Huszonéves Audikat is visszahívnak a veszélyes légzsákok miatt

2020.10.28. 11:46

Az utóbbi évek egyik legnagyobb port kavaró autóipari botránya kétségkívül a Takata légzsákok körül kialakult visszahívás-sorozat volt. Az érintett típusok listája folyamatosan bővül, és az is előfordulhat, hogy akár több tulajdonosváltáson átesett, huszonéves autókat kell bevinni a márkaszervizbe.

Bár előjelei már korábban is voltak, igazán öt évvel ezelőtt pattant ki a Takata-légzsákbotrány. Kiderült ugyanis, hogy a cég által számos gyártónak beszállított légzsákok piropatronjai nedves, párás közegben a tervezett energia többszörösével robbannak fel, így a légzsák anyagán áthatolni képes fém-repeszeket indítanak útjukra. Ezek aztán életveszélyes sérüléseket, szerencsétlen esetben akár halált is okozhatnak, és már okoztak is több alkalommal.

maxresdefault

Elképesztő mértékű visszahívási akció indult, a Totalcaron pedig azzal is több alkalommal foglalkoztunk, a hazai importőrök hogyan kezelik a kialakult helyzetet, és egyáltalán mely márkák mely típusai lehetnek érintettek. Az évek során egyre bővült a lista, Tóth Zoltán kollégánk pedig saját példáján keresztül is bemutatta, hogyan iktatták ki Honda FR-V-jéből a potenciálisan gyilkos alkatrészt.

Jó ideig nem is igazán foglalkoztam a légzsákbotránnyal, minthogy a nemzetközi sajtóban is viszonylagos csönd uralkodott a témában. Bő másfél éve viszont vettem egy első generációs – B5-ös – Audi A4-et, amit azóta a kötelező karbantartás és néhány terven felüli javítás mellett már közel harmincezer kilométer óta használok elégedetten. Nemrég viszont a hazai klubos Facebook-csoportban botlottam egy posztba: ezek az A4-esek is érintettek lehetnek a Takata-botrányban.

IMG 20190303 110142

Először csak a neten próbáltam keresgélni, és rá is akadtam egy, a német szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (Kraftfahrt Bundesamt – KBA) által jegyzett dokumentumra. Eszerint nemcsak az A4, hanem a kortárs A6, A8 és TT esetében is visszahívásról van szó. Németországban mintegy 341 ezer autóról beszélünk, de szerencsére mindeddig sem személyi sérülésről, sem pedig anyagi káros balesetről nem tudni a hibás légzsákokkal összefüggésben.

audi

Azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon mi a helyzet, megkerestem az Audi hazai importőrét, a Porsche Hungariát. Tőlük megtudtam, hogy nagyjából 1500 autóra, az alábbi típusokra és évjáratokra rendeltek el visszahívási akciót:

Ebből tehát látszik, hogy az A4 B5 korai évjárataira nem vonatkozik az akció, míg az A6 C5 esetében a fészlift utániakkal már nincs probléma. Az A8, a TT és a Cabriolet sem a teljes gyártási ciklusa alatt készült a problémás Takata-légzsákokkal. A Porsche Hungariához tartozó más márkáknál, így a Volkswagennél, a Seatnál és a Škodánál nincs hasonló eljárás.

A fenti típusok közt természetesen vannak olyanok, amelyeket több légzsákkal szereltek. Nem arról van szó, hogy ezek mindegyike veszélyt hordoz: probléma a Takata által gyártott vezetőoldali légzsákokkal, valamint a Nadi gázgenerátorral van. Ezekkel kapcsolatos káreseményeket, sérüléseket idehaza sem jegyeztek fel.

Ilyen egy hegesztett, utasoldali légzsákpatron. Vagy legalábbis valami, ami annak látszik, de a légzsákot nem fogja berobbantani
Ilyen egy hegesztett, utasoldali légzsákpatron. Vagy legalábbis valami, ami annak látszik, de a légzsákot nem fogja berobbantani

Mivel esetenként már huszonéves, akár több tulajdonosváltáson is átesett járművekről van szó, érdekes kérdés a tulajdonosok felkeresése. A Porsche Hungaria közlése szerint már el is kezdték az értesítést, tájékoztatva az érintetteket, hogy hiba adódhat a vezetőoldali légzsák működésében. A gépjárművek életkorából adódóan cserealkatrész nem áll rendelkezésre, ezeket tehát újra le kell gyártani. Éppen ezért a javítás várhatóan 2021 második negyedévében indulhat meg. A cserealkatrészek beérkezésekor újabb levelet küldenek az ügyfeleknek, alapul véve a Belügyminisztérium nyilvántartását.

A javításra a tulajdonosok jogosultak, nekik annyi a teendőjük, hogy követik a PoHu által kiküldött levélben foglaltakat. A márkaszervizekben kicserélik a hibás alkatrészeket az újra, ezzel pedig a potenciális balesetveszély is elhárul. Nálunk ez családon belül két szervizlátogatást jelent majd, hiszen a saját A4-esem mellett édesapám 1999-es gyártású A6-osa is beleesik a szórásba.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.