Stabil hatvanöt a kulcs, nem a meghekkelt légellenállás

2016.10.06. 10:34

A szerda tanulsága: a hatótávpara többnyire indokolatlan, rendre pesszimistán kalkulál Soul EV. Három nap országjárás után pedig legalább ilyen fontos tapasztalat, hogy a vidéki városok gyorstöltői ugyan lehetnének sűrűbben szórva, de amit becéloztunk, eddig mind a helyén találtuk.

A győri ETO Park Hotel parkolójában indult a túra harmadik napja. Miután a hálózati töltőről az éjjel felszívta magát a Kia akksija, 140 kilométeres hatótávot írt a starthoz. Ezzel bármerre elindulhattunk volna, minden irányba lett volna út közben gyorstöltő, de a kollégák megelégelték, hogy túl simán hoztuk az eddigi szakaszokat. Legalábbis töltöttségre, még ha a navigálással voltak is gondok. A feladat ezért úgy szólt: érjetek le Zalakarosra, de töltés nélkül, három órán belül.

A Kia navija nem a villanyautós barátja. Az egyetlen ésszerű útvonalat, amivel ha szűken is, de ennyi töltéssel leérhettünk Zalakarosra csak köztes pontok beszúrásával találtuk meg: Pápát becélozva 155 kilométer választott el a napi első céltól. Mondom én, hogy a folyamatos logisztika műfaja ez ma még.  

A hatótáv kalkulálásról már voltak sejtéseink, de meg akartuk tenni a magunkét is, hogy azt a tizenöt kilométer mínuszt valahogy behozzuk. Kerékfújással kezdtünk. Három bárral az abroncsok megtették a magukét, az igazi wattbaszás viszont az volt, amikor Sipi a kútnál vett ragasztószalaggal nekiesett a Soul orrának. A dizájnerek sok kapaszkodót nem hagytak, de legalább az A oszlopnál, a lenti hűtőrácson és a motorháztetőnél talált hézagokat lezárta a menetszél elöl. 

Pápa felé aztán elkezdett drasztikusan javulni a fogyasztás, de annyira, hogy már előtte átbillent a táv/hatótáv-mérleg. Fogtuk volna a kútnál bevetett trükkökre, az időközben előbukkanó napra, de a megoldás igazából a stabil hatvanötözés volt. Amit csináltunk még Pápa után is, majd amikor már tizenkilométeres pluszban voltunk a reggeli mínusz helyett, a zalai utakon sietősre vettük, hogy tartsuk a háromórás limitet. 

A zalakarosi célba húsz kilométerre elég villannyal és két perc megmaradt idővel értünk. Utóbbit ráfogtuk a bentiekre, akik az eredetileg tervezett Forrás helyett a Vital Hotelbe küldtek, okozva egy újabb navigációs zavart. Nem para, ebédelni itt is tudtunk, a szálloda tacskójánál valószínű a környéken nincs cukibb portaőr, és még a konnektorra is rárabolhattunk. Amivel viszont számolnunk kellett, hogy akármerre is lesz innen a következő cél, az ebéd alatt nyert lassú töltéssel biztosan nem érünk oda: 55 kilométerre, Zalaegerszegen van a legközelebbi gyorstöltő.

Két-két és fél órás ebédszünetben meglátogatott Zoltán, kezdő leafes a környékről. Annyira kezdő, hogy a téli villanyautózásról még nincs tapasztalata, de az új Leaf 30 kWh-s akkumulátorával kicsit nagyobb mozgástere van, mint nekünk. Azt mondta, budapesti érintővel járt ő már Miskolcon is vele, és úgy általánosságban nem voltak olyan szorongásai a töltők miatt, mint nekünk, kezdőknek. Gyorstöltőket használ, otthonra nem is épített fali töltőt. Hogy miért vette? Matekolt. 160 ezer kilométerig szól a garancia, addig már behozza az ingyen tankolás a villanyos felárat, utána ráér gondolkozni, hogy hogyan tovább. 

Idő közben megjött az esti végcél is: Kalocsára kell mennünk, a Pilvax Hotel a végcél. Úgy 200 kilométer Zalakarosról, ahonnan teljes töltéssel még elérnénk féltávra, Siófokra, de ezzel a hoteles konnektorral tizenhárom kilométert nyertünk a hosszúra nyújtott ebéddel. Az összesen 33 kilométer. Már tudjuk, hogy stabil 60-70-nel brutálisan ki lehet nyújtani a Soul által előre kalkulált számokat, bár azt sosem tudjuk, hogy azokat az utolsó hány kilométerből számolja. Késő estére lettünk volna fullon, ha maradunk a konnektoron, így az egyetlen lehetőség volt, amivel még naptári napon belül Kalocsára érünk: kelet helyett előbb nyugatra mentünk, irány Zalaegerszeg.

Most jött jól a hétfői tapasztalat, így nem közúton kellett kiismernünk, milyen a Niro hibrid és a Soul EV összjátéka a kötéllel. Tíz kilométer húzás volt a terv. Azzal ügye már csak 45 km az egerszegi gyorstöltő, és a kunmadarasi tapasztalatok szerint ennyi alatt úgy húsz kilométert nyerünk. Így is lett, és most a Niro is kevésbé büdösödött meg a végére. 

Mondanánk, hogy a világ szívása villanyautózni, de a tegnapi nap első fele sok képet nem adott arról, milyen lehet ez a hétköznapokban. Ha Győrből Pápára menet megállhattunk volna tölteni, mindjárt lett volna mihez nyúlni Zalakarosnál. Siófokot mondjuk sehogy sem értük volna el - mindenképp lett volna egy ellenirányú kitérő. Na, meg az sem hétköznapi, hogy az embernek ott van egy kísérőautós, akit nem kell győzködni, hogy ugyan vontasson már 1,7 tonnát, hogy legyen ingyen áramunk.

Zalaegerszegől már az átlag villanyautós életét éltük. A stadion úti bevásárlóközpont-negyed töltőjénél negyven perc alatt 94 százalékig húztuk a Soult. A következő chademo Siófokon 125 kilométerre volt. Nem kellett megerőltetünk magunkat, hogy a pályán a kamionok tempóját tartsuk, aztán amikor nagyon megszaporodott a hatótáv, a 120-130 is belefért egy ideig. A biztonság kulcsa viszont ekkora tartalék mellett a kilencvenezés volt. 

Kicsit éjfél előtt értünk Kalocsára. Ahogy eddig sehol, a Pilvax Hotelben sem okozott gondot, hogy kapjunk egy konnektort éjszakára. Fali töltőn pihent a Soul. Későn értünk ide, azzal reggelre nem lesz fullon, de nekünk a térkép szerint 144 kilométer kell majd Szolnokig (ott lesz majd valami feladat). Úgyhogy majd várunk. 

Az oldalról ajánljuk

A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

3 órája
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52


Bezárás