2020.09.22. 13:11

Az utóbbi hónapokban rendszeresen foglalkoztunk a magyar műszaki vizsgák anomáliáival, a csalásgyanús esetekkel, a terület jogszabályi hátterét adó minisztérium átalakítási terveivel, illetve bemutattunk két eklatáns példát arra, hogy a mai módszerek az alacsony hatékonyságú ellenőrzési szisztéma miatt kijátszhatók. Ezért nem csodálkoztunk azon sem, hogy éppen az ország legnagyobb, közvetlen állami felügyelet alatt működő vizsgabázisáról bilincsben vitték el a szakemberek zömét. Érdekes levelet kaptunk olvasónktól, akit neve elhallgatása mellett Balázsként említünk. Műszaki vizsgabiztos ő is, ezért nagyon sok rossz állapotú autót lát és kialakult véleménye van arról, hogy miért közlekedhetnek még ezek is szabadon. Levelét tartalmi változtatás nélkül közöljük, mert hiszünk az ellenvélemények fontosságában.

Kedves Dani!

Rendszeresen szoktam olvasni írásaidat, illetve más totalcaros cikket és tetszik is nagyrészt amit csinálsz. Egy ideje szintén olvasom a műszaki vizsgáztatással kapcsolatos írásokat, nézem a videókat és kezd a dolgok egy része szarul esni. Ezek a cikkek kezdenek úgy beállítani minket, vizsgabiztosokat mint a rendszer végrehajtóit, akiknél korruptabbak talán csak azok, akik ellen éppen eljárás folyik, csak mi, többiek még nem akadtunk horogra.

Kicsit világítsuk meg a dolgokat a másik oldalról is, mert talán nem teljesen átfogó az eddigi kép amit a műszaki vizsgáztatásról kapunk tőletek. Az elmúlt pár évben jelentősen szigorodott a műszaki vizsgáztatás Magyarországon amióta bevezették (ismét?!) a háromlépcsős minősítési rendszert. Nem tudom, hogy mennyire ismered ezt, de a három minősítési fázis a következő:

1. A gépjármű megfelelt minősítést kap, ha legfeljebb kisebb hiányosságok róhatóak fel. Maximum tizenhatféle ilyen kis hibát lehet felírni a vizsgalapra, ami az uniós fordítás vagy nem is tudom mi miatt nagyrészt teljes baromság.

2. A következő lépcsőben "súlyos" hiányosságok miatt rövidített műszaki érvényességet kap az autó. Ilyen probléma a szakadt ülés, a kopott kormány, stb... A járművet ilyenkor két hónapon belül ismét el kell hozni a vizsgára, vagyis ez a lehetőség a hibák kijavítására való.

3. A végső, mindent elsöprő, kegyelmet nem ismerő bukás pedig a "veszélyes" hibák kategóriája, amely a nálatok is szereplő "leleplező" videók, cikkek anyaga. A bukás és a megfelelt (a két hónap is bukás, lássuk be) minősítés végtelennek tűnő hibalehetőségeit ezzel a minősítési rendszerrel az addig szinte a vizsgabiztosi jóindulattól függő rengeteg "kis" hibának a megszüntetésével összesen a fentebb említett tizenhat dologra szűkítették, amit elolvasva nem is hiszem, hogy ebből bármelyik kolléga 3-4-nél többet felírt volna valaha a minősítőlapra. És itt jön be a dolog másik oldala. Tőlünk elvárja mindenki, hogy maximálisan objektív módon, precízen végezzük a munkánkat, közben ti, az ügyfeleink pedig elvárjátok, hogy legyünk elnézőek, emberségesek ("há nehogy má ezé megbuktasd", "ezt is nézitek?","esküszöm már megvettem de a szerelő csak jövő héten tudja kicserélni","Az nem világíthat?") és még a végtelenségig sorolhatnám micsoda szövegekkel találkozok naponta.

Ezúttal nem az elképesztően leélt, szétrohadt autókra, teherautókra gondolok amelyek a videókban, cikkekben szerepelnek, mert ezek egyedi esetek és valóban durvák, hanem a hétköznapi ember hétköznapi autójáról. Igen, RÁTOK kedves ügyfelek, akik elhozzátok hozzám vizsgáztatni az autótokat, vagy bárhová.

