Hogy van ez a sárga lámpával?
KRESZ-szájbarágó: igazságot a sárga lámpának!
Aligha van napi szinten aktív sofőr az utakon, aki ne sértett volna még szabályt közlekedési lámpánál. Pedig a KRESZ egyértelműen fogalmaz: a zöld fényjelzés szabad utat jelez, a piros, valamint a piros és sárga fény együtt a továbbhaladás tilalmát. De mit jelent a sárga, ha a zöld után jön?
Költőinek tűnhet a kérdés, pedig sokaknak még ma sem tiszta, hogy a sárga lámpán áthajtásért büntethetik-e. Talán az elmúlt években etéren mutatott rendőri igyekezet hagyott mély nyomot a fejekben. 2011 nyarán maga Óberling József hirdetett harcot a sárgán áthajtók ellen. Ekkor már két éve jöttek hírek megyei rendőrkapitányságok sikereiről, ahol nagytermelői szinten álltak rá a sárgázók gyűjtésére. Az ezt megelőző gyakorlattal szemben annyi történt csupán, hogy elkezdték szigorúan venni a KRESZ-ben írtakat, majd, amit Óberling ezredes és az ORFK is nagy hévvel támogatott, azt 2012-ben a bevallottan hülyeségekre szakosodott kormányzati KRESZ-munkacsoport törölt el. A munkacsoportot vezető Bíró Márk akkor azt mondta, amíg nem lesz előre jelezve a sárga lámpára való váltás – mondjuk visszaszámlálással vagy a zöld lámpa villogásával -, addig nem büntetik a rajta való áthaladást sem. Így állunk most.

Hogy számolatlanul kapjuk az olvasóktól a sárgázó autósokról készült videókat mutatja, hogy sokan ma sincsenek tisztában a jelenlegi helyzettel. Pedig 2012 nem tegnap volt. Igaz, attól, hogy éppen nem büntetik, még nem feltétlen veszélytelen, de akkor mi a helyes magatartás, amikor a zöld hullám után épp vált a lámpa? A KRESZ ezt írja: a sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél meg kell állni.
Pető Attila kreszprofesszor segít megérteni a gránitkemény jogi szöveget, aki tisztázza, hogy gyakorlatilag már a sárga is megtiltja az áthaladást a KRESZ szerint. Mivel azonban az érkező járművek megállítása nem lehetséges azonnal, ezért az életszerűség miatt a sárga fénynél további megjegyzést olvashatunk a szabályban: „ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni...” A biztonságosan egy nehezen konkretizálható fogalom, innen minden korábbi kellemetlenség, amikor az ORFK még úgy gondolta, majd kameráznak és a fékutat számolnak. A megfelelő pillanatokban készített felvételekkel bizonyítani lehet majd, hogy biztonságosan meg tudott volna állni, vagy sem, amikor sárgára váltott a lámpa – írtuk négy éve. Mi van, ha a jármű vontatmány cipel? Mi van, ha nem elég érdes az aszfalt; ha esik? Az ilyen objektivitás szempontjából aggályos kérdések miatt történt, hogy Bíró Márkék hangulatjavító intézkedésként akadályt tettek a rendszerbe.
Mit figyel majd az új traffi?
A jelen helyzettel ellentmond, hogy az ORFK által beszerzett új traffipaxokkal kapcsolatban több helyen (igaz, nem hatósági kommunikációban) megjelent, hogy a sárga lámpán való áthaladást is szűrni tudják vele, és a kamerák ezen képességét igazolja a kezelőfelületükön látható ikon. Megkérdeztük az ORFK sajtóosztályát, mire képes a kamera sárga lámpa címen futó funkciója, illetve, hogy mik a terveik vele a jövőben. Amint válasz érkezik részükről, frissítjük vele a cikket.

