- Magazin
- Közélet
- NexTC
- villanyautó
- elektromos autó
- elektromos
- hyundai
- nissan
- mercedes-benz
- volkswagen
- mitsubishi
- citroen
- peugeot
- bmw
Ingyen pénz villanyautóra?
Gondolkodtak már villanyautó-vásárláson? És ha másfél millióval olcsóbban kaphatnák meg? A Nemzetgazdasági Minisztériumnál ma estétől lehet pályázni az elektromosautó-vásárlás támogatására, ebben pedig az importőrök is meglátták a lehetőséget: közülük többen is további kedvezményeket kínálnak.
A nemzetgazdasági miniszter szeptemberben jelentette be, hogy a kormány autónként legfeljebb 1,5 millió forintos támogatással ösztönözné a tisztán elektromos hajtású járművek vásárlását. A pályázati lehetőség ma este nyílik meg, az online rendszer ekkortól fogadja a jelentkezéseket. Utánajártunk, hogyan lehet ma Magyarországon a listaár alatt villanyautóhoz jutni, és milyen akciókkal próbálnak még több villanyautót eladni a pályázat farvizén a hazai importőrök.
Maga az igénylés nem annyira egyszerű, mint amilyennek elsőre hangzik: nem elegendő annyi, hogy besétálunk a szalonba, rámutatunk a kiválasztott típusra, és már gurulunk is haza az olcsóbban vett elektromos autónkkal. Az első lépést a vevőnek kell megtennie az este megnyíló pályázati felületen. Miután létrehozott egy egyedi azonosítót, kiválaszthatja az előre regisztrált listából azt a márkakereskedést, amelynek modellje iránt érdeklődik.
Erről aztán a megjelölt kereskedő kap egy értesítést, felveszi a kapcsolatot az ügyféllel, majd elkészíti a hivatalos árajánlatot. Ha ezt a vevő is jóváhagyja, már a Nemzetgazdasági Minisztériumnál pattog a labda. A pályázat kedvező elbírálása után az ügyfél megkapja a támogatói okiratot, és mehet az autóért. A támogatás összegét nem a vevő, hanem a kereskedő kapja, így az előbbi kevesebbet fizet majd az autóért. Magánszemélyek egy, cégek legfeljebb öt villanyautóra kérhetnek támogatást. Azt egyelőre nem tudni, a benyújtástól számítva mennyi időt vesz igénybe a pályázat elbírálása és a támogatás jóváhagyása.
A programban a kormány csak 15 millió forint alatti, új, tisztán elektromos hajtású autók vásárlását támogatja. Annyira azért megengedő a kiírás, hogy a márkakereskedők vagy importőrök tesztautói a forgalomba helyezést követő hat hónapig vagy hatezer kilométerig beleférnek. Konkrét, általánosan meghatározott összeg nincs: a bruttó eladási ár 21 százalékát, maximum 1,5 millió forintot takaríthatunk meg.
Nemcsak készpénzes vásárlásnál segít az állam, ugyanakkor hitelt csak a regisztrált finanszírozóktól kérhetünk ilyen célra. Fontos, hogy a kedvezmény csak autóvásárlásra vehető igénybe – a forgalomba helyezés és az üzemben tartás költségeire nem. Aki pedig minisztériumi segítséggel jut villanyautóhoz, a következő három évben nem adhatja azt el, üzembentartó-váltásra viszont van lehetőség.
Mivel a vételárnak van felső határa, biztosan nem árasztják majd el az utakat a Teslák, vagy egyéb nagy értékű elektromos luxusautók. Magyarországon nagyjából egytucatnyi modell kedvezményes megvásárlására lehet pályázni. A Portfolio gyűjtése alapján ezek közül a Peugeot Ion és a Citroën C-Zero a két legolcsóbb a maga 5,6 millió forintos árcédulájával – ez nemcsak az állami támogatás, hanem az importőr saját akciójának érvényesítésével alakul ki a 8,5 millió körüli listaárból.
Több hazai importőr ugyanis további engedményekkel próbálja megfejelni az állami támogatást, így magához vonzani a vásárlókat. A már említett Peugeot és Citroën az Ion és a C-Zero esetében duplázott, vagyis további 1,5 millió forintot engedett. A furgonok – a Berlingo és a Partner – árából kilenc százalékot. A Nissan a Leafeket 600 ezerrel, a Kia a Soul EV-t 460 ezerrel olcsóbban adja. Ezek az akciók akkor is érvényesek, ha a vásárló nem pályázik.
A BMW-nél viszont csak akkor jár a 774 ezres mínusz a 94 amperórás i3 árából, ha sikeres a pályázatunk és készpénzzel fizetünk. Ez a BMW így 9 millió 990 ezer forintba kerül, az összes kedvezménnyel. A Hyundai felszereltséghez köti az Ioniq 380 ezres engedményét. A Volkswagen e-Up!-ja és a Mitsubishi i-MiEV éppen befér még hatmillió alá a minisztériumi támogatással. Az i-MiEV-ból olyan korlátozott darabszámú kivitel készül, amelynek listaárából az államin túl 1,5 milliót engednek, a VW pedig az e-Up! listaárából 757, az e-Golféból 989 ezret von le. Tízmillió forint fölött egyedül a Mercedes-Benz B 250 e-t találjuk.
A pályázatokat ma estétől 2017. május 1-ig lehet benyújtani, de a felülvizsgálatot követően még dönthetnek annak meghosszabbításáról. A kormány erre az évre kétmilliárd, jövőre pedig hárommilliárd forintot különített el erre a célra, de a Nemzetgazdasági Minisztériumtól megtudtuk, hogy ez az igénylések számától függően változhat. Az ártámogatás célja, hogy a Magyarországon futó villanyautók száma 2020-ra elérje a harmincezret. Számuk szeptemberben 449 volt.
A sok villanyautóhoz persze töltőhálózatra is szükség lenne, ezért az villanykutak létesítéséhez is támogatási programot hirdetett a kormány az önkormányzatok számára. Ettől azt várják, hogy rövid időn belül legalább ezer töltőállomás létesül országszerte, a hosszú távú cél pedig egy 3000 állomásból álló állandó hálózat kiépítése lenne, amely egyenletesen lefedné az ország minden régióját.