A villanyautós rali csak most kezdődik
Szemben a korábbi e-mobilitás pályázatokkal, idén a megnyitást követő napon már elfogyott a keret. Ám a történet nem ér véget, még az is lehetséges, hogy a tervezettnél több pénzt tud odaítélni a minisztérium.
2020. június 15-i nyitással hirdetett pályázatot az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) „Megfizethető árú elektromos gépjármű és segédmotoros kerékpár (robogó) beszerzésének támogatása”. Mivel 2016-ban és 2018-ban volt már hasonló pályázat, a meghirdetés ténye és időpontja nem okozott meglepetést, annál nagyobb követ dobott a hazai elektromos autózás vizébe az új pályázat tartalma, a korábbiakhoz képest ugyanis átalakították a feltételrendszert. Egyrészt meghatároztak felső értékhatárt (15 millió Ft), tehát az igazán drága autók vásárlóit már nem támogatja a minisztérium. Ennél nagyobb hatása van azonban a 11 millió forintos közbülső értékhatár meghúzásának, az ez alá beférő modelleket ugyanis a korábbinál jelentősen magasabb összeggel, akár 2,5 millió forinttal támogatja az ITM.A meghirdetés pillanatában ezt még viszonylag kevés típus tudta teljesíteni, ám ahogy az várható volt, az importőrök reagáltak, megindult az árverseny az elektromos autók piacán.
Állami támogatással megvehető elektromos autók 2020-ban
Összegyűjtöttük, hogy mely típusok jogosultak az akár 2,5 milliós támogatásra, és melyeknél várható árcsökkenés, hogy bekerüljenek a támogatott körbe. Egy dízel SUV helyett így már megérheti egy villanyautó!
Eredetileg nagyjából 1200 jármű beszerzését tervezték támogatni, ám mindössze másfél nappal azután, hogy megnyitott a beadásra szolgáló elektronikus felületet, már 2000 felett járt a pályázatok számlálója, így a befogadást lezárták. Ilyen korábban még nem fordult elő, mert bár eddig is hamarabb merültek ki a támogatási keretek, mint a rájuk szánt kétéves ciklus, de ez minimum hónapokig tartott, nem egy napig. Az, hogy ilyen sokan tudtak ennyire gyorsan reagálni, nagyrészt annak köszönhető, hogy a pályázat első lépése egyszerű, felhasználóbarát. Az űrlap kitöltéséhez és a csatolmányok összeszedéséhez nem kell pályázatíró cég, sőt az autókereskedésbe sem kell elmenni, mert a pályázáshoz nem szükséges konkrét autót választani.
Az űrlapon csak a beszerezni tervezett elektromos gépjármű és/vagy elektromos robogó bruttó vételárát kell feltüntetni, ami a forrásaink szerint a gyakorlatban azt jelenti, hogy itt jelzi a pályázó, a 11 milliós határ alatt nézne körül, vagy taxisként elnyújtózna 15 millióig. Van harmadik lehetőség is, de a Villanyautósok lapon indított önkéntes felmérés eredménye szerint csak a pályázók 1%-a választotta magánemberként a 11-15 millió közötti, félmillió forinttal támogatható ársávot. Hivatalos adatok azonban még nincsenek, ugyanis 15 munkanapja van az elbírálónak, hogy értékelje a pályázatot, ami cikkünk megjelenésekor még nem járt le. Ekkora mennyiség mellett amúgy is meglepő lenne, ha ezt tartani sikerülne, ráadásul a döntést követően még további hivatalos köröket fut meg az információ, mire július 20-tól kiküldik az első Támogatói Okiratokat. Ez az a dokumentum, melyet a sikerrel pályázók kapnak a támogatás mértékéről, és a történet itt válik igazán érdekessé.
