10 éves használt autók: miért robbannak le?

2018.11.09. 06:43 Módosítva: 2018.11.09. 08:13

A műszaki egyszerűség még mindig biztos út, ha nem akarunk állandóan a legrosszabbkor jelentkező hibák miatt rettegni. Ugyanakkor a német autóklub, az ADAC 2017-ben lerobbant autókról készített statisztikája megmutatja, hogy ha egy típus bekerül a rosszak közé, tartósan ott is maradhat. Összesítésük szerint például egy tízéves Smart ForTwo és egy Daewoo Matiz gazdája minden út előtt imádkozhat, ahogy a Mercedes E-osztály vagy a korabeli Hyundai i30-é is.

A német autóklub, az ADAC fontos tevékenysége összepecázni az út szélén rekedt klubtagok autóit, vagy ha lehet, helyben menetképessé tenni őket. Az ottani sárga angyal nem áll neki generálozni a V6 TDI-t, ha átugrik rajta a vezérlés, az összetett elektronikai hibákkal sem mindig tudnak mit kezdeni, de ezekről a hibákról is tud a központ. Kimutatást így kategóriánként és autótípusonként minden főbb hibajelenségről készítenek, és tudják, mely autótípusokhoz milyen gyakran hívják ki a kollégákat. Az egészből évek óta letisztázott közleményt gyártanak, melyet érdemes átlapozni.

Az ADAC értékelőrendszerében ezúttal a 2008-as évjáratú, vagyis az épp tízéves autók lerobbanási mutatói közt böngésztem, mert ezekből rengeteget hoznak Magyarországra. Bár egy miniautóval a szervezet felmérése szerint átlagosan csak évi 9-11 ezer kilométert tesznek meg, míg a prémiumkategóriában ennek nagyjából a kétszeresét, az ember arra gondolna, ez nem sokat változtat a célba érkezés esélyein, pedig de. Amivel többet mennek, szinte biztosan gyakrabban rohad le az út szélén. Az egyes fejezetcímekre kattintva bárki elérheti az ADAC eredeti adatsorait, és ha ott a típusnevekre böknek, láthatják a jellemző hibák listáját.

Azt is hozzá kell tennünk már az elején, hogy az összeömlesztett vészhívás-kimutatásban negyven százalékkal toronymagasan vezetnek az akkumulátorproblémára visszavezethető lerobbanások és mögöttük 21 százalékon áll a motor, illetve perifériáinak hibája, míg ebből a tortából a legkisebb szelet, 1,3 százalékkal a kipufogórendszer, a részecskeszűrő vagy a katalizátor hibái miatti bejelentéseknek jutott. Az is eszembe jutott, hogy amikor például kigyullad egy autó, szinte biztosan nem kerül be az ADAC rendszerébe a tűz pontos oka, szóval amikor olvassák a cikket és esetleg belekattintanak az eredeti forrásanyagba a fejezetcímek mögött, ezek is jussanak eszükbe!

Miniautók

Magyarországon elvétve találkozni a kategória ászaival, pedig ahogy látom, már az itteni piacon is hasított magának egy kis szeletet a Toyota Aygo és francia márkák alá rendezett tesói, a Citroen C1 és a Peugeot 107. Ezeket a törpéket ezres, háromhengeres és 1,4-es turbódízel motorral gyártották 2005-től, és már több éve a legritkább ügyfelei az ADAC mentőszolgálatának.

fs

A Toyota variáns 2008-as évjáratának esetében minden ezer eladott autóra 15,6 műszaki hiba jutott átlagosan, ami kiváló eredménynek számít, és még a hármasból leggyengébben szereplő Peugeot esetében is csak 34,8-et ért el ez az átlag. Ne feledjük, tízéves törpeautókról beszélünk, ezeket Kinder tojásokból szokták elővenni, és mégis 120-140 ezer kilométer lehet bennük. Röhejes, hogy bár a statisztika nem közli motorváltozatonként a hibák eloszlását, az öregedő Aygóknál is csak a kipufogó végdob hibáját említik, ami jó eséllyel egyszerűen elrohad ennyi idő alatt. 

