Persze, azt nem tudjuk még, melyik autót választják meg a zsűritagok a 2014-es Év Autójának, de mivel mindegyik autó sikeresen átment, kijelenthetjük, a győztes is képes felborulás nélkül kikerülni egy szarvast. Vagy gyereket, elénk kanyarodó autót, akármit.
A jávorszarvas kedves, aranyos fizimiskájú jószág, de átkozottul veszélyes. Nem úgy, mint egy grizzly medve, nem harapja le senki fél karját, nem nyel le keresztben egy csecsemőt. De simán letépheti a gyanútlan autós fejét. Nehéz testét négy hosszú láb fölött hordja, ráadásul a fiú jávorszarvas egy akkora agancsot növeszt a feje búbján, hogy annak két csücske közé függőágyat feszíthetnénk. Ha egy ilyen anatómiájú, féltonnás, nyugodt kérődző a kocsi elé sétál, jobb kikerülni, szinte minden áron. Már csak azért is, mert ha elcsapjuk, a motorháztetővel kiütjük a lábait és a szélvédőn beköszön a szegény állat teste (és az esetleg hozzá tartozó agancs), az akár a bent ülők életébe is kerülhet. Látták a mentőautót, amelyik a napokban ütközött egy szarvassal? Senki nem szeretett volna a vezető helyében lenni.
Skandináv államokban éppen ezért mindenhol figyelmeztetnek, ha a jávorszarvasok előfordulási esélye magasabb az átlagosnál, és a svédeknél már a hetvenes évek óta folytatnak ilyen jellegű kikerülési-manőver teszteket. Azt mindig hozzáteszik, hogy ha egy szarvas a kocsink elé sétál, sosem fog megállni, folytatja az útját, tehát egy jobbról érkező bamba arcú agancsost ne akarjunk balról kerülni, és fordítva.
A leghírhedtebb jávorszarvas-tesztet 1997-ben végezték el, a Mercedes A osztály legelső szériáján. Akkor még nem hívták jávorszarvas-tesztnek, de a felborult A osztályt vezető Robert Collins egy újságírói kérdésre, miszerint mi haszna van egy ilyen manővernek, hirtelen azt válaszolta, hogy például egy hirtelen az útra lépő jávorszarvast így kell kikerülni. Így lett jávorszarvas-teszt. Lehetett volna labdáját kergető kisfiú-teszt, vagy magába feledkezett mobiltelefonáló gyalogos-teszt, esetleg bagzó macska-teszt, de a történelem másképp hozta.
Azért vált hírhedté ez a bizonyos teszt, mert a németek nagy hírveréssel beharangozott, szuperbiztonságosnak ígért autója úgy borult fel, mint ha egy óriás pöckölte volna oldalba. Ugyanakkor egy Trabant simán megcsinálta a feladatot. Lett is nagy lármázás, az A osztály majdnem belebukott a dologba, de szerencsére gyorsan szériafelszereltséggé tették a kis Benzekben az ESP-t, ezzel kihúzták a dolog méregfogát.
A Mercedes csúfos eredménye azért is volt kellemetlen, mert nem a svéd Teknikens Värld magazin volt az első független tesztelő. Pikáns információt hallottunk Tannisbyben az egyik sokat látott újságírótól: a Tannis-tesztnek is része már régóta a kikerülő-manőver, és bizony az akkori próbán csúnyán szerepelt az A-osztály. Szóltak a Mercedesnek, hogy ez így nem lesz jó. Nem hittek nekik, aminek meg is lett az eredménye. Súlyos százmillió márkákba került a Mercedes-Benznek a fiaskó.
Az eset óta a jávorszarvas-tesztre sokkal jobban odafigyelnek a vevők és a média is, így a gyártók számára is fontos, hogy ne szülessenek rossz eredmények. Idén nem is volt botrány, minden autó átment – az egyik kisebb, a másik nagyobb sebességgel, de felborulási hajlamot egyáltalán nem mutatva ment végig a pályán. Egy táblázatban foglaltuk össze, melyik autó, milyen gumival, mekkora maximális sebességgel tudta kikerülni az akadályt úgy, hogy a kijelölt nyomvonalon maradjon. Minden autóban annyian ültek, ahány személyesként árulják azt, és némi ballasztot is tettek a csomagtartójukba.
Gépkocsi márkája, típusa | Gumiabroncs gyártó, típus, méret | Maximális sebesség |
Porsche Cayman | Pirelli P Zero Elöl: 235/35 R20 Hátul: 265/35 R20 | 78 km/h |
Tesla | Goodyear Eagle RSA 245/45 R19 | 76 km/h |
BMW i3 | Bridgestone Eco Elöl: 155/70 R19 Hátul: 175/60 R19 | 73 km/h |
BMW 4-series | Bridgestone Potenza 225/50 R17 | 73 km/h |
Seat Leon | Pirelli P7 225/45 R17 | 72 km/h |
Skoda Octavia | Dunlop Sport Max 225/45 R17 | 72 km/h |
Maserati Ghibli | Dunlop Sport Max 275/40 R19 | 72 km/h |
Jaguar F-type | Pirelli P Zero Elöl: 255/35 R20 Hátul: 295/30 R20 | 72 km/h |
Mercedes S 500 Lang | Michelin Pilot Sport 3 275/40 R19 | 71 km/h |
Peugeot 308 | Michelin Energy 205/55 R16 | 70 km/h |
Mazda3 | Dunlop SP Sport Max 215/45 R18 | 70 km/h |
Lexus IS 300h | Bridgestone Turanza 225/40 R18 | 70 km/h |
Range Rover Sport | Pirelli Scorpion Verde all season 275/45 R21 | 70 km/h |
Renault Zoe | Michelin X Green 185/65 R15 | 69 km/h |
Toyota Corolla | Michelin Energy 205/55 R16 | 69 km/h |
Opel Cascada | Bridgestone Potenza 245/45 R19 | 68 km/h |
Kia Carens | Hankook Ventus Prime 225/45 R17 | 67 km/h |
Ford Kuga | Continental Premium Contact2 235/50 R15 | 67 km/h |
Toyota Auris | Dunlop SP Sport 225/45 R17 | 66 km/h |
Peugeot 2008 | Goodyear Efficient Grip 195/60 R16 | 66 km/h |
Hyundai i10 | Conti Eco Contact 185/55 R15 | 66 km/h |
Citroën C4 Picasso | Michelin Primacy 205/55 R17 | 65 km/h |
Subaru Forester | Bridgestone Dueler HL400 225/55 R18 | 65 km/h |
Suzuki SX4 S Cross | Continental Conti Eco Contact 205/60 R16 | 64 km/h |
Mitsubishi Space Star | Bridgestone Potenza 175/55 R15 | 64 km/h |
Toyota RAV4 | Michelin Latitude 225/65 R17 | 64 km/h |
Renault Captur | Michelin Primacy 205/55 R17 | 63 km/h |
Nissan Note | Dunlop 195/55 R15 | 61 km/h |