Az autólopás gyanúsítottja megtarthatta a Passatot
Négy éve elloptak egy 2014-es, fekete VW Passatot Budapestről, egy XI. kerületi utcából, majd két hete egy apróhirdetésben bukkant fel ismét. Közben egy másik, négy éve rommá tört Passat alvázszámát ütötték bele, átment a műszaki vizsgán és az eredetiségvizsgálaton is, a rendőrség lefoglalta, vizsgálgatták, majd visszaadták egy autólopási úgy gyanúsítottjának. Ezúttal egyszerre láthatjuk a műszaki vizsgák módszereinek fájdalmas elmaradottságát és az eredetiségvizsgálatok rendszerének összes súlyos hibáját.
Az autó hamarosan ismét felbukkan majd egy apróhirdetésben. Olcsóbban adják majd, mint a hasonlókat. A fotókon éppen olyan lesz, mint a többi hetedik generációs, fekete Volkswagen Passat Variant. Ebben is kétliteres TDI motor van, mint a típus legkeresettebb példányaiban, sok az extra, hibátlan az utastér és nagyon jó az ár. Csakhogy ez az NIC-rendszámkezdetű Passat olyan dolgokon esett át, melyekről eddig csak sejtettük, hogy megtörténhetnek Magyarországon.
Két hete került először a szemem elé az autó hirdetése. Egy olvasó hívta fel rá a figyelmem. Meg akarta vásárolni 2,3 millió forintért, ám végül elállt az üzlettől mert kiderült, sehol nem vállalják a német kombi eredetiségvizsgálatát, sőt nem akarják meghosszabbítani a műszakiját sem, amely egyébként 2018. januárjában lejárt.
A Passatról akkor még csak annyit tudtam biztosan, hogy vagy durván összetörték, megjavították és szürkéről feketére fényezték, vagy két autóból csináltak egyet az alvázszám újrahasznosításával. Most már biztosan tudjuk, hogy ez utóbbi történt és nem véletlenül írta a hirdetésben valaki, hogy rendőrségi lefoglalásból, ügyészségi lezáró határozattal eladó. Az ügyről szóló első cikk a kattintás után olvasható, ismerete fontos a továbbiak megértéséhez.
Pár napja újabb olvasó jelentkezett, aki még többet tud a Passat múltjáról, mert ő is meg akarta venni. Elküldte azt a három igazságügyi műszaki szakértői jelentést, melyekből egészen sötét kép rajzolódik ki arról, ahogyan itthon ellopnak, majd nagyon profi módszerekkel tisztára mosnak egy autót. Ezt a folyamatot nem akasztja meg sem az eredetiségvizsgálat, sem a műszaki vizsga, sem az okmányiroda. Fejlett típus a B7-es Passat, sok-sok gyári azonosítóval, melyek miatt nehéz, vagy lehetetlen kiradírozni a múltját. Ez sem számít.
A nálam lévő anyagok szerint egy bizonyos O. Zsoltot és társait három éve azzal gyanúsította a rendőrség, hogy 2016. februárja és májusa közt több Volkswagen Passatot is elloptak, elektronikus indításgátlóikat kiszerelték, majd új kulcsokat másoltak és a lopott autókra más autók rendszámait tették.
A hirdetésben szereplő fekete Variantot Sz. Sándortól foglalták le 2016-ban. Ő szintén a Passat-lopási ügy gyanúsított volt, és miután a tőle elvett autó egy rendőrségi telepre került, a nyomozást folytató XVI. kerületi kapitányság felkérte Hajas László igazságügyi járműszakértőt, hogy vizsgálja át és próbálja meg kideríteni ennek a Passatnak az eredeti azonosítószámait.
A szakértőnek nem volt könnyű dolga. Sz. Sándor állította, hogy a fekete autó nem lopott, sőt, az egy 2014-ben használtként az országba hozott, ugyanilyen generációs, de szürke és alacsonyabb felszereltségű, 2011-ben gyártott autó, amelyet egy 2014. decemberében történt súlyos baleset után állítottak helyre. Szintén ő állította, hogy a javítás során fényeztek feketére, ám az viszonylag hamar kiderült, hogy ez aligha felel meg a valóságnak.