DSC 8820

A minik szégyentábláján évek óta biztos helye van a drága és cuki Fiat 500-nak, mely szintén tízéves korára már ezer autónként átlagosan több mint 44 hibajelentést produkál. Megelőzi az azonos korú és a bontókban gyakran előforduló Daewoo Matiz (54,8), illetve a szerelők rémálma, a Smart ForTwo, a maga 56,1-es átlagával. Az olasz életmódtermék esetében a hűtéssel, az akkumulátorral, a váltóval és az üzemanyagpumpával is lehetnek gondok, a már nem is létező Daewoonál pedig ezen kívül még a kuplunggal, a generátorral és a gyújtással, míg a Smartnak a robotizált váltó a gyenge pontja. 

Kisautók

A legmegbízhatóbb tízéves kisautó a Mitsubishi Colt (12,1/1000 autó), illetve a Toyota Yaris (19,9). Ezeknél a kipufogót, a gyújtógyertyát és az akkumulátort említi az ADAC, vagyis semmi olyasmit, amit ne lehetne kiszűrni egy alapos megelőző karbantartással. A nálunk nagyon gyakori Suzuki Swift Német-országban is ott van a listán, mégpedig kisautók a középmezőnyében, a maga 38,5 lerobbanás/1000 mutatószámával és gyújtógyertya, akkumulátor, illetve váltórudazat problémákkal.

A mezőnyt a Fiat Punto követi hátulról, esetében több mint 58 lerobbanás jut ennyi autóra, eredménye alig rosszabb, mint a Peugeot 207-é, amelynél ez a szám 52 eset környékére tehető. Az olasz kisautó, a kölcsönzők örök sztárja, a generátor, az önindító és a kipufogó hibái miatt várakozik az autómentőre, a Peugeot-nak egyebek mellett a gyújtótrafó, a hűtőrendszer hőérzékelője és a kormányszervó a gyengéje.

fsk

Kompaktok

A legjobb kompakt kategóriás autók közé sorolták a Mercedes A-osztályt ezer autónként gyanúsan kevés, mindössze 12,8 hibával, illetve a BMW 1-es szériát a maga 23,5 esetével. A BMW-nél egyébként a vezérműlánc és a gyújtótrafó a két mumus, amiről már korábban tudtunk is. 

Nálunk az ilyen méretű autók már családok ezreit szállítják nap mint nap, de Németországban azért kicsit más a szerepük. Érdekes, hogy egy tízéves Hyundai i30-ról nehezen tudjuk elképzelni, hogyan produkál ezer autónként több mint száz meghibásodást, pedig a számok makacs dolgok. A régebbi i30-nál motorhibát, vezérműlánc-hibát és tengernyi egyéb műszaki problémát regisztráltak az autómentősök. Azért nem mindegy ez, mert az ilyesmitől az autó tartósan mozgásképtelenné válhat, vagyis javítani és szállítani kell, ami Németországban méregdrága.

i30 16

A rosszabbak közé sorolták a Kia Ceedet (75,6), ami nem meglepetés, hiszen a Hyundai rokona, illetve a Citroen Berlingót (78,6), utóbbit azért, hosszú hibalistáján ott a befecskendezőrendszer, a kuplung, az önindító, a vezérlés, hogy csak a legfájóbbakat említsem. 

Középkategória

Ebben a szegmensben, ahol évente 18-23 ezer kilométer az autók éves átlagos futásteljesítménye, egy tízéves példányban könnyedén lehet több mint kétszázezer kilométer. Ilyenkor jönnek már a nagyobb bajok, a természetes elhasználódásból adódó lerobbanások és a combos javítási számlák. Az élen a maga 29 hiba/1000 autó arányával a korabeli BMW 3-as sorozat áll, de ahogy az 1-esnél, a nagyobb modellnél is jellemzőek a vezérműlánc-problémák, baj lehet a gyújtással és a relékkel, illetve a turbóval, ha éppen nem szívómotoros példányhoz hívnak mentőt.

