Tekert órás autót vettél? Így küzdj a pénzedért!
A tekert órás Audi A6 és a kilométer-számlálót kameránk előtt visszatekerő nepper után következzék valami más: a tekert órás, ezer sebből vérző autó vásárlója, aki harcba indul a pénzéért, és a kereskedő, aki belemegy a pereskedésbe. Mit ér az adásvételi szerződés? Miért fontos, hogy benne legyen, mennyit mutat a számláló, mikor kell perelni és mivel csökkenthetjük nullára az esélyeinket a csalókkal szemben?
A képlet végtelenül egyszerű. Veszel egy használt autót, amelynek vagy visszatekerték a kilométer-számlálóját, vagy nem. Ha megtekerték, nem biztos, hogy rájössz, ha rájössz, nem biztos, hogy balhézni akarsz az eladóval. Ha balhézni akarsz, nem biztos, hogy van esélyed a kártérítésre. Egyvalami biztos csak: az óratekerő soha nem bukik le, és nem kell leülnie az egy évet, amit a törvény kilátásba helyez. A következő történet szereplői a kereskedő, aki szerint nem lehet tárgyalni a vevővel, és a vevő, aki szerint nem lehet tárgyalni a kereskedővel. Most mindketten perre készülnek egy tizenkét éves Mercedes miatt.
Olvasónk, akit nevezzünk most Péternek, tipikus álmodozó, aki tavaly annyira szerette volna Mercedes CLK-ra cserélni a meglévő Opel Astra kupéját, hogy még személyi kölcsönt is felvett a különbözetre, így évekig fizeti majd az ötvenezres törlesztőrészleteket. Az Olaszországból származó Mercedest a budapesti Átrium autókereskedés hirdette a Hahun, valamivel több mint 168 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. Ahogy a mostani hirdetéseket látom, az óraállások hullámzóak, nem állnak szoros összefüggésben az árakkal. Olvasónk regadóval és forgalomba helyezéssel összesen 2,25 millió fizetett, ami alapján olcsónak tűnik a kocsi. Másfelől biztosan van még egy-két példány az eladó Mercik közt, amelynek számlálóján elvégezték az itthon szokásos kezelést, így a hirdetésekből nehéz következtetni.
Ez a nagy dízelmotoros kupé nem tartozik a leggyakrabban importált típusok közé, de Péternek tetszett, hiszen kívül-belül tiszta volt, nem látszottak kopásnyomok a tipikus helyeken. Szinte olyan volt minden, mint egy új autóban, amit egy új árának töredékéért vehetett meg. Mindenképpen dízelt szeretett volna, mert megunta, hogy az egynyolcas Opel legalább kilenc litert eszik. Mellékszál, hogy arról azóta kiderült, csak apró elektromos problémája volt, és miután megjavították, az átlag lement 7,5 literre.
A Mercedes tavaly májusban mélyen a többi autó mögé ásva állt a Váci úti szalonban. Péter utólag úgy látja, alaposabb próbaútra lett volna szükség, mielőtt fizetett, vagy meg kellett volna várnia, amíg végre időpontot kap az alig néhány utcányira található Pappas Autó márkaszervizben, de ő nem várt, inkább fizetett.
Az sem volt gyanús, hogy a kocsihoz nincsenek számlák és szervizkönyv, elvégre autót vásárolt, nem egy köteg unalmas papírt a múltból. A kereskedő most azt állítja, erre akkor külön felhívta a figyelmét, és arra is, hogy a kilométeróra állása valószínűleg nem garantálható. Négyszáz kilométeren belül egy ilyen CLK-ból alig több mint fél tanknyi gázolaj fogy el, de Péter összesen csak ennyit ment az új szerzeménnyel, mielőtt egy indításnál karácsonyfaként villantak fel a kontrollámpák a műszerfalon. Ekkor még segített a hard reset, vagyis a néhányszori gyújtáselvétel és újraindítás, de napokkal később már sehogy sem indult a nagy öthengeres dízel.
Először egy tizenhetedik kerületi független Mercedes-szervizbe trélerezték, már itt kiderült, hogy nagy a baj. A szerviz diagnosztikai műszere haldokló automata váltóról, a felújítva darabonként 80 ezer forintért kapható porlasztócsúcsok (az új 120 ezer), illetve a melegedésszabályozó-rendszer hibájáról írt. A kocsit végül a tizenhetedik kerületben egy másik független Mercedes-műhelyben lehelték életre, de ne gondoljanak nagyjavításra.
