Autózás vs. bringázás: mi lesz a járvány nyertese?
Sosem látott népszerűségnek örvend a kerékpáros közlekedés Európában, amelynek részben a nagyvárosok infrastruktúrafejlesztései, részben a koronavírus-járvány miatt javasolt távolságtartási szabályok, részben pedig az az oka, hogy az autóforgalom lassan, de biztosan élhetetlenné teszi a legsűrűbben lakott környékeket. Az átrendeződés nem most kezdődött, de most válik látványossá Magyarországon is.
Április 6-án telefonáltam az egyik óbudai kerékpárüzlet szervizébe, hogy időpontot kérjek a barátnőm használt bringájának szezoneleji karbantartására, illetve a gumik cseréjére. Április 22-re kaptunk időpontot, mert a szerviz túlterhelt. Ezt a kerékpárt az ország déli határánál vásároltuk, ahonnan autóval hoztuk haza, miután kiderült, hogy vonattal és távolsági busszal kétszer négy és fél-öt órás utazásra számíthatunk, hiszen sem Kalocsáról, sem Barcsról nincs közvetlen vonat Budapestre.
Nem csoda, hogy vidéken, ahol visszatérő probléma a közösségi közlekedés lassúsága, régóta rengetegen bringáznak, és így közlekedtek az utóbbi évtizedekben is. Az viszont több mint meglepő, ami Budapesten és Európa számos nagyvárosában megy végbe a koronavírus-járvány kezdete óta. A fenti szervizidőpont-probléma egyetlen év alatt általánossá vált, sőt, a szaküzletek sokszor alkatrészhiánnyal küszködnek a robbanásszerű keresletnövekedés miatt, ezért egy ideje komplett kerékpárokból szerelik ki az alkatrészeket és ezekkel javítják az ügyfelek kerékpárját.

Mindez persze nem reprezentatív felmérés, de könnyen alátámasztható a szórványos tapasztalat, ha megnézzük, hányan tekernek Budapesten a Magyar Kerékpárosklub április 6-i összefoglalója szerint. A havi átlag 19-25 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit az egyes mérőpontokon, így például:
- Az Árpád hídon 42847 kerékpározót számoltak össze 2021. márciusában, amely 25 százalékos növekedés a tavalyi 34273-hoz képest, sőt, március 27-én 3159-en tekertek itt, ekkora napi forgalmat sem láttak még itt márciusban.
- A Bem rakparton 72750 kerékpározót regisztráltak múlt hónapban, ami 24.6 százalékos növekedés a tavalyi 58359-hoz képest. Március 27-én 4839-en tekertek el a mérőponton, ekkora napi forgalmat szintén nem mértek még itt márciusban.
- A Hungária körúton 21640 kerékpározót mértek 2021. márciusban, ami mintegy 19 százalékos növekedés a tavaly márciusi számhoz képest. A márciusi napi rekord 1245 kerékpározóval 31-én dőlt meg ezen a mérőponton.
- A Múzeum körúton, ahol egy irányban mérnek Astoria felé, 35154 kerékpározót számlált meg a rendszer a múlt hónap során, ami mintegy 21 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Mégis megmenekülhet a dél-pesti kerékpárútprojekt
A kormány a kerülettel közösen megvalósítaná a fejlesztést.
Szintén a klub közlése, hogy átlagosan tizenöt százalékkal kerékpároztak többen 2020-ban, egész évben Budapesten, mint egy évvel korábban, vagyis pontosan ugyanazok a tendenciák érvényesülnek az itteni közlekedési kultúrában, mint Európa más nagyvárosaiban. Éppen márciusban jelentették be a korábban leállított, Dél-Pesti kerékpárút fejlesztések folytatását 14 milliárd forint, főként uniós támogatás felhasználásával, a Kerékpárosklub pedig egy sor belvárosi utcán javasolja a közlekedési rend átalakítását, a meglévő, de sokszor lekopott felfestések megújítását, lehetőleg még az előtt, hogy újraindul a tavaly tél előtt leállított MOL Bubi közbringarendszer, és rázúdul a fővárosra az az 1200 bérelhető kerékpár, amelyektől a szolgáltatás népszerűségének visszatérését remélik.
Több helyet a kerékpárosoknak
- III. ker. Szőlő utca - Vihar utca forgalomcsillapítással kerékpáros utca
- III. ker. Gázgyár utca kerékpársáv
- V-XIII. ker. Szent István körút
- V. ker. Balaton utca
- V. ker. Honvéd utca
- V. ker. Szemere utca
- V. ker. József Attila utca (Lánchíd lezárásakor)
- V. ker. Petőfi Sándor utca forgalomcsillapítás
- V. ker. Szabadság tér Nádor és Október 6. utca közti gyalog-kerékpárzóna táblázás
- V. ker. Apáczai Csere János utca kerékpáros kétirányúsítás
- VI. ker. Andrássy út szervizút
- VII. ker. Dembinszky + Wesselényi utca
- VII. ker. Dohány + István utca
- VIII. ker. Elnök utca
- IX. ker. Vágóhíd utca
- XI. ker. Tétényi út folytatása a Bikás parktól délre
- XI. ker. Karolina út
+ kerékpáros kétirányúsítások tucatnyi utcában
Európa nagyon teker
Máshol nagyon hasonlóak a tapasztalatok. Néhány héttel ezelőtt hosszú elemzést közölt a The Guardian című brit napilap, amelyben az Európai Kerékpárosszövetség (European Cyclists' Federation) kimutatására hivatkoznak. E szerint a kontinens nagyvárosai gyors forgalomátszervezési lépéseket tettek a járvány hatásainak enyhítésére. Eddig összesen legalább ezer kilométernyi útszakaszt érintő kerékpáros infrastruktúra-fejlesztést hajtottak egymilliárd euró (kb. 360 milliárd forint) értékben, kifejezetten a járvány jelentette közlekedési kihívások enyhítésére.

