Szinte ingyen autózik a kormány
Havi hatvanezerért ön is szívesen beülne egy fullos fekete Audi A8-asba, nem? Akkor se tiltakozna, ha nem kellene regisztrációs adót fizetnie rá, ugye? És ha még büntetlenül gyorshajthatna is vele, az lenne az igazi? Sajnos nem jött el a Kánaán, csak a magyar EU-elnökség féléve. Nem is járnak a kiváltságok mindenkinek, csak a Köztársasági Őrezred kétszáz, többségében nagy, fekete autóból álló flottájának.
Ha őszinték vagyunk, általában nem a csodálat ragad el minket, amikor vi-vi-vijjogtatva felbukkan a fekete autókból álló konvoj a városban, inkább csak bosszankodunk. Lezárják a kereszteződéseket, percekig áll a forgalom, és egyre csak duzzad az autók folyama a gát mögött. Pedig jobb, ha lélekben is felkészülünk, hogy a következő hónapokban ez a szokásosnál gyakrabban fordul elő, hiszen a soros EU-elnökség nemcsak azt jelenti, hogy a külföldi sajtó az átlagosnál többet foglalkozik velünk, hanem teljes fizikai mivoltukban is meglátogatnak minket Európa politikusai, hogy összeüljenek nálunk tanácskozni. És ilyenkor jó vendéglátóként gondoskodni kell a kényelmes közlekedésükről.
A protokollcélokra használt néhány itthoni autó kevés lenne. Ha csak két-három fejes érkezik mind a 27 tagállamból, máris húsz-harminc limuzinnal kell ingázni a reptér és a szállodák, illetve a Gödöllői kastély között, ha nem akarjuk a kedves nyakkendős urak hangulatát már az érkezéskor azzal elrontani, hogy hármasával ültetjük őket a hátsó ülésre. Nem is beszélve a debreceni, illetve balatonfüredi helyszínekről, ahová nem félórás az út Ferihegyről. Ezért a Külügyminisztérium közbeszerzési pályázat lebonyolítása után megállapodott a Porsche Hungáriával, hogy az elnökség fél évére nettó 69 millió forintért kölcsönkér egy kétszáz autós flottát.
Leírni könnyű, de ez a két szám önmagában, és egymás viszonyában is izgalmas. A kétszáz autó sorba állítva egy kilométeres kígyót alkotna, a hatvankilenc millió viszont nem akkora összeg, ami ne férne el egy hollywoodi szabványos fekete aktatáskában. Jó üzletet kötött a külügy, az biztos.
Hogyért mérnek amúgy egy ilyen flottát?
A Volkswagen konszerntől a Porsche Hungaria közvetítésével négy darab ötvenes autópakk érkezik. Fekete Audi A8-asok, A7-esek és Volkswagen Multivan kisbuszok a delegációk szállítására, valamint szürke Skoda Octaviák ügyintézési célra. Ha csak a típusok alapárait adjuk össze, az összérték 2,25 milliárd forint plusz ÁFA, de jellemzően magasabb felszereltségű autókról van szó. Nagy csomagban persze olcsóbb az autó is, nem csak a mosópor, de a kétmilliárdos nagyságrend stimmel.
Világos, hogy megvenni hülyeség lenne ennyi autót, hiszen csak fél évig kellenek – akkora fényűzést, hogy utána szétosztogassa a fekete kocsikat, a jelenlegi helyzetben nem engedhet meg magának a kormány. Viszont a klasszikus flottakezelők, a bérbeadás specialistái hat hónapos futamidőre, pláne ilyen nagy értékű kocsikra nem tudnak jó ajánlatot adni. Mit is kezdenének ötven féléves fekete A7-essel, vagy akár A8-assal? A magyar használtpiac nem képes felszívni ekkora mennyiséget.
Ha elosztjuk a 69 milliót, autónként, havonta 57500 forint jön ki, ami flottabérleti viszonylatban nevetséges, hisz ez az összeg a kötelező és a Casco-biztosítás díját is fedezi. Egy harmincmilliós értékű A8-ast öt éves bérleti időszakra piaci áron nettó 1,1 millió forintért adnak havonta, de egy A6-osért is havi 350 ezret kell fizetni, ha négy évig szeretnénk használni. Ha a bérelt flotta legolcsóbbikát, az Octaviát nézzük, hozzá hasonló árú Superbet is havi 180 ezerért vesztegetnek négy éves futamidőre az általunk kérdezett flottaüzemeltető cégnél. Ennek az árnak a harmada, amennyiért a kormány megkapja az egész flottát, ez gyakorlatilag a gumikopást és a szállítást fedezi, sokkal többet nem.
