A különféle autótípusok dedikált Facebook-csoportjai sok esetben voltak már hasznosak, mai történetünk is így indul: az Opel Astra K Club Hungary közösségben bukkant fel egy poszt a kitűnő állapotúnak hirdetett autóról, ami a képeken látható módon, nagyon csúnyán összetörött. A fotókról megállapítható, hogy a 2019. év végéről származó autó bal eleje és hátulja is nagy ütést kapott, minden légzsákja kinyílt, vélhetően a padlólemez és a váz fő elemei, valamint a futómű alkatrészei is sérültek, a kocsi egykori tulajdonosa pedig felhívja a figyelmet a hibákat elhallgató hirdetésre.
Az autó hirdetésében nem szerepel a sérülésmentes, karambolmentes kifejezés, az viszont igen, hogy az autó kitűnő állapotú, és persze az árcímke is olyan nagyságrendben van, amennyiért egy évvel ezelőtt kifutó, raktáron lévő, de nullkilométeres K Astrát lehetett venni.
A Facebook-posztban és a hirdetésben egyaránt megtalálható a rendszám, mi ezt jogi okokból takartuk le, az autót eladásra kínáló monori kereskedés viszont bátran töltötte fel az autó alvázszámát is a hirdetésbe, mivel semmilyen kártörténeti esemény nem található a kocsiról: a képek alapján elképzelhető, egyszereplős baleset történhetett, biztosítói kárszemle nélkül.
TotálKár kártörténet
Ha a biztosítói rendszerekbe nem fut be egy autó, például azért, mert senki nem igényel kárkifizetést, előfordul, hogy egy ennyire összetört autóról sem lesz káradat semmilyen lekérdezési rendszerben. Vélhetően ebben az esetben is ez történt, hiszen az alvázszámot lekérdezve nem található semmilyen káradat. Nálunk ez ingyenes, a TotálKár kártörténet lekérdezés csak abban az esetben kerül pénzbe, ha van korábbi kalkulációs adat a biztosítói adatbázisunkban.
Ezek után felhívtam a kereskedést, hogy érdeklődjek az autó előéletéről. „Kicsit sérülve volt az autó bal oldala, amúgy teljesen újszerű, légzsákok nem nyíltak, de van fényezve, mindazonáltal a törés nem volt olyan nagy, végig lett húzva” – szólalt meg az egyértelmű félrevezetés a vonal túlvégéről.
Nem kell túl sokat keresgélni, hogy ezeket az állításokat megcáfoljuk, az állami Járműszolgáltatási Platform lekérdezésénél ugyanis jól látszik, hogy a tavaly novemberi eredetiségvizsgálaton milyen állapotban volt az Astra, egyértelmű, hogy a négy légzsák nyílt, és hogy a törés mértéke alapján akár a gazdasági totálkár esélye is felmerülhet az egyébként elég fiatal autónál.
Szinte érthetetlenül amatőr próbálkozás ez a kereskedő részéről, az viszont mindenképpen nagy tanulság, hogy egy magyar rendszámú autó esetén a szokásos kárlekérdező platformokon kívül a JSZP SZÜF-öt is érdemes alaposan átnézni, hiszen nem csak egy tekert kilométeróra, hanem a tulajdonosváltáskor esedékes eredetiségvizsgálatok alapján a régebbi sérülések fotói is előkerülhetnek.