A kínaiak mutatják meg, hogy kell londoni taxit építeni

2017.03.26. 07:40 Módosítva: 2017.03.26. 09:04

Anglia tényleg olyan, mint a sztereotípiában, az eső két napja vízszintesen esik, hideg, szúrós cseppekkel, a kék ég már csak fakó emlék. Bekászálódok egy klasszikus londoni taxiba, ledöbbenek a Rolls-Royce-okat megszégyenítő lábtéren, aztán belevetjük magunkat az angol tájba. A fű szép zöld, bár ennek az éves csapadékmennyiség ismeretében nincs nagy sportértéke.

A londoni taxiról mindig az angol buldog jut eszembe. Ezt a kutyafajtát a XVI.-XVII. századi Angliában tenyésztették ki, és főleg egy német juhász mellett meglehetősen amorfnak hat. Nincs benne kecsesség, inkább tagbaszakadt, bumfordi képződmény. A feje nagy, nyaka kvázi nincs, és a lábai is úgy állnak, mintha semmi köze nem lenne a kutyához. Mégis, egy jó természetű, szerethető kutya.

Mivel az elmúlt huszonöt évben csak filmekben és képekben láttam az angol taxit, fel sem tűnt, mennyire gnóm. Álltam előtte a teljesen autentikus, vörös téglás angol cottage parkolójában, és egyszerűen nem adta ki semmilyen szögből, annyi köze volt a hagyományos értelemben vett autóhoz, mint a az angol buldognak bármilyen más kutyához. Viszont a taxi is egy szerethető dolog.

Kapcsolódó
Cilinderben, tolószékkel

Cilinderben, tolószékkel

Londonban az igazi helyi taxiként 1948-ban színre lépett Austin FX3 (és a tíz évvel később megújított, de ugyanolyan FX4) óta még csak a harmadik generációnál tartanak. A szögletesen ronda, '87-ben gyártásba került Metrocab után 1997. októberében az LTI TXI-gyel a londoni taxi visszatalált önmagához: bumfordi eleganciája ismét harmonikusan simul a városképbe.

Főleg azért, mert ez nem is annyira autó, inkább célszerszám, és ahogy az izmos angol buldogot eredetileg bikák heccelésére tenyésztették ki, úgy a londoni taxi is hatvan év evolúciójával jutott el oda, hogy a legtökéletesebb eszköz legyen a zsúfolt belvárosi közlekedésre. Legalábbis a jelenlévő szakemberek és vezetők ezt sulykolják belénk. A probléma csak az, hogy London belvárosában most átalakított Mercedes Vitók futnak, így részint a nemzeti öntudaton esett csorba; másrészt a Geely feneketlen pénztárcája motiválta a London Taxi Companyt, hogy ismét bumfordi taxikkal töltsék meg az utat. Ez lesz a TX5, aminek most a prototípusát leplezik le Coventryben.

A klasszikus londoni taxiforma (függetlenül attól, éppen ki gyártja), legalább annyira a helyi kulturális örökség része, mint a Tower vagy a piros telefonfülke. A taxinak speciális feltételeknek kell megfelelnie, például nem lehet nagyobb a fordulóköre 7,6 méternél, ezt a jelenleg népszerű Merci kisbuszok csak hátsókerék-kormányzással képesek teljesíteni. Kell még legalább 1,2 méteres belmagasság, és az ajtóknak is nagyra kell nyílniuk, például a mozgássérült tolószékek miatt.

A londoni taxi legjobb reklámja, hogy nincs angol vonatkozású popkulturális termék, amelybe ne tűnne fel. A formához úgy nyúltak, ahogy a régi Miniből új lett: a fő motívumokat megtartották, viszont az elemek frissebbnek hatnak, a fényszóró ledes, a sziluett meg változatlan. Vacsora közben David Ancona mellé ültettek, aki az új taxi formájáért felel. Emberünk a második pohár vörösborig kimért, visszafogott angol, utána elengedi magát és simán csak angol: sztorizni kezd, például az első generációs MX-5-ösön is dolgozott, de vezetni azon az 1926-os Bentley 3 Litre-n tanult, amit az apja 1954-ben vett 100 fontért.

Miután egy pint guinessel fojtott rá a vörösborra, kicsúszott belőle az is, hogy szerinte a Porsche 911 tervezői a világ leglustább emberei, pedig ha az aktuális TX5-ös taxi prototípusa mellé odatesszük az előző TX4-est, nagyjából akkora a különbség, mintha az aktuális Porschéval és az eggyel ezelőttivel játszanánk el ugyanezt. David szerint az igazi kihívás nem is a védjegynek számító forma továbbörökítése, hanem a taxi-kritériumoknak való megfelelés volt, de így is elég pofás guruló akvárium lett belőle.

