Nordschleife? Az egy őrült pálya

2015.05.02. 21:36

Egy valamit nehéz volna eltagadni a Citroëntől: ha egyszer beszállnak egy sportágba, akkor oda be vannak szállva rendesen. Így volt ez a kilencvenes években a Dakar-ralin, a kétezres évek első évtizedében a ralisportban, és így van ez már több, mint egy éve a WTCC-ben, ahol öt futamot kivéve mindet megnyerték tavaly. Igaz, a túraautózásba nem titkoltan legalább háromszor annyi pénzt borítanak, mint a Honda. Az sem mellékes, hogy náluk vezet a mezőny öt legjobb versenyzőjéből három. A kilencszeres ralivilágbajnok ralisból lett túraautós Sebastien Loebtől és az alig ismert másodéves kínai Mától kaptunk pár percet a magyar verseny szombati edzései előtt.

Láttalak előbb, ahogy a telefonodon játszol. Talán a Real Racing 3-mal, nem is tudom. Csak nem valami autós játékot nyomtál a sajtótájékoztató alatt?

Nem én játszottam, egy videót néztem. Lopez játszik valamivel, én csak megnéztem a videón, milyen játék ez.

Második éve vagy a WTCC-ben. 27 futam után van három győzelmed és sok dobogós eredményed. Elégedett vagy?

Igen, azt mondhatom. Nagy kihívás volt átjönni a raliból, mert a túraautó azért nagyon más. Nehéz, főleg ilyen tapasztalt versenyzők ellen, mint Lopez és Muller. Ez most a legnagyobb kihívás, de küzdök, hogy a bajnoki címért meccselhessek. Megpróbálom kihozni magamból a legtöbbet, és közelebb kerülni hozzájuk.

Mi a helyzet a Hungaroringgel? A versenyzőktől sok kritikát kap, amiért túl szűk és rövid, kevés rajta az előzési pont.

Egy technikás pálya, vezetéstechnikailag mindenképp érdekes, de igen, nehéz rajta előzni.

És mit vársz a Nordschleifétől? Az egy nagyon kemény forduló lesz mindenkinek.

Biztosan az lesz. Egy nagyon különleges pálya, nagyon gyors, de nem különösebben széles, mindenhol szalagkorláttal. Eddig minden rendben ment, és remélem, ott is versenyképesek leszünk.

Elég alkalmad volt megtanulni a pályát?

Igen, ez nem nehéz. Gyakoroltunk a szimulátoron, voltunk ott korábban és most mentünk élesben a versenyautóval. Persze, másféle helyszín, mint a többi, de megjegyezhető. Nyilván nehezebb jól belőni minden kanyart, ezért lesz különleges.

Még csak 41 éves vagy, nagyon sok éved lehet még a motorsportban. Nem olyan rég nyertél Pikes Peak-en, aztán tavaly voltak pletykák arról, hogy a Dakar-ralin is indulnál. Előfordulhat, hogy ott is látunk majd?

Lehetséges. Állandóan új kihívások elé állítom magam, és a sivatagban, napokon keresztül versenyzés igazán vonzó. Biztosan nagyszerű. Egy napon miért ne, de ebben a pillanatban máshol kell teljesítenem.

És mi a helyzet Le Mans-nal, tervezed, hogy visszatérsz? (2007-ben beugróként második lett a Pescarolo Peugeot-jával)

Nem.

Teljesen lehetetlen?

Az. Ehhez kéne egy gyári autó, de én a Citroën pilótája vagyok, szóval nem indulhatok a Toyota, Audi vagy Nissan autóival. A kérdés jó, de nincs rá sok esély.

Mennyire követed a rali-világbajnokságot? Minden rekordot ott hagytál jó magasan. Egyáltalán, érdekelnek a statisztikák?

Nem érdekelnek. Amúgy követem, persze. A versenyek után megnézem az eredményeket. Ogier nagyon jó. Nem kérdés, hogy jelenleg ő a legjobb a bajnokságban.

Ma Csing-Hua

Ő a kakukktojás a négyfős Citroën-csapatban. Viszonylagos eredménytelenségével, tapasztalatlanságával és szerénységével kilóg a Muller-Lopez-Loeb alkotta dream teamből. Egyelőre a felhajtás sem akkora körülötte, mint a többiek körül; rajtam kívül csak egy kolléga írta be magát hozzá interjúra. Ma 27 éves, ez a második szezonja a WTCC-ben, korábban a HRT, majd a Caterham tesztpilótája volt a Forma-1-ben. Bár a világ legnépesebb országának első számú autóversenyzője, csupán egy bajnoki címe van: 2011-ben megnyerte a kínai túraautó-bajnokságot, ami ugye még csak nem is nemzetközi széria, de eljuttatta a Citroën Racingig. Abban, hogy nyitott ajtókon sétált be a WTCC csúcscsapatába, nyilván szerepet játszanak a Citroën kínai ambíciói, de nem volna szép ezzel elhomályosítani az érdemeit azután, hogy győzelemmel kezdett első versenyhétvégéjén: tavaly a fordított rajtrácsos második futamot megnyerte Moszkvában. A legjobb helyen van a fejlődéshez. Kell is a segítség, szinte mindegyik pálya új neki. 

