Miért ne utalj pénzt előre egy használt autóért?
Naponta tíz hirdetést töltenek fel a csalók a Startapró nevű hirdetési oldalra. A fotók tökéletesek, mintha csak egy autóteszthez, vagy prospektushoz készültek volna, és a rajtuk szereplő autók árát úgy állítják be, hogy benned is megmozduljon valami. Az olvasó majdnem leelőlegezett egy Audi A6-ot, de előtte írt nekünk. Ez volt a szerencséje.
Nagyon egyszerű magyarázata van annak, hogy olvasónk, Zoltán üzenetére már a kora reggeli sötét percekben írtam egy rövid választ. Bár a Nepperűzőnek írt, azt szerette volna tudni, milyen adminisztrációra számíthat, ha magyar rendszámú, de nem Magyarországon lévő autót vásárol, külföldi tulajdonostól. Amikor ezt elolvastam, hirtelen felébredtem, mert eszembe jutott egy két hónappal ezelőtti ügy.
Zoltán talált egy Audi A6 3,0 TDI-t, és mivel az autó startaprós hirdetésében nem adtak meg telefonszámot, írt az eladónak. Hamarosan megérkezett a válasz, mely így szólt:
"Sajnálom, de a magyar nyelv nagyon rossz. Régebben Google fordítás. Ha beszélsz angolul kérlek írj nekem vissza angolul. Köszönjük, hogy érdeklődik a kocsim. Először is azt kell mondanom, hogy az autó tökéletes állapotban van, nincs baleset, nincs rejtett hibákra, nemdohányzó autót. A motor működik, mint új, és nincs hiba. Tavaly küldték Magyarországon annak érdekében, hogy felkészítse a szélturbinák és én és a feleségem arra kényszerültek, hogy ott több mint egy éve. Ebben az időben o megvette az autót, hogy érdekli. Négy hónappal ezelőtt a cég, ahol dolgozom akarta, Angliában, és most vagyok Angliában együtt a járművet. Szeretném eladni az autót sürgősen, mert a feleségem kapott új állást, és o kell egy brit modell autó. A regisztrációs ez az autó nagyon drága, nekem itt, Angliában, mert a kormánykerék ami a bal oldalon. Ha még mindig érdekel, hogy megvásárolja az autót én is gondoskodik a szállítás az Ön számára visszatért Magyarországra. Én fizetem a szállítási, ne aggódj." Kérjük, írj vissza, ha még érdekel."
Bár szerintem Zoltán egyáltalán nem aggódott, miközben angolul válaszolt a hirdetőnek, nekünk is elküldte üzenetét. Szerencséje volt, hogy nem ment bele a játékba, mert soha nem látott volna autót a pénzéért. Ez a Stephenson J. Paul a jelek szerint sokszoros autótulajdonos, hiszen amikor én leveleztem vele, éppen egy Mazda 6-ot árult ugyanígy telefonszám nélkül.
Miután Zoltán lemondott az Audiról, megkértem, hogy egy eddig nem használt e-mail címmel jelentkezzen egy másik autóhirdetésre is, hogy megtudjuk, hányféle autót használt Stephen J. Paul felesége Magyarországon, és most hánynak kell új gazdát találni, miután a házaspár visszaköltözött Manchesterbe.
Míg Zoltán eredményeire vártam, keresgéltem egy kicsit. A startaprós hirdetésekben a feladás és a módosítás dátuma is szerepel, és az oldal időrendben listázza a legújabb találatokat. Nincs nehéz dolga annak, aki össze akarja gyűjteni az azonos hirdetőtől származó autókat. Miután átnéztem legalább húsz hirdetést, rájöttem, hogy a reális értéküknél százezrekkel, vagy milliókkal olcsóbban kínált BMW-k, Mercedesek, Mazdák és egyebek hirdetései néhány szempontból nagyon hasonlóak.
- Az összes hirdetéshez kivételesen profi fotók tartoznak. Az autókat teljesen körbefotózzák, az utastérről legalább két kép készül, mintha csak egy fotófanatikus kereskedő lenne az eladó. A képeket profi géppel készítik, és utólag az összesre rátolják a kontrasztot, így kiemelkednek az átlagos hirdetési fotók tengeréből.
- Az autók környezetét igyekeznek elmosni, de többnyire kertvárosi parkolókban állnak, a térkövezés szinte mindig ugyanaz a szürke vagy téglavörös.
- A hirdetésekhez nem tartozik telefonszám, ezért az érdeklődő nem találkozik a Startapró veszélyre figyelmeztető standard üzenetével, amikor az oldal saját párbeszédablakán keresztül felveszi a kapcsolatot a feladóval.
Az első válasz tehát a fenti üzenet, de a szöveg minimum furcsa olyasvalakitől, aki magát a hirdetési szöveget még értelmes mondatokban képes megformálni, és otthon van egy magyar felesége. Zoltán angolul írt a hirdetőnek ismét, majd hamarosan angol nyelvű választ kapott.
