Miért akarjuk, hogy átverjen a nepper?
Miért baj, hogy a vevők 10 évesen is hibátlan és újszerű állapotot várnak el? Dr. Vágány Tamás, a DAS Jogvédelmi Biztosító csoportvezető jogtanácsosának tanácsai évtizedes tapasztalatokon alapulnak. Pontosan tudja, milyen veszélyek fenyegetnek mindenkit, aki használt autót vesz, ezeket osztja meg sorozatában.
A vásárlással kapcsolatos tanácsaim gondolatébresztőek, a cél nem az elrettentés, hanem a józan gyanakvás megerősítése. Nem minden kereskedő maga az ördög, a magáneladók sem feltétlenül földre szállt angyalok. Az is kiderül, miért nem szeretjük az őszinte eladót, noha éppen ez az alapelvárás.

A történet még mindig az adásvétel nyélbe ütése előtt tart. A kör leszűkült, a kinézett autókat éhes cápaként úsztuk körbe. De figyelünk a bűvész kezére? A vásárló nem felejtheti el az ökölszabályokat:
Mielőtt döntünk, tegyünk tisztességes próbautat az autóval. Nem a telep végébe és vissza, hanem néhány kilométert hideg motornál, majd néhány továbbit meleggel, lehetőleg városban, illetve azon kívül is. A próbaúton mindig a vevőjelölt vezessen, ne az eladó. Utasként hogyan is vehetnénk észre a váltó furcsaságait, hogy fent fog a kuplung, vagy hogy erőtlen a fék?
Az sem baj, ha tapasztaltabb ismerősünket kérjük meg, csak ne bízzuk az eladóra. Vannak, akik ódzkodnak a kockázattól, nehogy megsérüljön a kezükben a kocsi. Ez érthető. Mérlegelni kell, hogy a kettő közül mi jelenti a nagyobb a kockázatot: ha hagyjuk, hogy az eladó elkendőzze az esetleges hibákat, miközben vezet, vagy hogy mi okozunk kárt a számunkra ismeretlen autóval.
A kocsit a szerződéskötés előtt vigyük alapos műszaki állapotfelmérésre egy valódi szervizbe, és a vizsgálatról kérjünk írásos összefoglalót, illetve számla ellenében fizessünk. Miért? Mert kizárólag így kötelezhető utólag felelősségvállalásra a szerviz az autó állapotával kapcsolatos megállapításaiért. Illetve azért is, mert ha megvesszük, hamarosan a saját és szeretteink életét bízzuk egy ismeretlen autóra, amelyért százezreket, vagy milliókat fizetünk.

Az átvizsgálási díj az a költség, ami ezer százalékosan megéri a vevőnek. Ha itt kijönnek az eladó által nem részletezett problémák nagyon olcsón, átlagosan 10-30 ezer forint kifizetésével megúsztuk a későbbi hercehurcát. Ha nem, és mégis beüt valami, éppen az alapos vizsgálat fogja alátámasztani a hiba rejtett jellegét.
A használtautó-vásárló ne szalonautót keressen. Épp az a gyanús, ha a kocsi sérülésmentes, hibátlan műszaki állapotú, amire nem kell költeni 3-4 évig. Évekkel ezelőtt készült egy érdekes film, a The Invention of Lying, amely a világunkat mutatja be úgy, hogy nem tudnak hazudni az emberek. Ebben a világban a hirdetés valahogy úgy kezdődne, hogy: "Eladó egy használt családi egyterű. A bal oldali küszöb kezdődő korrózióját szépen kijavíttattuk, a tavalyi kisebb koccanás után a bal hátsó sárvédőt kicserélték. Néha rángat a motor, de a vezérlő szoftverfrissítése általában fél évre megoldja a dolgot, bár a gyújtással lehet valami feltáratlan probléma."
A vásárlók többsége azonnal továbblapoz, ha az eladó írásban vagy telefonon őszintén feltárja az autó minden ismert baját. Az autó harcos életének megismerése nélkül ugyanez a vásárló boldogan megveszi ugyanazt a példányt. Akarunk hallani néhány apróságot, de a múlt ne legyen túl sötét. Sokaknak már az sem fér bele, ha a tizenéves autó nem sérülésmenetes. Ezt az igényt szolgálja ki sok nepper: a tudatlanság boldoggá tesz. Legalábbis egy ideig.

A kiszemelt autóra a vételáron és az átíráson felül is költeni kell, ezzel muszáj számolni. De mi az, amit elvárhatunk az eladótól, miért nem érdemes utólag reklamálni, netán pereskedni? A joggyakorlat a mai állás szerint nem tolerálja a kisstílű vásárlói panaszokat. Fékbetét- (tárcsástul) csere, olajcsere, szűrők, klíma feltöltés? 160 ezernél vezérműszíj csere? Lemerül az akksi? Ezeket a kiadásokat nem tartalmazza az adásvételi szerződés, de mindenkinek be kell kalkulálnia. A használat autóval szembeni elvárás jogi olvasatban körülbelül úgy összegezhető, hogy az autónak a rendeltetésszerű használatra alkalmasnak kell lennie az adásvétel pillanatában. A jármű életkorából, futásteljesítményéből (ha az valós) eredő későbbi meghibásodásokkal a vevőnek számolnia kell, ezekért az eladó nem felelősségre vonható.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
