10+1 használt autó, ami megéri a pénzét
A Magyarországon forgalomban lévő autók átlagéletkora jelenleg 14 év, tehát, ha valaki tíz évnél zsengébb autó vásárlását veszi manapság a fejébe, tulajdonképpen jótét módon fiatalítja a kissé öregedő nemzeti flottát. Ráadásul, ha ügyesen választ, még éppen kimaxolhatja az autó utolsó gondtalan, de már olcsón elérhető éveit.
Mivel egy autó vásárlása általában kifejezetten nagy tételnek számít a kasszában, érdemes pontosan megfogalmazni, hogy mire is vágyunk, és a kialakult szempontok mentén körültekintően kiválasztani a megfelelő típust, típusokat. Természetesen az alábbi kategóriákon kívül is szép számmal találhatunk kiváló autókat, és a kategóriákon belül is van más lehetőség. A lista tehát nem kőbe vésett, inkább csak a megfelelő autó kiválasztásánál segíthet az első lépéseknél.
1. Mindent tudjon egy kicsit
Ha nincsenek igazán konkrét szempontok, csak kellene egy autó, akkor jó választás lehet a Hyundai i30. Nem túl nagy és nem is túl kicsi. Nem túl drága, de azért műszakilag teljesen rendben van. Lelkiismeretes szervizelés mellett elromlani nem szokása, és a fogyasztása is vállalható.
Már kétmillió forint alatt elérhető és van belőle kombi is, ha mégiscsak szempont a sok hely. A vételárral felfelé haladva nyilván egyre újabb, jobb állapotú példányok kerülnek bele a szórásba, de igazából mindegyik ársávban megéri a pénzét, és ha éppen valami miatt a KIA C'eed jobban tetszik, az se baj, lényegében ugyanaz a két autó, bár a népítélkezők az i30-at jobban szeretik.
A Használtautó.hu Hyundai i30 kínálatát ide kattintva nézheti meg, a KIA C'eed pedig itt.
A Jóautók.hu ellenőrzött i30 hirdetéseit ide kattintva érheti el, a Kia C'eed pedig itt.
Itt pedig a Népítéletek a Hyundai-ról és a Kiáról.
2. Semmilyen szinten nem érdekel az autózás, ne is kelljen vele foglalkozni, de fogyasszon keveset
Ez a kategória kifejezetten azoknak szól, akik csak mennének helyekre, de érzelmileg úgy viszonyulnak az autójukhoz, mint a mosógépükhöz: működjön és ne kelljen rá váratlanul költeni. Ebben az esetben kiváló választás lehet egy Toyota Prius. Annyira nem igényel törődést, hogy még a sebességváltásra se lesz gondunk, és tankolni is csak alkalmanként kell. A rendelkezésre álló kerettől függően érdemes megfontolni a második generációt, másfél millió forint körül már lehet sokat futott darabokat találni, és kettő környékén kezdenek felbukkanni a megkímélt példányok. A sok kilométertől egyébként nem kell tartani, a technika gyakorlatilag bármeddig elmegy, inkább az állapotra és az előző gazdákra kell odafigyelni.
Ha újabb autóra vágyunk, a harmadik generációs Prius is számításba jöhet három és fél milliótól. Egy fokkal szebb, egy kicsit csendesebb és minden porcikáján érezni, hogy újabb. Cserébe állítólag a tökéletes megbízhatóság itt már csak hajszál híján tökéletes, de ha odafigyelünk a rendszeres olajcserére a motorban és váltóban is, akkor nem lehet gond. Ja és érdemes garázsban tartani, mert előszeretettel lopkodják. Titkos tippként még szóba jöhet az Auris hibrid változata. Műszakilag ugyanazt tudja, mint a Prius, csak közben olyan mint egy autó.
A Használtautó.hu Toyota Prius kínálatát ide kattintva nézheti meg, az Auris pedig itt.
A Jóautók.hu Toyota Prius hirdetéseit ide kattintva érheti el, az Auris pedig itt.
Itt pedig a Népítéletek a második és harmadik generációs Priusról, illetve az Aurisról.
3. A vásárláskor és utána se kelljen rá sokat költeni
Swift. Egyértelműen. A mi autónk 2005-től gyártott harmadik generációja már egymillió forint alatt is elérhető, és annyi van eladó, hogy Dunát lehetne vele rekeszteni. Nagyságrendekkel jobb autó, mint elődje, jól megy, elnyűhetetlen és ha véletlenül mégis valami történik (például a váltó nyelestengelyének csapágya vagy az ABS-kocka megy tönkre), nincs az az isten háta mögötti sufniműhely, ahol ne tudnák megjavítani. Költséghatékonyság szempontjából verhetetlen, de azt érdemes észben tartani, hogy a kis csomagtartójával nem ez lesz a lapra szerelt bútorok fő szállítója.
