A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a héten küldött körlevelet az idén már kétszer véglegesített útdíjrendszer tipikus felhasználói hibáiról. Mintha nem maga a rendszer vérezgetne még mindig elég sok sebből. Olvasónk a levél megérkezése előtt jelentkezett, mert bedőlhet a vállalkozása, ha ezek ott fönt komolyan veszik, amit a törvényben leírtak. Az útdíjrendelet nem életszerű, nem könnyen betartható, ráadásul hátrányosan különbözteti meg azokat akik nem megfelelő matricát vásároltak az autójukra: csak azoknak enged a pótdíjából, akik egyáltalán nem fizettek.
Azt állítják a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. honlapján, hogy a korábbiaknál igazságosabb az a rendszer, melyben az autósok millióinak nemcsak a pályahasználatért kell fizetniük, de a nem EU-s pénzből épített városi elkerülőutak többségén is. Hogy még több legyen a bevétel, bizonyos járműveket a személyautók kategóriájából a teherautók közé soroltak át, így ezek tulajdonosai kétszeres áron közlekednek a fizetős utakon (hacsak nem vásárolnak éves matricát). Erről nem mindenhol tudnak, ahol matricát lehet kapni, ezért rengetegen futottak bele abba a csapdába, amelyben most olvasónk, Dömötör Zoltán vergődik.
A gödöllői vállalkozó kabátbélésekkel és efféle szövetáruval, illetve törölközőkkel kereskedik, az árut egy Peugeot Partner kis furgonnal szállítja Budapestre. Ez a típus autójogosítvánnyal vezethető, alapterülete, belső méretei, teljesítménye is az átlagos méretű személyautókéhoz hasonló. Legfeljebb hatszáz kilóval terhelhető, ülésekkel berendezve, valódi személyautóként is kapható, ilyenkor Partner Tepee-nek hívják.
A két változat közti fontos különbség, hogy a sima Partner forgalmi engedélyének J mezőjében N1, vagyis a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó tehergépjármű jelölése szerepel, a Tepeeben pedig M1, vagyis személyautó. Rengeteg ilyen típus van, a legkisebb a Fiat Seicento Van, egy miniautó, a kis Polski szellemi örököse, de van még egy sor hasonló példa és ellenpélda. Január 1-én nem csak a fizetős útszakaszok körét terjesztették ki, de kettéválasztottak egy amúgy egységes járműkategóriát. Így nemcsak a B-kategóriás jogosítvánnyal vezethető, személyautó-jellegű furgonok vezetőinek kell 5 helyett 10 ezer forintért éves megyei matricát váltaniuk, de dupla áron, vagyis 2975 helyett 5950 forintért vehetnek heti (10 napos) matricát és a havi országosért is dupla tarifát, 4750 helyett 9560 forintot fizetnek.
Dömötör úr éppen január 1-én vásárolt éves megyei matricát a Peugeot-ra egy gödöllői benzinkúton, ahol, talán a rendszer kretén születési körülményei miatt, talán másért D1-es matricát adtak el neki, miután ő 3,5 tonnát meg nem haladó megengedett össztömegű kisteherautóra való megyei matricát kért.
Az első hónapot jó érzékkel próbahónappá nyilvánította a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, így Dömötör úr és az övéhez hasonló kis furgonok használói joggal hihették, hogy minden rendben, mert nem büntették meg őket. Most már tudjuk, hogy nem kellett volna bíznia a kutasban, és alaposan el kellett volna olvasnia a törvény rá vonatkozó részét, mielőtt e-matricát vásárol.
Nem így történt, de ezt a kabátbélésekre és törölközőkre szakosodott kisvállalkozó csak április 1-jén tudta meg, amikor pótdíjfizetési felszólítást kapott a NÚSZ Zrt-től. Ebben egy február 3-i esetet említettek, amikor a Peugeot Partnert lefotózta egy kamera az M1-es autópálya, Győr felé vezető oldalán. Ehhez az úthoz Dömötör úr havi országos autópályamatricát vásárolt egy másik benzinkúton, ahol szintén nem említették neki, hogy D2-es e-matricát kell vennie. Amikor áprilisban kiderült, hogy 14 875 forint pótdíjat kell fizetnie, berohant a NÚSZ kirendeltségére, ahol megtudta, hogy február 6-án is lefotózták, ez újabb 14 875 forint.
Kiderült az is, hogy a törvény meglehetősen megengedően bánik a szolgáltatóval, mert a cégnek 60 napja van kiküldeni a pótdíjfizetési felszólítást, neki pedig 30, hogy fizessen, ellenkező esetben 59 500 forint lesz a pótdíj. Nem összesen, egyenként.
Dől a lé
E-matrica értékesítés 2015.01.01-03.31.-ig összesen: 2,97 millió db, bevétel: bruttó 23,4 Mrd Ft
- Éves: 274 ezer db (2014 hasonló időszakában 220 ezer db)
- Havi: 276 ezer db (2014 hasonló időszakában 370 ezer db)
- Heti: 1470 ezer db (2014 hasonló időszakában 1515 ezer db)
- Megyei: 949 ezer db
Dömötör úr ügye nem oldódott meg a kategóriák közti árkülönbözet és az 1475 forintos kezelési költség megfizetésével. A most érvényes megyei és országos matricáját átváltatta D1-ről D2 kategóriájúra, és ezzel elköltött 41 ezer forintot, de sajnos kiderült más is. A szabályok szerint a rendszer elnézőbb a bliccelőkkel, akik semmilyen e-matricát nem váltanak és úgy használják a fizetős utakat. Ők 2012. januárja óta évente egyszer bizonyos feltételekkel pótdíjmaximalizálást kérhetnek, így csak két fénykép után fizetnek, viszont akiknek az autója szerepel a rendszerben, elvileg minden olyan napon beszedhetnek egy újabb büntetést, amikor nem megfelelő e-matricával használják az utakat, pontosan 24 óránként egyet. A jogszabály szerint az ő enyhítési kérelmüket nem fogadhatják el a cégnél. Így Dömötör úr és sorstársai legrosszabb esetben, tehát ha mindennap felhajtanak egy fizetős útszakaszra és mindig le is fotózzák őket, összesen 892500 forint pótdíjat gyűjthetnek össze mielőtt megkapják az első felszólítólevelet, majd a következő hetekben a többit, ahogy minden esetben lejár a hat hét.
