Miért szívunk a 11-es úton?
Október eleji nyálkás szerda reggel ülök a dugóban a 11-es út Budapest felé tartó szakaszán. Már a Budakalász felől jövő útról is alig lehetett felkanyarodni, azóta percenként legfeljebb néhány métert tudok megtenni. Körülöttem ül még pár száz rezignált autós, mind várja, hogy elérje a megváltást jelentő körforgalmat az Auchan előtt. De miért is állunk itt?
A 11-es út azon szakaszáról van szó, amely a Szentendre felől érkező forgalmat irányítja a Megyeri-híd és így az M0-ás körgyűrű felé. A kétszer kétsávos pályán a 25 ezer lakosú Szentendre és a Dunakanyar körút településein élők, tahitótfaluiak, lepenceiek és visegrádiak ingáznak nap mint nap, így a reggeli és délutáni csúcsidőszakban hatalmas átmenő forgalom használja. A körforgalom az Auchan közelében található, ez egykor kétsávos volt, ma már csak egy sávon lehet rajta közlekedni. Gyakran fordul elő, hogy a torlódás miatt már a majd’ egy kilométerre lévő budakalászi József Attila útról is problémás felhajtani a 11-esre.
Egy kilométer félóra alatt
Egy yarisos hölgy szerint fél héttől nagyjából kilencig mindegy, mikor jön, esetenként félóra is eltelik, mire megteszi az alig egy kilométeres szakaszt. Egy építőmunkásokat szállító kisbusz utasa 20-25 percet emleget, szerinte a legsúlyosabb a reggel 8 és 9 óra közötti időszak. Egy volkswagenes nő is fél órát mond, de hozzáteszi, azon is múlik, mennyire bunkó, ugyanis amióta egysávos a körforgalom, behajtani is csak egy sávon lehet, amelyre be kell sorolni, és annak ellenére, hogy még tábla is figyelmeztet, ez akadozva megy.
Ha a körforgalmat ismét kétsávossá alakítanák, biztosan csökkenne az átjutás ideje, hiszen eleve behajtani is két sávból lehetne. Erre minden lehetőség adott, eleve így alakították ki a csomópontot. Később mégis forgalomtól elzárt területet festettek fel a körforgalom belső sávján belső sávján és az egyik behajtó sávon, így a felére csökkent az út áteresztő képessége.
Amíg két sávon lehetett megközelíteni a helyet és a körforgalom is kétsávos volt, naponta történtek balesetek. Ezt már a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője, Velkei Lilla mondja az ügyben feltett kérdéseimre adott válaszaiban.
Kétsávos körforgalom? Senki nem érti
Itt kezdett érdekelni a magyar néplélek viszonya a kétsávos körforgalommal, ezért felhívtam Pető Attila kreszprofesszort. Szerinte a legtöbb problémát az okozza, hogy sok autós nem tudja, hogy a kétsávos körforgalomból kihajtani csak a jobbszélső sávból szabad, ezért a belső sávból is megteszik. Ilyenkor hátulról vagy oldalról beléjük hajt a külső íven érkező.
Az is elterjedt tévhit, hogy ha a külső sávon hajtunk be, akkor az első lehetséges kijáraton ki kell hajtani. Attila hozzáteszi, hogy a ma 40-50 éves korosztály egyáltalán nem, vagy csak ritkán találkozhatott bármilyen körforgalommal, amikor vezetni tanult, sokaknak így messze nem természetes az ilyen csomópontok használata. Bár az is igaz, hogy néhány magyarázó tábla valószínűleg csökkentette volna a balesetek számát.
Honnan jött a körforgalom?
Olyan közúti csomópont, ahol körkörösen haladtak a járművek, már az 1900-as évek elején létezett, ám a mai értelemben vett, a közlekedés biztonságát szolgáló körforgalom 1966-ban jelent meg Angliában. Létrejöttét a megnövekedett forgalomsűrűség indokolta, a hetvenes évek végére Franciaország is átvette a megoldást, itthon pedig a kilencvenes évek elejétől kezdett terjedni. Az első hazai körforgalom az 53-as és az 55-ös számú főútvonal találkozásánál épült 1990-ben, de a párhuzamos közlekedésű utak térnyerésével a kétsávos körforgalmak is elkezdtek terjedni, ám mivel ezeknél gyakori volt a kihajtásnál a baleset, lassan leváltja ezeket a turbó-körforgalom.
Ebből a szempontból érthető a budakalászi korlátozás, hiszen egy-egy baleset nemhogy drámaian lelassítaná, de teljesen meg is akasztaná a forgalmat, minden irányban és akkor a mostani félórás várakozás akár többórányira nyúlna.
Ismét átalakítják
A Budapest és a környékbeli települések közt ingázók számára némi reményt jelent, hogy 2015. októberében bejelentették a csomópont átépítését. Ismét kétsávos körforgalom épül, de nem az előzővel megegyező, hanem egy újabb verzió, amelyre turbó-körforgalomként hivatkoznak. Ennél minden csatlakozó út kétsávos, és úgy kell behajtani, hogy már eleve a kihajtási szándékunk alapján választjuk meg a sávunkat. A tájékozódásban a felfestés, illetve rövid ciklusokban működő jelzőlámpák segítenek, amelyek a behajtást szabályozzák, és ha szerencsénk van, az érdi turbókörforgalomhoz hasonlóan itt is alaposan kitáblázzák, mikor, merre menjünk.
Az átépítésre kiírt közbeszerzési eljárás lezárult, a szerződés megkötése folyamatban van, az átépítés talán még idén megkezdődik. A tervezett átfutási idő négy hónap, de mivel közbejön a tél, amikor csak korlátozottan, vagy egyáltalán nem halad a munka, a befejezés 2017. nyarán várható. Addig sajnos mindenképp marad a várakozás, terhelve a technikát, a környezetet és főleg az autósok idegeit.