Autóvásárlás: kintről vagy itthon biztosabb?

Nemzetközi használtautós rokokó

2021.03.28. 07:02

Cikkem alapja számtalan megtörtént beszélgetés, melyekben az érdeklődők kifejtik negatív álláspontjukat a külföldről származó használt autók előre feltételezett állapotáról én pedig értetlenül vakarom a homlokom és kérdezem: milyen az átlag magyar autó? Honnan érdemes várni a nagy őt? Lekérdezés és a többi? Olvass tovább, de előtte készíts, be egy popcorn-t, mert hosszú lesz. Világunk az elfogadás irányába terel minket, Meseország mindenkié, a család az család, miközben a pár hónapos kiskutya lelkesedésével fickándozó nyugatnémet import-Fiesta és Corolla-kölykök várják új és szerető gazdijukat kertünkben, mert fel sem merül bennük a rosszindulatú érdeklődők származás-alapú megbélyegzése.

Ezerkilencszázkilencvenhat. Vágási Feri hosszas vajúdás után eldönti, hogy beszáll az internetbe, példát mutatva az egy emberként levegőbe csapó lelkes nézők trillióinak. Ezerkilencszázkilencvenhét. ISDN-vonalak csipogják tele az éjszakát, midőn világra születik a kisded Index fórum, hogy napokon belül a lelkes early-bird rajongótábor lekottázza a használtautózás Gorenje-turizmus eszméjéről nagyvonalúan megfeledkező petrolhimnuszát: a kinti autó szar és vissza van tekerve. Második versszakában viszont már a sötét teóriákat elhesegetve zeng optimista üdvösséget a hazai gépjárműpark mennybemeneteléről: ami hazai az jó és ez nem lehet másképp az autókkal sem #macikávé #túrórudi #unicum.

A jól megalapozott gondolatokat ugyan megzavarja a balkáni túléltetésért való küzdelem, kontra nyugati örömautózás soha nem is létező versengése, persze ez is csak egy századik hungaropannonautó ellenes bullshit. Eközben peckesen feszülnek a “még van rajta rece” Lanvigátor nyári gumik télvíz idején, hámozódnak az ablaktörlő lapátok, utántöltődik a motorolaj, kiütődnek a “szerelőm azt mondta ne foglalkozzak vele / én már így vettem” csekkenzsinek és megannyi pollenszűrő tisztul meg a szomszéd kompresszorhurrikánjának légörvényein. A csapból is büszkeség folyik, kommentekben ömlik az észosztás, aztán ugyanezekkel az arcokkal Brothers in Arms támasztjuk homlokunkat a motorcseréről érkezett és beszámítandó dízel Scenic tetőpalástjának lakkhibás fényezésére, mialatt félénken festi alánk hangulatát a Candle in the Wind búskomor melódiája.

Tiszteletem ótókereskedő úr! Érdeklődeni szeretnék, hogy meg-e van-e még a betmenfekete Ford Fókusz? Illetve, hogy kinti autó vagy benti?” - szegezik nekünk a kérdést nap mint nap, mintha ebből bármit is le lehetne szűrni a kinézett paripa állapotáról. A témát felvető telefonálók közül néhányan a “kinti” (számukra egyenlő: szar állapotú) válasz hallatán egyből idegállapotba került remegő kézzel csapják le a telefonkagylót, pedig a Datahouse kimutatása szerint tavaly 130430 import használtautó kapott magyar rendszámot és biztos vagyok benne, hogy nagyobb arányban elégedettek velük új tulajdonosaik, mint a hazai eredetű autót vásárló további 700 ezres tömeg.

