Elindult az új szupertraffipax. Aztán újra és újra és újra

2015.04.16. 14:48 Módosítva: 2015.04.16. 14:52

Létezik az, hogy egy profi sebességmérő készülék nagyobb és nehezebb, mint a korábbiak? Ráadásul folyamatos működési zavarokkal küzd, rettenetesen tükröződik a kijelzője és még mindig fejlesztik a szoftverét.

Na, kezd már jól működni?

Spontán kérdés egy kétcsillagos rendőrtől a gépkezelő kollégája felé, csütörtök reggel a Gyömrői úton, ahol újságírók jelenlétében mérték az autók sebességét. Magyarországon nagyon fontos tevékenység a traffipaxolás, és nem csak azért, mert a gyorshajtások okozzák a legtöbb közlekedési balesetet.

Azért is, mert minél több helyen mérnek, annál több pénz folyik be a költségvetésbe, esetenként minimum 30 000, maximum 300 ezer forint a sebességtúllépés mértékétől függően.

És a válasz a kérdésre:

megint újraindult.

Gondolom sem az ARH Zrt, az új szupertraffipaxok gyártója, sem az Országos Rendőr-főkapitányság nem így tervezte ezt a reggelt.

Ekkor még csak húsz perce ácsorogtam a szembe tűző napon, öt autónyi rendőr társaságában, három kényszerű újraindítás után. Bár egyenes az út, és nincs lámpa a közelben, ugyanakkor pokoli rossz a burkolat, ezért sokan eleve nem kínozzák nagy tempóval a kocsijukat.

Használói eléggé eltérően értékelik az vadonatúj, magyar gyártmányú lézeres sebességmérők minőségét, de amikor érzik, hogy végre ki kéne mondani, ami egyértelmű, Kiss Csaba alezredesre, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának munkatársára hivatkoznak, aki mindjárt megérkezik, és minden kérdésünkre válaszol. Én nem bánom a késést, mert a kollégái igazán fesztelen és barátságos embereknek bizonyultak.

Az új eszköz akár fél kilométerről kiszúrja a gyorshajtókat, majd amikor száz méteren belülre érnek, fotósorozatot készít róluk. Ezután mobilnetes kapcsolattal elküldi a mérés paramétereit a központba, és a nap végén letöltik a memóriájából a felvételeket. Így a rendszer elvileg manipulálhatatlan és gyors, már amikor minden klappol.

Arra a kérdésre, hogy Habony Árpád mikrobuszát látná-e a rendszer, nem kaptunk egyértelmű választ,

de a mentők, a rendőrség és a tűzoltóság autóit állítólag szintén bemérhetik. Vezetőik utólag igazolhatják, hogy azért mentek gyorsabban a megengedettnél, mert bevetésre siettek. Ilyenkor villognak és szirénáznak is, a habonyos kérdést pedig mindenki maga döntse el. Az új gépek később másfajta szabálysértések kiszűrésére is alkalmasak lesznek, de ezeknek a funkcióknak most még nyoma sincs. Szerencsére, jegyzem meg magamban, mert jobb volna előbb tökéletesre csiszolni az alapfunkciót. Sok programfrissítést vizionálok és ez az egész dolog a félkész géppel kicsit olyan, mintha az új rendőrségi Mercedesek váltjója most csak háromsebességes lenne, és későbbre ígérik a negyedik, ötödik és hatodik fokozatot, becsszó.

A rendszeres leállások, adat- és műholkapcsolat-vesztések, illetve fagyások szüneteiben kiderült, hogy az S1 típusú gép elméletileg képes akár 3-6 autót is bemérni, mert a nagy dobozban komoly ipari PC működik, de sajnos a világ egyik legjobban tükröződő kijelzőjével készült és a kezelőfelületét szokni kell. Egy olyan olcsó tabletre gondoljanak, amely a fölé szerelt napellenző ellenére elsősorban a mögötte álló rendőr fehér ingének tükörképét veri vissza, ráadásul a kijelző fényereje nagyon kicsi. Biztosan mások az elvárások ebben a műfajban, de ezek a használatot nehezítő problémák eléggé mellbevágóak egy olyan gépen, amelyet mostantól jó tíz évig biztosan használni szeretne a rendőrség.

720 millió forintot költöttek a mobil traffipaxok legújabb generációjára eddig, a beszerzést az Unió támogatta és már javában telepítenek további több tucat fix sebességmérő eszközt a főutak mentén. Egy százados szerint

az új rendszer, a látottak ellenére egyesíti a korábbi traffipaxok összes előnyét.