Mivel a pályázaton nem kell típus megjelölni, ezért természetszerűleg a Támogatói Okirat sem tartalmaz mást, csak a személyes (vagy céges) azonosító adatokat, és a támogatás összegét. Azaz ez olyan, mint egy 2,5 millió forintos váltó, mellyel a hatályba lépést követően 90 napig fizethet a jogosult valamelyik kereskedőnél. Bár az idézett Villanyautósok felmérésben a többség tudott típust választani, csak 15% jelezte, hogy már meg is rendelte azt, a válaszadók fele viszont nem döntött véglegesen, sőt 16% még egyáltalán nem tudja, mit vesz majd. Márpedig kínálat van, a pályázati feltételek megismerése után átrendeződött piacon most ezek a típusok elérhetők:
Típus | Alapár | Megjegyzés |
Smart EQ Fortwo | 7 250 430 Ft | Cabrio változatban is |
Smart EQ Forfour | 7 440 930 Ft | |
Peugeot e-208 | 10 230 000 Ft | |
Mazda MX-30 | 10 390 900 Ft | |
Opel Corsa-e | 10 490 000 Ft | |
Mini Cooper SE | 10 500 000 Ft | |
Nissan LEAF 40 kWh | 10 690 000 Ft | |
Peugeot e-2008 | 10 790 000 Ft | |
Renault Zoe Z.E. R110 | 10 899 000 Ft | Állandó kedvezmény az R135 modellre is |
Kia e-Niro 39 kWh | 10 899 000 Ft | |
Hyundai Ioniq electric | 10 999 000 Ft | |
Hyundai Kona electric 39 kWh | 10 999 000 Ft | |
Honda e | 10 999 000 Ft | |
Volkswagen e-Golf | 11 640 000 Ft | |
DS 3 Crossback E-Tense | 12 890 000 Ft | |
Hyundai Kona electric 64 kWh | 12 999 000 Ft | |
Kia e-Niro 64 kWh | 13 049 000 Ft | |
BMW i3 | 13 109 998 Ft | |
Nissan e-NV200 Evalia | 14 100 000 Ft | |
Nissan Leaf e+ | 15 190 000 Ft | |
Fiat 500e | ? | Ősztől kapható |
Volkswagen ID.3 | ? | ~10,5 millió Ft a megcélzott alapár |
Bár a magánvásárlók figyelmére a 11 milliónál drágább típusok valószínűleg nem számíthatnak, a taxisok 15 milliós határig pályázhattak akár 55%-os támogatásra, és ebből úgy tűnik, a Kia e-Niro nagyobb hatótávú, 64kWh akkumulátorral szerelt változata kerül ki győztesen, a Villanyautósok felmérése szerint. Hogy a valóságban mely típusok aratnak majd, azt legfeljebb őszre tudjuk meg, az autókereskedők tehát dolgos nyárra készülnek. Nyílt hétvégék, reklámkampányok várhatók, hogy a sikeres pályázók közül minél többen ismerhessék meg a portékát, és amíg esély van rá, hogy valaki Támogatói Okirattal a kezében érkezik a szalonba, a listaárakat sem emelhetik 11 millió fölé.
Importőri oldalról tehát még nem tudnak konkrét vásárlásokról beszámolni, viszont az egyik, elektromos piacon új belépő gyártótól azt mesélik, náluk többen érdeklődtek a kedvezményről azután is, hogy a pályázati létszám betelt. Könnyen lehet, hogy ez a kétezer pályázó olyanokból kerül ki, akik már most is villanyautósok, vagy a közeljövőben tervezték a beszerzést, így ugrásra készen várták az új pályázati kört. Ezzel szemben a felkészületlen, mezei érdeklődők ebben a pillanatban csak a pályázat hatására lecsökkent listaáraknak örülhetnek.