Magyarország jelenleg a kétmillió forint alatti, megbízható benzines vagy hibrid használt autók országa. Ezekből fogy kereskedésünkben a legtöbb, ezeket viszik el a leggyorsabban. A hazai, kétmillás örökéleteket viszont 10-15 éves korukra már megvették legalább négyen a fenntartási költségek minimalizálása érdekében és ezt többnyire be is tartották. Gagyi alkatrészek kedvezménnyel, jónak gondolt fos olajak, a Continental gyártósorán éjszaka, titokban gyártott, ismeretlen márkás, tízéves gumik és alufóliát rejtő hemörrájtos küszöbök, melyek döglött keszegek hullám hordta tekintetével néznek vissza ránk, miközben a tulaj szorgos “sosem hagyott ott”-okat és “erre nem kellett költeni”-ket skandál elszántan a percekkel későbbi visszautasításra egy cseppet sem számítva. Ilyen autókat nem veszünk meg és nem számítunk be, vagy csak jelentős árcsökkentés kíséretében.

A lekókadt, hazai muskátlis-szekerek kivédése nem túl hálás feladat, mert egy autója tökéletességéről és fullosságáról meggyőződött tulajdonosnak kell kíméletesen nemet mondani, miközben rajongástól zsibbadó végtagokkal látom a háttérben a trélerről leguruló, Belgiumból származó, valóban 65 ezer kilométert futott, gyári illatú Speedway Blue Corollát és előre tudom, hogy a toyotás csoportom közössége tíz percen belül elkapkodja a minimális foglalkozást sem igénylő nimbuszkétezret a nyugati levegőtől feszülő szurokfekete “Miselinjeivel” együtt.

Az import használtautó nem ördögtől való átok, de az országonkénti tapasztalatok sokat segíthetnek belőni az irányt, mert ha tisztában vagyunk az adott márka és típus jellegzetességeivel, könnyedén rájövünk majd, hogy honnan érdemes várni a nagy őt. Ha például rozsdamentes Mazdára vágysz, nem marad más választásod, mint olasz vagy spanyol forrás után kutakodni, viszont amennyiben az álmod egy újabb E osztály, netán Toyota vagy Lexus hibrid, kénytelen leszel a Benelux államokból vagy Németországból várni a csodát, mert ott nem csak pénz akad karbantartásra, de akarat is. Évente közel ezer autót adunk el és igyekszünk minden vásárlót elégedetté tenni, idén pedig hetedik éve gyűjtjük a tapasztalatokat, ezekből merítek most. Kínálatunk vegyes, az állomány egy része hazai, egy része pedig külföldről érkezik. Nézzük hát, mire számíthatsz országonként, ha letéped lokálpatrióta láncaid.

Le auto italiane / Los coches españoles

Olaszország Európa legjobban motorizált országa, Zách Dani 2017-es cikke szerint 62.7 autó jut 100 főre és ez a szám azóta is csak növekvő tendenciát mutat. A háttérben a tömegközlekedés hiánya szervezetlensége állhat, ráadásul Dél-Európában többnyire meleg, vagy enyhe időjárás van és sok a tengerpart, ami ugyan eltereli a helyiek figyelmét autóik karbantartásának kötelességeiről, ugyanakkor a hózáporos időjárás hiánya okán sózni se nagyon kell az utakat, így az Olaszországban használt autók rendszerint rozsdamentesek akár 15-20 éves korukban is.

Csakhogy az olaszok lezserek, az érintésmentes parkolással sem bajlódnak perceket bajlódni, Toto Cutugno-ra pörgetik a city-servot és ritkán porszívózzák ki a parkolási lehúzásokkal tarkított, óceánkék macchina tejfehér bőr utasterét. De mondom még egyszer a lényeget: rozsdamentesek. Ennek jelentőségét az érti igazán, akinek szíve vágya egy Mazda MX5 NB vagy egy szép korba lépett, pápaszemes Mercedes. Oldtimeres köröket alulról kaparászó, valamelyest hozzáértőként már rég tudom, hogy egy rohadásra hajlamos típus esetében MINDEN motorcsere és szerelés olcsóbb mint gatyába rázni a kasznit, valamint kevesebb időbe és idegbe is telik, mint előre kalkulálhatatlanul szénné lakatolni egy vöröses-sárgában csipásodó fosgörgeteget.