Hallom, most vagy másodszor Magyarországon. A Hungaroringen is mentél korábban?

Nem, soha.

Csak a szimulátorokban?

Igen, néhányszor a központban. Élesben még nem volt lehetőségem.

Te vagy a Citroën Racing legfiatalabbja, óriási nevekkel egy csapatban. Van közülük bárki, akit mentorodnak mondanál?

Nehéz lenne választani. Mindig együtt vagyunk, a teszteken, a versenyhétvégéken. Ők mind nagyon kemények, rengeteg tapasztalattal. A közeg nagyon jó a tanuláshoz, de nem tudnék választani közülük.

Mindössze tizennégy futam van mögötted, ebből egyet megnyertél és háromszor álltál dobogón. Elégedett vagy az eddigiekkel?

Igen, mert tavaly csak öt versenyhétvégén indultam, és nem egyszerű a szezon közepén érkezni. Az idei az első teljes évem a WTCC-ben, a shanghajit és a moszkvait kivéve minden pálya új nekem, ami külön nagy kihívás.

És mi lesz a Nordschleifén?

Az egy őrült pálya nagyon sok kanyarral. Bámulatos az egész. Az autó szinte repül egyik kanyarból a másikba. Nagyon nehéz, de élvezetes egyben.

Magasan te vagy a legsikeresebb túraautó-versenyző Kínában. Sőt, talán az egész kínai motorsport legjobbja jelenleg. A hazádban nem olyan régóta népszerű az autóversenyzés. Mit gondolsz, a te generációdnak milyen esélyei lesznek a jövőben?

Tizenöt éve szinte semmilyen motorsport nem volt Kínában, de ebben a 15 évben óriásit nőttünk. Szinte minden jelentős FIA-sorozatnak van futama nálunk, de a Forma-1 és a WTCC mellett a MotoGP-nek is, és rengeteg nemzetközi sorozatot rendeznek nálunk. Sok az ezzel kapcsolatos beruházás, helyi sorozatok alakultak formula-autóknak, túraautóknak. A közeljövőben még sok minden változik e téren, hosszútávon pedig megpróbáljuk utolérni az európai motorsport színvonalát, de ez nem megy gyorsan. Európának volt erre több mint száz éve.

Mekkora sztár vagy te most Kínában? Ha azt mondom egy kínainak, Ma Csing-Hua, tudni fogja, ki az?

Amikor három éve tesztpilóta lettem a Forma-1-ben, és egy éve, amikor a Citroën versenyzője lettem és megnyertem az első futamomat Moszkvában, sok minden változott. Ezek lényegében megváltoztatták az életemet. És igen, amikor otthon sétálok az utcán, az emberek felismernek.

Hogyan tervezed a jövődet? Inkább formula-autókkal vagy inkább túraautókkal?

A világ változik. Ha öt éve kérdezel, azt mondtam volna, nem kérdés, hogy Forma-1, de most úgy gondolom, a túraautó-világbajnokság nagyon gyorsan nő, a legjobb sorozatok egyike a világon. A legjobb csapatban vagyok a legjobb versenyzőkkel. Büszke vagyok rá, hogy itt lehetek.

Zárásként megkérem, ejtse már ki a nevét legyen szíves, mert mifelénk sokakat megtréfál.

Az oldalról ajánljuk

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága
  • Hírek

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága

Fokozódik az idegesség.

március 5., 06:12
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
  • Hírek

Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett

Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.

március 5., 09:04
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
  • Közélet

Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm

A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?

március 5., 06:11
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

4 perce
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
  • Hírek

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5

Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.

március 5., 06:12
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
  • Hírek

Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél

Az áramot nem kosárban adják.

március 5., 10:19
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
  • Hírek

A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján

Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.

március 5., 07:42
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
  • Hírek

Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn

Csak a hétköznapi csúcsidőkben.

március 5., 11:36
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
  • Hírek

Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes

Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.

március 5., 12:33
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Tatabányai ingyen tnakolás
  • Hírek

Tatabányai ingyen tnakolás

március 5., 07:10
Farizon V6E és SV
  • Tesztek

Farizon V6E és SV

március 5., 10:55
Mercedes GLC EQ álcázva
  • Hírek

Mercedes GLC EQ álcázva

március 5., 11:14
Audi A6 Avant (C9) - 2025.
  • Hírek

Audi A6 Avant (C9) - 2025.

március 5., 11:39
Jeep Compass részletek
  • Hírek

Jeep Compass részletek

március 5., 13:12
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01