2018.03.26. 17:18 Módosítva: 2018.03.28. 13:06

Látott már marmonkannás zsidót? Ott vannak mindenhol. Letenyénél tolják nyikorgó kordéikat, messzire hallatszik a víz lötyögése. Ferihegyen csekkolják be vízzel töltött birkabőreiket – a szándék nyilvánvaló: meg akarják szerezni az összes magyar vizet.

Megnyugtató, hogy vannak tartalékok, ráadásul épp nagy barátunk, Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin fennhatósága alatt. A Bajkál-tó a világ második legnagyobb édesvíz-tartaléka, vízmennyisége az amerikai Nagy-tavak volumenjén van. 23 ezer köbkilométer, bár ez már ugyanolyan nehezen értelmezhető szám, mint Mészáros Lőrinc havi jövedelme. Érdemes mellétenni a Balaton víztérfogatát. Tehát Bajkál 23 ezer, Balaton 2. Nem kettő ezer, csak simán kettő, az is csak mert felfelé kerekítettem (a Bajkálét meg lefelé, igazából 23 620). Az amerikai Nagy-tavak területe sokkal nagyobb (244 ezer km²), így már kikövetkeztetni sem nehéz, hogy a Bajkál (31 ezer km²) nagyon mély: az átlagos vízmélység is majdnem 750 méter. A legalja 1600 méternél is lejjebb van.

Merültek már az aljára tengeralattjáróval, konkrétan ugyanazzal, amivel később a Titanic roncsainak megtalálását vették fel David Cameron megrendelésére. A Mir tengeralattjáróról van szó, melyet orosz, illetve akkor még szovjet megrendelésre építettek Finnországban, 1987-ben, két példányban. A CoCom-listás anyagok és alkatrészek miatt az elektronikájukat Finnországban fejlesztették, és a szigetelő műanyagokat is egy finn cégnek kellett legyártania, mert a 3M tartotta magát a nemzetköz megállapodáshoz, és nem adott el a gyártónak.

A 80-as években elég komoly hidegháborús feszkó lett belőle, hiszen előre tudni lehetett, hogy nemcsak a Bajkál 1600 méteres mélységét bírja, de abból a 3800-ból is feljön, ahonnan a Titanic sanszosan már nem nagyon. És ha bírja a négy kilométeres mélységet, meg van két karja, amivel tenni-venni lehet odalent, mi lesz, ha az oroszok szépen megkeresik a transzatlanti távközlési kábeleket, és lehallgatják? Az eszköz maximálisan alkalmas rá, a Titanicban meg is nézhettük, miket tud, a tulajdonosa pedig Oroszország – ki tenne rá egy ezrest, hogy tényleg nem vetették be lehallgató szerepkörben? Nem csoda, hogy a Titanicban sem igazán volt róla szó, hogy ez a hightech cucc itt egy orosz tengeralattjáró, ami annál a 450 bar nyomásnál is többet bír, amennyi a Titanic roncsaira nehezedik a tengerfenéken.

A Bajkálnak nem csak a mélysége betyáros, de a tisztasága is. 40 méter a látótávolság a vizében, amire a kristálytiszta inkább sértés, hiszen mutassanak már egy két méter vastag kristályt, amin át lehet mondjuk meccset nézni. Sok búvár vágyik oda, de célszerű a vastagabbik neoprént vinni, mert legjobb esetben is csak 12 fokos a víz, az is csak augusztusban. Rengeteg különféle kísérlet folyik Bajkál-szerte, meteorológiai méricskélésektől a tó mélyébe eresztett fizikusgömböcig, amivel a világűrt átszelő neutrinókkal kísérleteznek, de ezt én még a meteorológiánál is kevésbé értem.

A Mazda ellenben úgy érzi ezt a rendhagyó autóbemutató-műfajt, mint senki más. Az újságírók nincsenek életveszélyben, de az autók igen: előszériás autókat (1) újságírókkal vitetnek (2) Hiroshimából (3) egyenesen a frankfurti autószalonra (a sportértéket jelentő dolgokat számoztam). Az MX5-ös nem volt új, úgyhogy annak csak egy kis életmódos promókörutat szerveztek, hol másutt, mint a kabriózás mekkájában, a lágy, balzsamos szellőiről ismert Izlandon. És ha meg kéne tolni egy kicsit a CX5-ös sajtójelenlétét, hát mi is lehetne más, mint egy csapatás a világ legmélyebb tavának jegén. Hát nem? De!

