Vegytiszta Zukunft

Bemutató: Audi TT – 2014.

2014.03.12. 05:59 Módosítva: 2014.03.12. 15:12

Az Audi komoly létszámú csapatot utaztatott Ingolstadtba, hogy bemutassa azt az új TT-t, ami egyrészt nyolc év után váltja le a régit, másrészt alig egy hete, hogy egyáltalán tudni lehet, hogy néz ki.

A formában különösebb meglepetések nem voltak. Maradt a régi sziluett, amelyre ráhúzták a VW-konszern új formanyelvét, a könyörtelen következetességgel rajzolt egyenes vonalakat. Kérdezgettem a külsőért felelős formatervezőt, Jürgen Löfflert, van-e az Audinál olyasmi, hogy elnevezik az aktuális rajzstílust, de ő nem tudott ilyesmiről, pedig titkon reménykedtem, hogy Origami lesz a neve. A Győr melletti Pér repülőterén, ahonnan Ingolstadtba repültünk, ment is egy kis poénkodás, miért válthatták le az Audi formatervezési igazgatóját. Elvégre az Audik jól néznek ki, én még senkitől sem hallottam, hogy kifogást emelt volna a dizájn ellen.

A konkurencia viszont így vagy úgy, de ellépett az Audi mellett. A Mercedes új stílusa elég sikeres, a BMW visszatérése a klasszikus iskolához is nagy sztori, Wolfgang Egger tehát szerintem nem hibázott. Az Alfa 8C Competizione után hogyan is hibázhatna valaki? Egyszerűen csak megváltoztak a körülmények. Hiszen nyilván nem ő találta ki, hogy egységes legyen a márkaarculat, csak megcsinálta. Erre jön a büntetés, hogy mér' néz már úgy ki az A8-as, mint egy A4-es?!

Az ikon szót minden előadónak legalább tízszer el kellett sütnie, de ez nem üres nagyképűsködés, a TT-nek valóban ott a helye az ipari formatervezés történetének aranylapjain. Az idők persze változnak: az eredetit szinte csak körzővel rajzolták, az újat meg csak vonalzóval. Az Audinál persze ennyire nem egyszerűsíthetik le a kérdést, hiszen akkor hamar véget érne a workshop formatervezési része. Úgyhogy össze is írták a lényeget:

1. sportosság

2. ikonikus

3. szexi, mint egy tűsarok, egyben szélsőséges

4. élvezet használni, mint egy Zippo öngyújtót, ami alapértelmezésben csak tüzet ád, viszont az ember csak úgy csattogtatja is

5. karakter

A listák mellett természetesen megvannak a szokásos utalások, maga a műszerfal például egy szárnyat idéz, a kormányon ugyancsak megjelenik a szárny-motívum, króm keretben. Kívül ugyanakkor az új TT szinte valamennyi formai megoldása levezethető akár a Škoda Octaviából is, csak itt a horpasztott háromszög nem hátul, hanem elöl van. És?! Rengeteg dolog csak élőben látszik igazán, főleg ha fel is hívják rá az ember figyelmét.

Azt például tudtuk, hogy az új TT tengelytávja nőtt néhány centivel, a hossza viszont nem. A következmény itt, az ingolstadti Audi múzeumban látszik a legdrámaibban: drasztikusan csökkentek a túlnyúlások, főleg az első. Ha egymás mellett látja az ember a TT három nemzedékét, brutális a különbség: az első kettő szinte lógó orrú szerencsétlenekben tűnnek az új mellett; kedvem volna azt mondani, hogy a TT most nyerte el igazi, méltó arányait. Nekem ez a papírból hajtogatós stílus mostanra lett kicsit sok, ezzel együtt abszolút elismerem az Audi formatervezőinek érdemeit. A dolog tálalása viszont a néhol már bombasztikus pátosz miatt időnként komikus.

„Amikor a forradalmi technika találkozik a felsőbbrendű dizájnnal, legenda születik.” A megállapítás többször is elhangzott, és minden ismétlésnél egyre határozottabban ködlött fel a fejemben a Muppet Show két öregura, hogy az ilyesmikre vajon mit reagálnának. „A TT kategóriája legsikeresebb autója lett.”

- Hahaha! - kapaszkodik a korlátba Statler és Waldorf –, Palik László is nyerte a Dakaron a kategóriáját, a piros dízel autókét! Háháháhá!

(Az Audi első két generációjából félmillió példány fogyott.)

