Au­tók – sí­ne­ken

2013.11.10. 06:36

Hogy ke­rül au­tó a sí­nekre? Nos, az okok ko­ronként el­té­rők voltak, de többnyire kényszer szülte e megoldásokat.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 1999/3-as számban jelent meg.

A századelőn új versengési láz ütötte fel fejét Amerikában: a kontinens átszelése autóval. A gyártók autóik megbízhatóságát, az útra vállalkozók pedig saját teljesítményüket akarták igazolni. Akkortájt ez bizony nem volt kis feladat. Az utak még nem voltak kiépítve, sivatagon, úttalan utakon át, településektől távol kellett autózniuk kiforratlan járművekkel.

A szenvedélyes autórajongó, a „Vasútkirályként” is emlegetett Vanderbilt – a nevét viselő autóskupa létrehozója – a kontinens átszelésének egy jóval kényelmesebb módját választotta. Hatalmas túrakocsijának kerekeit vasúti kerekekre cserélte ki, és a már kiépült sínpáron vágott neki kísérőivel a San Francisco–New York útnak. A sínen való autózás természetesen nem terjedhetett el, a szigorú vasúti szabályok és biztonsági előírások miatt. Hogy valaki így autózhasson, ahhoz legalább a vasúttársaság elnökének kellett lennie.

Más volt a helyzet az első világháború alatt. A katonai ember- és hadianyag-szállítások céljára a háborút megelőző években Európa több országában kísérleteztek az úgynevezett országúti vonatokkal (Franciaországban például Renard, Németországban Müller). Ezek a járművek nagy teljesítményű vontatóból és a hozzájuk csatolható 4-6 kocsiból álltak.

Az Osztrák–Magyar Monarchiában az Austro–Daimler gyár készített ilyeneket, Ferdinand Porsche tervei alapján. A vontató benzin-elektromos hajtású volt. Ennél a rendszernél a belső égésű motort áramfejlesztő egységgel (generátorral) kapcsolják össze, és az így termelt áram forgatja a vontató és a pótkocsik kerekeit is, az azokba beépített villamos hajtómotorok által.

Ezeket a járműveket eleve úgy tervezték, hogy ne csak országúton, hanem kerekeiket vasúti kerekekre cserélve, vasúti sínpályán is tudjanak közlekedni. A hadvezetés a szükséges mennyiség hazánkra eső részét Magyarországon kívánta legyártatni. A feladattal a Magyar Általános Gépgyárat akarták megbízni.

Az 1913-ban folyó tárgyalások (beleértve a mintapéldánnyal folyó kísérleteket is), végül eredmény nélkül fejeződtek be. Úgy tűnt ugyanis, hogy a Váci úti gyár alkalmatlan a feladat teljesítésére. Mint ismeretes, a háború alatt a MÁG Mátyásföldön új, modern gyárat épített. Itt azonban a koncepció változása miatt már csak repülőgépeket, repülőgépmotorokat készítettek. A Monarchia hadserege az országúti vonatok mellett szép számban használt normál gépkocsikból átalakított sínautókat is, elsősorban parancsnoki kocsiként.

Az 1920-as évek közepétől a sínautók újra szerephez jutottak, most a vasutaknál. Alkalmanként, hivatalos kiszállásoknál, pályabejárásoknál alkalmazták őket. De készítettek sínautókat egyes gyártók is, hazánkban például 1925-ben a Fejes Lemezmotor és Gépgyár Rt. Az ő járművüket – mint a többi Fejes gépkocsit – lemezmotorral szerelték, ezt a hathengerest 12/35 lóerősként jelölték. Az alvázra az F. P. (Frohner–Pásztélyi) Automobilművek készített kilencüléses (hat rendes és három pótüléssel ellátott), műbőr bevonatú karosszériát.

A személyszállítókkal szinte egy időben jelentek meg a vasutaknál a teherszállító sínautók. Részben ezek is átalakítások voltak, de néhány autógyár rendelkezett teherszállító sínautótípusokkal. Ilyen volt hazánkban például a Mávag, amelynél két időszakban, az 1930-as évek első felében és az 1950-es évek legelején készítettek – az ő megnevezésüket használva – vágánygépkocsikat. Az előbbi VL jelzésű, háromtonnás típust hathengeres motorral, az utóbbit – az M5 jelzésű öttonnás tehergépkocsi vasúti változata – ugyancsak hathengeres motorral látták el. Mindkét járműtípust elsősorban a hadsereg megrendelésére számítva fejlesztették. A sorozatgyártás azonban mindkettőnél elmaradt.

A sínautók újabb generációja a második világháború után született meg hazánkban. Akkor, amikor mások mellett a MÁV is hozzájutott az amerikai hadsereg Európában hagyott és olcsón kiárusított járműveinek egy részéhez. Közülük számosat, elsősorban a Weaponokat sínautókká alakították, s főleg a pályafelújításoknál használták őket. Néhány évvel később sor került a személyszállító pályakocsipark bővítésére is. Akkor elsősorban szocialista országokból származó személygépkocsikat (Tatra, Pobjeda stb.) alakítottak át sínen járókká.

Veterános cikkek

Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

Később néhány európai autógyár kínálatában megjelentek a többcélú, sínpályán is használható gépjárművek. Közülük két gyártót és e célra alkalmas járműveiket említhetjük meg, a német Daimler–Benz Unimogját és a Land-Rovert.

A sínautók (azaz a többcélú járművek) főleg a gyártelepeken belüli vagonmozgatásoknál, kisebb állomásokon kocsirendezési feladatoknál használhatók gazdaságosan.

Végezetül – pusztán érdekességként – egy különleges, sínen kipróbált szerkezetről szólunk: a német Valier egyik rakétahajtású járművéről. Valier, Sandersszel összefogva, az 1920-as évek második felében rakétákkal kísérletezett. Az Opel-gyár vezetői – felfigyelve a kísérletekre – megbízták a két mérnököt, vizsgálják meg, a rakéta alkalmas lehet-e más járművek, elsősorban gépkocsik hajtására is.

A járműkísérleteket egy sínen futó példánnyal, a RAK 1-gyel kezdték, biztonsági okokból vezető nélkül. A RAK 1-et további négy (RAK 2–RAK 5) kísérleti példány követte. Ezeket a versenyautókból kialakított járműveket, már vezetőkkel tesztelték a berlini Avus versenypályán. A kísérletek egyértelműen igazolták azt ami egyébként is várható volt: a rakéta közúti járművek hajtására, elsősorban biztonsági okokból nem alkalmas.

A rakétahajtást egyébként az említett járműveken túl motorkerékpáron, motorcsónakon és vitorlázó repülőgépen is kipróbálták. Az ilyen fajta kísérleteknek végül egy robbanás vetett véget, aminek 1930 májusában maga Valier is áldozatául esett.

Az oldalról ajánljuk

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

5 órája
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16