Hazudik a perspektíva, valójában nem óriási, olyan éppen elég
Hazudik a perspektíva, valójában nem óriási, olyan éppen elég

A sereghajtó a Ford S-Max csaknem háromszoros gyakorisággal szorul műszaki segítségre sok egyéb mellett általános motorhiba, a Can-bus rendszer hibája, vagy a részecskeszűrő eltömődése és még egy sor, nem éppen olcsón orvosolható probléma miatt. A családi Ford esetében azért szomorú az ezer autóra jutó 88,4 lerobbanás, mert praktikus és sokoldalú autó, amelyben gyakran utaznak gyerekek, így még fájóbb lehet egy kényszerleszállás a nyílt autópályán. A 2008-as Mondeo szinte azonos (80,3) hibaaránnyal és teljesen azonos hibatípusukkal riogat, míg például az Audi A4-esetében összesített ezer autóra jutó 34,3 hiba inkább a BMW felé húz. Sovány vigasz, hogy is is felsorolják többek közt a vezérműlánc-problémát. 

Prémiumautók

A luxuskategóriáról egyáltalán nem, a valamelyest szolidabb prémiumautókról is furcsa módon csak egy szűkített hibastatisztikát közöl az ADAC és nem csak azért nehéz itt kiemelni bármit, ami nagyon megbízható a 2008-as évjáratból, de nézzük a dolgot a rosszabbik végéről!

Egy tízéves (W211) Mercedes E-osztályon tízféle jellemző hibával találkoznak rendszeresen az autómentősök, köztük a hűtéssel, a generátorral, magával a motorral, vagy éppen az indítókulccsal/kártyával gyűlhet meg a tulajdonos baja, így ehhez a Mercedeshez tavaly ezer autóra vetítve 62,4 lerobbanás jutott, és sok olyan problémával találkozott a műszaki segítőember, amit nem tudott a helyszínen megoldani.

DSC 2309

Aki gyakran olvas Totalcar használtteszteket, aligha fog hirtelen felindulásból 5-ös BMW-t vásárolni a 2010-ben leváltott E60-szériából, hiszen elég könnyű mellényúlni bizonyos motorokkal és a piacon lévő példányok jelentős része is csapda. Ennek megfelelően nem is kimagaslóan jó a lerobbanási arányszám, mely ezer autónként 37,8 eset, és ahogy az E-osztálynál, itt is sorjáznak a súlyos hibák motorral, vezérléssel, turbóval, vagy éppen az üzemanyagrendszerrel. Akkor már inkább egy Audi A6, amelyen ugyan szintén írnak általános motorproblémáról és a dízeleknél a részecskeszűrővel is lehetnek gondok, de összességében ez a legmegbízhatóbb a prémiumok közt a maga ezer autóra jutó 34,6 lerobbanásával. 

Azért jó néha végigkattintani egy ilyen német statisztikát, mert bár az autós pokol minden bugyra nem tárul fel a számok mögötti állításokból, de kaphatunk néhány támpontot ahhoz, hogy mire kérdezzünk rá az eladónál, mielőtt megvesszük a következő autónkat, illetve a főbb hibalehetőségekre szűrve, némi okos netes kereséssel biztosan találunk kevésbé problémás motorváltozatokat még a legkockázatosabb modellek esetében is. 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

1 órája
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
  • Közélet

Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot

Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!

április 3., 06:00
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

április 2., 17:35
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
  • Hírek

Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító

A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.

április 2., 16:25
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Honda Civic Si (1991) aukció
  • Hírek

Honda Civic Si (1991) aukció

április 2., 16:19
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22