Ahogy a szakértői vizsgálat anyagát olvasom, arra jutok, hogy ezek a tolvajok elég jól ismerhetik a B7-es Passatokat. Tudják például, hogy a szélvédő alatt található alvázszám-matrica utánrendelhető, így amikor eltávolították a 2014-es fekete autó eredeti számát, rendeltek egyet a szürkéhez, amely ugye 2011-es és ezt ragasztották a helyére. Máshol kicsit hanyagok voltak. Bár az úgynevezett súlytábla-matricát szintén megrendelték a szürke autóhoz, és beragasztották a feketébe, a csomagtérben található ügyfélszolgálati matricát, amely egyébként minden VW-csoportos autóban megtalálható, már nem vették meg, helyette hamisítottak egy gyenge verziót a szürke roncs kódjaival, és ezt ragasztották a feketébe. A rövid kódok a színen kívül a fontosabb extrákat is tartalmazzák, de ez a matrica nem számít hivatalos hatósági jelzésnek, így pl. az eredetiségvizsgálaton sem bukik az autó, ha nincs meg.
A következő lépés a motortérben található, gyárilag gravírozógéppel beütött, tizenhét karakter hosszú, betűkből és számokból álló VIN (Vehicle Identification Number), vagyis az alvázszám átütése volt. Itt vegyes a kép, mert bár a szürke roncs-Passat alvázszáma bekerült a fekete autóba, a szakértő szerint a gyári karaktersort kézzel reprodukálták, ami nem sikerült túl jól. A karakterek nem állnak egy vonalban, az E-betű pl. magasabb is mint a többi, de ezt már egy nekem nyilatkozó eredetiségvizsgáló mondta, amikor elküldtem neki az autó 2016. januári erdetiségvizsgálatának fotóit, köztük az alvázszámét. Ezen a vizsgálaton egyébként simán átment a fekete Passat, ekkor helyezhették forgalomba a lopás után.
Azt a lemezszakaszt, ahol az alvázszám található, olyan sikeresen megzömítették, hogy hiába nyilvánvaló a hamisítás, a szakértő még roncsolásos és metallurgiai vizsgálattal sem tudta elővarázsolni a fekete Passat valódi alvázszámát. Az autó hátsó üléssora alatt is található gyári beütésű alvázszám, de a tolvajok erre is gondoltak, itt is zömítették (gyakorlatilag összekalapálták) az acéllemezt, mielőtt szintén amatőr minőségben beütötték a szürke autó alvázszámát. Innen sem lehetett kinyomozni a fekete autó VIN-jét.
Bár a motorszám hivatalosan már Magyarországon sem számít egyedi azonosítónak, azt is kireszelték a fekete autóból, nem is került a helyére másik, ahogy a sebességváltó sorozatszáma sem maradt meg.
Maradtak viszont tanúskodni a további alkatrészek, egyebek mellett a biztonsági öv csatjai, az ajtókárpitok és más alkatrészek, melyekről egyértelműen kiderült, hogy mindegyiket 2014-ben gyártották, ahogy magát a XI. kerületből ellopott fekete autót, nem pedig 2011-ben, ahogy a rommá tört szürkét, amelynek alvázszámát beleütötték.
A szakértő lebontotta az összes ajtóburkolatot, melyeknek belső felületén további gyári matricákat kellett volna találnia, de ezeket szinte hiánytalanul letépkedték. Egyet kivéve, amelynek jobb felső sarkán látható maradt egy ötjegyű szám, ez: 58393. A számtöredék alapján a szakértő a Volkswagen segítségét kérte, így sikerült reprodukálni egy teljes alvázszámot, amely a hanyagul letépett gyári matricához, illetve az ezt viselő alkatrészhez, vagyis tulajdonképpen az egész autóhoz tartozott.
Egy fekete, 2014-es, Highline felszereltségű, magyar piacra gyártott 2,0 CR TDI motoros Passat Variant alvázszáma került így elő. Az ehhez az alvázszámhoz tartozó több oldalas kiviteli és extralista pontosan megfelelt a rendőrségi telepen átvizsgált autó jellemzőinek, ugyanakkor nagyban eltért annak az eredetileg szürke, 2011-es évjáratú autónak a jellemzőitől amelyről Sz. Sándor gyanúsított azt állította, hogy azonos a feketével, de a baleset után egyszerűen vágtak rá egy új tetőt, kicserélték az egyéb sérült karosszériaelemeit, majd ismét forgalomba állították.
Hajas József 2016-os jelentése megállapítja, hogy a 2014. november 15-én történt balesetben súlyos szerkezeti sérüléseket szenvedett MSU-rendszámkezdetű urán szürke Passat nem volt helyreállítható állapotban, helyreállítása nem lett volna gazdaságos. A balesetben elpusztult szürke autó tehát nem azonos a feketével, amelyet 2016-ban lefoglaltak, és ennek az autónak az egyedi azonosítói nem eredetiek, hamisak.