Mivel a hasonló korú Mercedesek motorvezérlő-egysége és a gyújtáskapcsoló modul is tárolja az autó legmagasabb futásteljesítményét és a számlálás ezekben megáll, ha valamelyiket visszatekerik, ezért a hibákon felül kiderült, hogy a CLK-ban valójában legalább 303 ezer kilométer van.
Tavaly júliusban olvasónk már a független szervizektől származó gyászjelentéseket akarta ellenőriztetni, amikor bejelentkezett a Pappashoz egy alapos állapotfelmérésre. Én is elmentem a céghez, ahol megmutatták, mi mindenből állhat a vizsgálat, amelyre amúgy nagyon ritkán jelentkezik bárki, aki ilyen korú Mercedest akar venni Magyarországon.
A legolcsóbb, tizenezer forintos csomagban szemrevételezéses vizsgálat szerepel, de ha ekkor valami gyanúsat látnak, és az autó tulajdonosa belemegy, tovább vizsgálódnak a gyári diagnosztikai szoftverrel. A többórás művelet Péter esetében 30 ezer forintba került, és még árajánlatot is készíttetett a szükséges javításokról. Ezek közt nincs igazán kiugró tétel, mert a váltóra és a motorra nem vonatkoznak. A végösszeg viszont még így is több mint 1,1 millió forint lenne. Ennyibe kerülne többek közt, hogy a CLK ne akarjon leesni az útról, és rendesen váltson az automata váltója, amelyeket Göbölyös Zsolt mérnök kollégánkkal mi is gatya állapotban találtunk, amikor pár napja kipróbáltuk a kocsit.
Miután Péter megkapta a márkaszerviz ajánlatát, és az állapotfelmérés jegyzőkönyvét benne a 303 ezres kiolvasott futásteljesítménnyel, rajta a pecséttel, már érezte, hogy nem feltétlenül volt jó döntés elengedni a megkímélt Opelt. Teltek a hetek, közben ügyvédet fogadott.
A rendőrségnél tett feljelentést az óratekerés miatt, de a nyomozást később eredmény nélkül felfüggesztették. Eleinte ő kért néhány százezer forintos kártérítést, majd amikor teljes lett a kép a kocsival kapcsolatban, ügyvédjével levelekben próbáltak egyezkedni az Átrium autóval. A történet itt kettéválik, mert Kerekes úr, az Átrium kereskedés munkatársa egészen máshogy emlékszik, mint olvasónk és az ügyvédje.
Nem mondom, hogy nagyon nyugodt voltam, amikor felkerestem a szalont, hiszen elég nehéz bármit hozzáfűzni egy viszonylag egyértelmű ügyhöz. Kerekes úrnak sikerült. Azt mondja, Péterrel nem lehet tárgyalni, mert bár eleinte csak néhány százezer forintot kért vissza a vételárból, az utóbbi időben már az autó teljes árát és egyéb költségeit követeli. Többek közt a szervizlátogatások és a trélerezések díját, valamint a CLK számára bérelt teremgarázshelyre költött több mint százezer forintot. És az ügyvédi költségeket, amelyek még csak most fognak meglódulni, de erről később.
Nem tudtak megegyezni, ezért lesz per a hibás teljesítés miatt. Rendes polgári eljárás várható a valós és a műszerfalon olvasható kilométeróra-állás közti apró különbség, és az autó rejtett hibái miatt. Sok tanulsággal szolgálhat ez mindenkinek, önöknek is, akik jó eséllyel használt autót akarnak venni a következő években.
Gondolom, a bíró megnézi majd a magyar adásvételi szerződést, és alighanem elcsodálkozik a mondaton, mely szerint az olvasónk és az Átrium autó megállapodtak, hogy az eladót nem terheli a hibás teljesítésért való felelősség, kivéve az autó per- és tehermentességét. Talán fennakad majd a szeme azon is, hogy a felek a szavatossági jogról való lemondás ismeretében állapították meg annak idején a szép fekete Mercedes CLK270 CDI árát.
