Ezerháromszáz téli gumi, ingyen
A rácalmási magyar Hankook munkatársa azzal kezdte beszédét, hogy nyilván mindenki tudja, miért gyűltünk ma itt össze. Nyilván. Hiszen mit is keresett volna néhány mentős, tűzoltó és vöröskeresztes reggel tízkor egyenruhában egy budai étteremben, azon kívül, hogy az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, az Országos Mentőszolgálat és a Magyar Vöröskereszt flottájában bizony rengeteg autóból áll, a tél közelít, és vele jön a balesetveszély. Ahhoz még csak újságírónak sem kell lenni, hogy sejtsük, jelen gazdasági viszonyok közt, külső segítség nélkül mindhárom szervezet részben kénytelen lett volna lemondani a téli gumiról. Aligha jutott volna pénz az összes jármű átgumizására, ha a koreaiak nem kapnak észbe, és nem szánnak néhány munkaórát a közjóra.
A cég összesen 1300 téli gumiabroncsot adományozott a három szolgálatnak. Így, ha nem is azok teljes járműparkján, de egy autóik jelentős részén megoldódott a csere. A sajtótájékoztató után sikerült beszélnem két mentősofőrrel. Tőlük tudom, hogy a régebbi mentőautókon négy évszakos abroncsokat használnak, havonta 2-3 ezer kilométert tesznek meg, így 2-3 évente kell gumit cserélni. A sofőrök nem rajonganak a vegyes használatú gumikért, mert azok semmilyen időjárás esetén nem tökéletesek. Ennek ellenére mennek egyfolytában padlógázzal, hogy percek alatt odaérjenek, ahol baj van. Az OMSZ autói évente 1 millió esethez szállnak ki, és összesen 33 millió kilométert tesznek meg, a fővárosiak kicsit kevesebbet, a vidékiek, a nagyobb távolságok miatt többet. Az autókat rotálják, hogy egyenletes legyen a terhelésük.
A mentőszolgálat főigazgatója, Dr. Mártai István szerint, szintén egy adományozónak köszönhetően több száz hivatásos sofőrjük vett részt idén vezetéstechnikai továbbképzésen, a tűzoltóságot is magába foglaló Katasztrófavédelmi Főigazgatóság emberei pedig saját körben képzik magukat folyamatosan, illetve két lépcsős műszaki felkészítésen hajtják át autóikat az évszakváltás előtt. A Hankook gumikat egyébként a mentőszolgálat 172 Mercedes Sprinter rohamkocsijára szerelték, a tűzoltók pedig a hasonló méretű sürgősségi vonuló autóikat gumizhatták át.
A Magyar Vöröskeresztnek is jutott a jóból, ők jellemzően mikrobuszokkal és személyautókkal közlekednek a mentősök és a tűzoltók nyomában, gyakran rendőri felvezetéssel. Ott voltak a 2010-es kolontári vörösiszap-katasztrófa helyszínén, de nem csak a kiemelt esetekben segítenek, hanem évente 30 ezer rászorulón segítenek, télen például begyűjtik a fagyhalál határán lavírozó hajléktalanok az utcákról és ugye ehhez is autózni kell.
Ennek a hírnek nincs csattanója, bőven elég, hogy akadt egy cég, aki 20 millió forint névértékű adománnyal fejezte ki, hogy ismeri és komolyan veszi a társadalmi felelősségvállalás ügyét. A példa szabadon követhető. Aki tud, adományozzon, akinek autósként van pénze, szánjon a cserére, hogy ne kelljen hozzá mentőt hívni az első havazáskor.