A probléma nemcsak a korábban a személyautókkal azonos kategóriába tartozó furgonokat érinti, de hét személynél több szállítására alkalmas személyautók gazdáit is, ugyanis itt is van egy kategóriahatár. Ezekre az autókra, jellemzően egyterűekre és mikrobuszokra január 1-óta annak ellenére a D2 kategória díjai vonatkoznak, hogy az autó forgalmi engedélyükben a személyautókra vonatkozó M1 jelzés szerepel. A rendszer komolytalanságára tökéletes példa a Volkswagen Multivan mikrobusz típusa. Létezik belőle hat, hét, nyolc és kilencszemélyes változat, mindháron személyautó, de az első kettő után alap-, a harmadik után viszont emelt útdíjat kell fizetni.
Tipikus tévesztések, félrevásárlások
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. összeállítása szerint a cikkben szereplőhöz hasonló esetekkel találkoznak leggyakrabban a cég ügyfélszolgálatán, bár pontos számot nem tudtak mondani, mert ezekben a napokban megy ki a legtöbb felszólítólevél és a központban még nem összesítették az ügyeket. Ha valaki véletlenül D1 kategóriára érvényes e-matricát vásárolt, pedig D2-re lett volna szüksége, 1470 forintért és a díjkülönbözet kifizetésével válthat. Előfordul még, hogy a legkisebb, 15 személyes autóbuszok vezetői D2-es matricát vesznek, pedig nekik B2-t kéne. Mások rosszul adják meg az autójuk rendszámát, és olyan is akad, aki utólag próbál fizetni az úthasználatért, pedig erre nincs lehetőség. A rendszer tavaly novembere óta valós időben továbbítja a rendszámadatokat, vagyis nem lehet utólag vagy út közben fizetni, mert megy a csekk az autótulajdonosnak.
András családjában két érintett autó is van. Az egyik nyolcszemélyes, a másik kilenc. Mindkettőre D2-es matricát kellett volna vásárolniuk, de a gödöllői furgonoshoz hasonlóan Andrásnak és édesapjának sem szólt szólt senki a benzinkúton, ők is csak akkor értesültek a tévedésről, amikor március 30-i dátummal megkapták a pótdíjfizetési felszólítást a NÚSZ-tól. A levélből kiderül, hogy az egyik autót február 3-án délután fényképezte le egy ellenőrző kamera az M3-as autópályán, Budapest közelében. András két fényképet is mellékelt leveléhez. Az egyiket április 7-én készítette mobiltelefonjával egy fővárosi MOL benzinkút shopjában az e-matricák díjtáblázatáról. Ezen ugyan a D2-es matrica kategóriameghatározása mellett is felsorolják a személyautókat, a piktogram viszont teherhatót ábrázol, más információ nem szól arról, hogy miért kéne valakinek a drágább díjat választania. Egy másik, szintén fővárosi OMV kút táblázatán részletesen leírják, milyen járművek tartoznak a drágább díjkategóriába, így ezt nehéz rosszul értelmezni.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője szerint több hasonló esettel találkoztak már, pedig az utóbbi hónapokban mindent elkövettek, hogy tájékoztassák az autósokat a változásokról. Aki mégsem az új kategóriabesorolásnak megfelelő e-matricával használja a fizetős utakat, valóban számíthat arra, hogy akár huszonnégy óránként újra és újra megbüntetik, és a cégnek nincs lehetősége a méltányosságra. Levelükben azt is hangsúlyozták, hogy a NÚSZ Zrt. csak jogalkalmazó, az útdíjrendelet betartatásáért és az autósok tájékoztatásáért felelős, a jogszabályt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban írták.
Egyszerű bevételnövelésnek tűnik, hogy a rendelet az autóméretű furgonokat és hétnél több üléses, de szintén személyautó besorolású egyterűeket, illetve mikrobuszokat is a teherautók közé sorolja. Az viszont csak a NÚSZ válaszleveléből derül ki egyértelműen, hogy lett volna eszköz a minisztérium kezében, hogy időben értesítse az összes érintett tulajdonost: az éves matrica kivételével januártól kétszeres útdíjat kell fizetniük. Mivel az autópályadíjakért felelős cég a központi gépjármű-nyilvántartásból nyeri ki a nemfizető, vagy nem megfelelő e-matricával közlekedő autók tulajdonosának adatait, könnyedén küldhettek volna levelet mindenkinek, hogy értesítsék a változásról. Erre egész januárban lett volna lehetőség, elvégre erről szól a próbaüzem.
Az autósoknak egyébként akkor is szoktak levelet küldeni, ha hamarosan lejár az autó műszakija, vagy ha egy autómárka világtalálkozót szervez. Ha ezek átmennek a rendszeren, talán a pályadíjak körüli kavarásról írott levelet sem vette volna rossz néven a néhány tízezer autós, akit az ügy érinthet. Hogy végül hányszor büntették meg Dömötör Lászlót, és az autónak tűnő, ám újabban teheruató tarifával sújtott egyterű tulajdonosát, Andrást, arról néhány hét múlva lesz majd pontos információnk, ha a két autós nem kap újabb felszólítóleveleket.