Ez embernyelven azt jelenti, hogy Péter olyan olcsón kapott egy tizenkét éves Mercedest, hogy nincs is joga reklamálni, ha a kocsi rossz, vagy kiderül, hogy visszatekerték a kilométerszámlálóját. Mivel egy éve közös cikket készítettem a német D.A.S Jogbiztosító szakjogászával, Dr. Vágány Tamással, most átismételtük a leckét. Megnézte az adásvételi szerződést és a kereskedő által emlegetett állapotlapot. Mivel valójában sem ezen, sem az adásvételin nem szerepel semmilyen megjegyzés az óratekerés gyanújára, vagy a CLK súlyos hibáira vonatkozóan, sőt, az állapotlapon minden műszaki paraméterhez a megfelelő jelzést ikszelték be, a helyzet egyszerűnek tűnik. Pedig nem az.
A törvény szerint ugyanis még egy használt autó vásárlója sem mondatható le a kellékszavatossági jogairól, és az eladónak egészen pontosan részleteznie kell az autó hibáit a szerződésben, ha ki akarja védeni az utólagos reklamációt. Sőt, a legendákkal ellentétben az sem mindegy, hogy a hirdetésben mit állít az autóról. Sok autóhirdetésben azt írják, a benne szereplő adatokért és elírásokért nem vállalnak felelősséget. Rizsa. A jog szerint az eladó ezekért is felelős. Hogy Kerekes úr mennyire jogosan hivatkozik arra, hogy a Mercedes azért került csak 2,25 millióba, mert semmit nem lehetett tudni az előéletéről, döntsék el önök.
Az Eurotax árkalkulátora szerint egy 168 ezer kilométert futott CLK 270 CDI Avantgarde, automataváltóval, tavaly májusban körülbelül 2,6 milliót ért. Ha átállítjuk a futásteljesítményt a valós, több mint 300 ezer kilométeres értékre, változik a kép, akkor a Mercedes, állapottól függően 2,1 millió forintot érhetett, amikor eladták, és három év alatt huszonöt százalékot veszít a kocsi az értékéből.
Persze ez puszta elmélet. Kerekes úr azzal búcsúzott, hogy nem szeretné beperelni a Totalcart a kereskedés jó hírnevének megsértéséért, cserébe megígértem, hogy beleírom a cikkbe: ő mindvégig meg akart egyezni Péterrel, de a vevő egyre többet követelt, és ez így nem lehetséges. Állítja, akár az autó visszavásárlásáról is lehetett volna szó, legalábbis eleinte. Most már nem, most várják a pert, de az Átrium autó igazodik majd az ítélethez, bármi is legyen az.
A csütörtök estémet a Kossuth téren töltöttem, Dr. Méhes Dávid ügyvédi irodájában, egy nagy kupac papír fölött.
Az ügyvéd szerint az óratekerés miatt dagadó ügy, a tavaly tavasz óta tartó levelezéssel, a kereset benyújtásával a hosszadalmas perrel végül simán eltarthat három (nem tévedés: 3) évig. A bíróságon először ismertetik majd a periratot, hónapok múlva meghallgatják a tanúkat, később beidézik a szakértőt, akinek szakvéleményét ezután kiegészíthetik, szintén hónapokkal később. Ezután újabb tárgyalások, újabb állítások és ellenállítások, nyári ítélkezési szünetek, megannyi perköltség, és ha valaki fellebbez az első fok után, jöhet a másodfok. Közben még az CLK tárolásáért is fizetni kell, nehogy ellopják, használni viszont nem tanácsos. Három év, ha van bizonyíték, hogy tekert órás autót sóztak Péterre, és nem tud peren kívül megegyezni az eladóval.
Ha kereskedés veszít, vissza kell fizetnie az autó vételárát, és az időközben felhalmozódó egyéb költségeket, kamatostul. Ez már most sem kis pénz, és hol van még a vége. Az Átrium autó munkatársa hangsúlyozza, semmit sem tudott az óratekerésről, tehát a cégüket is átverte a CLK olasz tulajdonosa. Ez is lehetséges, és ha így van, ők majd nyilván beperelik a kinti tulajt. Ha viszont olvasónk veszít, lesz egy akkorra már tizenöt éves Mercedes CLK270 CDI-je, mindennel együtt körülbelül 4 millióért.
Valami azért máris megváltozott, ráadásul ingyen. Az Átrium Autónál Kerekes úr szerint tavaly május óta másfajta állapotlapot íratnak alá a vevőkkel. Az új változaton szerepel, hogy az eladott autó kilométer-számlálójának hitelessége garantálható-e vagy sem, és ha nem, mennyi a becsült futásteljesítmény. Ők tanultak az esetből, szerintem Péter is, csak sajnos ez neki eddig nagyon sok pénzébe és idejébe került. Autója pedig van is és nincs is. És önök milyen autót nézegetnek éppen?