- Magazin
- Közélet
- Használt autó
- toyota
- toyota gt86
- autóvásárlás
- roncsbörze
- autójavítás
- autóbaleset
- sérült autó
Újszerű autó a roncsbörzéről
Tegyük fel, hogy ott állok Balassagyarmaton, mondjuk holnap este, 6,1 millió forinttal a kezemben, a hátam mögött Józsival, a tréleressel. Lassan begurul a litván rendszámú autó a parkolóba, ahová megbeszéltem a találkozót a nepperrel. Elborít a vásárlási agybaj, leszámolom a pénzt a hároméves Toyota GT86-ért, és már viszem is haza. Ha mindez lezajlott volna, én sem szeretnék olyan üzeneteket kapni, amelyben bemutatják az autó múltját.

Ezt az egészet elrendezhetnénk annyival, hogy tisztázzuk: joga van-e mindent tudni egy használtautó-vásárlónak, ami a kiválasztott autóval korábban történt? További kérdés: gazemberség-e újszerűként hirdetni egy olyan autót, amelyről tavaly márciusban az alábbi fotók készültek, és ezen az oldalon közölték őket.
A Copart árverező cég, 1982-ben alapították, 187 ezer jármű szerepel az adatbázisában és három éve 1,45 milliárd dollár bevételt termelt a tevékenységével. A sérült vagy roncsautók nemzetközi kereskedelme óriási üzlet. Az USA-ban nemcsak azok az autók számítanak roncsnak, amelyek ablakig vízben álltak a hurrikánszezonban, de azok is, amelyek hagyományos balesetben törtek össze. A képeken szereplő Toyota GT86 2017-es gyártású, mindössze 18 ezer mérfölddel balesetezett, kinyílt a jobb oldallégzsák, illetve a függönylégzsák, sérült a sárvédő, kiszakadt a teljes jobb első futómű.
Hogy mindez a karosszéria fő tartóelemeit mennyire érintette, elhúzódott-e a torony, esetleg deformálódott-e a karosszéria ezen része, az teljesen homályos, nincs róla leírás a Copart honlapján. Az autóért ebben az állapotában mindössze 4150 dollárt (kb. 1,2 millió forint) adott valaki a tavaly márciusi árverésen, majd májusban, amikor még mindig viharvert, de már működőképes, indítható és gurítható volt a Toyota, 7100 dollárért cserélt gazdát ismét, ami a jelenlegi középárfolyamon számolva 2,1 millió forint.
Valaki már itthon is meg akarta venni, ugyanis éppen eladásra hirdetik. Amikor olvasónk tanácsára én is jelentkeztem az alábbi Használtautó.hu-s hirdetésre, az autó mostani eladója sms-ben elküldte az alvázszámát. Az amerikai árveréseket megjárt Toyota és ez itt, egy és ugyanaz.
Te ne járj így, kérdezz le a TotálKárral!
A TotálKár kártörténeti szolgáltatás az utóbbi húsz év magyarországi káreseményeiről ad tájékoztatást a vásárlása kiszemelt autó alvázszámának megadásával. A szolgáltatás adatbázisában a kárrendezési folyamat során keletkező kárkalkulációs információk szerepelnek. Ha a TotálKárban van adatlap, annak a lekérése 3990 forintba kerül, ha nincs, akkor a lekérdezés ingyenes. Kezdhetjük? Kattints ide!
A különbség elég szembetűnő, egyúttal a cikk elején feltett kérdésekre is megkaptam a válaszokat. Egyrészt a mostani eladó elárulta, hogy a Toyota sportkupé az Egyesült Államokból származik, azt is, hogy a jobb első sárvédőjét cserélni kellett egy sérülés miatt, azt viszont hozzátette, hogy a sérülés nem volt komoly, mechanikai elemeket nem érintett. Vagyis szerinte a vevőnek nem kell tudnia, hogy a GT-nek kiütötték a jobb első futóművét, és a lökhárítók is leszakadtak. Elmondása szerint az autón litván rendszám van, de az már nem derült ki, hogy miért takarta le mindkettőt a fotózáshoz.
Újszerűként hirdeti a Toyotát, akár át is hozza nekem Balassagyarmatra, ha valóban szeretném megvásárolni. Kecsegtető ajánlat. 6,1 millió forintért nem lehet ilyen korú, mindössze hároméves GT86-ot találni a tizennyolc meghirdetett példány közt. A legolcsóbbért 4,7 milliót kérnek, de közel százezer kilométer van benne, és öt évvel idősebb. Az árban a miénkhez közelebb eső autó 2013-as, magyar rendszámos, de abban is százezer kilométer van már, így nem releváns az összehasonlítás.
A fekete GT86 törött állapotában készült fotókat megmutattam Szendrei Józsefnek, a márkaspecialista ToyoTeam Garage vezetőjének is, aki szerint nem lehet pontosan látni, hogy valóban sérült-e a balesetben az autó jobb oldali rugótornya, vagy sem, bár a jelek biztatóak, talán megúszta az autó. Élőben kellene látni, hogy vannak-e egyéb sérülései a karosszériának. Nem ártana egy műszeres diagnosztika sem annak eldöntésére, hogy minden elektronikus rendszer rendben működik-e, például kerültek-e új légzsákok a régiek helyére.
Ahogy az elején írtam, tulajdonképpen mindegy, sikerült-e teljesen eltüntetni a GT86 korábbi sérülésének nyomait vagy sem. Az is mindegy, hogy olcsóbb, mint a hasonló autók, de tudom, hogy sokan ezt nem értik és azt gondolják, ha valami olcsóbban meg lehet venni, azzal kapcsolatban ne várja el a vevő, hogy minden rendben legyen vele. Ez óriási tévedés. Mindenkinek joga van tudni, hogy amiért fizet, pontosan milyen tulajdonságokkal bír és ehhez szorosan hozzátartoznak a korábbi vagy jelenlegi műszaki hibák és igen, a baleseti előélet is. Amikor ezeket letagadják, elmaszatolják, vagy meg nem történtnek tekintik, ott be akarják csapni a vevőt.
Hát, így nem vettem 6,1 millióért keveset futott Toyota GT86-ot.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
