Persze, azt nem tudjuk még, melyik autót választják meg a zsűritagok a 2014-es Év Autójának, de mivel mindegyik autó sikeresen átment, kijelenthetjük, a győztes is képes felborulás nélkül kikerülni egy szarvast. Vagy gyereket, elénk kanyarodó autót, akármit.
A jávorszarvas kedves, aranyos fizimiskájú jószág, de átkozottul veszélyes. Nem úgy, mint egy grizzly medve, nem harapja le senki fél karját, nem nyel le keresztben egy csecsemőt. De simán letépheti a gyanútlan autós fejét. Nehéz testét négy hosszú láb fölött hordja, ráadásul a fiú jávorszarvas egy akkora agancsot növeszt a feje búbján, hogy annak két csücske közé függőágyat feszíthetnénk. Ha egy ilyen anatómiájú, féltonnás, nyugodt kérődző a kocsi elé sétál, jobb kikerülni, szinte minden áron. Már csak azért is, mert ha elcsapjuk, a motorháztetővel kiütjük a lábait és a szélvédőn beköszön a szegény állat teste (és az esetleg hozzá tartozó agancs), az akár a bent ülők életébe is kerülhet. Látták a mentőautót, amelyik a napokban ütközött egy szarvassal? Senki nem szeretett volna a vezető helyében lenni.

Skandináv államokban éppen ezért mindenhol figyelmeztetnek, ha a jávorszarvasok előfordulási esélye magasabb az átlagosnál, és a svédeknél már a hetvenes évek óta folytatnak ilyen jellegű kikerülési-manőver teszteket. Azt mindig hozzáteszik, hogy ha egy szarvas a kocsink elé sétál, sosem fog megállni, folytatja az útját, tehát egy jobbról érkező bamba arcú agancsost ne akarjunk balról kerülni, és fordítva.
A leghírhedtebb jávorszarvas-tesztet 1997-ben végezték el, a Mercedes A osztály legelső szériáján. Akkor még nem hívták jávorszarvas-tesztnek, de a felborult A osztályt vezető Robert Collins egy újságírói kérdésre, miszerint mi haszna van egy ilyen manővernek, hirtelen azt válaszolta, hogy például egy hirtelen az útra lépő jávorszarvast így kell kikerülni. Így lett jávorszarvas-teszt. Lehetett volna labdáját kergető kisfiú-teszt, vagy magába feledkezett mobiltelefonáló gyalogos-teszt, esetleg bagzó macska-teszt, de a történelem másképp hozta.
Azért vált hírhedté ez a bizonyos teszt, mert a németek nagy hírveréssel beharangozott, szuperbiztonságosnak ígért autója úgy borult fel, mint ha egy óriás pöckölte volna oldalba. Ugyanakkor egy Trabant simán megcsinálta a feladatot. Lett is nagy lármázás, az A osztály majdnem belebukott a dologba, de szerencsére gyorsan szériafelszereltséggé tették a kis Benzekben az ESP-t, ezzel kihúzták a dolog méregfogát.
A Mercedes csúfos eredménye azért is volt kellemetlen, mert nem a svéd Teknikens Värld magazin volt az első független tesztelő. Pikáns információt hallottunk Tannisbyben az egyik sokat látott újságírótól: a Tannis-tesztnek is része már régóta a kikerülő-manőver, és bizony az akkori próbán csúnyán szerepelt az A-osztály. Szóltak a Mercedesnek, hogy ez így nem lesz jó. Nem hittek nekik, aminek meg is lett az eredménye. Súlyos százmillió márkákba került a Mercedes-Benznek a fiaskó.
Az eset óta a jávorszarvas-tesztre sokkal jobban odafigyelnek a vevők és a média is, így a gyártók számára is fontos, hogy ne szülessenek rossz eredmények. Idén nem is volt botrány, minden autó átment – az egyik kisebb, a másik nagyobb sebességgel, de felborulási hajlamot egyáltalán nem mutatva ment végig a pályán. Egy táblázatban foglaltuk össze, melyik autó, milyen gumival, mekkora maximális sebességgel tudta kikerülni az akadályt úgy, hogy a kijelölt nyomvonalon maradjon. Minden autóban annyian ültek, ahány személyesként árulják azt, és némi ballasztot is tettek a csomagtartójukba.
Gépkocsi márkája, típusa | Gumiabroncs gyártó, típus, méret | Maximális sebesség |
Porsche Cayman | Pirelli P Zero Elöl: 235/35 R20 Hátul: 265/35 R20 | 78 km/h |
Tesla | Goodyear Eagle RSA 245/45 R19 | 76 km/h |
BMW i3 | Bridgestone Eco Elöl: 155/70 R19 Hátul: 175/60 R19 | 73 km/h |
BMW 4-series | Bridgestone Potenza 225/50 R17 | 73 km/h |
Seat Leon | Pirelli P7 225/45 R17 | 72 km/h |
Skoda Octavia | Dunlop Sport Max 225/45 R17 | 72 km/h |
Maserati Ghibli | Dunlop Sport Max 275/40 R19 | 72 km/h |
Jaguar F-type | Pirelli P Zero Elöl: 255/35 R20 Hátul: 295/30 R20 | 72 km/h |
Mercedes S 500 Lang | Michelin Pilot Sport 3 275/40 R19 | 71 km/h |
Peugeot 308 | Michelin Energy 205/55 R16 | 70 km/h |
Mazda3 | Dunlop SP Sport Max 215/45 R18 | 70 km/h |
Lexus IS 300h | Bridgestone Turanza 225/40 R18 | 70 km/h |
Range Rover Sport | Pirelli Scorpion Verde all season 275/45 R21 | 70 km/h |
Renault Zoe | Michelin X Green 185/65 R15 | 69 km/h |
Toyota Corolla | Michelin Energy 205/55 R16 | 69 km/h |
Opel Cascada | Bridgestone Potenza 245/45 R19 | 68 km/h |
Kia Carens | Hankook Ventus Prime 225/45 R17 | 67 km/h |
Ford Kuga | Continental Premium Contact2 235/50 R15 | 67 km/h |
Toyota Auris | Dunlop SP Sport 225/45 R17 | 66 km/h |
Peugeot 2008 | Goodyear Efficient Grip 195/60 R16 | 66 km/h |
Hyundai i10 | Conti Eco Contact 185/55 R15 | 66 km/h |
Citroën C4 Picasso | Michelin Primacy 205/55 R17 | 65 km/h |
Subaru Forester | Bridgestone Dueler HL400 225/55 R18 | 65 km/h |
Suzuki SX4 S Cross | Continental Conti Eco Contact 205/60 R16 | 64 km/h |
Mitsubishi Space Star | Bridgestone Potenza 175/55 R15 | 64 km/h |
Toyota RAV4 | Michelin Latitude 225/65 R17 | 64 km/h |
Renault Captur | Michelin Primacy 205/55 R17 | 63 km/h |
Nissan Note | Dunlop 195/55 R15 | 61 km/h |

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