Pető szerint kevesen tudják, hogy a fényjelző készülékek meghatározott időközönként váltanak színt, így a sárga jelzés a városokban 3 másodperc időtartamig világít, városon kívül vagy megengedett 70 km/h sebességnél már 5 másodperc ez az érték. Ha egy autó betartja az 50 km/órás sebességet, akkor 3 másodperc alatt közel 40 métert halad, azaz ekkora táv felett még biztonságosan megállítható úgy, hogy nem csúszik át a piroson. Ott pedig nincs kegyelmi határ: 2012-ig a sötét sárgáért járt annyi, ami most a piroson áthaladásért: ötvenezer forint büntetés.
A legtöbb átcsúszás oka a gyorshajtás Pető szerint, és így az éppen fényt váltó lámpa felé közeledve esélyük sincs a járművet megállítani a sorőröknek. Ilyenből lesznek aztán a piroson áthajtók. Ilyen élethelyzetből, és sok más általános lámpás szabálytalanságból gyűjtöttünk olvasóktól kapott videókat. Ezek alább a kreszprofesszor megjegyzéseivel.
1.Lendületből át az éppen piroson Suzukival
A felvételt készítő árulkodó sebességmérője is a megengedett 70 helyett 94 km/órát mutat. A másik fehér személygépkocsi legalább százzal közeledett a lámpához. Jól látni, hogy a nagyobb sebesség miatt 5 másodpercig ég a sárga, de eszében sincs fékezni, így totálban át a piroson. Csodálom, hogy a következő lámpa előtt megállt mégis, bár gyanítom ehhez satu kellett ezen a távon.
2. Ez nekem volt zöld
A szemből érkező a balra kanyarodó sávból egyértelműen piros fénynél jött tovább, hiszen a kamerás jármű vezetője bőven zöldet látott már, amikor még a mások előtte volt.
Érdekes, hogy olyat sokszor tapasztalni, hogy valaki egyenesen átszáguld a pirosra váltó lámpánál, de hogy közben balra is kanyarodjon, ami egyértelmű sebességcsökkentéssel jár, az már ritkább botorság.
3. Robogóval masszív piroson
Kerékpárosoknál megszokott, de ezek szerint már mopedeseknél is bevett dolog a piros fényen történő áthaladás. Ráadásul ez nem azért történik, mert nem tudott volna biztonságosan megállni, hanem tudatosan hajtott tovább, míg a többi jármű a piros jelzés átváltására várt. Ha épp egy rendőr arra jár, és le tudja állítani, akkor az 50 ezres bírság neki is jár!
4. Éppen piroson piros Suzukival
Bőven lett volna ideje egy enyhe lassító fékkel megállni a sárga fény észlelésekor. Itt egyértelműen az akarat hiányzott, ezért csúszott bele a pirosba.
A professzor tanácsa
Megfelelő vezetési rutinnal rendelkezők nagyon jól ismerik azokat a jeleket, amiből következtethetünk, hogy „öreg” zöld felé haladunk. A zöld fény eddig tapasztalt időtartama, a párhuzamos gyalogoslámpa villogó zöld fénye, a villamoslámpa váltása, a keresztben feltornyosuló járművek és türelmetlenkedő gyalogosok, mind-mind olyan jelek, amit tapasztalva érdemes a sebességet csökkenteni.
5. Kamionnal masszív piroson a Rakparton
Nagy testű járművekkel is meg lehet állni 3 másodperc alatt kényelmesen, ha betartják az itt engedélyezett 50 km/óra sebességet. Bőven a piroson ment át, ez egy 50 ezer forintos felvétel is lehet. Mondjuk azt nem értem, hogy a felvételt készítő miért dudált utána, nekem ez úgy tűnt, mintha bosszankodott volna, hogy a kamion meg merte csinálni, amit ő már nem...
6. Pirosból kiaraszolás a Vácin
Gyakran látni hasonló helyzeteket ott, ahol a balra fordulást egyébként nem engedik meg a közúti jelzések. Nyilvánvalóan a zöld fénynél a szemből érkezők miatt esélye sem lenne bekanyarodni, így ez az autó, ezt az utat választotta. A kanyarodási tilalomért a piros 50 ezre mellé még egy húszas is jár!
7. Lekanyarodó sávból kerüli a sort
Ez az én szememben bunkóság a köbön... És hány hasonlót lehet látni nap, mint nap. A türelmetlen autós élelmessé válik, az élelmes pedig így szabálytalanná, hiszen a kanyarodó sávból balra kellene fordulnia.
8. Waresszal a pirosnál állók között
Az összes közül ez a legdurvább felvétel. Először azt hittem, hogy egy fékhibás járműről van szó. Nem tudom, mennyire volt tudatos a jobb sávban haladó szélre húzódása, de ha ezt nem teszi, akkor ez a videó nem szabálytalanságról, hanem egy hatalmas balesetről is szólhatott volna. Nem semmi felvétel...

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Belsőség
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma
Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
