Autózzunk villámáron?

2011.05.25. 06:09

Nem tudom, ki lehetett az a Michelin-nél, aki úgy 1997 táján a fejéhez kapott: „Srácok, most tankoltam. Már megint rádobtak tíz centime-ot a rohadékok!! Jövőre rendeznünk valami autóversenyt az alternatív hajtású kocsiknak! Hadd csinálja össze magát az összes olajmulti.” Össze is jött a dolog 1998-ban, vagyis abban az évben, amikor a benzin ára itthon elérte a 150 forintot. Megszületett a Challenge Bibendum.

Nekem csak a tizenegyedikre sikerült eljutnom, Berlinbe. Maga Bibendum hívott, aki ugye nem egy elhízott hurkás pacák, hanem a gumiabroncsokból formált Michelin-reklámfigura. A Lisztferihegyi repteret egy benzines autóval közelítettem meg, amelynek tankjában 386 forintos benzin lötyögött. Ööö... hát, a csávó, aki az egészet kitalálta, nem volt hülye.

Persze, akarhatott volna a Michelin bármit, ha a kormányok nem kezdik el intenzíven nyomni a témát: Sarkozy, Merkel és a komplett EU-vezérkar folyamatosan szorongatta az autóipar csapágygolyóit, hogy végre kezdjenek el takarékosabb autókat gyártani. Aztán beütött a válság, a golyók roppantak egy hatalmasat és a roncsprémiumokért, mentőcsomagokért cserébe tényleg le kellett tenni valamit. Olyan cégek kezdtek el hibrideket gyártani, akik korábban csak ekézték a japókat amiatt, köztük a Porsche. Sőt, kiderült, hogy páran elő tudnak húzni igazi villanyautót is a bugyellárisukból. Szériagyártmányként.

Most, hogy a hazai pálya miatt maga Merkel írta a köszöntőt a programfüzetbe, tényleg itt lihegtek a német gyárak, kivéve a BMW-t. A Michelin miatt persze itt volt az összes francia cég, az EU- és állami pénzen a villanyprogramokat népszerűsítő szervezetek, a megszállási zónából jó emlékeket őrző amcsik (Opel, Ford), a mopedautógyártók, egyetemek és a haszongépjármű és busz brancs. Továbbá a japánok, a kínaiak (Volvo plusz még egy cég). És még sokan mások.

Saccperkábé nem kerülhetett az egész buli többe pár milliárd forintnál. Először is, kibérelték a régi, üzemen kívül nyugat-berlini repteret (Tempelhof, Légihíd tér 5.), hangárastul, mindenestül. Behangosították, bevilágították, berendeztek egy hatezer fő etetésére alkalmas éttermet, sajtószobákat, nettel, laptopokkal. Pályákat alakítottak ki a tesztjárműveknek, mentőket és tűzoltókat hívtak, meg gondolom papot is, hogy imádkozzon: az elektromos rendszer bírja a terhelést. Sőt, még egy hidrogénkutat is felhúztak.

A járművek parádéjára sikerült kibérelni a Brandenburgi Kapu környékét, Berlinben hasonló lehetett a csődület, mintha nálunk megindulna csütörtök délután egy ilyen konvoj Kőbányáról, hogy elfoglalja a Hősök terét. Felfoghatatlan méretek ezek, és ekkor még a résztvevők saját költségeiről nem is beszéltünk.

Mindenesetre megfogadtam, hogy nem kezdek el károgni az akkuk, a járművek, esetleg a hidrogén ára miatt. Tudjuk mi van, kész. Az persze vicces, hogy a megnövekedett kínai kőolajkereslet miatt megugró benzinárak miatt átállunk akkus autókra, amelyekhez az akkukat javarészt Kínából vennénk, de minimum az alapanyagot...ja, és a mágneseket a villanymotorokhoz.

Mindegy, ezen tényleg ne rágódjunk, mert a társadalmi és politikai kérdések túlnőnek az autógyártókon is, nemhogy rajtunk. Arra koncentráltam, hogy kipróbáljam, amit lehet.

Ekkora elektroszmogba nem lehet tervek nélkül beleugrani. Így eldöntöttem: hibridbe nem ülök, idő sem lenne rá. Startstoppos dízelbe nem ülök, mert minek? Ahogy benzinesbe sem. Egyetlen kivételt tettem volna: ha a Valeo beígért elektromos szelepvezérlésű Peugeot-ja ott lett volna – de csak egy makettet állítottak ki a hengerfejről. Vagyis kizárólag elektromos hajtású járművek érdekeltek. Azon belül is az autószerű autók.

Rendszám a Segway-en?!

A GM elég szép kis flottát hozott az egyensúlyozó kétkerekűekből, és bárki kipróbálhatta őket. Feltűnt, hogy mindegyiken van rendszám – mint kiderült, ez csupán a kötelező biztosítás túltenyésztett igazolószelvénye, akárcsak egy normál robogó, vagy mofa (Vmax=25km/h) esetében. Ez kérem Németország, itt rend van. Amúgy a Segway nem veszélytelen, valakit levetett magáról, és vagy fél órán át stabilizálták az állapotát, mire elvihette a mentő. Másnap hisztérikusan követelték a fejvédő viselését.

Az oldalról ajánljuk

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11