hirtelen kitágult a tér körülötte. De nem bánta ezt egy cseppet sem, mert tudta, hogy közel a szabadulás: kicsit még préseltek rajta, aztán kiáramlott a hengerből a szabadba, megcsipdeste kicsi testét a Nap nevű csillagból érkező fotonzápor, és elektronfelhője fényei felragyogtak.
- ÁÁÁÁÁÁ! – kiáltott O, fellelkesülve a visszanyert szabadságon.
- ÓÓÓÓÓÓÓÓ!- sikított Á, aki épp ekkor haladt át a célvonalon.
A boldogság talán csak egy villanás. Fotonok zápora a hosszú sötétség után. Talán csak ennyi: átsuhanni a célon. Isten tekintete, amint megpihen rajtunk egy röpke, törékeny pillanatra.
A verseny legeredményesebb iskolája a Kecskeméti Főiskola GAMF Kar lett, akik ebben az évben tarolnak az alternatív versenyeken. A gyorsasági futamot a Kecskeméti Fütyülős nyerte, a gyorsulásit a Tűzgép, a második helyre pedig befutott a Fütyülős, amit egyébként a mezőny egyetlen lánypilótája, Váradi Andrea irányított, nem is akárhogyan!
A nyertesek Bosch gyártmányú barkácsgépekkel gazdagodtak, és készülhetnek egy külföldi tanulmányútra, amelynek célpontja a Bosch Rexroth valamelyik gyára lesz.
Érdemes pár szóban megemlékezni a kísérő programokról is, amelyekkel az eredményhirdetés előtt feszítették pattanásig az izgalom húrjait a rendezők. Bemutatkoztak a Formula Student kategória magyar képviselői, akik nemzetközi mezőnyben versenyeznek saját maguk által konstruált és épített, Yamaha R6 blokkal hajtott kis torpedóikkal. Tiszteletkört tett a pályán a GAMF Megametere is, egy saját fejlesztésű benzinmotorral hajtott kis torpedó, amivel két nappal korábban Németországban, a Shell Eco-marathonon 1588 km/liter átlagfogyasztást értek el a kecskemétiek. Szájtátva figyelte a közönség Tóth Pál rendhagyó fizikaóráját, aki folyékony nitrogénnel kísérletezve mutatta meg, hogy a világ izgalmas, csodálatos, és hogy a megismerése szórakoztató, örömteli tevékenység is lehet.
Egyébként pneumobilt építeni sem más, mint tanulás, tanulás és tanulás – és lám, milyen jó buli kerekedett belőle az idén is!
Eredmények
Távolsági futam:
1. Debreceni Széllovagok, Debreceni Egyetem
2. EMTIK, Szegedi Tudományegyetem
3. Aratók, SAPIENTIA Erdélyi Magyar Tudományegyetem
Gyorsasági futam:
1. Kecskeméti Fütyülős, Kecskeméti Főiskola
2. Debreceni Széllovagok, Debreceni Egyetem
3. Aratók, SAPIENTIA Erdélyi Magyar Tudományegyetem
Gyorsulási verseny:
1. Tűzgép, Kecskeméti Főiskola
2. Kecskeméti Fütyülős, Kecskeméti Főiskola
3. VELOSZITI, Dunaújvárosi Főiskola
Részletes eredmények és további információk itt: http://www.pneumobil.hu/
A Széllovagok videója: http://www.youtube.com/watch?v=IREeFYtp938
A Flux-Gate csapat pneumobiljának motorja működés közben:
http://www.youtube.com/watch?v=AVqqZvIyD2I&feature=related
Az Aratók csapat az egyetem aulájában próbálgatja a pneumobilt: http://www.youtube.com/watch?v=YflNWdLaY7k&feature=related
A Szélhámosok videója: http://www.youtube.com/watch?v=u1cKajQJK_4&feature=related