Ezek most a legmegbízhatóbb autók?
ADAC lerobbanási statisztika - 2017.
Autóvásárláskor mindenkinek más szempontok fontosak, de van egy tulajdonság, amiből a legtöbben nem engednek: a megbízhatóság. Senki nem szereti, ha autója rejtélyes hibák miatt heteket áll a szervizben, vagy egy hosszú út közepén mondja be az unalmast. A német ADAC minden évben statisztikát készít a lerobbanásokból.

Mit számolnak?
A német autóklub (ADAC) sem mindenható, nyilván véges mennyiségű adat áll rendelkezésükre. Autómentőiket azonban minden évben milliónyi lerobbanáshoz hívják, így elég komoly merítésből dolgoznak. A jelenlegi mérési módszert három éve alkalmazzák: a feljegyzett meghibásodásokat az adott típusból eladott darabszámhoz mérik. Az alábbi táblázatokban szereplő számok tehát azt mutatják meg, ezer autóból mennyivel adódott probléma. Emellett feltüntetik az egyes modellek átlagos éves futásteljesítményét is, de a korábbi évekkel ellentétben már nem korrigálják ezzel a műszaki hibák számát. A lista nem rangsort tükröz, az autók ábécésorrendben követik egymást.
Ez a metódus sem kikezdhetetlen, sok gyártó saját segélyszolgálatot, assistance-t üzemeltet, így az ügyfelek nem az ADAC Sárga Angyalát riasztják. Ezek a lerobbanások értelemszerűen nem is szerepelnek aztán az autóklub statisztikáiban. Sorvezetőnek mindenesetre alkalmasak, a puszta számokon kívül pedig a legjellemzőbb hibafajtákat is feltüntetik az értékelés során. Idén a 2007-estől a 2014-es modellévig vizsgálódtak. Hogy hány lerobbanásnál kaphatnak még jó, vagyis zöld értékelést, vagy éppen mikor jár a legrosszabb, piros jelölés, évjárattól is függ.

Francia előny a miniautóknál
Íme a Toyota legolcsóbb autója
Előnye: kicsi. Hátránya: kicsi. Ja, és azt írták az orrára, hogy: X.
A nehezen komolyan vehető ál-jótanács szerint Fordot, Fiatot, franciát soha nem lenne szabad venni. Ennek egyértelműen ellentmond a miniautók megbízhatósági statisztikája. A legjobbak közé került ugyanis a Citroën C1 és a Peugeot 107, bár bennük van egy adag japán is, hiszen a Toyota Aygo ikertestvérei. Ezeknél a leggyakrabban az akkumulátor elgyengülése, a kipufogó dobjainak és csöveinek hibája, valamint a vízpumpa halála miatt hívtak trélert. A rokonság ellenére vannak egymástól eltérő nyűgjeik is.
Ötszáz, bizony, pattogva ment...
Vezetői sminktükör nincs, de nem is a nőknek szánták. És egyelőre valóban a célközönség veszi: a juppik.
A sereghajtóknál találunk két Fiatot: az 500-ast és a Pandát. Előbbinél a benzinszivattyú és a hűtőrendszer, utóbbinál a gyújtótekercs és a főtengely-jeladó adja meg magát előszeretettel. Szintén nem lehet büszke a bizonyítványra a Smart Fortwo, amelynél az önindító, a generátor vagy a szíjak elhasználódása mellett szerepel a váltóhiba is - komoly költségekbe futhatunk. Szerencsére itthon is van szakember, aki tudja, miért szar a Smart.
Aki tudja, miért szar a Smart
Újonnan méregdrága és ügyetlen, használtan megbízhatatlan. Szerencsére a Smartnak is van guruja.
Erős a kisautók mezőnye
Az Evo-arcra ráindulnak a lányok?
Más autóknál tényleg flottul működik a stop-start, az ember csak rálép a kuplungra és vramm, újra jár. Ehhez képest a Colt belekezd az önindítózásba, hogy nyinyinyinyi, és amikor már rég lemondtam róla, akkor jön a vramm.
Kisautóból több mint harmincat vonultat fel az ADAC táblázata, közülük sokan szerepelnek a zöld zónában, vagyis számítanak megbízhatónak. A legtöbb sötétzöldet a Mini gyűjtötte, nyolc modellévből hat a legjobbak közt szerepel. Ha mégis gond van, gyakran a nyestek okozzák a vízcsöveknél, de a hűtőfolyadék hőmérsékletének jeladója, és a gyújtótrafó mellett vezérműtengely-problémák is előfordulnak. Szintén a megbízhatóbbak közé került a Mitsubishi Colt, amelynél az önindító és az indításgátló romlik el néha.
A hazánkban népszerű, Esztergomban gyártott Suzuki Swiftek közül a 2010 előttiek, vagyis az első vasaló-generációhoz tartozók a statisztika szerint megbízhatóbbak voltak az utódnál, 2010-től több volt velük a baj. Suzukihoz egyébként az ADAC szakemberei az akkumulátorokkal és a gyújtógyertyákkal kapcsolatos gondok miatt szálltak ki - ezek nem tűnnek ijesztőnek.
Ha ötször ennyit keresnél...
...akkor nem vennél Swiftet. De nem keresel ötször annyit, Swiftet veszel, és ami még jobb, Swiftet tartasz fenn. Vagy ez csak álom?
Fényűzés a maximumon
Hihetetlen, de a statisztikáink azt mutatják – a Kia Rio ma Magyarország legtöbbre tartott kisautója. És az az előd volt, itt a még sokkal jobb új is.
