Nemzetközi busztörténeti kiállítást is el tudnék képzelni a kelenföldi garázsban, ahol most már rengetegféle típusú és korú autóbuszt üzemeltetnek párhuzamosan. A heroikus küzdelem újabb epizódja ma zajlott.

A BKV legkúlabb garázsában továbbra is tombol a hetvenes évek. A szagok, a formák, a szerszámok és a busztetővel fedett motorparkoló is erre emlékeztet. Még mindig azokkal a buszokkal van tele a csodálatos szerelőcsarnok, melyeket évtizedek óta láthatunk a fővárosi forgalomban. A cég körülbelül ezeregyszáz városi buszának zöme, körülbelül nyolcszáz jármű továbbra is régi kétszázas klasszikus és négyszázas, alacsony padlós Ikarus és ez nem is fog érdemben változni mostanában. Miért? Mert még mindig nincs együtt a pénz a teljes flottacserére. A BKV flottájában persze vannak Volvók, MAN-ek, Vanhool városi buszok és Mercedes Citarók is, de általában kisebb tételben vásárol a cég, és főként használt példányokat.
Ezért tűnik csodának, amikor egyszer csak összehívnak egy sajtótájékoztatót, hogy bemutassák, mostantól nem csak a részben porrá rohadt meglévő állomány újragyártásával foglalkoznak majd, de három vadonatúj, hetvennyolc álló- és harminc ülőhelyes Ikarus 127V típusú szólóbuszt is összeszerelnek.
Az Ikarusok gyártási folyamata nem Kelenföldön kezdődik, hanem az Ikarus üzemében. A busztorzókat és alkatrészeiket darabonként ötvenkét millió forintért veszi a közlekedési vállalat. Ezer munkaórát töltenek egy-egy busz teljes összeszerelésével a helyi dolgozók. Így egyből megtanulják a későbbi karbantartás fogásait is és nem mellesleg megmarad a munkahelyük. A megoldás nem teljesen új, írta meg már tavaly októberben az Omnibusz blog, hiszen ugyanilyen ARC-Ikarusból harminc darabot használ most is a Borsod Volán ugyanezzel a módszerrel. Összesen ötvenhat millióban áll meg egy vadonatúj Ikarus 127V a BKV-nak. A buszt szeretik a sofőrök, mert elég erős a beleszerelt hathengeres Cummins dízelmotor, és szerethetik majd az utasok is, mert nem fog lerobbanni és elég csendes menet közben. Egy modern csuklós Ikarust régebbóta teszelgetnek már a cégnél, és eddig nem volt vele gond.
Az első elkészült új busz próbaútján véletlenül huppantam le az ember mellé, akinél jobban talán senki nem ismeri az Ikarusokat. Simon Pál ötven éve dolgozik a gyárnak, jelenleg is termelési vezető, ő is felügyeli a százhuszonhetes ügyét az elemi állapottól a forgalomba kerülésig. Ahogy vágtuk az esővizet a Gazdagrétig tartó próbaúton, megtudtam tőle, hogy a fénykorban sokezer ember dolgozott az óriásvállalatnál, ma mindössze százhúsz fős kollektíváról beszélhetünk és hetente egy busz kerül ki tőlük. Ezúttal csak a vázakat készítik el, és drukkolnak, hogy még idén legyárthassák azt a további tizenöt darabot, melynek beszerzésről mostanában döntenek a BKV-nál.
Ha nem csúszik át 2015-re a gyártás, megmaradhatnak az Euro 5 normának megfelelő hajtásláncnál. A mostani konstrukció is nagyon környezetbarát, de Simon úr szerint konkrétan szerencsésebb is, mint a még tisztábban üzemelő új generáció, mert az olyan egészen kicsi koromszemcséket bocsát ki, melyek lerakódnak a tüdőben és soha nem távoznak onnan. Állításáról mi is írtunk már, ez az a kérdés, amelyről sokat vitázik a járműgyártáshoz értő, független értelmiség szerte a kontinensen. Meglátjuk, addig itt ez a három busz, melyek heteken belül felbukkannak a forgalomban, Budapesten.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
