Ahhoz képest, hogy egy kivételével az összes itt szereplő autó a Fiat 124 enyhe átdolgozása, zavarbaejtő a kínálatuk. Csak típusból nyolc van, ha pedig hozzáveszem az altípusokat, tényleg összeakadnak az agytekervényeim, pedig a nagyon ritka, keresztben motorozott-kasznizott változatokat nem is vettem a készletbe, csak mutatóba akad belőlük egy-kettő. Lehet bogarászni, díszlécpatent-náculni, indexfetisisztáskodni, itt az összes, rendszerváltás előtti, lényeges modell. Boldog ötvenedik születésnapot Lada!
Ez volt a Lada eredetije, az 1966-ban bemutatott, majd 1967-ben Év Autójává választott Fiat 124. Még egy régebbi fajta nyomórudas, 1,2-es, de szintén 60 lóerős motor, négy tárcsafék, kis lökhárítóbabák, kiálló, gombos kilincsek. 1974-ig készült, abszolút korszerű autó volt akkor
VAZ-2101, a legelső Lada 1200, belső piacokon Zsiguli. A szovjetek sok módosítást kértek a Fiat-eredetihez képest, például az olaszoknál a polcon heverő, további fejlesztésekre alkalmas, 62 lóerős OHC-motort, vasbetétes hátsó dobfékeket, hidraulikus kuplungot, 8 mm emelést, erősebb hátsó hidat, erősített első futóművet, módosított futóműbekötési pontokat. Ennyi csak a lényege annak a 800 átalakításnak, amely az 1970-82-ig gyártott, hozzánk 1971-től érkező típust érintette
Még mindig az Ezerkettes, de ez már a modellfrissített változat, amiben aludekor helyett fautánzatú betét volt a műszerfalon, piktogramosak lettek a visszajelzők, s a színválaszték is megváltozott. Ezek a kocsik már nem voltak olyan finomak és jó minőségűek, mint az 1974-ig, az olasz minőségellenőrök gyári jelenlétéig gyártott koraiak
A VAZ második típusa, természetesen ez is teljesen olasz fejlesztés - kombi 1200-es, azaz VAZ-2102-es. A típus megkapta a torinói Fiat 124 Familiare farrészét és átalakítható üléspadját, kvázi egy az egyben, más komoly változtatás nem esett
1971-től 1985-ig gyártották a 2102-est, igaz, sokkal szerényebb darabszámban, mint a szedán 2101-est, mert a piac gyomra eleinte nem akarta bevenni a kombisággal burkoltan együtt járó melósautó-jelleget. Ma emiatt értékesebb, mint a szedán, de jóval ritkább is, hiszen az a kevés vevő, aki mégis ilyet választott, hamar rájött, mennyire praktikus és rommá használta mindet
Talán a legszebb Lada a még az olaszok által tervezett 2103-as, azaz az 1500-as. 1973-tól gyártották, de a magyar piac csak 1975-től jutott hozzá. Új motorblokk-öntvény is kellett az 1500 köbcentihez, ami 14 milliméterrel magasabb a small-block 1200-esnél. Műszakí újítás volt az Ezerketteshez képest a fékszervó, az önbeállós hátsó dobfék, illetve (a legkorábbi autókat leszámítva) az elektromos hűtőventilátor
Több króm, több lámpa, több műszer, több lóerő (62 helyett 75) az 1500-ösön. Sportos, elegáns kinézetével rendes presztízsjárműnek számított a hetvenes években, ázsiója nagyjából egy mai, vadonatúj Audi A6-oséval volt egy szinten. Ma is a legkeresettebb Veterán-Lada
Lényegében az első 1300-as, azaz a VAZ-21011 volt az első frissítési kísérlet az 1200-as eredeti receptjéhez képest. Végig gumibetétes lökhárítók a babás ütközők helyett, geometrikusabb hűtőmaszk, lapos indexburák, s mivel a motort is felfúrták 1300-asra (amely így 67 lóerős lett), ezért tettek a homloklemez aljába további hűtőnyílásokat. Nem volt igazán érezhető a nagyobb motor, a minőség pedig lejtőnek indult, ezért nem is lett különösen vágyott modell
