Talán még a 124-es nagy-Mercinél is jobb választás – nem, nem a C osztály, azt felejtsék el – a 190-es. Ugyanaz a technika, mint a 124-esben, csak 250 kilóval könnyebb bódé tiporja, emiatt tartósabb is benne minden. Talán csak a belső tér nem, mert az hitványabb anyagból készült. Egymillió forint olyan 190-est vesz, ami nem 10, hanem még talán 15 évig autó marad. És a kasznija túléli a nála egy generációval fiatalabb többit – nem is kevéssel.
Aztán még kapunk Volvót. Sajnos elsősorban a csodás ülésekkel szerelt, gyönyörű, de amúgy a Mitsubishi Carismával szögre megegyező S40-esek, kombi V40-esek bukkannak fel ennyi pénzért, azoknál pedig a többi Volvo, és a Carisma is mind tartósabb és megbízhatóbb volt. Nagyon átlagos mechanikai tartalom finom kelmékbe bújtatva... Még talán a T4-es szoft-turbós kéne. Viszont, ha már álmodozunk – egy 2000-es, kétliteres, turbós benzines S80-as, valakinek? Persze, látni rajta már, hogy az ezredfordulós Volvo-bőr gyorsan öregszik, meg egy ilyen autóban van pár elromlós kompjúter, de akkor is, micsoda autó...
Elérkeztünk egy másfajta villantási lehetőséghez, a szabadidőautóhoz, alias hobbiterepjáróhoz. Mert kerek egy misiért van itt nekünk első generációs Honda CR-V 2000-ből, 210 ezer kilométerrel, vagy akár Toyota RAV4, első tulajtól, csak 156 ezerrel, igaz, az ősidőkből, 1996-ból származik. De szinte megszólal, olyan szép.
Meg persze a stílusgyakorlatok. Mini One 1.6 (2001), Rover 45 dízel (2001), ezek ugyan nem a megbízhatóság mintaképei. De például az Alfa 156-alapú, ám komfortosabbra hangolt Lancia Lybra 1.9 JTD igen jól szerepel a Népítéletben, 7,41-gyel.
És itt jön az egész cikk legmagasabbra, 8,06-ra értékelt autója a Népítéletben, s ezzel még a Honda Jazzt is lenyomja az agyonszeretettségi skálán: ez a Smart Forfour. Igaz, hogy az alapja a szerény Mitsu Colt, de az a négy ítélkező, aki írt róla, rajong érte. Hogy mennyire jól megy (bármelyik motorral), hogy mennyire tágas (tologatható a hátsó ülés), hogy milyen jó vezetni, hogy milyen extrém megbízható... Ennek egyszer tényleg utána kéne nézni, mindenesetre tény, hogy egyedi kocsi.
Ja, majd' elfelejtettem – 2001-es Chrysler PT Cruisert is kapni már egy miláért. Sokan elcseszett ál-retrojárműnek tartják, és az sem javít a megítélésén, hogy az alapja a kiemelkedően átlagos Chrysler Neon. De aki vezette a PT-t, tudja, hogy egy meglepően közvetlen mechanikájú, ügyesen mozgó, praktikus, sportos autó – egyiket sem hinné az ember a látvány alapján. El sem romlik túl gyakran, ami nem utolsó szempont.
Ja, még vannak kabriók is. Egy 2002-es Peugeot 206 CC, valamint egy 1994-es VW Golf Cabriolet GTI – most akkor melyiket, a megbízhatatlant vagy a veteránt? Poénnak egyik se rossz, előbbi csajos, utóbbi csávós, ha már kell az orientáció.
TAKARÉKOS autókra ötletek
Ezen az árskálán most nem bukkantak fel mindenféle tibeti szerzetes-lelkű francia mini-dízelek, pöttöm, nyolcszáz köbcentis majdnem-autók, Twiggy-karcsúságú olasz apróságok, 3L-feliratot viselő wolfsburgi fél-tanulmányautók a képernyőn, amik ide jók lennének. Lehet, hogy csak pechünk volt. De ha a háromfeles fogyasztás helyett megtanulunk örülni a négyfélnek is, már jobb a helyzet.
