Mint azt már többször megírtuk, mikor Rézmányi Balázzsal kimentünk Kaliforniába, az első három napon egy kiállításon vettünk részt. Maga az expó, alaptémája okán inkább a kisautóblogra kívánkozna, de ne feledjük, Los Angelesben voltunk. Itt mindegy mi történik, autónak lennie kell a dologban, és nem is akármilyeneknek, itt az emberek ingerküszöbe magasabban van, mint a miénk.
A szabadtéri bemutató mellett csak úgy szerényen, szürkén állt pár autó, amiknek csak a kerekei egy kelet-magyarországi falu teljes évi költségvetését tennék ki. Magasra emelt Jeep Wrangler, short course truckok stílusában épített, versenyre is alkalmas pick-up – én voltam szinte az egyetlen, aki ezeket lefotózta.
Persze, a filmsztárokat már többen körülállták. A Tini Nindzsa Teknőcök szolgálati VW Transportere nem keltett nagy feltűnést, nekem például egyáltalán nem volt ismerős –sosem néztem ezt a bugyuta rajzfilm sorozatot. De az meglepett, hogy egy ilyen öreg Volkswagenben már volt tetőkárpitra szerelt utastéri klíma.
A fekete Pontiac Trans Am-mel már találkoztam egyszer, Budapesten. Valami hollywoodi témájú vándorkiállítás volt a Hungexpo egyik pavilonjában, ott láthattam egy KITT autót. Mert biztosan nem csak egy készült a Knight Rider sorozathoz, az biztos. Ez a darab, itt a csillogó napfényben nagyon szép állapotban volt, talán jobban mutatott az eredeti, filmben használt daraboknál is. Orrán a piros futófény, benne a debil „kormánykerék”, a hasznavehetetlen sportülés, amelynek teteje éppen Michale Knight nyakszirtjével van egy magasságban, ami persze csak a való életben jelentene veszélyt egy ütközés során. Michael számára az ostorcsapásos nyaktörés nem rizikó, őt eleve lézeres biztonsági öv tartja, meg különben is, ő Michael Knight.
De az igazi királyság az időgép. A De Lorean. Méghozzá a második rész autója, rajta Mr Fusionnel, a géppel, amely banánhéjból, meg más háztartási szemétből is képes előállítani az 1,21 gigawattot. Ennyi villany az időgépnek kell, ha benézünk az utastérbe, világossá válik, kevesebbel biztos nem ketyegne el. Az a mennyiségű rizsszem-izzó, kábel, kapcsoló, LED-display és több kilométer kábel simán felzabálja egy pesti kerület napi áramigényét –a fluxuskondenzátorról még nem is beszéltünk. A hasonlóság Mr Fusion és egy Krups Coffina kávéörlőgép közt csak a véletlen műve.
Nem tudom, hogy ez eredeti autó-e vagy sem (inkább az utóbbira szavazok), de az biztos, nem két nap alatt rakták össze a sok kiegészítő biszbasszal teleaggatott DeLoreant. Lenyűgöző aprólékossággal részletezték a kocsit, minden műszer, felirat a helyén, még a Doki jövőbeli napszemüvege és az Almanach is a középkonzolon figyelt –tökéletes illúzió.
Bent egészen más jellegű autók álltak, több off-road versenyautó, dragster vonzotta a tekintetet. Általában mindenki olyan gépet támasztott a standjára, ami a kiállító cég témájába vágott, de voltak kakukktojások is, amik nekem úgy tűntek, l'art pour l'art voltak elhelyezve. Ettől még lenyűgözőek voltak az átépített dögök, mindegy, hogy az én ízlésemnek egyáltalán nem való gigafelnis pimp járgány, vagy őrületesen zseniális teherautó, mindben lehetett értékelni a kreativitást és a beleölt munkát.
Nagyon megfogott a Hot Wheels egyik fő tervezőjének kis asztalához leparkolt Chevy Nomad. Fémig lecsiszolt kasztni, ültetés, nagy kerék – semmi meglepetés, láttunk már ilyet. De a kocsi oldalára felapplikált Hot Wheels logó egy akkora tömör alumínium táblába lett belevésve, amiért lomtalanításkor véres leszámolásba torkolló bandaháború törne ki nálunk. Ez a gigantikus könnyűfém lap szépen rá volt idomítva a kasztni domborulataira, és a felülete is minőségi megmunkálást kapott.
Nézzenek körül a galériában, van jó néhány említésre érdemes autó és részlet, jó szórakozást!