Szerencsére a déliek között is akadnak autóikra igényesebb polgárok, ezért nem szabad ráparázni, ha egy Olasz- vagy Spanyolországból importált autót próbálnak eladni neked, mert egész jót is kifoghatsz, pláne ha nem egy volt taxiba vagy munkásautóba botlasz. Itáliából a rozsdásodásra hajlamos példányok mellett helyi gyártmányokat is érdemes vásárolni, mert azokhoz értenek leginkább és megvan hozzájuk a kellő infrastruktúra, valamint a legszexibb színkombinációkban lerendelt példányok is itt találhatóak gyönyörű felniken, sportos optikákkal, világosbőr belsőkkel, még ha az ülésfűtést végül hiányolnunk is kell az extralistáról. Olaszországból ne próbálj meg magadnak behozni bármit is, mert ha nem beszéled folyékonyan a nyelvet és nincs komoly szakmai tudásod a megfelelő ismeretségi körrel karöltve, valószínűleg előbb kapsz agyvérzést, mint magyar rendszámot.

2020 Január elsejétől ugyanis új szabályozást vezettek be, mely először az exportálni kívánt autók 60 napnál nem régebbi műszaki vizsgáját írta elő, aztán rövid időn belül rájöhettek, hogy ezzel csak plusz munkát eszkábáltak maguknak, így év közben már csak érvényes műszakira változtatták a feltételeket, amit itthon eddig a beszerezhetetlen műszaki adatlap hiányában végül nem lehetett honosítani. Ezt mára már sikeresen megoldották a Rómaiak, ezentúl minden műszakihoz jár egy "Certificato di revisione" igazolván a műszaki vizsga érvényességét és ezt a hazai vizsgaállomások is elfogadják már.. Ha még ez sem szegné kedvét a jövő bátor importőreinek, az Olaszok elkezdték egységesíteni a forgalmi engedélyeket és ez kivonáskor 40 euró többletköltséget, valamint plusz 3-4 nap várakozást jelenthet az exportálni kívánónak.

Spanyolország hasonló, viszont messzebb van, ezért sokkal drágább a szállítás, így mi is csak extrém esetekben vásárolunk bármit onnan. Hazahozottat viszont már vehetsz, de arra vigyázz, hogy vásárlás után a “hunosítással” ne neked kelljen foglalkozni, mert amennyiben hiányzik egyetlen szükséges papír is, képtelen leszel majd utólag beszerezni. Ha még többet szeretnél megtudni az Olasz autók behozataláról, feltétlenül olvasd el Dani - Irány Olaszország! című publikációját!

(A Bolla György által nemrég tesztelt Cherokee is olasz impot volt, nézzétek csak meg, hogy terepjáró létére milyen szép az alváza ennyi idősen is!)

Deutsche Autos

A nagyapám szerint minden, ami jó az nyugatnémet, vagy nekik gyártották. Ezt mások is így gondolhatják, ezért Németország évtizedek óta a használtautózás fellegvára. Az összes keresett típus megtalálható óriási választékban, de vigyázni kell a gyanúsan olcsó vételekkel, mert ahogy a Becsületesnepper videójában is láthatod, könnyen áldozata lehetsz a témára szakosodott és jóhiszeműségedet kihasználó csalóknak. A két-hárommillás kategóriában nem érdemes nagy reményekkel próbálkozni, mert egy-két amatőr lyukrafutás is könnyen deficitessé teheti a tankolással, matricákkal, szállásokkal járó missziót aztán csak ültök a haveroddal hazafele zötyögve megüresedett zsebbel a Passat B5 volánja mögött szótlanul, hogy másnap idegből szúrjatok egy “menyi”-t a Marketplészen elsőként szembejövő csataló hirdetése alá. Ne akarj feleslegesen kockáztatni, mert velünk ellentétben valószínűleg egyetlen esélyed van jó autót vásárolni. Ezzel szemben egy kereskedés kalkulál az esetleg benézett példány javítás utáni deficites eladás lehetőségével, a legjobbakat ráadásul úgyis lefölöztük a Mobile-n való megjelenésük előtt.

