Vegytiszta Zukunft

Bemutató: Audi TT – 2014.

2014.03.12. 05:59 Módosítva: 2014.03.12. 15:12

Az Audi komoly létszámú csapatot utaztatott Ingolstadtba, hogy bemutassa azt az új TT-t, ami egyrészt nyolc év után váltja le a régit, másrészt alig egy hete, hogy egyáltalán tudni lehet, hogy néz ki.

A formában különösebb meglepetések nem voltak. Maradt a régi sziluett, amelyre ráhúzták a VW-konszern új formanyelvét, a könyörtelen következetességgel rajzolt egyenes vonalakat. Kérdezgettem a külsőért felelős formatervezőt, Jürgen Löfflert, van-e az Audinál olyasmi, hogy elnevezik az aktuális rajzstílust, de ő nem tudott ilyesmiről, pedig titkon reménykedtem, hogy Origami lesz a neve. A Győr melletti Pér repülőterén, ahonnan Ingolstadtba repültünk, ment is egy kis poénkodás, miért válthatták le az Audi formatervezési igazgatóját. Elvégre az Audik jól néznek ki, én még senkitől sem hallottam, hogy kifogást emelt volna a dizájn ellen.

A konkurencia viszont így vagy úgy, de ellépett az Audi mellett. A Mercedes új stílusa elég sikeres, a BMW visszatérése a klasszikus iskolához is nagy sztori, Wolfgang Egger tehát szerintem nem hibázott. Az Alfa 8C Competizione után hogyan is hibázhatna valaki? Egyszerűen csak megváltoztak a körülmények. Hiszen nyilván nem ő találta ki, hogy egységes legyen a márkaarculat, csak megcsinálta. Erre jön a büntetés, hogy mér' néz már úgy ki az A8-as, mint egy A4-es?!

Az ikon szót minden előadónak legalább tízszer el kellett sütnie, de ez nem üres nagyképűsködés, a TT-nek valóban ott a helye az ipari formatervezés történetének aranylapjain. Az idők persze változnak: az eredetit szinte csak körzővel rajzolták, az újat meg csak vonalzóval. Az Audinál persze ennyire nem egyszerűsíthetik le a kérdést, hiszen akkor hamar véget érne a workshop formatervezési része. Úgyhogy össze is írták a lényeget:

1. sportosság

2. ikonikus

3. szexi, mint egy tűsarok, egyben szélsőséges

4. élvezet használni, mint egy Zippo öngyújtót, ami alapértelmezésben csak tüzet ád, viszont az ember csak úgy csattogtatja is

5. karakter

A listák mellett természetesen megvannak a szokásos utalások, maga a műszerfal például egy szárnyat idéz, a kormányon ugyancsak megjelenik a szárny-motívum, króm keretben. Kívül ugyanakkor az új TT szinte valamennyi formai megoldása levezethető akár a Škoda Octaviából is, csak itt a horpasztott háromszög nem hátul, hanem elöl van. És?! Rengeteg dolog csak élőben látszik igazán, főleg ha fel is hívják rá az ember figyelmét.

Azt például tudtuk, hogy az új TT tengelytávja nőtt néhány centivel, a hossza viszont nem. A következmény itt, az ingolstadti Audi múzeumban látszik a legdrámaibban: drasztikusan csökkentek a túlnyúlások, főleg az első. Ha egymás mellett látja az ember a TT három nemzedékét, brutális a különbség: az első kettő szinte lógó orrú szerencsétlenekben tűnnek az új mellett; kedvem volna azt mondani, hogy a TT most nyerte el igazi, méltó arányait. Nekem ez a papírból hajtogatós stílus mostanra lett kicsit sok, ezzel együtt abszolút elismerem az Audi formatervezőinek érdemeit. A dolog tálalása viszont a néhol már bombasztikus pátosz miatt időnként komikus.

„Amikor a forradalmi technika találkozik a felsőbbrendű dizájnnal, legenda születik.” A megállapítás többször is elhangzott, és minden ismétlésnél egyre határozottabban ködlött fel a fejemben a Muppet Show két öregura, hogy az ilyesmikre vajon mit reagálnának. „A TT kategóriája legsikeresebb autója lett.”

- Hahaha! - kapaszkodik a korlátba Statler és Waldorf –, Palik László is nyerte a Dakaron a kategóriáját, a piros dízel autókét! Háháháhá!

(Az Audi első két generációjából félmillió példány fogyott.)