A második levél szerint a hirdető Manchesterben él, az autó is ott van, de Magyarországon helyezték forgalomba, vagyis itteni okmányokkal veheti meg, aki akarja. Ha komolyan fizetne, annak Stepenson J Paul megszervezi a házhoz szállítást. Ehhez csak egy nevet és egy címet kér, és az autó 3-4 napon belül megérkezik. A tranzakciót egy szállítmányozó cég segítségével bonyolítja. Ennek a cégnek a letéti számlájára kell átutalni az autó vételárának felét, majd amikor megérkezett a maradékot. Ha az autó nem tetszik a vevőnek, a visszaszállítást az eladó fizeti.
A levél ennél több részletet is tartalmaz, de a lényeges elemeket összefoglaltam, így már bárki ráismerhet, aki hasonló játékba kezd. Tegyük fel, hogy ennek a Paulnak a felesége több autót is használt, amikor Magyarországon éltek, és mindet visszavitték magukkal Angliába, miután változott a széljárás. Elég macerás lehet fél Európán átutaztatni tíz-húsz, vagy ki tudja hány autót, és baromi sok pénzbe kerül, ezért azt javaslom, ha valaki telefonszám nélkül hirdetett, a reális piaci árnál sokkal olcsóbb autót talál a neten, álmodozzon tovább, vagy legalább pörgesse végig a fejében, miért érné meg valakinek így elkótyavetyélni az autóját. Itt van következő példának ez a szép Nissan Patrol, potom egymillióért, a képek alapján szalonállapotban. Ugye, ezt már senki nem hiszi el?
A kérésemre álnév mögé rejtőző Zoltán a hétvégén ismét jelentkezett egy hirdetésre, melyben egy bizonyos Simon GV kínált egy szép, fehér Audi A4 2.0 TDI-t. Az autó 2007-es, mindössze 168 ezer kilométer van benne, sőt, ahogy a hirdető írja:
"Nagyon szép esztétikai, szervizelt kifogástalan műszaki állapotú, megbízható, rendkívül dinamikus, egyedi megjelenés az autó jellemzői."
Ha létezne ennyiért ilyen autó, a hülyének is megérne 1 millió 480 ezer forintot, csakhogy ez is kamu. Nagy meglepetésemre nem a hirdetésben szereplő Simon GV válaszolt az üzenetre, hanem ismét Stephenson J Paul. Azzal kezdte, hogy "Sajnálom, de a magyar nyelv rossz..." a többit pedig már úgyis tudják.
Az ügyben megkerestem a Startapró üzemeltetőjét is, ahol Bóka András portálvezető azt mondta, kollégái folyamatosan szűrik a gyanús hirdetéseket az oldalról, és külön üzenetben hívják fel a látogatók figyelmét, hogy ne utaljanak előre pénzt az autóeladóknak, főként ha az ár túl kedvező, vagy nem az eladó veszi fel a telefont. Írtam neki levelet is, melyhez csatoltam az utóbbi napokban kedvtelésből összegyűjtött gyanús hirdetések találati listáját is. Legalább harminc autó szerepel a listákon, remélem, az összeset megnézik alaposan, mert szinte biztos, hogy nem minden naivitása miatt veszélyeztetett autóvásárló olvassa majd ezt a cikket.
Ismét megpróbáltam kiugrasztani a szélmalomharcos Stephen J Pault a bokorból, de valószínűleg nem feledékeny, mert nem válaszolt a saját néven küldött leveleimre. Talán emlékezett rám, mivel néhány hete már váltottunk két üzenetet a magáncímemről. Ahogy a korábbi cikkben olvashatták, akkor egy 2008-as Mazda 6-ot hirdetett potom 1,2 millió forintért, miközben egy ilyen autó állapottól függően 500 ezer, de inkább 1 millió forinttal ér többet, és teljesen mindegy, melyik országban parkol. Akkor is a szélmalmos melóról és a feleségéről írt, meg a 3-4 napos szállítási határidőről.
Zoltán annyira belejött a csalóvadászatba, hogy az elsőként kiválasztott Audi A6 fotóját a Google képkeresőjébe feltöltve megtalálta ugyanazt az autót egy lengyel hirdetési oldalon, német rendszámmal. Jó sok fotót töltöttek fel hozzá, például a központi kijelzőét, melyen lengyel rádióadók nevei olvashatók. Ide kattintva elérhetik a hirdetést, amíg nem törlik a rendszerből. Erről eszembe jutott még egy ötlet. Ha találnak egy külföldről hirdetett autót a neten, legalább egy-két képét töltsék fel a Google-re és ellenőrizzék, hogy nem hirdetik-e éppen ugyanezt az autót máshol, teljesen más paraméterekkel is!
Mutassák meg ezt a cikket minden ismerősüknek, aki mostanában használt autót akar venni, nehogy valaki pénzt utaljon ezeknek.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.