A fekete Volkswagen matricatöredékből rekonstruált alvázszáma alapján tehát feltételezhetően az az autó, amelyet 2015. októberében elloptak egy XI. kerületi utcából és a szürke számaival sikeresen áttolták egy 2016. januári eredetiségvizsgálaton, majd az okmányirodában kamu színváltozást jelentettek be, így az autó ismét forgalomba került, és ez sehol, senkinek nem tűnt fel a nyomozásig.
Hajas szakértő megállapításai annyira kereknek tűnnek, hogy nehéz megértni, miért nem adták vissza eredeti gazdájának a fekete autót rögtön, a 2016. szeptemberi vizsgálatot követően, de tény, hogy nem ez történt. Sőt, a lefoglalt Passat továbbra is a rendőrség telepén állt, majd 2017. nyarán újabb vizsgálatra kérték fel a szakértőt. Az új vizsgálat célja volt pontosan megállapítani azt, hogy a fekete autó minden kétséget kizáróan azonos-e azzal, amelyet 2015. októberében elloptak, illetve, hogy a félig letépett gyári kárpitmatricáról visszanyert azonosítószám-töredéken kívül milyen nyomok alapján állapítható meg, hogy ez az autó lopott – és nem a törött szürke helyreállítva.
Ugyanitt fontos feladat volt azt is tisztázni, hogy a szürke autó hogyan mehetett át a műszaki vizsgán és eredetiségvizsgálaton, miközben korábban a gyanúsított állítása szerint összetörték, majd helyreállították, de nem maradtak benne olyan azonosítók, melyekre támaszkodni lehet.
Nem lehetséges-e, (kérdezi szintén a rendőrség a második vizsgálati megbízásban), hogy a 2011-es szürke autóban azért talált 2014-es alkatrészeket Hajas József, mert azokat a roncs helyreállításakor építették be? További kérdés volt az is, hogy a fekete Passat eredeti gazdája (egyébként lízingelője), aki feljelentést tett autója eltűnésekor, tud-e olyan egyéb azonosítási pontokat, ismertetőjeleket mutatni a szakértőnek, melyek csak a tőle ellopott autóban megtalálhatók és segítenek a nagy kérdés megválaszolásában.
A 2016. januári eredetiségvizsgálat azért kulcsmomentum, mert ennek háttérdokumentációjából kiderült, hogy a vizsgáló megállapította a fekete autó CFF350569-es motorszámának eredetiségét, ugyanakkor és bár kötelező lett volna, a rendszerbe nem töltött fel olyan fotót, amelyen ez a motorszám szerepel, ennek ellenére az eredetiségvizsgáló kijelentette, hogy a motorszám gyári kivitelű. Ez a vizsgálat festékrétegvastagság-mérést is magába foglal, melyen közeli gyári rétegvastagságokat mutatnak. Hogyan lehetséges ez egy állítólag átfényezett autó esetében - kérdezi az igazságügyi szakértő jelentése és pontosan itt van a kutya elásva. Aki ezt az autót eredetiségvizsgáztatta, vagy különösen figyelmetlen volt amikor a fekete Passat került sorra, vagy maga is benne volt a buliban. Más verzió nincs.
A helyzet nagyon hasonló az egy nappal korábban végzett műszaki vizsga kapcsán is. Ott sem találtak problémát az autó motorszámával kapcsolatban, bár a műszakin a motorszám vizsgálata nem kötelező, csak az autó forgalmijában és a nyilvántartásban szereplővel kell egyeztetni.
A szakértő megállapítja, hogy a motorszám eltüntetésének pontos időpontja nem állapítható meg hitelt érdemlően, de a 2016. augusztusi vizsgálaton látott korróziós és egyéb nyomok alapján nagy valószínűséggel az 2016. januári műszaki vizsgán és eredetiségvizsgálaton sem volt már a motoron.
Hajas József megismételt szakértői vizsgálata még ennél is mélyebbre ment. Jelentésében állítja, hogy az autó eredetileg is fekete, nem pedig szürke, nem átfényezett és a karosszérián más javítási nyomokat sem talált. Az autó összes vizsgált alkatrészének gyártási ideje a gumiabroncsoktól, a műanyag alkatrészeken át az elektronikai elemekig és a motoralkatrészekig bezárólag 2014. áprilisa és augusztusa közé tehetők. Emlékezzünk, az autó a papírjai szerint 2011-es!