A Használtautó.hu Suzuki Swift kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu Suzuki Swift hirdetéseit pedig ide kattintva érheti el.
A Népítéletek pedig itt.
4. Valami apró kéne városba, de azért legyen benne hely
Valamivel egymillió felett már meg is lehet venni a megoldást. Kicsi, de méretéhez képest értelmezhetetlenül sok belül a hely, miközben értelmes kereteken belül fogyaszt és megbízható. Szinte hihetetlenül hangzik, de mégis létezik. Honda Jazz. Kisautó létére olyan, mint az egyel nagyobbak, de újonnan annyiba is kerül. Szerencsére használtan ez a felár már nem érződik annyira, bár még így is drágának számít a méretében, de ez tulajdonképpen jó hír is lehet, ha minőségre pályázunk, hiszen a jó autók szokása, hogy tartják az árukat. Az viszont biztos, hogy kisautó ekkora és ilyen jól variálható térrel nincs még egy. Amit a hátsó ülésekkel össze lehet origamizni, az egészen zseniális.
A Használtautó.hu Honda Jazz kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu Honda Jazz hirdetéseit pedig ide kattintva érheti el.
Itt pedig a Népítéletek.
5. Kinőtték a kölkök a hátsó sort és rendszeresen utaztatok kutyát és/vagy kerékpárt
Ez esetben nagy autó kell, hatalmas csomagtérrel. Lehetőleg kombi, hogy a Buksi is kényelmesen tudjon beugrani hátra. Az se baj, ha a kerékpárt az első kerekek levétele nélkül, csak úgy be lehet hajítani a csomagtartóba. Ha már ezek a szempontok teljesülnek, az egyúttal ikeázáshoz és hűtő hurcibáláshoz is alkalmas autót sejtet. Az előző generációs Mondeo pont megfelel a célnak, bár a Népítéleten annyira nem szerepelt jól a maga 7,67 pontos átlagával, de nagyobb rakteret, főleg lehajtott hátsó ülésekkel nem igazán tud más.
Esetleg a Skoda Superb jöhet még szóba, de csak a második generáció, az is dízellel, a benzines TSI tud kellemetlen meglepetést okozni. Ami miatt érdemes számításba venni, az a hátsó sorban lévő lábtér – nincs az a hirtelen bármekkorára nyúlt tinédzser, aki ne terpeszkedhetne kényelmesen. Mind a kettő kétmillió környékén indul és az állapot javulásával értelemszerűen nő az ár.
A Használtautó.hu Ford Mondeo kínálatát ide kattintva nézheti meg, a Superb pedig itt.
A Jóautók.hu Ford Mondeo hirdetéseit ide kattintva érheti el, a Superb pedig itt.
Mondeo Népítéletek itt, a Superbről pedig itt.
6. Egy szempontom van: legyen stílusa
A sok ésszerű szempont után jöjjön egy kategória, ahol végre a szépség és a megjelenés számít. Talán ez a legszubjektívebb mind közül, ezért ezt kell legkevésbé komolyan venni. Mindenki a maga ízlése szerint lát szépnek egy autót, ha pedig egy forma betalál, akkor úgysem számít más. Erre a listára szigorúan egyéni ízlés alapon az Alfa Romeo 159 került fel. Mert szép. Leharcoltabb darabokat már másfél környékén lehet venni, és elég nagy a kínálat. Persze szerelem alapon vásárolt autóknál az ember számoljon a mellékhatásokkal, de ha valami ilyen jól mutat, talán a nyűgöket is türelmesebben viseli az embert.
A Használtautó.hu Alfa Romeo 159 kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu Alfa Romeo 159 hirdetéseit pedig ide kattintva érheti el.
A Népítéleteket itt keresse.
7. Szinte csak ingázok, de azt jó lenne költséghatékonyan
Egy rövid kilengés után visszatérve a józanság talajára, felmerül a kérdés, hogy mit tegyen és mit vegyen az ember, ha csak ingázik, de azt szeretné a lehető legolcsóbban? Egy előző generációs békatekintetű Nissan Leaf tökéletes megoldás lehet. A maga 150 kilométer körüli hatótávjával a mindennapi furikázásra bőven elég, és otthon rádugva este a töltőre, másnapra már megint tele is az akkumulátor. Ha letudjuk a négymillió körüli vételárat, akkor onnantól száz kilométerenként spórolunk 1500 forintot egy hatliteres fogyasztású autóhoz képest. Ráadásul a szervizigénye minimális, a népítélkezők szeretik és még a környezettudatosság zászlaját is lobogva húzhatjuk magunk után, bármerre is járunk.
