Vacakra cserélt gumik, direkt elrontott adásvételi
A tudás az autóvásárlónak is magabiztosságot ad, felkészülten százezreket spórolhat, nem kell ügyvédhez fordulnia, pereskednie, nem fog korán öregedni a csalók miatt. A DAS Jogvédelmi Biztosító csoportvezető jogtanácsosa, Dr. Vágány Tamás tanácsai évtizedes tapasztalatokon alapulnak. Pontosan tudja, milyen veszélyek fenyegetnek mindenkit, aki használt autót vesz és ezeket meg is osztja mindenkivel. Ezúttal pontosan végigvezet minket a használtautó-vásárlás utolsó lépésein és megmutatja a leggyakoribb trükköket, illetve azt, hogy mivel védekezhetünk ezekkel szemben. Autóvásárlók, fegyverbe!
Egy korábbi tanácsomban arról írtam, miért fontos elmenteni a vásárlás után is az autónk hirdetését. Ha tényleg elmentettük, és végleg a vásárlás mellett döntöttünk, szerződéskötés előtt vessük össze hirdetésben szereplő adatokat, információkat a forgalmi engedélyben és az adásvételi szerződésben szereplő/nem szereplő adatokkal: például a gyártás évét, a teljesítményt stb.
Nem kell autószerelőnek lennünk, hogy észrevegyük, ha az autó valójában csak 90 lóerős, nem pedig a meghirdetett 110. Ettől még megvehetjük, csak erősebb lesz az alkupozíciónk. Volt eset, amikor a forgalmi szerint kék színű autó a valóságban csodás ezüstben ragyogott, márpedig így a műszaki vizsgán sem mehetne át, csak miután hivatalosan átírattuk a színét. Előtte persze érdemes elgondolkodni az eltérés valódi okán is.
A szerződések elhanyagolt pontja a sérülésekről való tájékoztatás. Az eladó bölcsen hallgat, a vevő figyelmetlen, és túl akar lenni a procedúrán. Ekkor hatalmas hibát követ el. Fontos, hogy ne az szerepeljen a szerződésben, hogy az eladó tájékoztatta a vevőt a gépjármű hibáiról, sérüléseiről és pont. Hanem inkább az, hogy az eladó tájékoztatta a vevőt a gépjármű alábbi ismert hibáiról és sérüléseiről kettőspont és a hibák pontos, részletes, ellenőrizhető felsorolása.
Ha mégsem vesszük végig időben az autó hibáit, egy jogvitás helyzetben, tehát ha reklamálni szeretnénk, netán pereskednünk kell, jogilag erősebb pozícióból tárgyalhatunk. A jól látható vagy kellő körültekintés mellett észlelhető hiba és sérülés miatt később nincs esélyünk kártérítést kapni. Ha az autó körben karcos, jégvert, utólag ezek miatt nem érdemes belemenni a vitába.
Elsősorban a kereskedéseknél bevett adásvételi mintában fordul elő a hibás teljesítésért való felelősség (jog- és kellékszavatosság) kizárása. Ez csak így önmagában, vagy valamilyen okfejtés kíséretében jelenik meg, mint pl. "a vevő alaposan megtekinthette a járművet, és ennek tudatában nyilatkozik akként, hogy..." vagy "a felek a vételárat arra tekintettel állapították meg, hogy az eladó kizárja a hibás teljesítésért a felelősségét.."
Amellett, hogy az ilyen fordulatot látván valamilyen belső figyelmeztető hangnak kell megszólalnia a fejünkben, érdemes tisztázni, hogy fogyasztói szerződésekben ez a fordulat többnyire érvénytelen, és nem zárja el az utat a későbbi igényérvényesítés elől. Inkább pszichológiai kísérlet, kifejezetten hogy a pórul járt autóvásárlónak később ne támadjon kedve reklamálni.
Nem tűnik túl fortélyos elvárásnak, hogy a kilométeróra állása is szerepeljen a szerződésben. Itt is akadnak trükközések. Egy korábbi ügyemben előfordult, hogy a szerződésbe sokkal nagyobb (feltehetően a valóshoz közeli) óraállás került, mint amivel átadták a kocsit. Ez jogilag nagyon nehéz helyzetbe hozta azt a vevőt, aki a szerződéskötés során nem vette észre az átverést.
Pitiáner és gyakori eset, ráadásul szintén a vevőnek fájhat, ha az eladó az első megtekintés és a vásárlás közt rosszabbra cseréli az eredeti gumikat. Ez könnyen elkerüli a laikus figyelmét, pedig sajnos előfordul (magáneladónál is), hogy más abroncsokkal hirdetnek egy autót, mint amivel végül átadják. Utólag ezt szinte lehetetlen eredményesen orvosolni pedig egy mai autó átgumizása 50 vagy akár 500 ezer forintba is kerülhet az autó típusától és teljesítményétől függően.
Majdnem minden autóvásárló számára világos, hogy mielőtt elkezdi használni az autót, kötelező biztosítást is kötnie kell rá, hiszen ha volt is korábbi biztosítás, az adásvételi aláírásának pillanatától érvénytelen. A kereskedések készséggel segítenek az ügyintézésben, ami remekül működhet. Itt arra kell figyelni, hogy a szerződéskötéshez szükség ajánlat megtétele során helyes adatokat adjunk meg. Ellenkező esetben utólagos díjemelésre számíthatunk, szélsőséges esetben, némi ügyetlenkedéssel együtt megszűnhet a szerződés (kötelező -casco egyaránt), ami óriási kockázat és újabb viták, költségek forrása.
Hasonló esetben arra sem lehet hivatkozni, hogy megbíztuk a kereskedést az ügyintézéssel (amiről egyébként szintén kérjünk iratot és azt is őrizzük meg). A szerződőnek ugyanis ellenőriznie kell a folyamatot, ha tetszik, ha nem. A magyar jogi szabályozás sajnos lehetővé teszi, hogy az eladó kereskedő úgy értékesítse az autót, hogy az okmányok cseréjét el kellene végeznie. Jogszerűen lehet tehát úgy is vehetünk autót az X Kft-től, hogy a forgalmi-törzskönyv Y kft. vagy Z magánszemély nevére szól. Ha ilyen esetbe botlunk, különösen óvatosnak kell lennünk.
Tőlük inkább ne vegyél autót
Uram, autókereskedelmi cég vagyunk - mondja a nepper a telefonban, miután az olvasónk vett tőle egy Citroent, amit nem lehet átíratni. Tegnap üzembentartóira kínáltak egy Fordot és egy Mercedest.
Bonyolult megoldásnak tűnhet, mégis érdemes elgondolkodni azon, hogy a vételárat ügyvédi letétbe helyezzük, amit csak akkor kap meg az eladó, ha a kocsi tényleg a nevünkre került. Ez csak néhány nap különbséget jelent az ügylet során, és ha felajánljuk az ügyvédi eljárás költségének átvállalását is, akkor nagyon nem illik ettől elzárkóznia a kereskedésnek.
A fenti példákból kitűnik, hogy nem csak akkor kell csalásra gyanakodni, ha kereskedő az értékesítő, de akkor is, ha magánszemélytől veszünk autót. Az is tény, hogy nagyon sok kereskedő tisztességesen működik, a piac azonban nagy az autóvásárlókat egyesek elég változatos módszerekkel verik át, ezért nem árt több eshetőségre is felkészülni. Az elővigyázatosság nem szégyen, a gyanakvás legyen természetes, a felelősség pedig eladó és vásárló közös ügye.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
