2020.05.08. 15:43 Módosítva: 2020.05.08. 21:03

"Ilyen autót minek idehozni? Alapból egy hulladék, vagy az a cél hogy 20 percig fikázzák, mert akkor bejött." - írja valaki a MűhelyPRN 56. epizódjának kommentfolyamában. Sokan, sokféleképpen értelmezik hetente jelentkező műsorunk üzenetét, valaki például feljelentette Balázst, a huszonkilenc éves Mercedes gazdáját az autó állapota miatt.

DSC00866

A négy évnél idősebb autókat kétévente műszaki vizsgáztatni kell, és az ellenőrzések szinte ugyanúgy zajlanak, mint a Totalcar MűhelyPRN néhány mozzanata, melyet hetente láthattok a felületeinken. Nem véletlenül találtuk ki több mint egy éve, hogy készítünk egy műsort, amely a használt autók mocskos titkait tárja fel. Az egyik titok, hogy az érvényes vizsga nem egyenlő a hibátlan állapottal.

Nézők százezrei figyelik Csaba és Bálint, vagyis az Avalon szerviz szakembereinek munkáját, illetve azokét a gurukét, akiket véndégszereplőként hívunk, hogy egy-egy fontosabb, különleges, vagy emlegetett típusról a lehető legtöbb általános érvényű megállapítást tehessük. Szórakozunk, megismerjük az autó gazdáinak gondolatait, de mindig tanulunk valami újat. 

Néhány hete Sághi Iván, a magyarországi Mercedes-közösség elismert tagja átvizsgálta Balázs 1991-es Mercedes 200D (W124) típusú autóját. Az Iván és a többiek nyomában járó kamera megmutatta az autó karosszériáján látható hatalmas rozsdanyomokat, a motor, illetve a váltó környékén tapasztalható olajszivárgásokat, illetve azt, hogy a futómű és a fékek sincsenek jó állapotban. A 200D tragikus volt, de annak is ígérkezett, Balázs azért jelentkezett a műsorba, mert szerette volna láttatni, hogy ilyen is van. 

Rengeteg támadást kapott a kommentelőktől, sokakat kitiltottunk, mert személyeskedtek, sértegették, és erkölcsi ítéletet mondtak a rossz műszaki állapotú Mercedes gazdája fölött. A műsorunk nem erre való, ezért kérjük, hogy észrevételeket legfeljebb kulturált formában tegyetek, ellenkező esetben kénytelenek leszünk moderálni. 

A MűhelyPRN egyik nézője április 11-én bejelentést tett a Pest-megyei rendőr-főkapitányságon a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértés miatt. A beadvány szerint a Totalcar videójában bemutattak egy rendkívül balesetveszélyes személyautót (Balázs Mercedesét - a szerk.) és nem a hangzott el, hogy a műsor készítői megtették a szükséges lépéseket a feltárt műszaki hibák okán. 

A rendőrségen is megnézték az ötvenhatodik MűhelyPRN-epizódot és megállapítottak néhány dolgot. A KRESZ ötödik paragrafusának második bekezdése szerint a jármű vezetője, mielőtt elindul a járművel a telephelyről, köteles a kormányberendezés, a fék, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek), rendszámtáblák meglétét, állapotát - az adott körülmények közt indokolt módon ellenőrizni

Kell-e most vizsgáztatni az autót?

Március közepén írtunk arról, hogy a koronavírus-járvány idején fennálló vészhelyzetben nem kötelező meghosszabbítani a lejáró személyes okmányok érvényességi idejét. Bár sokan inkább a személyi igazolványra asszociálnak, a forgalmi engedély is ebbe a körbe tartozik, amiről állásfoglalást kértem és kaptam az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól. Közben vidéken lazítottak a korlátozásokon, illetve kiderült, hogy a műszaki vizsgákat csak a magánszemélyek halogathatják, a cégautókat nem lehet lejárt forgalmival használni. Mivel néhány hete levelet kaptunk a Magyar Műszaki Vizsgaállomások és Vizsgabiztosok Szakmai Testületétől is, megkerestem a Magyar Biztosítók Szövetségét azzal kapcsolatban, hogy fizet-e a biztosító, ha egy lejárt műszakis autó okoz kárt. A Mabisztól szerint a társaságok a kormányrendeletnek megfelelően érvényesnek tekintik a magyar állampolgárok autóinak műszakiját, így ők bízhatnak a kárrendezésben akkor is, ha a dátum szerint lejárt a vizsga. Ez a rendelkezés csak hazánkban érvényes, és a vészhelyzet idején, illetve annak elmúltától számított tizenöt napig. A fentiekből nem következik, hogy nem érdemes műszakiztatni az autót, hiszen jobb, ha legalább ott kiderül, ha nem fog a fék, esetleg lóg a futómű.

Mint írják, minden más, a műszaki állapotra vonatkozó vizsgálat speciális ismereteket igényel, mellyel a járművezetőnek nem kell rendelkeznie. A videofelvételen szereplő hiányosságokat ilyen speciális ismeretekkel rendelkező szakemberek, a jármű alapos megvizsgálása során állapították meg, ezt megelőzően a járművel a szervizbe történő közlekedéskor ezekről Balázs nem tudhatott. 

A Mercedes gazdája nem követett el szabálysértést, amikor autójával közlekedett, és a rendőrség a videó alapján nem látta bizonyítottnak, hogy használta az autót, miután közölték vele a hibákat. A bejelentést elutasították, a vizsgálatot lezárták.

Az öreg 200D műszakija augusztus végén jár le, és bár azt mondtam az epizód végi narrációban, hogy nem érdemes megjavítani, bontóban a helye, az ilyesmi a szerkesztő álláspontja, nem utasítás az autó gazdájának. Balázs családtagjai autóértő emberek, és mint a feljelentés kapcsán küldött levelében írja, az első futómű nagy része már fel is van újítva, egy kiadós futómű-beállítással megspékelve. Lassan a hátsó futómű jön, a fékrendszert pedig már megjavították. A két rosszabbik ajtóból épp most készül cseredarab, Balázs augusztusban lakatoltatni fogja az autót, ezután viszi majd el a következő vizsgára. 

A jó műszaki állapot a baleset- és lerobbanásmentes közlekedés kulcsa, de ebbe az irányba kanyargós út vezet. Mindig lesz aki rossz néven veszi majd, ha autójáról kemény megállapításokat teszünk, mások hozzászólóként fejezik ki nemtetszésüket, de a nézők többsége érti, hogy az autó bonyolult műszaki rendszer, állapotának áttekintéséhez komoly tudás és eszközök szükségesek, így a tulajdonosoknak költeniük kell az állapot fenntartására, a használtautó-vásárlók pedig kockáztatnak. A másik út a vásárlás előtti átvizsgálás és a mérlegelés, majd tulajdonosként a feltárt hibák elhárítása. Ezekhez adunk támpontokat a MűhelyPRN-nel, nem rendőrségi bejelentésekhez.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.