Nem mondom, én egy átlagos sajtóútnak is tudok örülni, amikor gyakorlatilag házi őrizetben vagyunk egy amúgy szép várostól 20 kilométernyi biztonsági távolságban lévő golfhotelben. Elférnek a tesztautók, és nem kell attól félni, hogy az újságírók megszöknek, hiszen ugye felnőtt emberek, megtiltani mégse lehet, hogy a citromfüves vajhalszorbéba szuvidált gratinírozott karobmártás helyett csak egyenek egy pizzát az óvárosban. És hát normális ember megszökik a molekuláris gasztronómia elől, ezt tudja nagyjából mindenki.

A Mazda már a disclaimerrel is jelzi, hogy nem babra megy a játék, és miután a résztvevők aláírják, hogy tudomásul veszik, súlyosan megsérülhetnek, meg is halhatnak, javaik pedig megrongálódhatnak és elveszhetnek, hiszen mégiscsak egy befagyott tavon autózunk, mely szempontból mellékesek is a Bajkál mélységi paraméterei. Plusz szarok az utak és hülyék a sofőrök – ínyencek kedvéért így fest mindez eredetiben:

Such risks include, but are not limited to, driving accidents, collisions, the negligence of other drivers, the inherent risks of driving on a lake, and the potential extra risk factors associated with Siberia such as the poor infrastructure, crime, corruption, extreme weather and increased road traffic risks. I fully acknowledge and understand that my Participation in the Event may result in serious bodily injury, illness and/or death to myself or others and that it might entail the risk of loss of or damage to property. Further, I acknowledge and understand understand that Participation in the Event may include strenuous physical exertion and potentially dangerous activities, including, without limitation, driving on a frozen lake as a passenger or as a driver.

... tehát mindenki számára világos, hogy utunk nem egy buzizsúr a műjégpályán?! Az én első komoly sérülésem, illetve egyben egy milliós kamera megsemmisülése lehetett volna, hogy Irkutszkból a Bajkálhoz érve az első parkolóban kis híján belesétáltam egy legalább tíz méter mély aknaféleségbe, ami csak úgy ott volt a hóbuckák között. Az irkutszki reptér előtt is olyan jégfoltok vannak, még lépcsőkön is, amiből egyértelműen következik, hogy itt ismeretlen fogalom az amerikai értelemben vett kártérítési per. Orosz ember méltósággal viseli a gerinctörést.

Rövid eligazítás közvetlenül a reptér melletti Krisztina bisztróban – Oroszországban nem lépjük át a záróvonalat, mert azért ugrik a jogsi, nem hajtunk gyorsan, mert sok a trafi, és zéró tolerancia van alkoholfogyasztásra. Kár, hogy a kétszázmillió orosz nem vett részt a rövid előadáson. Legalább igazoltan voltak távol, hiszen e pillanatban is épp hátborzongató dashcam-videókat forgatnak Oroszország-szerte. Mondjuk mi sem finomkodunk, de mi legalább nem tehetünk róla; csak követjük a felvezetőautót Irkutszktól Lisztvjankáig. A Mazda CX5-ösökön szöges gumik, de mivel az autóban semmiféle figyelmeztetés nincs a maximális tempóról, meg egyébként is egy felvezető Mazda mögött megyünk, konvojban, a záróvonalon és az alkoholon kívül nagyjából mindenben bűnösek vagyunk.

Párszor a 140-be is belenyalunk, miközben az utak, hát, az utak olyanok, amilyenek. Viszont a Mazda 3-as túrához képest sokkal jobb a vonalvezetés. Akkor volt olyan nap, amikor már reggel dörzsöltük a tenyerünket, hogy na, ma végre lesz egy kanyar, de csak egy enyhe balos volt. Itt a Bajkál körül talán a Himalája gyűrődése miatt is egész jó kanyarok vannak, nyomasztóan beláthatatlan bukkanókkal. Még egy rövid szakaszon is egyértelmű, hogy az orosz autós majdnem olyan veszélyes, mint egy rianás az olvadó Bajkálon: úgy sorolnak be százas tempó felett az elég tömören autózó konvojba, mintha valami biztosítási csalószoftver vezetné az autót. Egyszer egy háromtengelyes, megrakott Kamaz is szépen beállt tempóval, a jeges kásán csúszkálva.

A Mazda CX5 amúgy nagyon szerethető autó, csak épp tavaly írtam róla egy tesztet, ahhoz képest sok minden nem történt vele. Kalandvágyból, vagy egyfajta kispolgári punkságból szándékosan nem kodo-bordó tesztautót választottunk, hanem kéket, egyből keményebbnek is éreztük magunkat. A benzines Skyactive motor hangja szépen harmonizál a szöges gumik brummogásával, arra is rájövünk, hogyan kell kizoomolni a navin, közben lehetetlen volt nem észrevenni, hogy bár fényes nappal van, késő délelőtti verőfény, a hőmérséklet úgy tízpercenként csökken egy fokkal.