Az új autónak új üzemet húztak fel, 300 millió fontos (kb. 107 milliárd Ft) költségvetéssel. A Birminghamtől nem messze, Anstyben található gyáregység évi 20 ezer autó legyártására szerszámozták fel, tíz éve ez az első újonnan megnyitott brit gyár, és az első, amelyet kizárólag elektromos autók termelésére építettek. Ez utóbbi állítás némi csúsztatással igaz, hiszen az új londoni taxi egy hatótávnövelős hibrid lesz: a generátort a Volvo új háromhengeres motorja hajtja.

Mivel a Geely a London Taxi Companyt és a Volvót egyaránt bekebelezte, így elég sok az átjárhatóság a két cég között, ráadásul a Volvo komolyan veszi a hibrid fejlesztéseket az utóbbi időben. Szintén a fogyasztás csökkentése érdekében az autó váza könnyűfém, amit ragasztással és szegecseléssel állítanak össze, végül kompozit panelekkel burkolják.

Mindez valóban érdekes, de mint a helyszínen kiderült, a gyárlátogatáson tilos fotózni, pedig voltak látványos részletek: például az új taxi hátsó futóműve, amin a keresztlaprugó egyik rögzítőjébe Volvo emblémát gravíroztak. Rákerestem az aktuális V90-es hátsó futóművére, és bár nincs előttem a taxi képe, hogy összehasonlítsam, elég nagy rá az esély, hogy ez a T8-as Volvók villanymotorral szerelt hátsó futóműve, csak nem légrugóval, mert az talán mégsem annyira bírja a strapát, mint a kompozit laprugó.

Kapcsolódó
Van, amikor jobb a dízel?

Van, amikor jobb a dízel?

Valóban elmegy villannyal több mint 30 kilométert, de ahhoz, amire a műfajt kitalálták, ez nem mindig elég.

A taxi belseje is szokatlan látvány, mivel a szigorúan funkcióra kihegyezett, bumfordi műanyag elemekből burkolt belterében ott vannak a Volvo finom, prémium autós alkatrészei: a kormány, a középső tablet, és a méhsejt mintájú üzemmódváltó is. Még a váltó előválasztóját is megtartották, csak a hegyikristályt műanyagbetétre cserélték, viccesen néz ki. Az, hogy vajon a végleges taxikba is a Volvo szállítja-e majd a kezelőszerveket, nem sikerült megtudni, mindenesetre valószínűleg olcsóbb megoldás, mint más alkatrészeket rendelni évi tíz-húszezer autóhoz.

Tökéletes kompozícióba állították az elmúlt évtizedek taxijait, az Austin FX3-mal a sor elején, a végén pedig a TX5 prototípussal. Remek, jól fog látszani az evolúció, de nem, nyúl felém a kimért angol úr, az utolsó autót, a TX5 prototípusát nem fényképezhetem bele. Széttárom a kezem, hogy akkor mégis minek hívtak meg, erre közlik, hogy a pendrive-on lesz róla a kép. Mindegy, a sor úgy sem mutat rosszul, hogy csak a TX4-ig szabad fotózni, az újról marad a gyári kép.

Az ígéretek szerint az átlag taxis által megtett napi 200 kilométer 75%-át kiszolgálja a 33 kW-os akkucsomag. Gyanúsan kevésnek tűnik a napi 200-as átlag, bár a londoni dugóban ácsorogva igazából még ez is lehet sportteljesítmény. Chris Gubbey, a cég vezetője elmondta, hogy ugyan kacsingatnak külföldi piacokra, de a legtöbb ország patrióta módon áll a taxiflotta kérdéséhez, és a helyben gyártott típusokat veszik, ezért nem lesz könnyű. Mindenesetre a TX5 platform-technológiával készül, így szükség esetén áruszállító is építhető belőle, elvégre az alacsony emisszió és a kis fordulókör egy ilyen járműnek is az előnyére válik.

A főnök azt is kiemelte, hogy nem semmi esetre sem törekszenek az autonóm közlekedést megvalósító technológiák bevezetésére, a sofőrben bíznak, legfeljebb csak olyan biztonsági elektronikák mint sávtartó, vagy ráfutásgátló fordulhatnak elő a jövőben. Gubbey tervei szerint 2020-ra a londoni taxi állomány fele TX5-ös lesz, ami kevesebb mint 12 ezer autó, vagyis a gyár évi 20 ezer autós kapacitása kihasználatlan marad.

A lényeg az, hogy a londoni taxi legalább annyira kulturális örökség, mint célszerszám, viszont mint stíluselem csak az angol környezetben működik igazán. Hogy ez elég lesz-e, vagy oda is begyűrűznek a Mercik mellé a Priusok, az csak pár éven belül derül ki. Hazafele jövet a reptérről beszélgettem egy taxissal, akinek volt Priusa, szerette is, viszont borzasztóan unta, így most lecserélte egy kétliteres TDI Octaviára DSG váltóval, mert akart egy izgalmas autót. Ő valószínűleg nem lesz célcsoportja a TX5-ösnek.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

1 órája
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30