Amikor a Toyota kénytelen kiállni

2012.06.16. 19:24

Fullasztó a tömeg. Nehéz elképzelni, de egy 13,6 kilométeres pálya sem elég hosszú néha, hogy mindenki kapjon mellette helyet, aki látni szeretné. Nyilván a bokszutca környékén van a legnagyobb tülekedés, ott történnek a legérdekesebb dolgok, van is olyan küzdelem a bejutásért, mintha ingyen sört osztanának. Bár, ha belegondolok, a briteket egy ilyen akcióval talán ki lehetne robbantani.

Körülbelül hetvenhat féle jegy létezik, ebből nekem a négyes jutott. Minden posztnál el is kérik, és amikor már azt hiszem, hogy egy ajtóra vagyok az Audi boksztól, udvariasan odébb tessékelnek. Aztán lehet megint tájfutni a kordonok közti labirintusban, hogy egyáltalán rálássunk a pályára. Félelmetes a káosz, csoda, hogy fenn tudják tartani a békés hömpölygést, nem csap át gyilkos tolongásba.

Egy órával a rajt előtt a harmadik sorban kapok helyet a célegyenes utáni Dunlop-sikánnál. Azt hiszem beszoptam, de amikor elrepülnek a vadászgépek a fejem felett, francia trikolort festve az égre, látom, hogy mögöttem is megtelt a placc. A hangszórókban megszólal az Űrodüsszeiából ismert Strauss-nyitány, amikor a repülő rajthoz szépen felfejlett mezőny elhagyja a Porsche kanyart. Mindenki lábujjhegyre áll, az óvodások bepisilnek az izgalomtól, a száguldó péló is megduzzad talán. Nem lehetne drámaibb a hangulat.

Aztán nem történik semmi. Mindenki szépen befordul előttünk, jó fiúként helyet hagynak egymásnak, senki nem tolakszik. Jacky Ickx óta tudjuk, fölösleges kapkodni Le Mans elején. Ő volt az, aki a hagyományos, átfutunk a pályán és beugrunk a keresztbe felállított autóba típusú rajtnál megunta a rohangálást, szépen átsétált az aszfalton, miután mindenki elment, majd megnyerte a versenyt. Azóta repülő rajttal indítják a mezőnyt Le Mans-ban.

A pálya szélén normálisan fotózni lehetetlen, de a hangok ütnek. Minél hangosabb az autó, annál lassabb. Az Audik némák, csak egy kis süvítést hallani a hibridekből. A Toyotáknak már szebb a hangja kigyorsításnál, de értékelhető versenyautó-hang az LMP2-esekből jön először. Aztán megérkeznek a GTE-k és ott minden a helyére kerül. A Ferrarik rikoltoznak, a Porschék rekedten hörögnek, aztán jön egy Corvette és mindenki keresztet vet. A V8-as mindent átható dübörgése félreismerhetetlen.

Nincs meglepetés a sorrendben, már amennyire követni lehet az állást a pálya szélén ácsorogva. Valamit segít a rádió, amin folyamatos közvetítés megy, de 56 autót fejben tartani képtelenség. Eleinte elhúz három Audi, két hibrid, egy dízel, nyomukban a párban megmaradt Toyoták. Annyira elhúznak, hogy alig öt kör kell nekik, hogy lekörözzék az első GTE-ket. Elképesztő a sebességfölényük.

A rajt után egyből ki kell állnia a bokszba a Pescarolo 03-asnak; a sötét felhőkre felnézve lecserélik a kerekeit is esőgumira. Nem jön be a húzás, pár csepp után eláll az eső. Pescaroloéknál ettől függetlenül áll a bál, egyik autójuk sem megy úgy, ahogy szeretnék. A Toyoták is a vártnál hamarabb, ráadásul egyszerre állnak ki de vaklárma a kiabálás, csak tankolnak. Igazi harc a GTE-k között van az elején, a vezető Aston Martint milliméterekkel követi egy Corvette, nem sokkal lemaradva egy Ferrari üldözi a párost.

Másfél órával az indulás után a papírforma kezd kirajzolódni az élen. Két hibrid Audi mögött egy dízel, nem sokkal hátrébb a két Toyota, aztán a Lolák jönnek. A négyes Audival valami nem stimmelhet, a nyolcadik helyen van. Amiben a toyotások reménykedhettek, hogy tovább bírják üzemanyaggal, nem jött be. Annak ellenére, hogy a benzines hibrideknél nagyobb tankot engednek meg a szabályok, egy körrel kevesebbet tudnak menni kiállások között, mint az Audik. Az LMP2-t a meseszép 24-es Oak-féle Morgan-Judd vezeti, mögötte egy Oreca-Nissan.

Kezdenek megnyugodni a kedélyek, megindul a népvándorlás. Lassan hozzá lehet férni a jobb helyekhez is. A Dunlop-sikán környékén, ahol kavirnyászok, elég kockásan kanyarodnak az autók. Minden körben akad valaki, aki elvéti a féktávot, levágja a második kanyart. Egyáltalán nem olyan nyugodt a mozgása a gépeknek, ahogy a képernyőn látszik. Odébb-odébb teszik magukat, a pilóták is ügyetlenkednek, a DeltaWing, amire mindenki kíváncsi, elég furán mozog. Kívülről úgy tűnik, mintha rettentően túlkormányzott lenne, állandóan keresztbe akar állni. De két óra után még mindig megy, bár volt már soron kívül a bokszban.

Az eseménytelennek tűnő délután egy furcsa jelenet volt, amikor az első bokszkiállás után visszajött a pályára a Pescarolo 03, és taps tört ki. Csak lassan esett le, hogy a franciáknak, mivel idén nem indul Peugeot, Henri csapatáért dobog a szíve. De egyelőre úgy tűnik, nem fognak tudni beleszólni a nagyok versenyébe. Ha valaki odapörkölhet az Audiknak, az csak a Toyota lehet.

Az oldalról ajánljuk

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44