Azt is elmondták iparági forrásaink, hogy a pályázaton támogatni tervezett 1200 elektromos jármű a magyar piacon tulajdonképpen nem tekinthető óriási számnak, ennyit valószínűleg támogatás nélkül is el tudnának adni egy évben, ráadásul a koronavírus hatásai miatt vannak olyan típusok, melyekből raktárkészlet van. Egyébként a megrendelést követő egy évben kell az ügyletet lezárni a pályázat szabályai szerint, tehát amelyik márkánál várni kell néhány hónapot az autóra, azok sem maradnak ki. Annak ellenére, hogy a pályázat beadásához még nem szükséges a kereskedők részvétele, több importőr is megerősítette, hogy már most tapasztaltak mozgást a szalonokban. Korábbi tapasztalatok szerint az elektromos járművek nagyjából 70%-a Budapesten és környékén állt forgalomba, ám most vidéki városokban is érezhető volt az érdeklődés, tehát ez az arány javulhat.
Megkerestük az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is, de még tart a beérkezett pályázatok kiértékelése, így nem tudtak konkrét adatokkal szolgálni. Sokatmondó azonban, hogy a minisztérium sem vak az események alakulására. Azt írták, hogy az összes pályázat értékelése után látják majd, mekkora a valódi, támogatható igény, és nyitottak arra, hogy ha ez nagyobb, mint az előzetesen meghirdetett keret, akkor további forrásokat vonjanak be. A vásárlói igények és a szakmai javaslatok figyelembevételével folyamatosan felülvizsgálják a pályázati rendszert, tehát elvi akadálya annak sincs, hogy újra megnyissák ezt pályázatot, vagy másikat írjanak ki. Azonban csak a rendelkezésre álló források erejéig tudnak nyújtózni, márpedig ezek ügyében vagy a miniszterelnöki kabinet, vagy akár a teljes kormány az illetékes, így a pályázatot kiíró ITM nem bocsátkozhat ígérgetésbe.
Ezek szerint az forgatókönyv sem kizárható, hogy amikor a beérkezés sorrendjében feldolgozott pályázatokkal elérnek ötmilliárd forintig, akkor továbbiakat már nem támogatnak akkor sem, ha időben leadták és érvényes. De ne legyünk borúlátók, korábbi hasonló esetekben már volt példa forrásbővítésre, az ITM célja most is az, hogy legalább a már beadott és érvényes pályázatokat támogassák, így akár 2000 új villanyautóval és robogóval bővülhet a hazai gépjárműpark a következő hónapokban. Ez persze még mindig nem forradalmi változás a közlekedésünk egészét nézve, de minden lépés számít. És amikor a pályázat körüli hírverés elhal, akkor is tovább bővül majd a töltőhálózat a megnövekedett igények miatt, és akkor is örülhetünk annak, hogy a pályázat feltételeinek hatására valamivel olcsóbb kínálatból válogathat az, aki elektromos autót venne.
Az oldalról ajánljuk
- Szerelem
Mindannyian örültünk volna egy ilyen első autónak
Az Ignis Sport igazi titkos tipp azoknak, akik megfizethető, de élvezetes autót keresnek: Bunkoczi Soma most kapott egy lendületet a jogosítványhoz!
- Hírek
Gondok a Teslánál: megsül az új hardver, a Cybertruckokat kinyírja az új frissítés
Sem az új fedélzeti számítógép, sem a Cybertruckokra kiadott legutóbbi szoftverfrissítés nem a reméltnek megfelelően működik.
- Technika
Szilveszteri kiadás egy erős fiatallal és egy ralilegendávalMűhelyPRN: Lada 2105 – 1989.
Zárjuk le 2024-et pozitívan: a MűhelyPRN idei utolsó egy nagyon szép 2015-ös Ladát hoztunk nektek, lelkes és fiatal tulajdonossal!
- Belsőség
Nagy évzáró szerkesztőségi kvíz
Melyik volt a legolvasottabb cikkünk idén? Milyen hülye kifogásokkal magyarázták a kollégák a késést? Volt-e késhegyre menő szivacsfegyver párvaj a szerkesztőségben? Év végi kvízünkből minden kiderül!
- Hírek
Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában
Vége a babusgatásnak, sok gyártó nem fogja bírni a kialakuló árversenyt.