A németországi autók gyakran tizenéves koruk ellenére is egygazdásak, szervizeltek és jó állapotban vannak. Ritkán találsz rajtuk ZS kategóriás gumit, sosem töltenek beléjük gagyi motorolajat, kevésbé vannak szénné dohányozva és az esetek többségében csak apróbb hibákat lelni rajtuk. A forgalmiból láthatod honnan jött a nagy ő és vedd figyelembe, hogy az északról érkezett, főleg tengerparti példányokon több esélyed van korróziót találni, míg a délebbről származók ebből a szempontból egy fokkal jobbak lehetnek. A térségből szintén érdemes helyi gyártmányú autókat vásárolni vagy 10-15 éves japán/koreai kompaktokat, mert ezeket az esetek többségében relatív újkori olcsóságuk okán valóban második autóként tartják és nem pörög beléjük úgy a kilométer. A német autók honosítása talán a legegyszerűbb hazánkban, mert már a kinti ügyintézők is tudják lassan, mire lesz majd itthon szükséged és a hazai bürokrácia sem néz üveges tekintettel az eléjük tárt dokumentációk láttán.

De Benelux-wagens

Szerintem a használt autók Mekkája. A Belga és Holland import most éli virágkorát, nem is véletlenül. A Benelux államok lakói tehetősek, így újonnan is remekül felszerelt automobilokat rendelgetnek 3-4 évente, majd a fenntartásukra is marad keret és akarat is. Jobban parkolnak, mint a déliek, de azért itt is akadhat egy-két pityputy, viszont utasterük többnyire megóvott és műszakilag is kifogástalanok, felszereltségük pedig sokszor átlag feletti. Nincsenek hegyek, nincs sok hó télen, nem nagyon sóznak utakat, de rengeteg a traffipax, ezért a belga és holland autók lelkét sem tapossák szénné. Elektromos- és hibridautókra nyitott népek, országaik kedvezményekkel és remek lízingkonstrukcióval támogatják ezen modellek vásárlását, nem véletlen, hogy a legtöbb Magyarországra érkező, alternatív hajtású típus holland vagy belga import. Ezeket az autókat is érdemes persze átnézetni vásárlás előtt, de nagy valószínűséggel komoly problémáktól mentes járgányra számíthatunk. Belgiumban a magyar Jármű Szolgáltatási Platformnál jóval régebben működik a Carpass rendszer, melybe már egy egyszerű gumicsere alkalmával is felkerül a kilométerállás, így az órapörgetés sem jellemző rájuk, bár mint mindenhol, itt is előfordulhat. A Benelux államok lakói főleg a holland (flamand), francia, német nyelveket beszélik és nem igazán akarnak majd megszólalni angolul, de sajnos magyarul sem, így csak akkor pötyögd be a Waze-be Brüsszelt, ha ezek közül legalább az egyiken elcsacsogsz a helyi eladóval vagy később a hivatali szervekkel. A Benelux államok legjobb vételei lízingcégek licitoldalain kelnek el, melyekhez sok esetben csak hivatalos kereskedéseknek van hozzáférésük.

Ausztria - Home of Rust

Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak.Rozsdásak, de a bécsiek között akadhat néhány jobb példány.

