Hogy van ez a sárga lámpával?
KRESZ-szájbarágó: igazságot a sárga lámpának!
Aligha van napi szinten aktív sofőr az utakon, aki ne sértett volna még szabályt közlekedési lámpánál. Pedig a KRESZ egyértelműen fogalmaz: a zöld fényjelzés szabad utat jelez, a piros, valamint a piros és sárga fény együtt a továbbhaladás tilalmát. De mit jelent a sárga, ha a zöld után jön?
Költőinek tűnhet a kérdés, pedig sokaknak még ma sem tiszta, hogy a sárga lámpán áthajtásért büntethetik-e. Talán az elmúlt években etéren mutatott rendőri igyekezet hagyott mély nyomot a fejekben. 2011 nyarán maga Óberling József hirdetett harcot a sárgán áthajtók ellen. Ekkor már két éve jöttek hírek megyei rendőrkapitányságok sikereiről, ahol nagytermelői szinten álltak rá a sárgázók gyűjtésére. Az ezt megelőző gyakorlattal szemben annyi történt csupán, hogy elkezdték szigorúan venni a KRESZ-ben írtakat, majd, amit Óberling ezredes és az ORFK is nagy hévvel támogatott, azt 2012-ben a bevallottan hülyeségekre szakosodott kormányzati KRESZ-munkacsoport törölt el. A munkacsoportot vezető Bíró Márk akkor azt mondta, amíg nem lesz előre jelezve a sárga lámpára való váltás – mondjuk visszaszámlálással vagy a zöld lámpa villogásával -, addig nem büntetik a rajta való áthaladást sem. Így állunk most.
Hogy számolatlanul kapjuk az olvasóktól a sárgázó autósokról készült videókat mutatja, hogy sokan ma sincsenek tisztában a jelenlegi helyzettel. Pedig 2012 nem tegnap volt. Igaz, attól, hogy éppen nem büntetik, még nem feltétlen veszélytelen, de akkor mi a helyes magatartás, amikor a zöld hullám után épp vált a lámpa? A KRESZ ezt írja: a sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél meg kell állni.
Pető Attila kreszprofesszor segít megérteni a gránitkemény jogi szöveget, aki tisztázza, hogy gyakorlatilag már a sárga is megtiltja az áthaladást a KRESZ szerint. Mivel azonban az érkező járművek megállítása nem lehetséges azonnal, ezért az életszerűség miatt a sárga fénynél további megjegyzést olvashatunk a szabályban: „ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni...” A biztonságosan egy nehezen konkretizálható fogalom, innen minden korábbi kellemetlenség, amikor az ORFK még úgy gondolta, majd kameráznak és a fékutat számolnak. A megfelelő pillanatokban készített felvételekkel bizonyítani lehet majd, hogy biztonságosan meg tudott volna állni, vagy sem, amikor sárgára váltott a lámpa – írtuk négy éve. Mi van, ha a jármű vontatmány cipel? Mi van, ha nem elég érdes az aszfalt; ha esik? Az ilyen objektivitás szempontjából aggályos kérdések miatt történt, hogy Bíró Márkék hangulatjavító intézkedésként akadályt tettek a rendszerbe.
Mit figyel majd az új traffi?
A jelen helyzettel ellentmond, hogy az ORFK által beszerzett új traffipaxokkal kapcsolatban több helyen (igaz, nem hatósági kommunikációban) megjelent, hogy a sárga lámpán való áthaladást is szűrni tudják vele, és a kamerák ezen képességét igazolja a kezelőfelületükön látható ikon. Megkérdeztük az ORFK sajtóosztályát, mire képes a kamera sárga lámpa címen futó funkciója, illetve, hogy mik a terveik vele a jövőben. Amint válasz érkezik részükről, frissítjük vele a cikket.
Pető szerint kevesen tudják, hogy a fényjelző készülékek meghatározott időközönként váltanak színt, így a sárga jelzés a városokban 3 másodperc időtartamig világít, városon kívül vagy megengedett 70 km/h sebességnél már 5 másodperc ez az érték. Ha egy autó betartja az 50 km/órás sebességet, akkor 3 másodperc alatt közel 40 métert halad, azaz ekkora táv felett még biztonságosan megállítható úgy, hogy nem csúszik át a piroson. Ott pedig nincs kegyelmi határ: 2012-ig a sötét sárgáért járt annyi, ami most a piroson áthaladásért: ötvenezer forint büntetés.