Kimondottan rossz értékelést egyetlen típus sem kapott ebben a kategóriában, de azért a Dacia Sanderónak és némi meglepetésre a Hyundai i20-nak is sikerült egy-két modellévben alulteljesítenie. A román márkánál gyújtás- és világításhibák mellett az önindító problémás, míg a koreai kiskocsi gyenge pontja a lambda-szonda. Érdekes módon a testvérmodellje, a Kia Rio nagyságrendekkel jobban teljesített.
A német prémiumok az alsó-középkategória királyai
Egy Mercedes ne zörögjön
A legfontosabb tudnivaló: ez az autó itthon, Kecskeméten készül. Ezek után végképp ciki, hogy megszólal benne ez-az. Pedig ez nem is a mi hibánk.
Ez a legnépesebb szegmens - már ami az ADAC felmérését illeti. Itt szerepel számos hobbiterepjáró is. A német prémiummárkák kiemelkedően jól állnak a listán, így a legjobbak közt van az Audi A3 és Q3, a BMW 1-es és X1-es, továbbá a Mercedes-Benz A, B és GLA osztály. Hozzájuk a Toyota Auris zárkózott fel. A prémium-fölény könnyen származhat abból, hogy az ügyfelek talán szívesebben választják a házon belüli assistance-t.
A problémák száma mellett persze a hibák jellegét is érdemes figyelembe venni. Míg az Aurisnál a kipufogógáz-visszavezető elkokszosodása és a részecskeszűrő lerakódásai jelentik a komolyabb gondokat, addig az 1-es BMW-nél többek közt a befecskendezőrendszer és vezérlés, de előfordulnak motorhibák is. Az Audi A3 sem mentes motorhibától, de halnak a turbók, a befecskendezőrendszerek és a vízpumpák is.
Ebben a kategóriában sokkal több a gyengén teljesítő, mint a kisebb méretosztályokban. A sereghajtók közt van az Opel Zafira, a Ford C-Max és a Kuga, a Dacia Duster és a Logan, de a legtöbb piros mezőt a Peugeot 308 neve mellett találjuk. Utóbbinak gond lehet a befecskendezésével, gyújtásával, szíjaival, de akár az elektromos tetőablakkal is.
Középkategória: lépéshátrányban a Mercedes
Kevesebb a szereplő, de elég nagy a szórás a középkategóriában. A német prémiummárkák slágertermékei közül a 3-as és 4-es BMW, valamint az A4-es Audi is viszonylag problémamentesnek számít. Igaz, a bajoroknál azért becsúsznak turbóhibák, elektromos gondok, és a vezérműlánc sem örök életű, az Audinál pedig üzemanyagszivattyú, turbó és részecskeszűrő-problémák mellett a motorhiba sem példa nélküli. A Mercedes C osztály főleg 2010 előtt teljesített gyengébben a konkurenseknél: motor- és kormányműbajok, elektromos nyűgök, elromló önindítók és gyújtáskapcsolók szomorították a tulajokat.
A kevésbé megbízhatóak között találjuk a flottaértékesítések királyait. Így a Volkswagen Passatok, Opel Insigniák és Ford Mondeók is sok bosszúságot okoztak sofőrjeiknek. Ezek közül is utóbbi kettővel volt a legtöbb baj. A Fordnál a hibák palettája igen színes, a motorvezérléstől az elektromos rendszeren át a részecskeszűrőig terjed. Az Insignia motorhibákat, turbóbajokat tartogat.
Fej-fej mellett a felső-közepes Audik és BMW-k
Az Audi és a BMW párharca figyelhető meg a felső-középkategóriában is. Szinte évente változik, hogy éppen az A6 vagy az 5-ös volt egy hajszállal megbízhatóbb. Ha beüt a krach, az Audinál motorhibákra, olajnyomás-problémákra, turbóhalálra kell gondolni, de az sem kizárt, hogy az elektromos kézifék nem akar oldani. A BMW-nél a főtengely, a generátor és a turbó is meghalhat idő előtt. A Mercedes E osztály elmarad ugyan a nagy riválisoktól, de érdekesség, hogy mintegy 4-5 ezer kilométerrel többet is fut éves átlagban egy-egy Merci, mint az Audik vagy BMW-k. Nagyjából a Mercedes szintjét tudja egyébként a Škoda Superb is.
A Transporter uralja a kisbusz-világot
Mivel a felmérés a 2014-es modellévig nézte a lerobbanásokat, így a Volkswagen Transporter még az előző, T5-ös generációval szerepel. Simán le is nyomja minden versenytársát, bár a felhangosodó majd meghibásodó motorok, pusztuló turbók, elhulló féltengelyek réme kísérti a tulajokat. Ráadásul átlagosan a Transporterek futják a legkevesebbet az összehasonlításban szereplő modellek közül.
Az ellenpólust a Fiat Ducato jelenti. Nemcsak azért, mert ezeknél jegyezték fel a legmagasabb átlagos futást, hanem azért is, mert ezek bizonyultak a legbajosabbnak. Motorbajok, vezérműszíjgondok, vezérlőegység-hibák, a kuplung és a kuplung főhenger elromlása, bekrepáló generátorok, és még folytathatnánk a sort, milyen gondokkal kerültek a szervizbe.
Mi a tanulság?
Az ADAC táblázatait nem szabad általános érvényű igazságként kezelni, már csak az assistance-szolgáltatások sokfélesége miatt sem. Az autóklub Sárga Angyalának tapasztalatai a világnak csak egy szeletét tudják leképezni, és adott esetben könnyen torzíthatnak is. Jól kirajzolhatják ugyanakkor az egyes modelleknél leggyakrabban előforduló típushibákat, ezzel segítséget nyújtva a használtautó-vásárláshoz is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