A ráfordítások nemcsak a bringások, de a gyalogosok számára is kedvezőek, és többségük a korábbi tervek kivitelezésének felgyorsításával valósult meg. A nagyvárosokban, így általában Budapesten sem átmeneti megoldások ezek, hanem tiszta lépések a kevésbé autóorientált közlekedési rend felé. Elég, ha a nagy vitákat kiváltott körúti bringasávokra gondolunk, amelyek egy részét ugyan őszre ismét átalakították, visszaadva némi helyet az autósoknak, ám a felfestések jelentős része érintetlen maradt.
Karácsony Gergely kompromisszumot kötne a nagykörúti kerékpársávokról
Azt akarják, hogy az autósoknak, a kerékpárosoknak és az ott lakóknak is jó legyen.
Barcelonában 2024-ig összesen háromszáz kilométeresre szeretnék bővíteni a kerékpáros utak, illetve kerékpáros nyomok hálózatát. Részben ezzel, részben a jelentős helyi forgalomcsillapítással járó szuperblokk-program folytatásával érnék el, hogy a katalán főváros autóforgalma negyedével csökkenjen három éven belül. Ilyen szuperblokk-építést terveztek Budapesten, az Újlipótváros sűrűn lakott területén is, de ott végül más módon tervezik csillapítani az átmentő autóforgalmat.
Párizsban 2020 tavasza, vagyis a járvány kezdete óta 70 százalékkal nőtt a kerékpáros forgalom, és a mintegy ötven kilométernyi, eredetileg kifejezetten átmeneti elképzeléssel kialakított kerékpáros sávot véglegesítették, sőt egy felmérés szerint a helyiek hatvan százaléka további tereket venne át az autóforgalomtól és adná át a bringásoknak. Így nem meglepő, hogy Anne Hidalgo polgármester tavalyi újraválasztását követően a bringás infrastruktúrafejlesztések felgyorsítását ígérte, a korábban kitűzőtt több mint 300 kilométernyi kerékpárút fele már el is készült.