Aki annak idején súlyos felárral kicsi dízelt vett, nyilvánvalóan sokat ment vele – ez látszik például a Cliók közt felbukkanó, két 1.5 dCi futásán is: egyik 135, másik 186 ezer kilométert mutat, pedig alig hét-nyolcévesek. Peugeot 206-osból is előbukkan egy-egy 1.4 HDi (ezzel a motorral nem volt ám rossz kiskocsi), azoknál is 170-190 ezret mutat a számláló. Hát – aki nagyon fél a tankolástól, lelke rajta, kockáztasson. De ha baj van egy ilyen autóval, az szinte biztosan többe fáj majd, mint egy sima benzinesnél.
Pár igazán pici járművet azért felfedeztünk. Igazából a Panda 1.1-et is ide számíthattuk volna, csak az túl kecsegtető volt az első csoportba, helyette vegyük elő a 2006-os Peugeot 107-est, egyliteres, háromhengeres motorral, igaz, csak három ajtóval. És aki megállja a motor húzatását, annak az egyliteres Toyota Yaris is kellemes éhezőművész lesz, efféle is van a listán.
PRAKTIKUS autók családosoknak
Ennyi pénzzel már azoknak is van keresnivalójuk a piacon, akiknek kell a sok köbméter, a pakolhatóság, a variálhatóság, esetleg az ötnél több férőhely. Vegyük elő a Totalcar nagy kedvencét, a Fiat Multiplát (benne a Mikrobi-szellőzőrendszerrel), aminél kevés ügyesebb autót alkotott eddig az iparág. Ilyet igazából csak dízelmotorral illik venni – csendesebb, takarékosabb, dinamikusabb úgy. A hat utasát két sorban, eltolt ülésekkel bendőjében hordó békakirály egy fantasztikusan hangulatos, jól kihasználható kocsi, különleges, a raliautók borulóketrecéhez hasonló, szinte csővázas karosszériával. Akinek volt, imádja – pénzünkért szép, jellemzően 2001-es példányokat találunk.
A másik furcsaság, a furgon és személyautó öszvéreként létrejött Citroen Berlingo Multispace is kijön ennyiből- béna és kicsit iszákos benzinessel 150, jó kis HDi-dízellel 200 ezer kilométer körüli futásteljesítménnyel – ezek sajnos a Népítélet szerint 6,38-ra értékelt kedveltségű autók, tehát az első válogatásból ki is maradtak volna - a hetvenezer forintos, gyakran szétmenő ékszíjtárcsa megvan? De annyira praktikusak, hogy inkább bevettük a listába.
Léteznek azonban autószerűbb megoldások is. Például buszlimuzinok. Olyanok, mint a Citroen Xsara Picasso – sajnos abból a legutolsó két évben készültek a jók, olyan viszont még nincs egymillióért, ugyanis az eladók nem hülyék. De találni helyette testes Opelt kétféle méretben – a Meriva ötüléses, a Zafira hét. Előbbi kicsit jobb autó, utóbbi praktikusabb. Ugyanez a Renault-tól, 1,9-es dízellel, Scénic néven? Kellemesebb, mint az Opel, nem is sokkal megbízhatatlanabb – legalábbis az első szériás Zafiránál biztos nem.
Feljebb lépünk egy mérettel: Renault Espace-ból a második széria végét, a 2000 utáni autókat adják ennyiért, a németek esküsznek rájuk, mifelénk van egyfajta averziója irántuk a családos népeknek. Peugeot 806-osnak a legvége, 807-esnek a legeleje fér bele az egymillióba, tanácsos inkább a régit venni, mert ilyen olcsón az új gyanús. Ugyanez áll a Citroen Evasionra és a Fiat Ulysse-re is, amik megegyeznek a megfelelő korú 806/807-esekkel.
Toyota Avensis Verso végképp nincs ennyiért, de esetleg egy Ford Galaxy 1999-ből, az megfelel? VW Sharannal megegyező technika, közepesen tartós belső tér, erős rohadási hajlam a hátsó részeken – ennyit ki lehet bírni, sok autó ez ekkora pénzért.