Mert ugye az teljes normális és elvárható dolog ma Magyarországon, hogy amikor vizsgára hozod az autódat, ami egy átlagos autó Kb. 8-15 éves példány és elkopott kormánykerék (mert el van kopva sokszor) akkor veszel egy újat, vagy ha bőr akkor felújíttatod. Ugyebár mindenki vesz új pedálgumikat az autójára ha elkopnak, esetleg működik minden fokozat a fűtőmotoron (ja, nem) vagy ha szakadt az ülésed, kilóg a bele veszel újat. Kiégett egy rendszámvilágítás amíg ideértél vagy van egy kavicsnyomod a szélvédő látómezőjében és rögtön szélvédőt cseréltetsz. Ilyen is van, sokszor több is. Ugyanígy azonnal intézkedsz, ha repedt a lökhárító, mert még éppen nem javíttattad meg fényezéssel negyvenezer forintért, vagy mert kifakult a lámpa az UV-től (és igen, kifakul majdnem minden tízéves autón) És ugye nem folyik az olaj sehol, mert én nem nagyon látok olyan autót amelynek porszáraz a motortere, vagy letörött a fedél a vonóhorog aljzatról (sokszor letörik), vagy minden autón működik minden ablakemelő, zár, kilincs, a váltógomb a helyén nem csak a fém rúd áll stb...

A felsorolt problémák mindegyike bukást jelent a szabályok szerint, illetve két hónapos haladékot. De az ugye tök jó, hogy ezekért és még ezer más okból mégsem bukik meg az autód, mert a felsorolt tipikus hibák jó része minden autón megtalálható előbb-utóbb. Persze itt is tisztelet az egyre ritkább kivételnek, aki megveszik rögtön ha egy patent eltörik, illetve cseréltetik az indexburát, ha kifakult.

Mi is emberek vagyunk és ha nem is a legkorruptabbak a világon, azért van olyan dolog ami fölött szemet hunyunk, szemet kell hunynunk, mert különben az autók 70-80%-a megbukna és ügyfél vissza többet nem jönne. Persze, lehet mondani, hogy átvizsgáljátok előtte az autót, nem? De! A műszakilag valóban fontos részeket és amit még tudunk, átnézünk az éles műszaki vizsga előtt, de ha pontról-pontra végigmennénk a KÖHÉM rendeleten, akkor egyetlen autót tudnánk alaposan átnézni egy nap és az is megbukna a végén.

Én nem kezdek arról feltáró cikket írni, hogy milyen korruptak az orvosok, mert igen, nem volt olcsó a két gyerekem születése sem és még sorolhatnám, hogy miket kell pénzzel intézni manapság, de ez ilyen. Valóban mindennel lehet csalni, ahogy a videókból és címükből kiderül, de ez az élet majdnem minden területére igaz (vámosok, benzinkutasok, ügyvédek, bírók(!!), pénztárosok stb...) ettől még nem csaló gazember mindenki, aki olyasmit csinál, olyan munkát végez ahol "LEHET CSALNI"

Itt arról szól a történet, hogy miért is kell csalni?? NEM KELL. Nyitni kell egy vizsgahelyet, kiírni, hogy maximum négyéves autók első időszakos műszaki vizsgáztatását vállaljuk, oszt kész. Akkor nem kell többet csalni. A többit elküldeni máshova ahol "bármi átmegy", megoldja más. Csakhogy nincs más. Mi vagyunk, mi oldjuk meg a 4 és a 24 éves autók vizsgáját és ettől még egyáltalán nem érzem, hogy csaló lennék. Egyszerűen nem várható el minden szinten ugyanaz az állapot egy 24 éves autótól, de még egy 15-18 évestől sem. Ugye milyen szarul hangzik így, hogy hány éves nem pedig az utóbbiak: 2005-ös 2002-es évjáratúak)

A teljesen szétrohadt autók és életveszélyes hibákkal való vizsgáját én is elítélem de nem ennyire fekete-fehér a dolog mint ahogy azt állítjátok az egész rendszerről. Hiszen ti nem vesztek részecskeszűrőt az autótokba, ti nem vagytok hajlandóak semmire költeni azon kívül, hogy a fék jó legyen. Jó, ha arra igen, tisztelet a kivételnek. A szerelők általános hozzáállása a vizsgára felkészítésről az, hogy ha az autó nem lyukas, akkor az már jó lesz a vizsgán. Mintha ez az egy szempont létezne csupán. Ha szerencsém van, a világítást megnézik és nem nekem kell cserélgetni az izzókat.