A legtöbb átcsúszás oka a gyorshajtás Pető szerint, és így az éppen fényt váltó lámpa felé közeledve esélyük sincs a járművet megállítani a sorőröknek. Ilyenből lesznek aztán a piroson áthajtók. Ilyen élethelyzetből, és sok más általános lámpás szabálytalanságból gyűjtöttünk olvasóktól kapott videókat. Ezek alább a kreszprofesszor megjegyzéseivel.
1.Lendületből át az éppen piroson Suzukival
A felvételt készítő árulkodó sebességmérője is a megengedett 70 helyett 94 km/órát mutat. A másik fehér személygépkocsi legalább százzal közeledett a lámpához. Jól látni, hogy a nagyobb sebesség miatt 5 másodpercig ég a sárga, de eszében sincs fékezni, így totálban át a piroson. Csodálom, hogy a következő lámpa előtt megállt mégis, bár gyanítom ehhez satu kellett ezen a távon.
2. Ez nekem volt zöld
A szemből érkező a balra kanyarodó sávból egyértelműen piros fénynél jött tovább, hiszen a kamerás jármű vezetője bőven zöldet látott már, amikor még a mások előtte volt.
Érdekes, hogy olyat sokszor tapasztalni, hogy valaki egyenesen átszáguld a pirosra váltó lámpánál, de hogy közben balra is kanyarodjon, ami egyértelmű sebességcsökkentéssel jár, az már ritkább botorság.
3. Robogóval masszív piroson
Kerékpárosoknál megszokott, de ezek szerint már mopedeseknél is bevett dolog a piros fényen történő áthaladás. Ráadásul ez nem azért történik, mert nem tudott volna biztonságosan megállni, hanem tudatosan hajtott tovább, míg a többi jármű a piros jelzés átváltására várt. Ha épp egy rendőr arra jár, és le tudja állítani, akkor az 50 ezres bírság neki is jár!
4. Éppen piroson piros Suzukival
Bőven lett volna ideje egy enyhe lassító fékkel megállni a sárga fény észlelésekor. Itt egyértelműen az akarat hiányzott, ezért csúszott bele a pirosba.
A professzor tanácsa
Megfelelő vezetési rutinnal rendelkezők nagyon jól ismerik azokat a jeleket, amiből következtethetünk, hogy „öreg” zöld felé haladunk. A zöld fény eddig tapasztalt időtartama, a párhuzamos gyalogoslámpa villogó zöld fénye, a villamoslámpa váltása, a keresztben feltornyosuló járművek és türelmetlenkedő gyalogosok, mind-mind olyan jelek, amit tapasztalva érdemes a sebességet csökkenteni.
5. Kamionnal masszív piroson a Rakparton
Nagy testű járművekkel is meg lehet állni 3 másodperc alatt kényelmesen, ha betartják az itt engedélyezett 50 km/óra sebességet. Bőven a piroson ment át, ez egy 50 ezer forintos felvétel is lehet. Mondjuk azt nem értem, hogy a felvételt készítő miért dudált utána, nekem ez úgy tűnt, mintha bosszankodott volna, hogy a kamion meg merte csinálni, amit ő már nem...
6. Pirosból kiaraszolás a Vácin
Gyakran látni hasonló helyzeteket ott, ahol a balra fordulást egyébként nem engedik meg a közúti jelzések. Nyilvánvalóan a zöld fénynél a szemből érkezők miatt esélye sem lenne bekanyarodni, így ez az autó, ezt az utat választotta. A kanyarodási tilalomért a piros 50 ezre mellé még egy húszas is jár!
7. Lekanyarodó sávból kerüli a sort
Ez az én szememben bunkóság a köbön... És hány hasonlót lehet látni nap, mint nap. A türelmetlen autós élelmessé válik, az élelmes pedig így szabálytalanná, hiszen a kanyarodó sávból balra kellene fordulnia.
8. Waresszal a pirosnál állók között
Az összes közül ez a legdurvább felvétel. Először azt hittem, hogy egy fékhibás járműről van szó. Nem tudom, mennyire volt tudatos a jobb sávban haladó szélre húzódása, de ha ezt nem teszi, akkor ez a videó nem szabálytalanságról, hanem egy hatalmas balesetről is szólhatott volna. Nem semmi felvétel...