A Használtautó.hu Nissan Leaf kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu Nissan Leaf hirdetéseit pedig ide kattintva érheti el.
A Népítéletek itt.
8. Erdész/agrármérnök/halőr/nyugdíjas vagyok
Bármennyire is különbözőnek tűnnek a fentiek, mégis van közös pontjuk. Legyen magas, vagy azért, mert nehéz terepen jó, ha nem csapja oda az alját, vagy azért, mert úgy kényelmesebb beszállni. Legyen olcsó és nyűgmentes. Pont, mint a Dacia Duster. Kétmillióért már összkerékhajtás nélkül is egész jó terepképességekkel vehetünk magunknak egy nagy, kényelmes és jó értelemben vett igénytelen autót. Az emberek szeretik és nagy a használt kínálat, egy igazi csendes jelölt.
A Használtautó.hu Dacia Duster kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu Dacia Duster hirdetéseit pedig ide kattintva érheti el.
Népítéletek a Dusterről pedig itt.
9. Reprezentatív célokra is kellene, de 20 millióért inkább lakást veszek
Ha valakinek önértékelési vagy karrierszempontok mentén fontos a presztízs, akkor bizony az sok pénzbe fog kerülni. Ilyenkor jöhet szóba ízlés szerint a német prémiumtrió, talán a Volvo, esetleg a Lexus. Azonban újonnan bármelyiket megvenni elég húzós. Ilyenkor jön nagyon jól az egyszeri vállalkozónak, hogy az egyes modellgenerációk már alig különböznek egymástól, miközben az értékvesztés évente elérheti a négymillió forintot.
Ez alapján a legjobb választás az előző generációs 5-ös BMW lehet. Szinte pont úgy néz ki, mint az új, mégis meg lehet venni harmad-, vagy akár negyedáron. Az más kérdés, hogy a fenntartási költség azért kicsit megdobhatja a kezdeti három-négymilliós vételárat, de mivel nincs az az üzleti partner, aki megmondja, hogy ez nem az új típus, még így is megéri. Csak figyeljünk oda, hogy az N47D20 kódjelű motorok hajlamosak minden előjel nélkül kigyulladni, szóval olyat válasszunk, amit már visszahívott és javított a gyár, vagy keressünk inkább benzinest.
A Használtautó.hu 5-ös BMW kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu 5-ös BMW hirdetéseit pedig ide kattintva érheti el.
Itt pedig a Népítéletek.
10. Hobbiterepjárót szeretnék én is, ennyire sokan nem tévedhetnek
A legváratlanabb autós divat egyértelműen az emelt hasmagasságú városi terepjárók elterjedése. Hiába kicsit drágábbak, mint a hasonló használati értékű sima autók, valahogy mégis viszik, mint a cukrot. A magasan ülés úgy tűnik tetszik az embereknek, tulajdonképpen érthető módon, hiszen tényleg elég megnyugtató felülről átlátni a forgalmat.
A kategória tele van kiváló jelöltekkel, ezért az egyszerűség kedvéért válasszuk a kategória megteremtőjét, a Toyota RAV4-et. A harmadik generáció már egész olcsón, két és fél milliótól elérhető, de érdemes óvakodni a rettegett 2,2-es dízeltől. Számításba jöhet még a KIA Sportage, nagy a kínálat és olcsóbb, mint a Toyota, annak ellenére, hogy ez volt az egyik első KIA, ami már nem tűnt gagyinak az aktuális európai konkurencia mellett. Hely van mind a kettőben bőven.
A Használtautó.hu Toyota RAV4 kínálatát ide kattintva nézheti meg, a Sportage pedig itt.
A Jóautók.hu Toyota RAV4 hirdetéseit ide kattintva érheti el, a Sportage pedig itt.
A népítélkezők megmondják a tutit a RAV4-ről itt, a Sportage-ről pedig itt.
+1. Legyen cuki
Ebben a ligában fontosak legkevésbé az ész érvek, tehát egyértelmű győztes a Fiat 500. Cuki és kész. Ha valaki beleszeret a formájába, akkor úgyis mindegy. És ráadásul nem is drága. A méretéhez képest mondjuk az, de divatkiegészítőként szinte aprópénzért árulják. Egymillió felett néhány százezerrel már kezdődik is a lista, és kétmillió alatt meg lehet úszni átírással együtt egy makulátlan példány beszerzését, sőt még marad is egy kevés a fenntartásra és kiegészítőkre.
A Használtautó.hu Fiat 500 kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu Fiat 500 hirdetéseit pedig ide kattintva érheti el.
Népítéletek itt.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.