A nagyvárosok lakói általában egyetértenek azzal, hogy csökkenteni kell a helyi környezetterhelést és ahol ez lehetséges, részben az autóforgalom városhatáron tartásával, az alternatív közlekedési módokat előnyben részesítve érdemes nekilátni. Ehhez persze megfelelő lehetőséget kell biztosítani a peremkerületben és az agglomerációban élők városközpontba jutására, szükség lesz még sok-sok P+R parkolóra és persze arra az átfogó vasútfejlesztési stratégiára, amely húsz év alatt kétezer milliárd forint, főként uniós forrást fordítana a városközpont felé irányuló vasúti közlekedési fejlesztésére, így számítások szerint 115 ezerrel kevesebben autóznának Budapestre a főváros térségéből, egyúttal megduplázódna a vonattal közlekedők száma.
Bár a fentiek jelentős része nagyvárosi, sőt, fővárosokat érintő átalakulásnak tűnik, a helyzet ennél árnyaltabb. A kerékpáros, gyalogos és más alternatív közlekedési módok térnyerése nem most és nem a koronavírus-járvány hatására kezdődött, nem a semmiből jön és természetesen messze nem jelenti az autóközlekedés végét.
Sokkal valószínűbb, hogy az autózás aranykorának végén járunk, és egyre többen keresik a praktikusabb, vagy divatos kifejezéssel élve fenntarthatóbb közlekedési módokat, főként a hétköznapi, városi teendők elintézésekor. Alternatívákat azokhoz az utazásokhoz, amelyekhez eddig sem az autó lett volna a legjobb megoldás. Erre a hullámra éreztek rá az elektromos kerékpárok vásárlását segítő minisztériumi pályázat, amelynek a múlt hónap elején újabb köre zajlott le és eddig 2200 ilyen bringa vásárlását támogatták már.
Révész Máriusz az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos minap az Info rádiónak adott interjúban kifejtette, időszerű az elektromos rollerekre és kerékpárokra vonatkozó szabályok megalkotása, illetve napirenden van a kötelező kerékpárút-használat eltörlése a gyakorlott bringások számára, ami KRESZ-módosítással járhat. Hogy a törvény szerint kik tartoznak ebbe a csoportba egyelőre nem világos, de a következő generáció, vagyis a mostani általános iskolások körében terjed a közlekedésre nevelés. Idén márciusban, két hét alatt mintegy 56 ezer kisiskolás tett alapvizsgát a legfontosabb ismeretekből.

Hogy a következő nemzedék végül az autót vagy a kerékpárt, esetleg más közlekedési formákat választja-e azt a fentiek mind befolyásolják. Számít a lakóhely és a munkavégzés körülményei, a helyi közösségi közlekedési lehetőségek, a nem autós megoldások (rollerbérlés, közbringa, stb...) hozzáférhetősége, biztonsága, és persze a divat változása szintén.
Ha egy gyerek nem tud biciklizni a városban, autós lesz belőle
Hogy ezt elkerüljük, jó közösségi közlekedés, élhető terek, kerékpáros- és gyalogosbarát utak - és sok helyen sebességcsökkentés szükséges. A sebességvita újabb fokozatba kapcsol.
Ezzel kapcsolatos érdekesség, hogy részben a képzések szüneteltetése, részben más folyamatok miatt minden korábbinál kevesebb 16-25 éves brit fiatalnak van jogosítványa. Számuk egy év alatt 3,32 millióról 2,97 millióra csökkent és a közlekedésért felelős brit kormányhivatal, 17-20 évese részvételével készített 2019-es felmérése szerint a jogosítványszerzésre jogosult legfiatalabb korosztály tagjainak ötödét nem érdekli a vezetés, részben az egyéb közlekedési módok felértékelődése miatt. A válaszadók zöme, 41 százalék a drága jogosítványszerzés, mások az autózás magas költségeit jelölték meg okként.
Magyarországon egyelőre inkább átrendeződés zajlik. Pető Attila Kreszprofesszor autósiskola-vezetőként azt tapasztalja, hogy bár Magyarországon az utóbbi három évben emelkedett az autójogosítványt szerzők száma és a korábbi, évi 100 ezres sokaság mostanra 110 ezer fölé emelkedett, a jelentkezők zöme nem a késő tizenéves-kora huszonévesek, hanem a késő huszonéves-kora harmincas korosztályából kerül ki, és az utóbbi évek arányeltolódást mutattak az utóbbi korosztályok irányába.

Az autós képzések pár hete szünetelnek a járványügyi intézkedések miatt, de hamarosan folytatódnak, és a tanulók sokszor hónapokig kénytelenek várni az autóba kerülésre. Évek óta akut az oktatóhiány, vagyis a Magyarországon a kereslet egyelőre nagyobb mint a kínálat, a tendencia viszont egyértelmű, még ha lassabb is a közlekedési szokások átalakulása, mint Nyugat-Európában. És, hogy mi gyorsíthatja mindezt a fentebb felsoroltakon felül? Az új autók árának drámai emelkedése, amelyről korábbi cikkemben olvashatnak részletesebben. Az autópiac amúgy is keményen megérzi a környezetvédelmi szabályok szigorodását és az ebből adódó áremelkedést, illetve magát a járványt. Tavaly mintegy 23,7 százalékkal kevesebb új autót regisztráltak az Unióban, 2021 első két hónapjában pedig több mint 21 százalékos volt az elmaradás a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva.
Egyre távolabb kerülünk az újautó-vásárlástól. Íme az okok
Nincs új autó 3 millió forint alatt, egy Swift több mint négymillióba kerül. Európában tombol a villany- és hibridláz. a magyarok mégis tizenéves, kockázatos használt autókat vesznek. Elmondjuk mit, és miért.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