„Az 1990-es években jött össze a kis csapat, amelynek az volt a feladata, hogy továbbfejlessze a platformstratégiát, és a kereteken túllépve hozzon létre egy sportos autót. A TT-t 1995-ben mutattuk be a szakmának, és a siker azt hozta magával, hogy akkor tényleg készüljön el egy valóban sportos kis autó.”

- Muhahahaha! Statler, hallja ezt? Az eredeti TT, mint sportos autó! Még a Golfnál is szarabb volt!

- Ne legyen igazságtalan, Waldorf. Ahogy az erősebb példányok elszálltak a kanyarban, azt simán elfogadhatjuk műrepülésnek!

„A TT a sportautóról alkotott holisztikus elképzeléseinket példázza.”

- Muhaha! HOLisztikus, hallja, Statler? HOL itt a sportosság?

„A 2006-os második generáció nagy eredménye a sportos dízelhang bemutatkozása volt.”

- Waldorf, könyörögve kérem, fogja meg a gérokkom, mert kiesek a páholyból!

- Fogom én, Statler, egyet se féljen, de tartok tőle, hogy magam sem bírom sokáig.

„Az új TT széndioxid-kibocsátása mérföldkő a sportautók között: a 184 lóerős TFSI esetében mindössze 110 g/km.”

- A sportautók között? Muhahaha! A 184 lóerős SPORTAUTÓK között biztosan mérföldkő! Még a gyengébbik Golf GTI is 220 lovas... Tudja mit, Waldorf, inkább mégis engedje el a gérokkom, ennél még az is jobb, ha lezuhanok a zsöllyébe!

- Hallja, Statler, 2020-ra a jelenlegi 49 modell helyett 60 lesz. Közben elhalasztják az új Q7, meg az A4 bemutatóját is. Sebaj, majd külön modellnek számolják az etanolos verziót. Meg a dízel kombit!

- Irgalmazzon, Waldorf, a második zulu háború óta nem röhögtem ennyit! Pedig a Gingindlovu csatába az egész ezredem rendkívüli módon a humoránál volt...

„Manufakturálisan alapos kidolgozású a tanksapka, finom részletekkel.”

-Muhaha, ilyen műanyagból én is bármikor kifröccsöntöm Viktória királynőt, csak aztán meg ne lássa egy manufaktúra!

Ahhoz képest, hogy a rendezvény workshop néven futott, elég kevés volt az interaktív barkácsolás. Az Audi büszkeségét, a matrix LED-fényszórórendszert viszont elég látványosan mutatták be. A helyzet úgy áll, hogy a valószínűleg már idén kapható új TT-ben az alap fényszóró is xenon lesz. A magasabb felszereltséghez tartozik a LED-es főfény, a csúcs az intelligens Matrix LED-rendszer lesz, ami a navigáció alapján világít be előre a kanyarokba, és nem vakítja a szembejövőket. Egy sötétszobában mutatták be, hogyan működik mindez – egy hosztesz zseblámpával a kezében sétálgatott, és valóban mindig volt rajta egy sötétebb folt. Később magunk is kipróbálhattuk – xenonba nézni sosem jó, LED-be még rosszabb. Ez épp elviselhető volt, de én a következő workshopra mindenképpen beállítanék egy sima, tufa xenont a mihez tartás kedvéért, mazochista kollégáknak.

Az Audi arra a legbüszkébb, hogy a konkurensekkel ellentétben náluk nem mechanikus kitakarásos módszerrel sötétítik el az egyes területeket, hanem a LED-ek megfelelő vezérlésével. Fényszórónként 12 dióda, az már összesen több millió variációs lehetőséget jelent, ezekkel pedig még az is kijöhet, hogy 8 (!) különböző objektumot tud a rendszer megfelelően kezelni. Mi ez, ha nem maga a nagybetűs Zukunft?

A kezelésben az is benne van, hogy ha mondjuk egy szikla kerül az útra, azt nem takarja ki, hanem doszt világítja, ez is közúti versenyelőnyt jelent majd minden TT-Fahrernek a meg nem nevezett konkurensek tulajdonosaival szemben. Egy pillanatra kötözködni akartam, hogy hahó, ha nem világít, akkor bezzeg elvakítjuk?!, aztán rájöttem, hogy a sötét dolgokat kiváltképp ne takarja ki nekem az elektronika, hiszen akkor hogyan venném észre az Alföldön hazafelé tekerő részeg lopakodót?