„Az 1990-es években jött össze a kis csapat, amelynek az volt a feladata, hogy továbbfejlessze a platformstratégiát, és a kereteken túllépve hozzon létre egy sportos autót. A TT-t 1995-ben mutattuk be a szakmának, és a siker azt hozta magával, hogy akkor tényleg készüljön el egy valóban sportos kis autó.”

- Muhahahaha! Statler, hallja ezt? Az eredeti TT, mint sportos autó! Még a Golfnál is szarabb volt!

- Ne legyen igazságtalan, Waldorf. Ahogy az erősebb példányok elszálltak a kanyarban, azt simán elfogadhatjuk műrepülésnek!

„A TT a sportautóról alkotott holisztikus elképzeléseinket példázza.”

- Muhaha! HOLisztikus, hallja, Statler? HOL itt a sportosság?

„A 2006-os második generáció nagy eredménye a sportos dízelhang bemutatkozása volt.”

- Waldorf, könyörögve kérem, fogja meg a gérokkom, mert kiesek a páholyból!

- Fogom én, Statler, egyet se féljen, de tartok tőle, hogy magam sem bírom sokáig.

„Az új TT széndioxid-kibocsátása mérföldkő a sportautók között: a 184 lóerős TFSI esetében mindössze 110 g/km.”

- A sportautók között? Muhahaha! A 184 lóerős SPORTAUTÓK között biztosan mérföldkő! Még a gyengébbik Golf GTI is 220 lovas... Tudja mit, Waldorf, inkább mégis engedje el a gérokkom, ennél még az is jobb, ha lezuhanok a zsöllyébe!

- Hallja, Statler, 2020-ra a jelenlegi 49 modell helyett 60 lesz. Közben elhalasztják az új Q7, meg az A4 bemutatóját is. Sebaj, majd külön modellnek számolják az etanolos verziót. Meg a dízel kombit!

- Irgalmazzon, Waldorf, a második zulu háború óta nem röhögtem ennyit! Pedig a Gingindlovu csatába az egész ezredem rendkívüli módon a humoránál volt...

„Manufakturálisan alapos kidolgozású a tanksapka, finom részletekkel.”

-Muhaha, ilyen műanyagból én is bármikor kifröccsöntöm Viktória királynőt, csak aztán meg ne lássa egy manufaktúra!

Ahhoz képest, hogy a rendezvény workshop néven futott, elég kevés volt az interaktív barkácsolás. Az Audi büszkeségét, a matrix LED-fényszórórendszert viszont elég látványosan mutatták be. A helyzet úgy áll, hogy a valószínűleg már idén kapható új TT-ben az alap fényszóró is xenon lesz. A magasabb felszereltséghez tartozik a LED-es főfény, a csúcs az intelligens Matrix LED-rendszer lesz, ami a navigáció alapján világít be előre a kanyarokba, és nem vakítja a szembejövőket. Egy sötétszobában mutatták be, hogyan működik mindez – egy hosztesz zseblámpával a kezében sétálgatott, és valóban mindig volt rajta egy sötétebb folt. Később magunk is kipróbálhattuk – xenonba nézni sosem jó, LED-be még rosszabb. Ez épp elviselhető volt, de én a következő workshopra mindenképpen beállítanék egy sima, tufa xenont a mihez tartás kedvéért, mazochista kollégáknak.

Az Audi arra a legbüszkébb, hogy a konkurensekkel ellentétben náluk nem mechanikus kitakarásos módszerrel sötétítik el az egyes területeket, hanem a LED-ek megfelelő vezérlésével. Fényszórónként 12 dióda, az már összesen több millió variációs lehetőséget jelent, ezekkel pedig még az is kijöhet, hogy 8 (!) különböző objektumot tud a rendszer megfelelően kezelni. Mi ez, ha nem maga a nagybetűs Zukunft?

A kezelésben az is benne van, hogy ha mondjuk egy szikla kerül az útra, azt nem takarja ki, hanem doszt világítja, ez is közúti versenyelőnyt jelent majd minden TT-Fahrernek a meg nem nevezett konkurensek tulajdonosaival szemben. Egy pillanatra kötözködni akartam, hogy hahó, ha nem világít, akkor bezzeg elvakítjuk?!, aztán rájöttem, hogy a sötét dolgokat kiváltképp ne takarja ki nekem az elektronika, hiszen akkor hogyan venném észre az Alföldön hazafelé tekerő részeg lopakodót?