Reklámérték ide vagy oda, Volkswagen konszernnek kell lenni ahhoz, hogy kétszáz gépkocsit csak úgy leakasszunk a szögről, és jelképes összegért kölcsönadjuk az aktuális EU-elnöknek. A jó kapcsolatok ápolása azért némi szerepet játszhat az igen kedvező ajánlatban, például az Audi történetének legnagyobb külföldi beruházásánál is engedékeny partnernek bizonyult a jelenlegi magyar kormány, de a két üzlet között összefüggés nem mutatható ki.
Igaz, egy autógyártónál jobb partnert nehezen is lehetne találni a féléves kölcsönkéréshez. Ők értelemszerűen azok, akiknek – közvetítő nélkül – a legkevesebbe fáj összedobni egy flottát, és a hozzánk érkező autók egy része nem is új. Azt persze nem árulja el senki, mennyi a használt, de a páncélozottak közül néhány már biztosan szerepelt nemzetközi diplomáciai eseményeken, és a napokban német rendszámmal érkező VW Multivanek sem vadiújak. A féléves magyar turné után pedig mind a kétszáz tovább vándorol, lehet, hogy éppen a minket követő lengyelekhez, de ez még nem dőlt el. Nagy bajban akkor sem lenne a konszern, ha a flotta egy részét el kellene adnia –Németországot nem érné sokk, ha megjelenne néhány féléves A7-es a piacon.
A stílusra azért adnak a Külügyminisztériumnál, ezért a kölcsönkapott német autók közül a reprezentatív fekete gépek, vagyis az A8-asok, A7-esek és Multivanek MEU kezdetű rendszámot kapnak. Az emiatt elvileg esedékes, százmilliós nagyságrendű regisztrációs adót viszont ügyesen megkerülik: még decemberben hoztak egy rendeletet, amely kimondja, hogy a speciális szolgálati gépjárművek átrendszámozásával kapcsolatos díjak alól mentesül az üzembentartó; ezért cserébe csak határozott időre, erre a fél évre helyezik forgalomba őket. Ha végiggondoljuk, kár felhördülni az irigylésre méltó kedvezményen, az állam úgyis csak egyik zsebéből a másikba tenné át azokat a milliókat.
Az autókat a Köztársasági Őrezred üzemelteti. Nemcsak a tárolásról, szervizelésről gondoskodnak, hanem a biztonsági gépjárművezetőkről is, ahogy ők hívják a sofőröket. Mitró Zoltán alezredes, aki többek között a vezetéstechnikai képzésért felelős az őrezrednél, megmutatta nekünk az egyik A8-ast. A fekete limuzin még csak nem is hosszú kivitel, egy jobban felszerelt szériaautóról van szó.
Hogy mennyi páncélozott az Audik közül, nem publikus – ez az A8-as mindenesetre nem volt az. Ettől függetlenül nem kell nagyon körmöt rágniuk az utasoknak, hiszen a vezetőülésbe kizárólag tapasztalt rendőrök ülhetnek. Mitró Zoltántól megtudtuk, hogy legalább öt évet kell eltöltenie valakinek a rendőrségnél, illetve megkülönböztető jelzést használó gépkocsi vezetésével, mire fekete autó közelébe kerülhet. Az EU-elnökség idején szolgálatot teljesítő biztonsági gépjárművezetők külön képzést kaptak, egyrészt a Porsche Hungariától az autó kezelésével kapcsolatban, másrészt elvégezték az őrezred vezetéstechnikai tréningjét.
Nem kell kaszkadőri trükkökre gondolni, a képzésen szlalomozási, kitérési, veszélyhelyzet-elkerülési feladatokat gyakorolnak a gépjárművezetők, de talán a legfontosabb tudományuk a biztonságos, időre érkezés. Ha egy rendezvényre pontban egy órakor kell befutni, nemcsak késni nem szabad, hanem korán érkezni sem. És mivel biztonsági szempontból a megállás a legrosszabb, előfordul, hogy hetvennel cammognak az autópályán, hogy koppra akkor álljon be a konvoj a térre, amikor a ceremónia kezdődik.
Mivel ebben a helyismeret fontos szerepet játszik, és egyébként is a helyi jogszabályoknak megfelelően kell közlekednie az autóknak, a legritkább esetekben fordul csak elő, hogy nem magyar gépjárművezető szállítja a védett személyeket. A pápa, az amerikai elnök és Putyin hoz csak saját sofőrt, a többiek legfeljebb a biztonsági személyzetükhöz ragaszkodnak.