Les voitures françaises

Lehet, hogy a kollégáim megköveznek majd, de szerintem alapvetően nem érdemes Franciaországból érkezett autót vásárolni. Semmivel sem jobbak, mint a hazaiak és a franciák gyakran teljesen érdektelenek az autóik állapotával kapcsolatban. Van pénzük megfizetni a magas felszereltséget újonnan és a márkaszervizt is gyakran látogatják, de ők tényleg használati tárgyként tekintenek később rájuk és egyszerűen csak elhasználják őket. A franciák egyáltalán nem tudnak parkolni, nem zavarja őket a kosz és a világító hibalámpák láttán sem rohannak fejvesztve az első márkaszervizbe. Francia importautót csak igazán óvatosan vásárolj, mindenképpen nézd meg személyesen és vizsgáltasd át egy szervizben szerződéskötés előtt!

Harmadik országból (már nem igazán) jött autók

Harmadik országnak számít minden, ami nem az Európai Gazdasági Térségen belül van (Svájc sem az és már Anglia sem EU, you know Brexit...). Harmadik országból csak akkor vásárolj használt autót, ha nincs más lehetőséged....vagy inkább ne szívasd magad halálra és keress tovább máshol. Amennyiben sansztalannak látod Európai Unión belül megtalálni álmaid Toyota Vitz Turbo-ját, vedd figyelembe, hogy nem csak a szállítás lesz drágább, hanem vámot és áfát is kell majd fizetni, valamint 2021-től, sok autó esetében szükséged lesz majd a mostanság sokak által megismert COC papírra, vagyis az európai unió előírásainak megfelelését igazoló dokumentumra (Certificate of Conformity), melyet nem igazán fogsz fellelni az EU-n kívülre szánt autód kesztyűtartójában és a forgalomba helyezés egy komplikációkkal terhelt agyműtétbe torkollik majd. Harmadik országbeli autót behozni szívás, sose állj neki magadtól, mert kihullik a hajad!

Magyarian kár(z)

Eltekintve attól a néhány tényleg pedáns és normális tulajdonostól, akik perzsaszőnyegen garazsírozott autóikat a széltől is óvják éveken keresztül a márkaszerviz által előírt csereperiódusokat szigóruan betartva, a jelenlegi sláger 10-15 éves autók állaga finoman szólva hagy kívánnivalót maga után.

Szervizkönyveik a garanciaidő lejárta előtti utolsó szervizig vezetettek, gumijaik repedezettek, "olajat sem kellett cserélni, mert nem kérte", világít a motorhiba-lámpájuk, de a "szerelő azt mondta ne javítsuk meg, mert az csak a labdaszonda". A fényezésük mattult, lámpáik szintén, melyeket nem políroznak le, nehogy lejöjjön a már 5 éve nem létező védőréteg. Legalább egyszer volt már balesetük, mikor a biztosítós kifizetés negyedéből sikerült megoldani a helyreállítást a haverok ismerőseinél, ügyelve az ajtó horpadásainak érintetlenségére, mert "nem akarjuk, hogy eladásnál azt gondolja valaki, hogy törött volt!". A gyári kulcsokból csak egy van meg, a CODE rádió már évek óta elhalkult a használt, de szépre mosott matricájú új akkumulátor beszerelésekor. A klíma meleget fúj, mert "a feleségem nem szereti használni" vagy "pedig tavaly még jó volt" esetleg "dehát a gomb világít, nem értem". A légzsák hibalámpa parázsként izzik, de "az csak az ülésfoglaltság érzékelő", a fékfolyadék korom fekete, pedig "dehát most volt műszakin, nem értem".

A sok felsorolt példa csupán egy kis része a teljes repertoárnak és persze van, hogy egy tényleg remek magyarországi autót akarnak eladni nekünk, csak ez ritka. Eszem ágában sincs mosdatni a kereskedőket, de talán érdemes figyelembe venni, hogy napi 5-6 hibátlannak beállított autót kell megvásárolnunk és van, hogy mi sem veszünk észre valamit az egekbe magasztalt magánszemély eladók védőbeszédei közepette.

Magyarországon olyan típusokat érdemes vásárolni, melyeket könnyű olcsón fenntartani, mert akkor valószínűleg megkaphatták azt a magasabb minőségű karbantartást, ami minden használtautó vásárló elvárásának megfelel. Ilyenek például a Suzuki, Opel, Lada, Dacia.