Amikor rákérdeztem, melyek ezek az előnyök, azt felelte, hogy Kiss Csaba alezredes úr válaszolhat erre kérdésre. Fél tizenegy után öt perccel úgy döntöttem, hogy távozom. Egy kollégája ekkor, négyszemközt elárulta, hogy a tizenéves, szintén magyar Fama Laser különböző generációival jobban boldogultak. Talán elhívása volt a főnöknek, más helyszínre riasztották, ezért nem érkezett meg, mondta szintén ő.

Az ország összes rendőrségi traffipaxát egyszerre bevetették, mert tegnap és ma húsz EU-s ország részvételével zajlott a Tispol Speedmarathon akció. Hát itt kellett volna nagyot alakítaniuk az új, változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrző pontoknak. Nem kétlem, hogy kevesebb volt a gyorshajtás ezekben a napokban és biztosan javulnak a baleseti statisztikák is. Ebben nemcsak Magyarország húsz éves útfelújítási lemaradása segít, de az is, hogy a rendőrök tényleg mindenhol ott vannak mostanában, ahol új autóikat és az új traffipaxokat sokan láthatják. Sajnos tavaly romlott a helyzet az utakon, mert míg 2013-ban 591-en vesztették életüket közlekedési balesetben, addig ez a szám 2014-ben 626-ra nőtt. 

A Gyömrői úti ellenőrzésen reggel nyolctól fél tizenegyig tíz autót állítottak meg, az egyik rendőr kezében tartott, indigós jegyzőkönyvbe, a települési naplóba rögzítette a gyorshajtó autók adatait, amikor a szél nem cibálta ki a kezéből a papírt.

Ha jól láttam, a listán szereplő rekordert 81 kilométeres sebességgel mérték be, az intézkedésnek magunk is tanúi voltunk és annak is, hogy a gép néha fotónként külön mappába mentette az adott autóról készült sorozatot. Ez állítólag csak beállítási probléma, de nem is baj, mert így könnyebb kiszűrni a készülék véletlen bemozdulásakor lőtt hibás felvételeket.

Egy ilyen mértékű gyorshajtásért amúgy 45 ezer forint bírság jár, de az ötvenes sebességkorlátozás ellenére csak a hatvankilenncel, vagy még gyorsabban hajtó autósokat büntetik meg.

A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek legfőbb oka valóban a gyorshajtás, más kérdés, hogy ezeknek az eseteknek csak kisebb része vezethető vissza az abszolút gyorshajtásra, vagyis amikor az autós gyorsabban megy a megengedettnél. Gyakoribb a relatív gyorshajtás, tehát amikor nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel megy a későbbi áldozat. Ezek ellen nem véd a traffipaxolás, pláne ez a mostani nem, mert a legújabb készülék még nem is készült el teljesen, csak már használják.

Az oldalról ajánljuk

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Mínuszba került a kínai autópiac, még durvább verseny várható
  • Hírek

Mínuszba került a kínai autópiac, még durvább verseny várható

Halványra sikeredett a január.

február 13., 18:16
Közlekedési kalauz kollégiumba költözni kívánó leendő egyetemistáknak és aggódó szüleiknek
  • Közélet

Közlekedési kalauz kollégiumba költözni kívánó leendő egyetemistáknak és aggódó szüleiknek

Aggódsz, hogy vidéken este 8-kor elmegy az utolsó busz? - ez a te cikked!

február 14., 06:10
Vázlatokon a VW legolcsóbb villanyautója, az ID.1 (vagy nem ID.1)
  • Hírek

Vázlatokon a VW legolcsóbb villanyautója, az ID.1 (vagy nem ID.1)

Hamarosan érkezik a koncepcióautó, addig nézegess lendületes rajzokat!

február 13., 17:15
2 millióért minőségibb autózást nehezen kapsz
  • Tesztek

2 millióért minőségibb autózást nehezen kapszHasznált: Mercedes-Benz E220 CDI (W211) – 2006.

Ennyiért szinte lehetetlen minőségi, kifinomult Mercedest kapni – vagy mégsem?

38 perce
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Corvette C8 ZR1 rekordok
  • Hírek

Chevrolet Corvette C8 ZR1 rekordok

február 13., 16:55
F1 autóbemutatók
  • Közélet

F1 autóbemutatók

február 13., 21:47
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39