Kapcsolódó
Sok a rizsa, de jó a kaja

Sok a rizsa, de jó a kaja

Váratlan dolgokban jó, és a szokásos paraméterekben gyenge.

Irkutszkban -2 fok volt, ment is a poénkodás, hogy na, itt melegebb van, mint otthon, de mire a tóhoz érünk, már -7 van, igazi szemét, szeles, csontig ható -7. A Bajkál egyéb funkciói mellett óriási puffertartály is, csak januárban fagy be, pedig akkor már régóta farkasordító a hideg, és májusra olvad fel. Láttam ilyenből az ellenkező végletet is, a Duoro völgyét, ahol a portói bornak való szőlőt termesztik, mert ott még októberben is 30 fokok vannak az ott ragadt nyári forróságtól. Le is bukott a BMW, hogy az új, környezetbarát hűtőközeg nem igazán tudja hűteni a klímát.

Hogy miért van itt ilyen kurva hideg, nem igazán értem: tudtommal a sarkokon van hideg, ez egyenlítőn meleg, a kettő között meg helyi viszonyok függvényében alakul az átmenet. Van, amit a Golf-áramlat melegít, illetve hűt, hiszen Rióban ugyanazért nem lehet úszni a hideg tengerben, ugyanez enyhíti Izlandot meg Angliát. Persze, Szibéria geológiailag nyitott, akadálytalanul áramlanak ide az északi-sarki hideg légtömegek, így lesz aztán a Bajkálnál telente simán -40 fok. Ennél hidegebb viszont a sarkokon is ritkán van, és ha azt vesszük, hogy oké, az összes sarki levegő idejön Szibériába, mi marad a sarkon?

Vákuum biztos nem, az feltűnne, de akkor miért nincsenek az Északi-sarkon pálmafák? Ráadásul nem csak Szibéria nyitott a sarkvidék felé, hanem az Atlanti-óceán is, ott mégse fagy be a segged március végén. Vagy igen, de nem szó szerint, mint itt. Háromezer kilométerrel északkeletre, Jakutszkban simán van telente -60 fok is. Nem véletlen, hogy az alkohol Oroszország-szerte ennyire közkedvelt: a higany -39 fokon megfagy, az alatt már a hőmérő is csak akkor működik, ha alkohol van benne.

Pillanatnyilag az a poén, hogy a szibériai hideg, ami ugye eredetileg sarki hideg, valami meteorológiai mandinerrel Magyarországra jött, és így pillanatnyilag Budapesten egy-két fokkal hidegebb van, mint akár Irkutszkban, akár Ulan Udében. Az olasz kolléga sajnos kiábrándított, hogy Rómában ez idő tájt melegebb van, viszont biztosított kétségbeeséséről: fogalma sincs, mit ír ebből a La Repubblicának. Majd összekalapál valami útleírást, mert ő inkább afféle életmódos újságíró, nem autós.

Engem inkább az aggaszt, hogy a török szekció elég népes, és bár nem tudom, életmódosok-e, de lehet, hogy azok is szakújságírók voltak, akik a Porsche Winter Driving Trainingen kis híján felborítottak egy Boxstert egy tó jegén, amihez azért, khm, már ott kell lenni a szeren. Egyelőre viszont a törökök rendesen viselkednek, és mintha valami francia életmódgéniusz akadt volna el - miért kellett beletolatnia az út melletti hófalba, talán még René Descartes sem tudná megmagyarázni. A második vontatókötél már nem szakad el, és a kísérő CX9 kihúzza. Sokkal jobb buli volt, amikor az elakadt Uazt mentettük. Oké, nem mi húztuk ki, csak az Uaz csörlőjét horgonyozták egy Mazdához, de egy magyarnak, aki kisgyerekként megtanulta, hogy a ruszki technika az bezzeg a világ királya, fantasztikus, felszabadító élmény.

Este passzolom a vacsorát, pedig érdekelne, de az utazáskor egy éjszaka kimaradt, már alvási értelemben - két órára lekapcsolták a villanyt a Moszkva-Irkutszk légi járaton, és ennyi. Úgyhogy elteszem magam holnapra, mert korán kell kelni, hogy megtudjuk, szükség lesz-e a felelősségvállalási nyilatkozatra.

Az út további epizódjai:

Száraz autómosás Szibéria szívében
Rondák az autók és szépek a nők, ráadásul Ulan-Ude nem csak a transszibériai vasútról szól.
Átkelés a Bajkálon – 2. rész
Kapunk egy-egy Győzike mintájú övcsipogásgátló műanyagot, mert a Bajkálon nem csatoljuk be a biztonsági övet. Elmondják, hogy nem kell félni, ha beszakad a jég: az autó elég lassan süllyed el, bőven van idő kijutni. Hahaha!

Az oldalról ajánljuk

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

3 órája
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14