Lekérdezés

Megvan a kiválasztott? Első látásra szerelem és élőben is király? Itt az idő, hogy a paranoiás gondolatok mellőzésével utána járj előéletének! Az utóbbi esztendők legdinamikusabban fejlődő szolgáltatásai közé tartozik a határokat nem ismerő alvázszám alapú online lekérdezés (igen, még a SZÜF-is ilyen). Néhány évvel ezelőtt egy lekérés alkalmával annyit tudhattál meg a kinézett Toyota Corolláról, hogy márkája Toyota, típusa Corolla és a Toyota Motor Corporation gyártotta, ami egy Japán cég, yeah. 2021-re viszont egyre több biztosító és állami szerv nyújt adatokat az alvázszám alapján információkat gyűjtő rendszereknek és talán egyszer 2085 körül eljutunk majd oda is, hogy a szerviztörténetek sem minősülnek majd GDPR védelem alatt álló személyes adatnak. Ezekben a hónapokban a TotalKár és a Carvertical folyik a csapból is, de munkahelyi tapasztalataim alapján én a VIN.INFO és az autoDNA szolgáltatásait szoktam preferálni, azon egyszerű okból, hogy előre megmutatja az adott alvázszámról nyilvántartott információk mennyiségét és ebből még lekérdezés előtt következtethetünk a valóban hasznos adatok számára. Ha mindkét adatbázisba bemásolod ugyanazt az alvázszámot, azt fizesd majd ki, amelyik többe kerül, ha pedig 2000 Ft körüli az előre jelzett végösszeg, ne vásárolj, mert valószínűleg az autó már amúgy is ismert alap adatait fogod megvenni, viszont 5-6000 Ft magasságában már a konkrét paripára vonatkozó információkat láthatsz majd. BMW-k esetében a Bimmer Work oldalon tájékozódhatsz a gyártási adatok és az extralista iránt, Mercedes-nél pedig a Lastvin.com lesz leginkább a hasznodra. Ezek azért fontosak, mert ha egy két darabból összevágott, más színre festett és kicserélt utasterű, felcsicsázott extrás bökőt, vagy egy taxinak lerendelt E-Class-t próbálnak meg rád sózni, itt ezt pont észreveheted és ez magyar autókkal is előfordul időnként.

A hazai verdák lekérdezésének csodagyermeke jelenleg a Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP vagy SZÜF), amit az ügyfélkapun keresztül érhetsz el. Az itt közölt adatok többnyire 2012 utániak, de szerencsére az eredetvizsgák és a műszaki vizsgák képei is látszódnak sokkal régebb óta. A SZÜF által közölt adatokat nem érdemes ész nélkül kezelni, mert egy egygazdás autónak is simán lehetsz ötödik tulajdonosa, ha újonnan már forgalomba helyezte a márkakereskedés a saját nevére (1), majd banki hitelre(2) megvásárolta Lacika(3), akitől most beszámítottuk mint kereskedés(4) és most pedig Te készülsz megvenni(5). A kilométerállás sem minden esetben szentírás, például ha konstans emelkedik, majd felugrik egymillióra és utána ismét visszatér a régi kerékvágásba, az simán lehet elírás és ez rendszeresen elő is fordul, amit később képtelenség kijavítani. Ilyenkor érdemes megnézni az adott gyanús álláshoz tartozó műszaki vizsga vagy eredetvizsga fotóit, mert ott látszódni szokott a műszerfalon jelzett valódi futásteljesítmény. Ami talán a legfontosabb, hogy az összes elérhető képet nézd végig és csekkold le, hogy véletlenül se legyen elidegenítési tilalommal terhelt az autó, mert van hogy az eladó sem tud róla és az könnyen cumi lehet átíráskor. Kereskedésben kínált autónál gyakran fogsz “Kérelemre ideiglenesen kivonva” megjegyzést látni, ettől még nem kell félni, mert a kereskedő tulajdonszerzéskor kivonatja, hogy ne kelljen rá biztosítást kötni, de a “Hatóságilag forgalomból ideiglenesen kivonva” már retorzió jellegű, így ebben az esetben legyél körültekintő.