1974-től gyártották az 1300-ast, amely hátulról is megkülönböztethető az eredeti 1200-astól, mert a C oszlopán szellőzőkilépő van, a fényvisszaverőit pedig beköltöztették a lapos felületű hátsó burákba, hogy maradjon hely a tolatólámpának. Az utastérben fautánzatú betét, már nem kürtgyűrűs, hanem dudagombos kormány, fekete műszer, piktogramos visszajelzők
VAZ-2106-os, azaz 1600-as Lada. Az autó, amelynél még a 2103-as (1500) szörnyűséges hedonizmusára is megpróbáltak rátenni egy merőkanállal. A big-blockba itt már nem az 1200-as, hanem az 1300-as nagyobb dugattyúit tették, ezért az 1,6 literes lett, 78 lóerős és jóval nyomatékosabb, a fényszórókat műanyag, modernebbnek gondolt keretbe foglalták, a kisebb, egyszerűbb hűtőmaszk olcsóbban gyártható lett, bent pedig megjelent a teli plüss ülés és a cirádás betét a kormányon
Hátul is hosszabb és többfelé tagolt az 1600-as lámpája az 1500-asénál, s benne van a tolatófény is. A nagyobb lökhárítókon kiugróak a gumibabák, az oldaljelzők pedig erősen amerikás hangulatúak. 1976-tól 2006-ig gyártották, eleinte jó, később egyre romló, majd végül borzalmas minőségben. Mire a gyártást leállították, az első példányai veteránkorba léptek
A Nivát már teljesen a szovjet mérnökök találták ki, igaz, a meglévő, olasz származású fődarabok felhasználásával. A VAZ-2121 igazi úttörő autó, a mai kis SUV-k elődjének is tekinthető lenne, ha nem lenne olyan pokolian jó terepjáró is egyben (és nem szkanderezne ezért a címért a Suzuki LJ is). Egy kombi 1200-as merev híd hátra, egy kombi 1200-as diffije előre, közéjük egy saját tervezésű központi diffi, az orrba pedig egy nyomatékosabbra hangolt 1600-as blokk. A merevség érdekében kétajtósra rövidítették a Lada-padlót, a praktikusság érdekében kombiszerű farrésszel látták el
Bár már 43 éve annak, hogy bemutatták, s bár nem is valami megbízható (pláne az újabbak), a Niva annyira jól tudja a "jó fűtésben, szárazon megúszni a legdurvább terepet"-műfajt, hogy ma is keresett autó, még mindig gyártják. Azóta persze rendkívül sok változáson átesett, már nem is Nivának, hanem Lada 4x4-nek hívják és 1,7 literes, befecskendezős motor hajtja, de a lényeg ugyanaz. A képen egy Ausztriába szánt "AustroTaiga"-kivitel, még a régi, fekvő hátsó lámpás szériából
VAZ-21013, amely pont úgy néz ki, mint az 1300-as (azaz a VAZ 21011), de az alapkivitel 1200-as motorja van benne, s 1200s-nek hívták. 1977-től 1988-ig készült, először csak afféle frissített verzióként a '82-ig gyártott klasszikus 1200-as mellett, majd később átvette az alap-Lada szerepét
Mivel minden megoldása megegyezik az 1300-aséval (tolatólámpa, C oszlopi szellőző, gumicsíkos lökhárítók, fautánzatú betétek és fekete műszer)
Mivel az összes Fiat-alapú Lada-motor az összes Fiat-alapú Lada váltóra lényegében kicsavarom-becsavarom stílusban rátehető, ezért az ide-odapakolós trükköt a szovjet mérnökök sem szalasztották el. Így alakult, hogy a még bőven gyártásban levő VAZ-2103-as (1500) és VAZ-2106-os (1600) mellett megjelent az előbbi motorjával, s az utóbbi kasznijával készülő VAZ-21061, azaz az 1500s típus is
Kívülről megkülönböztethetetlen az 1600-astól, az oldaljelző Lada-plakett az exportkivitelt jelzi, ha itt prizma van, akkor belpiacos. De - hogy permutáció ne maradjon kihasználatlanul - lett még a típusból 1300-as motorral szerelt 21063-as is...