A fénykévéből kitakarás mellett viszonylag új az irányjelzők üzemmódja is (valójában mindkettő a tavalyi A8-asban debütált): a LED-es index nem egyszerűen villog, hanem belülről kifelé pulzál, amivel tovább hangsúlyozza, merre akar kanyarodni a vezető. Képzeljék, megálltam, hogy eltrollkodjam: a Mercury Cougarban már 1967-ben futófény volt a hátsó index, még az enyémben is egész jól működik. Igaz, akkor még nem volt elektronika, úgyhogy egy villanymotor forgatja körbe egy drót végét, sorban felvillantva a hátsó lámpa pirosait.

„A klímakezelést nyugodtan nevezhetjük forradalminak – először került a vezérlés oda, ahonnan a megfelelő hőfokú levegő érkezik.” mondja Dr. Werner Hamberger a belső elektronika felelőse. A beltérben ezúttal nem az azonnali függőséget okozó kapcsolási érzetű klímatekerentyűk a fő attrakció. Az öt felső beömlőkoszorú egyszerre kapcsol és kijelző is. Mármint a felsőbb felszereltségeknél. Az oldalablakok mellettiekkel az ülésfűtést kapcsolhatjuk – megnyomjuk a beömlő közepét, és annyi. A három középsővel állíthatjuk, hogy szélvédőre, lábra, vagy első keringetéssel menjen a rendszer (jobb), a hőmérsékletet (középső), illetve a ventilátor erejét, meg hogy menjen-e a klíma (bal.)

Ez az egész műszerfal-téma egyébként nagyon nem rizsa, amit akkor értünk meg, amikor beülünk: az új TT olyasféleként néz ki, mint egy Mazda MX-5-ös. Csak még annál is tisztább, hiszen a klímakapcsolókat a középkonzolon eleve megspórolták, minden egyéb kijelzőnek pedig ott a műszerfal, melyen szabadon jeleníthetünk meg szinte bármit. Akadékoskodni nyilván tudnék, mert például szép dolog, hogy most már minden irányítható a kormányról, de az kicsit veszélyes, hogy nem az utas zoomolgat a naviban, hanem a sofőr. Mert tegye fel a kezét, aki látott már olyat, aki mindig megáll, ha valamit állít a navin. És az információkavalkádot, ami a bemutatón időnként megjelent a kilométeróra helyén, még Polgár Judit is nehezen látná át. De pokolba a szőrszálhasogatással, maguk az audisok mondták, hogy piackutatásaik szerint a TT-t egyértelműen a dizájn miatt választják a vevőik, ez a belső pedig, ha hagyunk magunknak időt a nézegetésére, tényleg forradalmi. Mondjuk HUD azért elférne benne.

Hiába csökkent néhány millimétert a szélesség, a belső tér nőtt egy kicsit. Ezért is kell középre továbbra is három beömlő. Én speciel sokallottam, főleg, mert ugye négy karika az Audi, öt meg az olimpiai mozgalom, de mivel a digitális műszerfalon úgyis mindig megjelenik még egy-két kör, mindenki úgy számolja, ahogy akarja.

A formaterv tehát, mint a TT legfontosabb fegyvere, alapvetően rendben van. Mármint a külső, mert a belső már a nagyon rendben van kategória. Nem ezekért várom azonban, hogy meghajthassam az új TT-t, hanem a tömegadatok miatt. Laikusok ritkán izgulnak ilyesmire, de aki sok sportos autót próbált, tudja, hogy a nagyon erős sportautó inkább félelmetes, a könnyű pedig élvezetes. Ez a kasztni elég könnyűnek néz ki, és nem csak azért, mert a levegőben lebegve prezentálták. Jól fest ennyi alumínium élőben, főleg, ha megkapjuk mellé az előadást a különleges bevonatrendszerről, ami az alumínium és a nagy szilárdságú acél váz találkozásánál megakadályozza az elektrokémiai korróziót.

Az első két generáció kilóra pontosan ugyanannyit nyomott: mind az 1998-as 1,8T, mind a 2006-os 1,8 TFSI 1280 kilót. Valójában ez is komoly súlycsökkentés volt, hiszen közben az autó egy fél kategóriát nőtt, a tengelytáv 2422 mm-ről 2468-ra, a hossz 4,04 méterről 4,17-re. Az előzetes hírekkel ellentétben az új TT-t nem sikerült befogyasztani 1,2 tonna elá, de 50 kilót így is könnyítettek. Ez, és az egy centivel alacsonyabb súlypont az, ami igazán reménykeltő, akár még a 184 lovas alapmotorral is. Örök etalonunk, az első TT-nél is lényegesen kisebb Mazda MX-5 1050 kiló. A sorozatgyártás júliusban indul, Győrben.

Az oldalról ajánljuk

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Neked ajánlott