Habár általánosítani képtelenség, mert mindenhol előfordulhatnak kivételek, mégis azt kell mondjam, hogy a “benti” használtautó többnyire elhanyagolt, a “kinti” meg többnyire jó és ezen az sem változtat, hogy a hazait lekérdezheted a SZÜF-ből, mert gyakran csak egy nagy áldozatok árán túlvállalt autó születésétől kezdődött haláltusáját követheted le a kétévenkénti műszakik alkalmával. A magyarországi új autót vásárlók mentalitása sajnos még most sem közelítette meg a nyugati hozzáállás és lehetőségek színvonalát. Már az újkori vásárlás alkalmával elkezdődik a teljes életcikluson át tartó kedvezmény hajhászat, márkaszervizbe jó ha garanciaidő alatt eljutnak a verdák, utána pedig egyre inkább a mobilitás fenntartása és a közvetlen életveszély elhárítása lebeg központi célként tulajdonosuk szeme előtt, miközben tőlünk nyugatabbra a kapitalista “állatjának” van pénze besétálni a Ford boltba és megvenni egy Ghia felszereltségű Focus-t a családi utazóautó mellé, hogy legyen mivel járni falun belül és még a Miselájn prémium gumi vásárlások sem állják útját az évi kétszeri tengerentúlra szóló nyaralásnak a gyerekekkel meg a nagyszülőkkel bacilus nélküli időkben.

Mindenki másképp csinálja. Van aki körtúrát szervezve járja havi rendszerességgel Európa nagyvárosait és jól bevált kereskedésekben vásárol, vagy van aki kereskedőknek szánt licitoldalakról tölti fel készletét, ahol felelősséget vállalnak az állapotfelmérések valóságtartalmáért és hiba esetén komoly kártérítést is fizetnek. Felesleges már úgy rettegni az import autóktól, a lényeg talán annyi, hogy te ne vágj bele tapasztalat nélkül és ne vedd nyakadba a züllő nyugatot, mert a későbbi beszámítások alkalmával gyakran találkozunk a “magunknak hoztuk a haverommal” libakergetőkkel és ezek szemmel láthatóan nem voltak az évezred bizniszei. Bízd a profikra, mert még a jelenlegi lelassult honosítási eljárások és adó-sarcok megfizetése ellenére is megéri kereskedőként autót importálni és ennek az elszállt euró okán már egyáltalán nem a kedvező ár, sokkal inkább a jobb minőség és a kevesebb későbbi reklamáció az oka. Ha “kinti” választ hallasz a telefonban, ne bontsd a vonalat egyből. Nézd meg az autót élőben, ülj be, szaglászd körbe, fotózd le az alvázszámot. Győződj meg arról, hogy magyar cégtől vásárolsz a későbbi esetleges szavatossági igényeid érdekében és kérd le a megannyi online platformon keresztül, majd ha minden stimmel hívj egy független használtautó állapotfelmérőt. Már előző cikkemben is említettem, hogy nem kell túlspilázni az autóvásárlást, mert egy kínálatára valamit adó kereskedő jó autót akar árulni, te pedig jót akarsz venni, ebből meg még sosem lett tragédia.

Állításaim közül egyik sem szentírás, hanem néhány ezer eladott autó után keletkezett saját tapasztalatok és benyomások. Mindenkinek vannak példái és ellenpéldái, de ha csak egy autóra vágyó állampolgárt is sikerült megmentem a nem várt kudarctól, már megérte.

A cikk szerzője Balló Marci, az A Kedvenc Kereskedés munkatársa.

Te melyik oldalon állsz? Eldöntötted már?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.