- Hírek
Azonnali áremelés jön a magyar kutakon
A benzin 11, a gázolaj pedig 10 forinttal drágul szerdától.
- Hírek
GPS-adatok, párosítható tulajdonosi profilok: óriási adatszivárgás a Volkswagennél
Politikusok, nagyvállalkozók, spionok, vigyázzatok!
- Hírek
A Tesla 1,2 millióért javította volna a Cybertruck ajtaját, egy youtuber megoldotta tízezerből
Nem kellett új ajtópanel a horpadás javításához, csak egy kis leleményesség.
- Hírek
12 óra alatt elfogyott a Nio csúcsmodelljének limitált kiadása
A nagy érdeklődés miatt a gyártó egy új, Signature Edition változattal rukkolt elő.
- Hírek
Túlfutott egy meghibásodott Boeing 737-800-as Dél-Koreában, eddig csak két túlélőt találtak
A repülőn 181-en utaztak.
- Hírek
Címzettek helyett az erdő szélére vitte a karácsonyi csomagokat a futár
Állítása szerint sok volt a stressz, de valami más is lehet a háttérben.
- Hírek
Kiöntötte üdítőjét a Bugatti Chironjában, a gyártó tervezett neki egy pohártartót
A Bugatti nem szokott pohártartót tenni autóiba, de most utólag tervezett egyet.
- Hírek
10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac
Ha folytatódnak a jelenlegi trendek, a jövő tényleg a villanyautóké lesz.
- Hírek
Törölhették az elektromos Mini kabriót
Az okokról csak találgatni tudunk.
- Közélet
Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!
A következő esetünkben egy Nissan X-Trail e-POWER az alany. Kitört gomb, elromlott generátor a panasz.
- Hírek
Visszahívás: laza csavar miatt balesetveszélyes a Ford elektromos platósa
A visszahívás összesen közel 12 ezer példányt érint.
- Hírek
Új szabályok a határátlépésnél Románia felé
Hol lehet átmenni? Mire kell figyelni? Kisokos a rendőrségtől.
- Hírek
Ne nyeld félre a maradék bejglit: ez a Lamborghini Miura a Liberty Walk műve
Nincs ok félelemre: egész finoman nyúltak hozzá, inkább a versenyautós hangulatra mentek rá.
- Hírek
Azonnal kéne a Daihatsu törpe sportautója, a Mira e:S Turbo
A modell egyelőre csak koncepció formájában létezik, további részletekre a Tokiói Autószalonon számíthatunk.
- Hírek
Furcsa új Guinness rekordot döntött a Hyundai Ioniq 5
A világ legmagasabban fekvő aszfaltozott útjáról 14 nap alatt India egyik legalacsonyabban fekvő térségéig jutottak.
- Égéstér
Viszlát 2024, helló 2025!
Nagyon sűrű év volt az idei, nagy emlékek és nehéz pillanatok egyaránt jutottak, a szélsőségek elmesélője Balogh Bence, Szentkuti Ákos és Hamvas Tamás.
- Hírek
Dízelbotrány újratöltve: a Ram is csalt az emissziós teszteken
Az autógyártó a RAM ProMaster típusú furgonok egyik változatánál trükközött.
- Hírek
Ford-kereskedésbe csapódott egy Hyundai, összetört egy gyűjtői Mustangot
A kár jelentős.
- Belsőség
Szívatott minket idén a BMW, a Wartburg, a Honda, a Kuba és a tolató bácsi is
Összeszedtük 2024 legszebb (legfájóbb) autós szívásait.
- Hírek
94 éves korában elhunyt Suzuki Osamu, a Suzuki legendás vezetője
Rengeteget tett azért, hogy a Suzuki meghatározó nemzetközi autógyárrá váljon.
- Belsőség
Ezekben a tesztautókban csalódtunk a legnagyobbat 2024-ben
Mindegy, hogy a nevük vagy az áruk az oka, de ezektől az autóktól sokkal jobbat vártunk.