Az igazságügyi szakértő ezután lebontotta az A oszlop belső burkolatát, amely alatt teljesen gyári állapotokat talált, ellentétben a gyanúsított állításával, aki szerint vágták a tetőt a baleset után. Felfedezte ugyanakkor az első szélvédő cseréjének nyomát, amely szerinte az alatta a bal alsó sarokban lévő vázszám-tábla cseréje miatt volt kiszerelve.
Csakhogy a fekete autó valódi gazdájának pechje volt, mert amikor 2015-ben ellopták tőle a Passatot, abban kevés kilométer volt és kizárólag átlagos ismertetőjeleket tudott sorolni, mint a beltér színeit, egy Belkin telefontöltőt, és a gumiszőnyeget. Sem ezek nem voltak elegendőek az autó visszaszolgáltatásához, sem a tény, hogy a rádió kezelési útmutatója szintén 2014-ben készült. Így a jelentés azzal zárul, hogy a korábban felfedezett, félig letépett matricáról származó gyári alkatrészazonosító szám segítségével visszanyert alvázszámon kívül más nem támasztja alá, hogy a fekete autó valóban azonos azzal, amelyet 2015-ben elloptak az utcáról.
Hiába derült ki, hogy a fekete Passat összes alkatrésze abban az időszakban készült, amelyben a lopott autó maga, és hiába derítette ki a szakértő a lopott autó alvázszámát a matricáról származó számsor alapján, sőt, hiába nem volt egyetlen 2011-es alkatrész sem az elvileg, a papírjai, valamint a gyanúsított szerint 2011-es autón, mindezek alapján nem lehetett kétséget kizáróan megállapítani, hogy a lopott autót találták meg.
A harmadik vizsgálatra tavaly került sor. Ebben Sz. Sándor kifogásainak megfelelően azt kellett megnéznie Hajas József szakértőnek, hogy lehetséges-e, hogy a fekete autó mégis csak a szürke, amelynek a tetejét cserélték. Ehhez részben olyan mértékben kellett volna szétbontatnia az autót, amelyhez a telepen lehetősége és eszközei nem voltak, így nem is bontotta elemeire a Passatot. Azt ugyanakkor megállapította, hogy a B-oszlopok belső kis felületein valóban eltér a gyáritól a festékvastagság, a küszöbökön elhelyezett azonosítók nem olvashatók tökéletesen, de 2011-es gyártási időre utalnak.
Az újabb vizsgálat alapján nem kizárható, hogy a Passat bizonyos karosszériaelemeit cserélték, de nem ott, ahol Sz. Sándor gyanúsított állította, vagyis nem úgy, ahogy a szürke javításához szükséges lett volna. Sokkal inkább arra utaltak ezek a beavatkozások, hogy a fekete autón lecseréltek néhány olyan elemet, amely a vázszámot tartalmazta. Ismét megállapította azt is, hogy a motorszámot, sőt a váltó sorozatszámát kiköszörülték. Cserélték még a hátsó lámpákat, a kárpitokat 2011-ben gyártották, de az utóbb felsorolt alkatrészek mindegyike könnyen cserélhető és az autó zöme, így a műszercsoport és a motorvezérlő elektronika is 2014-ben készült. Ez utóbbit Hajas József számítógéppel is kiolvasta, megtalálta benne a 2011-es szürke Passat vázszámát, ami újabb ellentmondás és manipulációra utal.
És, hogy mégis hogyan került vissza Sz. Sándorékhoz a lefoglalt Passat? Először a Budapesti Rendőr-főkapitányságnak írtam, hátha megkérdezik a nyomozást végző, és Hajas Józsefet kirendelő XVI. kerületi kapitányság bűnügyi osztályát. A válasz szerint a nyomozást lezárták és az anyagot továbbadták az ügyészégnek. A Fővárosi Főügyészség válasza fekete pecsét egy nagyon mocskos ügyön, idézem:
Tisztelt Zách Dániel!
A kérdezett ügyben a Budapesti XIV. és XVI. Kerületi Ügyészség 2019. március 29. napján megszüntette a nyomozást arra figyelemmel, hogy a jelentős értékre elkövetett lopás bűntette és egyedi azonosító jel meghamisításának bűntette miatt gyanúsítottként kihallgatott két személlyel szemben kétséget kizáróan nem volt bizonyítható, hogy a bűncselekményeket ők követték el.
A határozat ellen sem a gyanúsítottak, sem a védőik, sem a sértett nem jelentett be panaszt.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.