Sorban állnak le az autógyártak, mert egyszerűen nincs chip, amit beépíthetnének. Pedig ezek a mikroprocesszorok működtetnek a motorvezérlőtől a klímán át az ablakemelőig mindent. Itthon már rendelt el leállást az Audi, a Mercedes és a Suzuki is - de a probléma a világ összes gyárát és gyártóját érinti. Hova lettek a chipek, mi lesz a megoldás és mindez milyen kihatással lesz az életünkre?
Az egész azzal kezdődött, hogy az autógyárak úgy kalkuláltak, hogy a járvány miatt csökken majd a termékeik iránti kereslet. Elgondolásuk valamilyen szinten logikus volt, hiszen a járvány megjelenésére a legtöbb országban lezárásokkal, gyárleállásokkal, a dolgozók hazaküldésével reagáltak. A kereslet várható visszaesése miatt a gyárak sorra mondták le a beszállítóiknál a megrendeléseket, közöttük a chipgyártókét is.

Csakhogy a valóságban teljesen más történt. Bár kezdetben az eladások valóban visszaestek, nem sokkal később elindultak felfelé. Ennek oka az volt, hogy a fertőzésveszély miatt az emberek nem voltak hajlandóak a közösségi közlekedést használni. Inkább egyéni megoldásokat kerestek - az autó pedig adta magát. Ennek következtében az autók iránti kereslet a kezdeti csökkenés után a vártnál gyorsabban kezdett magához térni.

Ugyanakkor, mivel sokakat hazaküldtek, és nemcsak dolgozókat, hanem a diákokat is, nagyon megugrott a kereslet az otthoni elektronikai eszközök, laptopok, kijelzők, mobiltelefonok, játékkonzolok és wifi jelátviteli egységek irányában. Ezek mind tartalmaznak chipeket, némelyikük többet is. Ez pedig azt eredményezte, hogy az elektronikai eszközök gyártói a korábbinál is több chipet igényeltek. Ennek kielégítése egy darabig nem is jelentett gondot, hiszen az autóipar által lemondott megrendeléseket ide irányíthatták át.

A probléma abban a pillanatban jelentkezett, amikor az autóiparban észlelték, hogy a kereslet mégsem csökkent, tehát vissza kellene állni az eredeti fordulatszámra. Csakhogy a chipgyártók közben átpártoltak az elektronikai gyártókhoz, vagyis nem volt honnan rendelni. Ehhez még hozzá kell tenni, hogy az autógyártás a világ chip előállításának körülbelül hatodát szívja fel, és sok esetben nem is a legkorszerűbb, legdrágább, azaz a chipgyártók számára nagyobb profitot hozó alkatrészeit igényli. Vagyis a chipgyártók szempontjából nem is a legjobb ügyfelek.
A chiphiányt ugyanakkor szállítási problémák is fokozták. Az esztergomi Suzuki gyár júniusban például azért volt kénytelen leállni, mert a Szuezi csatornában keresztbe fordult az Ever Given, és blokkolta a teljes forgalmat. De gondot jelent, hogy a járvány mérséklődése miatt felpörgött a kereskedelem, és a szállítók ezt még nem voltak képesek lekövetni, ami például azon mérhető le, hogy az egy-egy konténer szállításáért elkért összeg a tízszeresére (!) nőtt az egy évvel ezelőttinek. Mindennek tetejébe márciusban leégett Japán egyik legnagyobb chipgyártó üzeme, ami újabb fájdalmas kiesést okozott.

A gond azért jelentős, mert időközben az autókban megsokszorozódott a chipek száma. Míg néhány éve csak egy pár helyen voltak megtalálhatók, például a motorirányító elektronikában vagy az automata klíma vezérlőjében, addig mára alig találunk olyan részegységet, amiben ne lenne. A blokkolásgátló, a menetstabilizáló rendszer, a távolságtartó tempomat, a digitális műszeregység, a tolatókamera, a tolatóradart, de még az automata elektromos ablakemelő működését is chip, azaz más néven mikroprocesszor vezérli. A sokszorozódásban persze szerepet játszott a kényelmi mellett a biztonsági extrák megszaporodása is. A táblaleolvasó, a holttér-figyelő, a vészfékező rendszer és társaik mind-mind chipeket tartalmaznak.

Ez természetesen egyben azt is jelenti, hogy a chiphiány súlyosabban érinti a gazdagabban felszerelt, drágább autók, köztük a prémiumautók gyártóit. A hazai autógyártók közül ezért volt kénytelen többször leállni az Audi és a Mercedes is, de a Suzuki sem úszta meg. Szeptemberben két hétre állnak meg a szalagok, ami a napi körülbelül 500 autós gyártási kapacitást figyelembe véve legalább 5 000 új autó kiesését jelenti. Ennél valamivel nagyobb kieséseket könyvelhettek el a korábbi leállások során a Mercedesnél is, bár elképzelhető, hogy a későbbiekben hosszabbított műszakokkal, vagy új műszak bevezetésével behozzák a lemaradást. Ha lesz elég chip.

Idén, világviszonylatban csak augusztusig nyolcmillió autó nem készült el, ami az év végéig 12 millióra nőhet, ami az éves gyártási kapacitás közel tíz százaléka. Nem tűnik soknak, ahhoz mégis elegendő, hogy máris viszonylagos autóhiány alakult ki. Legalábbis részben ezzel indokolják, hogy bár a tavalyi visszaeséshez képest például Európában javulást mutatnak a számok, 2019-hez képest 22 százalékkal maradnak el az eladások.

Az autóhiány nem kívánt mellékhatása, hogy autóvásárláskor rontja a vásárló helyzetét a kereskedővel szemben. Nagyot csökken annak az esélye, hogy árkedvezményt érjen el, sőt, az sem zárható ki, hogy emelkedik az új autók ára, hiszen kínálatiból keresletire változott a piaci helyzet. Mindezt úgy, hogy eközben az autók felszereltsége szerényebb, mert a gyárak azzal próbálják valamennyire szinten tartani a gyártási darabszámot, hogy kevesebb – chipet igénylő – extrát építenek az auóikba. A másik, amivel próbálkoznak, hogy az egyes berendezésekben másik chippel váltsák fel az eredetit, de ennek lehetőségei korlátozottak. A chiphiány hosszabb távon a használt autók piacára is kihat. Az új autók áremelkedése és korlátozottabb hozzáférhetősége ezek árát is felfelé tolhatja.

A chiphiány olyan mértékű csapás az autóipar számára, hogy ha kicsit megkésve is, de elszánt és komoly válaszlépések történtek. Amerikában, Japánban és Kínában dollárban, Európában pedig euróban számolva mozdultak meg tízmilliárdok új gyárak felállítására, mert az egyértelműen látszik, hogy az egyéb iparágak igényeit is figyelembe véve egyre több és több chipre lesz szükség. A gond csak az, hogy egy gyárat nem lehet csak úgy a kabátujjból előrángatni, legkevesebb fél év kell ahhoz, hogy benne a gyártás elindulhasson. Már ha van gép a gyártáshoz, mert pillanatnyilag a chipgyártó gépsorokat előállító üzemek is túlterheltek. Emiatt az iparági szakemberek azt várják, hogy nemhogy idén, de még jövőre sem alakul ki egyensúlyi állapot a kereslet és a kínálat között, áttörés biztosan csak 2023-ra várható.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