A fénykévéből kitakarás mellett viszonylag új az irányjelzők üzemmódja is (valójában mindkettő a tavalyi A8-asban debütált): a LED-es index nem egyszerűen villog, hanem belülről kifelé pulzál, amivel tovább hangsúlyozza, merre akar kanyarodni a vezető. Képzeljék, megálltam, hogy eltrollkodjam: a Mercury Cougarban már 1967-ben futófény volt a hátsó index, még az enyémben is egész jól működik. Igaz, akkor még nem volt elektronika, úgyhogy egy villanymotor forgatja körbe egy drót végét, sorban felvillantva a hátsó lámpa pirosait.

„A klímakezelést nyugodtan nevezhetjük forradalminak – először került a vezérlés oda, ahonnan a megfelelő hőfokú levegő érkezik.” mondja Dr. Werner Hamberger a belső elektronika felelőse. A beltérben ezúttal nem az azonnali függőséget okozó kapcsolási érzetű klímatekerentyűk a fő attrakció. Az öt felső beömlőkoszorú egyszerre kapcsol és kijelző is. Mármint a felsőbb felszereltségeknél. Az oldalablakok mellettiekkel az ülésfűtést kapcsolhatjuk – megnyomjuk a beömlő közepét, és annyi. A három középsővel állíthatjuk, hogy szélvédőre, lábra, vagy első keringetéssel menjen a rendszer (jobb), a hőmérsékletet (középső), illetve a ventilátor erejét, meg hogy menjen-e a klíma (bal.)

Ez az egész műszerfal-téma egyébként nagyon nem rizsa, amit akkor értünk meg, amikor beülünk: az új TT olyasféleként néz ki, mint egy Mazda MX-5-ös. Csak még annál is tisztább, hiszen a klímakapcsolókat a középkonzolon eleve megspórolták, minden egyéb kijelzőnek pedig ott a műszerfal, melyen szabadon jeleníthetünk meg szinte bármit. Akadékoskodni nyilván tudnék, mert például szép dolog, hogy most már minden irányítható a kormányról, de az kicsit veszélyes, hogy nem az utas zoomolgat a naviban, hanem a sofőr. Mert tegye fel a kezét, aki látott már olyat, aki mindig megáll, ha valamit állít a navin. És az információkavalkádot, ami a bemutatón időnként megjelent a kilométeróra helyén, még Polgár Judit is nehezen látná át. De pokolba a szőrszálhasogatással, maguk az audisok mondták, hogy piackutatásaik szerint a TT-t egyértelműen a dizájn miatt választják a vevőik, ez a belső pedig, ha hagyunk magunknak időt a nézegetésére, tényleg forradalmi. Mondjuk HUD azért elférne benne.

Hiába csökkent néhány millimétert a szélesség, a belső tér nőtt egy kicsit. Ezért is kell középre továbbra is három beömlő. Én speciel sokallottam, főleg, mert ugye négy karika az Audi, öt meg az olimpiai mozgalom, de mivel a digitális műszerfalon úgyis mindig megjelenik még egy-két kör, mindenki úgy számolja, ahogy akarja.

A formaterv tehát, mint a TT legfontosabb fegyvere, alapvetően rendben van. Mármint a külső, mert a belső már a nagyon rendben van kategória. Nem ezekért várom azonban, hogy meghajthassam az új TT-t, hanem a tömegadatok miatt. Laikusok ritkán izgulnak ilyesmire, de aki sok sportos autót próbált, tudja, hogy a nagyon erős sportautó inkább félelmetes, a könnyű pedig élvezetes. Ez a kasztni elég könnyűnek néz ki, és nem csak azért, mert a levegőben lebegve prezentálták. Jól fest ennyi alumínium élőben, főleg, ha megkapjuk mellé az előadást a különleges bevonatrendszerről, ami az alumínium és a nagy szilárdságú acél váz találkozásánál megakadályozza az elektrokémiai korróziót.

Az első két generáció kilóra pontosan ugyanannyit nyomott: mind az 1998-as 1,8T, mind a 2006-os 1,8 TFSI 1280 kilót. Valójában ez is komoly súlycsökkentés volt, hiszen közben az autó egy fél kategóriát nőtt, a tengelytáv 2422 mm-ről 2468-ra, a hossz 4,04 méterről 4,17-re. Az előzetes hírekkel ellentétben az új TT-t nem sikerült befogyasztani 1,2 tonna elá, de 50 kilót így is könnyítettek. Ez, és az egy centivel alacsonyabb súlypont az, ami igazán reménykeltő, akár még a 184 lovas alapmotorral is. Örök etalonunk, az első TT-nél is lényegesen kisebb Mazda MX-5 1050 kiló. A sorozatgyártás júliusban indul, Győrben.

Az oldalról ajánljuk

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

tegnap, 17:01
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19