Ránézésre egy új korszak kezdetét jelentette 1980-ban a kocka 1300S, azaz a VAZ-2105, ám a szögletesebb vonalak alatt a régi Fiat-technika lapul. Jelentős újítás, hogy a motor szelepvezérlését már nem kétsoros lánccal, hanem fogazott szíjjal oldották meg, bár sokkal csendesebb ettől még nem lett a blokk
A nálunk 1982-től forgalmazott kocka-Ladába már biztonsági kormányoszlopot, állítható magasságú fényszórókat, belülről állítható tükröket és kettő helyett háromkaros szellőzésszabályzást tettek. Nem sikerült a modernizálás, általános vélekedés szerint a kereklámpások jobb autók. Nyugaton ezeket a kocsikat Riva és Nova néven árusították. 2010-ig készült a széria
Ismét a számmisztikai kézikönyvekben lapozgattak a mérnökök, amikor vakító fény gyúlt az agyukban - tegyünk másfél literes motort az 1300S-kaszniba! Így keletkezett a hibrid VAZ-21053
Csak az élesszeműek veszik észre, hogy ezen az 1300-ason hátul, oldalt 1500-as felirat van. Hetvenöt lóerő azért már vitte rendesen a kockát
1982-ben jó ötletnek tűnt egy Mercedes-jellegű rácsot biggyeszteni a kocka-kaszni orrára, a hozzávaló, szintén erősen mercedeses motorházfedél-domborítással. A végtermék, a Lada 1500L, azaz a VAZ-2107 nem is nézett ki rosszul, bár ebben segítették a krómozott, nem pedig festett lökhárítók is
A 2107-es 1500-ösbe változtatás nélkül emelték át a régi 2103-as 1500-as hajtásláncát, tehát itt még a motort sem alakították át fogazottszíjas vezérlésűvé. Talán emiatt is lett kedveltebb az autó, bár hozzájárulhatott, hogy az 1500L belső tere is igényesebb volt a vele párhuzamosan futó kisebb, 1300-as kockáénál
Nem tudni, hogy a Poluxszal, vagy a török Tofas tervezőivel konzultáltak-e Togliatti mérnökei, amikor az 1300-ast több frissítés után a vélt nyugati ízléshez ficamították. Mindenesetre a nagy hókotró és az Ezeréves Sólyom-betét a faron csak egy 1200-esből származó, gyengébb mechanikát rejteget
Ez itt a Lada Nova Junior, a legkisebb, 1200-es Lada-motorral szerelt kocka, azaz a VAZ-21051, hogy szakszerűek legyünk. Talán Nyugaton úgy gondolták - ha már úgysem erős, akkor nem fog feltűnni még néhány lóerőnyi deficit?
Ugrás következik a számozás rendszerében, méghozzá Michael J. Fox stílusában, ugyanis az 1984-ben tök új kocka-1300 kombijánál egy régi gyári kódot vettek elő: ez a VAZ-2104-es. A magyarázat szinte kézenfekvő: a 2104-es eredetileg a 2103-as 1500-ös kombija lett volna, azaz a negyedik, egyben utolsó típus, amit az olaszok terveznek a szovjet népnek. De azt a modellt végül elvetették, s egy kombinak szánt kód megmaradt
Ha nem 1984-ben jelenik meg, hanem hat évvel korábban, még talán rá is harapott volna az exportpiac a kombi kockára, de a nyolcvanas évek elején ez a kinézet már menthetetlenül ósdi volt. Hát még a beltartalom. Ennek ellenére a 2104 sokáig húzta, csak 2012-ben vették ki a gyártási programból
Újabb itt-a-motor-hol-a-kaszni játék Togliatti mérnökeitől - fondorlatos logikájuk nyomán az 1500-ös motor is megtalálta a helyét az 1300-as kombi orrába - ez lett a VAZ-21043-as típus. Azaz altípus
Ha ez a súlyos VAZ-kód kutyulás nem lenne, a 21043-ast simán felfoghatnánk úgy is, mint egyazon típus több motorral készült változatainak egyikét, ahogy a nyugati autógyártók is csinálták. Hozzánk eleinte csak az 1300-asok jutottak el a kombiból, egy ilyen 1500-as nagy csoda lett volna a rendszerváltás előtti években
A Samarával elérkeztünk a Fiat-korszak végéhez a Lada történetében. A belső tükrön és a kipufogóleömlőn kívül ennek az autónak semmi köze a korábbi Ladákhoz, hiszen keresztben elhelyezett orrmotoros és elöl hajt. No meg - nem a Fiat tervezte a szovjeteknek, hanem a Porschénél rendelték meg, bár ebbe azért jobban belepiszkáltak végül
A Samara, azaz a VAZ-2108 formája 1976-ban már nagyjából készen volt a Porschénél, 1979-ben már futottak a prototípusai a Szovjetunióban, de a sok gyerekbetegség miatt csak 1984-ben mutatták be a világnak, amikorra elavult lett. Egy kiváló motor, tűrhető futómű, ijesztő kormányzás és hihetetlenül silány utastéri műanyagok jellemezték az alapjaiban véve jól kitalált kocsit