Ez most a nagy átlag. Arra is kíváncsi lennék, hogy az amúgy tényleg undorító, szétrohadt, veszélyesnek minősíthető autók miatt hány baleset van. Szerintem körülbelül nulla, vagy minimális lehet az egyéb más okok mellett, de ez természetesen akkor sincs rendjén. Minket is folyamatosan csesztetnek az ellenőrzésekkel képnézegetéseikkel, és nem annyira vidám, könnyű pénzszerzési lehetőség ez a szakma, mint ahogy ezt most próbáljátok beállítani. Lehet jönni, csinálni, mindig hiány van vizsgabiztosból, lehet menni 110 ezer forintért továbbképzésre kétévente. Most, így hirtelen nem jut eszembe még egy szakma amiből le kell vizsgázni kompletten, kétévente, illetve felelősséget vállalni az idióták miatt is hiszen, ha bármi baj az autóval később, az az első a tulaj részéről, hogy hiszen most vizsgázott nem is érti, hogy lehet, még ha ő erőltette is ki pénzzel. Nézni, hogy nem jó a dízelek nagy része az emissziómérésen és milyen szépen rohadnak a tízéves japán autók (igen, az Infiniti is) és lehet eltenni a kenőpénzt a szétrohadt szarokért utána nyugodtan aludni.. Nem ilyen egyszerű ez.

Engem is függesztettek fel már kezdő koromban olyasmiért, hogy egy utánfutón még két kerek, piros prizma volt hátul a sárvédőn, a háromszögön kívül, pedig csak kettő lehet összesen..Az is csak háromszög. Ugye, micsoda balesetveszély?Olyanért is retorzió jár, hogy a srác megvette a füstszínű Hella hátsó lámpákat a az BMW E46-ra és hiába fényképeztem én ki az E-betűt (európai megfelelőség jelzése), az is büntetést ért..leszarták. És a legszebb, hogy így vizsgázott előtte az autó a Mozaikban is, többször...

Nem védeni akarom azokat, akik a szemetet is levizsgáztatják, de azért azzal is kéne foglalkozni hogy miért erre ekkora igény! Nagyon is van, sok a szar autó, és nem a rozsdásakra gondolok elsősorban. Ilyenek az emberek, nem költenek semmit egy autóra, de ha fennakad a műszakin, mégis mi vagyunk a hibásak, hogy minden átmegy, jó pénzért.

Szintén érdekes kérdés a "független" vizsgabiztosok alkalmazása ahogy az le van írva, ugyebár...Független, muhaha, hát persze, hiszen mindenki független a főnökétől, azt csinál amit akar, nem igaz!? Kevés vizsgahely van, ahol a vizsgabiztosé a bolt. Érdekes dolog még az abszolút nem egységes elvárás is: megyénként változik, hogy mit lehet és mit nem. Nálunk, a múlt heti cikk állításával ellentétben tilos a bekapcsolt világítással való fotózás, mivel úgy nem látszik a kavicsnyom, a megvakult foncsor, a sötétre fújt, fóliázott, repedt lámpa. Lehetne még sorolni a meglepő dolgokat, csak úgy hullanának a csontvázak a szekrényből..Pomáz és a Mozaik csak a jéghegy csúcsa. Az a gond, hogy ott senki sem ellenőriz és ezért ment pofátlanul, szervezetten a dolog.

Lehetne foglalkozni a jobbkormányos autók forgalomba helyezésével is. Ennél ugye sokkal veszélyesebb, ha van még két plusz prizma hátul. Esetleg az amerikai/japán belpiacos autókkal, amiket vígan helyeznek forgalomba hiszen már az EU-ból érkeznek Magyarországra, aztán az első vizsgánál vakarja más a fejét, hogy miért nincs E-betű a lámpákon, illetve miért mérföldes az óra, de azért forgalomba helyezik gond nélkül.

Nem lepődnék meg, ha azokat a cikkeitekben és a videókban szereplő autókról kiderülne, hogy nem vizsgabiztos kérte, hogy hadd vizsgáztassa. Lehet, hogy mondjuk a főnök haverjáé volt az egyik vagy a másik és még szeretett volna dolgozni tovább is. Ilyenről esetről is tudok, ezért nem kell pálcát törni minden vizsgabiztos feje fölött, minden éremnek két oldala van.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.